بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۵۳۸۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴
شجريان»؛ مسئله اي شده است براي چند سال اخير و در آستانه ماه مبارک رمضان. اينکه صداي شجريان که دعاي ربنا را خوانده بالاخره مجوز پخش از رسانه ملي را خواهد گرفت يا خير؟
تدبیر24:«شجريان»؛ مسئله اي شده است براي چند سال اخير و در آستانه ماه مبارک رمضان. اينکه صداي شجريان که دعاي ربنا را خوانده بالاخره مجوز پخش از رسانه ملي را خواهد گرفت يا خير؟ به ماه مبارک رمضان امسال هم چيزي باقي نمانده و اين سوال مطرح که آيا او همچنان ممنوع الپخش است؟ ربناي شجريان البته در همين سال هايي که ممنوع الپخش بوده تجربه پخش از شبکه آموزش را در کارنامه خود دارد کمااينکه افراد ديگري نيز سعي کردند ربنا را بخوانند.

واکنش شجريان به منع صدايش
فقط من «ربنا» را اجازه دادم، كه آن ربنا را براي مردم خوانده بودم، در اين يكي دو سال، ديگر آن را هم پخش نمي كنند.ربنا براي مردم بوده و آنرا دوست دارند و خودشان دارند و گوش مي كنند. فعلا اينطور است.

پاسخ ضرغامي در خصوص منع صداي شجريان
سال گذشته سيدعزت‌الله ضرغامي رئيس سازمان صدا و سيما در حاشيه جلسه هيئت وزيران حاضر به پاسخگويي درباره پخش يا عدم پخش مناجات ربنا با صداي محمدرضا شجريان از رسانه ملي در ماه مبارک رمضان نشد و در پاسخ به سؤالات مکرر خبرنگاران در اين زمينه گفت که اين سؤال مربوط به 10 سال قبل است.

ثبت صداي ممنوع الپخش در ميراث فرهنگي
آتوسا مومني، معاون سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سال گذشته درباره ثبت ربناي استاد شجريان به عنوان اثري ملي گفت: اين موضوع نزديک به دو سال است که در کميته تخصصي سازمان در حال بررسي است. اين ظرفيت وجود دارد که ربناي آقاي شجريان به عنوان ميراث ملي ثبت شود کمااينکه اذان موذن زاده اردبيلي نيز به ثبت رسيد. بنابراين در اين مورد هم هيچگونه مانعي وجود ندارد بلکه اجازه صاحب اثر لازم است.

ديگر واکنش ها

علي دارابي، معاون سيما درباره پخش ربناي شجريان از تلويزيون گفته بود: همه هنرمندان در برنامه‌هاي راديو و تلويزيوني حضور دارند؛ ما در واقع بحثي نسبت به فردي يا کسي در اين جهت نداريم. اما گاهي ديده مي‌شود هنرمندان مسائل را با يکديگر خلط مبحث مي‌کنند که هم خودشان آسيب مي‌بينند و هم حواشي‌ که به وجود مي‌آيد، موجب بروز مشکل مي‌شود.

سيد علي طاهري، سخنگوي کميسيون فرهنگي مجلس در اين باره مشخص است. او مي گويد: ايشان (شجريان) بايد از مردم عذرخواهي بکنند تا بتواند در مردم جايي داشته باشند. موضوع خيلي ساده است. از مردم عذرخواهي کنند تا موضوع تمام شود.

عليرضا افتخاري: انقدر اين آقا را گنده نکنيد!

عليرضا افتخاري گفت: انقدر با گفت وگو گرفتن و طرح موضوع ربنا اين آقا (شجريان) را گنده نکنيد.
عليرضا افتخاري در گفت وگوئي در خصوص خواندن ربنا توسط وي اظهار داشته بود: خواندن «ربنا» خيلي سخت نيست. خواندن يک سري از کارهاي ما از «ربنا» مشکل تر است. ولي براي احترام بايد کمي صبر کرد تا بعد از مدتي -يک ماه، دو ماه، يک سال- اگر عمري باشد، دوباره يک ربناي ديگر ضبط شود.
وي با بيان اينکه  من که از خدايم هست که ربنا را بخوانم به نشريه پيک سبز گفته بود: الان دعواست. وسط دعوا هم نمي شود نرخ تعيين کرد. با گذشت از اين ايام اين کار را انجام خواهم داد.
عليرضا محجوب، نماينده مردم تهران در مجلس نهم مي گويد : برداشت شخصي من اين است که دليلي ندارد ما سخت گيري و ممانعت کنيم از يک اثر هنري بهتر و برجسته. اين در واقع نشان مي‏دهد که ما داريم از موازين اخلاقي و اسلامي فاصله مي گيريم. ما انتظار داريم بر اساس موازين اسلامي و اخلاقي و بدور از گرايش‏ها يا برداشت افراد و يا حتي نوع انتقاد و نگرش به ما در اين مورد تصميم گرفته شود.
 
غلامرضا تاجگردون، نماينده مردم گچساران: من دوست دارم سحرمان با ربناي شجريان باشد. حالا اين که برخي تصميم مي ‏گيرند و حذفش مي ‏کنند، اين تصميم آنهاست. او احياي و پخش مجدد ربناي شجريان از صدا و سيما را به اين دليل که «مورد علاقه مردم ايران است»، کار ارزشمندي مي‏داند و از آن به عنوان پاسخ مثبتي به علاقه‏هاي جامعه مي داند.
 
پزشکيان، يکي از نمايندگان تبريز در مجلس نهم که در دولت اصلاحات وزير بهداشت و درمان بود نيز نواي ربنا را «برخواسته از فرهنگ و صدا» مي داند و تاکيد مي کند حذف و سانسور کردن آن کار درستي نيست.

عابد فتاحي، يکي از نمايندگان مردم اروميه در مجلس که از محمد رضا شجريان به عنوان يک «شاه اثر و قسمتي از تاريخ ايران» ياد مي کند معتقد است: به هنرمندي شجريان اعتقاد دارم. آثار شجريان ماندگار است و ماندگار خواهد بود. او و يکسري افراد قسمتي از تاريخ ما هستند. خيلي‏ ها خواستند ربناي استاد شجريان را تقليد کنند، اما نشد. شجريان در يک زمان خاص و حال و احوال منحصر به فرد اين اثر را خوانده است. من گمان نمي کنم هيچ کس دگيري بتواند ربنا را چنين بخواند.
 
او مي گويد: نواي ربنا تاثير فوق العاده اي بر روح انسان دارد» و مي گويد اگر جاي مسئولان صدا و سيما بود، ايرانيان را از اين اثر ماندگار محروم نمي کرد. بر همين اساس به مسئولان رسانه ملي توصيه مي کند مردم را از شنيدن ربنا محروم نکنند، چون اين اثر متعلق به مردم است. ربنا براي ايراني ها و يکي از زيبايي هاي رمضان و زينت سفره‏هاي افطار است.
 
ايرج نديمي نماينده لاهيجان و سياهکل که به گفته خودش از اعضاي کميته‏ هاي انتخاب وزراي دولت يازدهم است، موضع گيري شفافي در اين باره نمي‏کند. او درباره شجريان و پخش مجدد ربنا از رسانه ملي چنين مي‏گويد: با توجه به مباحث برون مرزي تعاريفي ارائه شده است که اثر از خالق اثر بازيابي آن دچار مشکلاتي شده است. به هر دليلي راجع به شخصيت اخلاقي و ايماني ايشان حرف‎هايي زده شده، عکس‎هايي منتشر شده يا مطالبي تعريف شده‏‎است. از اين جهت مقداري واخواهي را تحت تاثير قرار داده است. وگرنه درباره اصل اثر سبکي هم که خوانده مي‎شود همان سبک است. اما خواننده آن فرق کرده است. اما سبک آن تثبيت شده است.  
 
 
اسماعيل جليلي نماينده مسجد سليمان تاکيد مي کند که دو نکته نبايد فراموش شود. يکي جايگاهي که مردم به شخصيت ها و افراد مي دهند. به اين معني که شخصيت هر فرد بخصوص آنهايي که در حوزه اجتماعي داراي يک شخصيت مي شوند، از اعتمادي است که بين مردم و عملکرد او ارائه مي شود. اين مدل ذهني مسئوليت هنرمند، سياستمدار يا فرهنگي را افزايش مي دهد و هم اين که انتظاراتي که من از او دارم را دائماً رصد مي کنم تا لذتي که از ارتباط با او يا شنيدن افکار و بيان او دارم را ببرم. اگر من به عنوان شخصيت فرهنگي اعتماد عمومي را ناشي از شخص خودم بدانم، نه بزرگواري مردم به خودم، من را دچار مشکلاتي مي کند. اما اين دليل نمي شود که صدا و سيما هم بخواهد رويکرد خاص عمومي جامعه را در يک مورد بخصوص يا موارد بخصوص ناديده بگيرد. بايد فضا را باز بکنيم و اجازه بدهيم مردم از آنچه برايشان مطلوب محسوب مي شود، استفاده کنند. حال يا صداي يک فرد يا ديدگاه و انديشه هاي يک فرد. بخصوص جاهايي که با منافع کلي نظام در تعارض نيست. جاهايي که حتي کمک مي کند به تعميق باورهاي ما در يک موضوع بخصوص. جليلي تاکيد مي کند که پخش ربنا را در تعارض با منافع نظام مي‎داند.
 
حالا با اين تفاسير بايد ببينيم چه تصميمي براي ربنا در اين ماه مبارک رمضان گرفته خواهد شد. آيا او امسال مجوز پخش خواهد داشت ؟


منبع: خبرگزاری آریا
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
0
0
واقعاً به موضوع بسیااااار مهمی اشاره فرمودید.
اگر خیلی دلت برای مردم میسوزه یک پارگراف هم از رانت 650میلیون یورویی بنویس
احمدی
|
UNITED STATES
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
0
0
یعنی فقط همین یک مشکل مانده حالا بخواند چه می شود این چندسال که نخواند چه شدروزه های مردم باطل شد؟
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها