بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۵۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵
برد، باخت و ‏مساوی را پیش‌بینی کنید؛ امتیاز بگیرید یا در اصطلاح بازی را بخرید. هم‌اکنون که در حال خواندن این گزارش هستید، بسیاری در حال خرید برگه‌های شرط‌بندی نتایج فوتبال در مسابقات جام‌جهانی از بنگاه‌ها هستند.
تدبیر24:برد، باخت و ‏مساوی را پیش‌بینی کنید؛ امتیاز بگیرید یا در اصطلاح بازی را بخرید. هم‌اکنون که در حال خواندن این گزارش هستید، بسیاری در حال خرید برگه‌های شرط‌بندی نتایج فوتبال در مسابقات جام‌جهانی از بنگاه‌ها هستند. اینها فقط یک پیش‌بینی ساده نیست، صحبت از شرط‌بندی‌هایی با مبالغ نجومی است که می‌تواند پدیده‌ای ناهنجار را در جوامع سبب شود. شرط‌بندی در فوتبال ایران طی سال‌های اخیر به مشکلی جدی تبدیل‌ شده است؛ چالشی که گذشته از غیرشرعی و غیرقانونی‌بودنش پیامد‌های منفی را به دنبال دارد؛ قوانین اسلامی ایران شرط‌بندی را حرام می‌داند و برای آن مجازات تعیین می‌کند، مگر در مواردی از ورزش‌ها که استثناهایی دارد. با این حال از گوشه‌وکنار دنیای فوتبال شایعاتی مبنی بر وجود بنگاه‌های شرط‌بندی شنیده می‌شود، مثلا این بنگاه‌ها با راه‌اندازی سایت، به راه‌های مختلف شرط‌بندی می‌پردازند. از طرفی کسانی‌که به‌نوعی آلوده شرط‌بندی مسابقات فوتبال هستند، و البته سواد اینترنتی یا دسترسی به رایانه را برای شرکت در مسابقات و شرط‌بندی‌های اینترنتی ندارند، به پاتوق‌های خاصی می‌روند؛ پاتوق‌هایی که عموما برخی قهوه‌خانه‌های معروف هستند. آنها خیلی راحت برگه‌هایی را از سرگروه‌ها دریافت  و به این شکل در این ماجرا شرکت می‌کنند.

بیراهه لذت‌بخش
در آستانه جام‌جهانی به سراغ این پدیده رفتیم تا از انگیزه و هیجان این افراد و خسارت یا... دیگر آن نکاتی را مطرح کنیم. پیداکردن از طریق سایت‌های اینترنتی با توجه به فیلتربودن، راه در دسترسی نیست. با کمی پیچ‌خوردن و داشتن کمی آشنایی می‌توانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم. البته به همین اکتفا نمی‌کنیم و تلفنی هم تماسی را برقرار می‌کنیم. آن‌هم با جوانی که سالیان زیادی را در انواع و اقسام شرط‌بندی‌های ورزشی سپری کرده و اکنون با اینکه آلوده و وابسته‌اش شده است: «این راه را بیراهه‌ای بیش نمی‌داند.» او در گفت‌وگو با «شرق»، هیجان شرط‌بندی و پیش‌بینی نتایج مسابقات را اینگونه بیان می‌کند: «هر آدمی در زندگی‌اش گرایش به بخت‌آزمایی دارد، وقتی یک‌بار در آن برنده شوی می‌فهمی چه لذتی دارد، به‌تدریج برایت عادت می‌شود و دیوانه‌وار همه زندگی‌ات را روی آن می‌گذاری.» از نظر آنان، لذتی که در شرط‌بندی هست، در هیچ‌کجا نیست. این جوان با ته‌لهجه شمالی، شرط‌بندی نتیجه فوتبال را یک کار پیچیده اما لذت‌بخش می‌داند و می‌گوید: «شرط‌بندی فوتبال، بیش از 20سال است که در ایران رواج یافته می‌توانم بگویم ابتدا در قهوه‌خانه‌ها بود ولی الان بنگاه‌ها و شرکت‌های بزرگی پشت آن هستند که از طریق فروش برگه‌ها در سایت‌ها مبالغ سنگینی را به جیب می‌زنند. آنقدر قدرتمند هستند که من بارها دیده‌ام توانسته‌اند بر نتیجه بازی‌ها اثر بگذارند. او دلایل گرایش جوانان را به شرط‌بندی، بیکاری و تفریح‌نداشتن آنان دانست و گفت: «شرط‌بندی در ایران در همه شهرها وجود دارد اما در هرجا که جوانان بدون‌شغل بیشتری وجود دارد، استقبال هم بیشتر است.»

فوتبال نابود می‌شود
بهمن فروتن، کارشناس فوتبال که مقوله فساد را در فوتبال ایران بارها از زبانش شنیده‌ایم، در این زمینه می‌گوید: «شرط‌بندی در فوتبال گسترده است و گسترده‌تر هم خواهد شد. به‌درستی معلوم نیست چه کسانی این شرط‌بندی را انجام می‌دهند اما مشخص است که سران آنها پرقدرت هستند. چون تاکنون نتوانسته‌اند با آنها مقابله جدی کنند.» فروتن درباره تاثیرشرط‌بندی بر بدنه فوتبال می‌گوید: «اگر جلو این رفتارها گرفته نشود فوتبال ما نابود خواهد شد. فساد کمر فوتبال را شکسته است. اگر این شرط‌بندی‌ها قانونی نباشند و از طرف دولت کنترل نشوند فوتبال از بین خواهد رفت.» این مربی قدیمی فوتبال با ذکر مثالی مشکلات شرط‌بندی را تعریف می‌کند: «بیشترین شرط‌بندی‌ها در جنوب‌شرقی آسیاست. حتی می‌گویند اگر دو تا پرنده در یک‌ شاخه خشکی نشسته باشند اهالی آنجا شرط‌بندی می‌کنند که کدام‌یک زودتر می‌پرد. این مهم نیست، اما اگر دستکاری شود و کاری کنند که آن پرنده زودتر بپرد، این مهم است. بنابراین خود شرط‌بندی‌ها مشکل‌ساز نیست مشکل تبعاتی است که این نوع شرط‌بندی‌ها به‌وجود می‌آورد. جوامع امروز را سیاستمداران نئولیبرال می‌چرخانند و در سیاست نئولیبرالیسم همه‌چیز دستکاری می‌شود.» فروتن «خود شرط‌بندی را خطا نمی‌داند» اما می‌گوید: «زمانی که شرط‌بندی موجب تاثیر روی فوتبال یا بازیکنان شود، رشوه‌ای در کار باشد، مجبورشان کنند که تیمی را برنده کنند و بازیکن به‌جای اینکه به حریف گل بزند در دروازه خود گل بزند، این یعنی فساد و باید با آن مقابله کرد.»

داوری که خوب قضاوت نمی‌کند، بازیکنی که گل به خودی می‌زند، مدافعی که پنالتی می‌دهد، مهاجمی ‌که دروازه خالی را گل نمی‌کند، بازی‌سازی که پاس نمی‌دهد، مربی‌ای که تعویض اشتباه انجام می‌دهد و مدیری که بودجه در اختیار تیم نمی‌گذارد، تصور می‌کنیم این اتفاقات سهوی، قسمتی از جذابیت‌های فوتبال است. اما انگار هرکدام از این اتفاق‌ها؛ می‌تواند دلیلی برای ایجاد شک‌وشبهه در سلامت یک رقابت ورزشی مثل فوتبال باشد.
منبع: فرارو
برچسب ها: فوتبال
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها