بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۵۸۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳
همایش ملی اعتدال با همکاری کتابخانه ملی،‌ مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری،‌ وزرات علوم، معاونت امور زنان ریاست جمهوری و مراکز دانشگاهی برگزار می‌شود.
تدبیر24:در پی انتشار خبر برگزاری همایش ملی اعتدال مشخص شد این همایش با هدف تبیین شاخصه‌های بحث اعتدال به مناسبت سالگرد انتخابات ریاست جمهوری دولت یازدهم در سالن همایش سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

به گزارش فارس، برپایه این خبر مطرح است این همایش نیز به صورت همزمان در مراکز دانشگاهی بزرگ کشور با حضور کلیه دانشگاه‌ها، فرهیختگان و نخبگان دانشگاهی برگزار شود.

مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران،‌ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، انجمن جامعه‌شناسی ایران و ۳۰ انجمن علمی، مرکز دانشگاهی، پژوهشی و فرهنگی کشور از برگزارکنندگان این همایش هستند.

 

اعضای شورای راهبردی همایش ملی اعتدال

در شورای راهبردی که فعالیت کمیته علمی، کمیته اجرایی و کمیته رسانه‌ای این همایش را مدیریت می‌‌کند، محمدامین قانعی‌راد، حمیدرضا جلالی‌پور، علی‌محمد حاضری، شهاب‌الدین عادل، حجت‌الاسلام سیدرضا حسینی‌امین، سیدعلی طباطبایی، هادی خانیکی، عباس عبدی، محمد فاضلی، مجتبی مقصودی، جعفر میلی منفرد،‌ نجاتی‌حسینی، حسین سلیمی، بهاء‌الدین خرمشاهی، صادق آیینه‌وند، حسام‌‌الدین آشنا، سیدضیاء هاشمی، امیر محبیان، مرتضی بانک، محمد سلطانی‌فر،‌ نعمت‌الله فاضلی، عبدالخلیل معظم‌زاده،‌ احمد مسجدجامعی،‌محمدحسین شریف‌زادگان، شهیندخت مولاوردی، الهه کولایی، اشرف بروجردی، زهرا شجاعی،‌ناصر مهدوی و ابراهیم حاجیانی حضور دارند.

از اهداف برگزاری این همایش تبیین و تدقیق گفتمان اعتدال از نگاه فلسفی، دینی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، استفاده از مجموعه دستاوردهای نظری رشته‌های علوم انسانی، اجتماعی در کنار دانش دینی و حوزوی برای تقویت گفتمان اعتدال، تشریح نسبت گفتمان اعتدال با ادبیات دینی و اسلامی، تعیین اهداف، راهبردهای کلان و سیاست‌های مشخص برای اداره کشور در چشم‌انداز میان‌مدت پیش رو،‌ایجاد وفاق و اجماع میان نیروهای سیاسی وفادار به گفتمان اعتدال،‌ تلاش در جهت تعمیق و گسترش گفتمان اعتدال در جامعه ایران و رفع پاره‌ای از ابهام‌ها و خلأ‌های نظری در خصوص گفتمان اعتدال و تعیین حدود و مرزهای نظری آن خواهد بود.

محورهای همایش نیز به شرح زیر است:

۱- اعتدال در آموزه‌های کلامی، متون اسلامی و مطالعات دینی
۲- معرفت‌شناختی، هستی‌شناختی و روش‌شناختی اعتدال در اندیشه‌های فلسفی
۳- بررسی دیدگاه‌های متفاوت درباره اعتدال به مثابه گفتمان، راهبرد، رویکرد، آموزه،‌بینش و ...
۴- خط مشی اعتدال در بینش و منش امام خمینی (ره) و راهبردهای اعتدال در رهبری انقلاب اسلامی
۵- واکاوی ریشه‌های اعتدال در آثار و عملکرد بزرگان و اندیشه و مصلحان اجتماعی ایران معاصر
۶- آموزه‌های اعتدال در ادبیات فارسی و فرهنگ عمومی ایرانی
۷- تجربیات ایرانی در حوزه اعتدال در خصوص متون تاریخ سیاسی و فرهنگی
۸- اعتدال در اخلاقیات، فرهنگ و سیاست معاصر از انقلاب مشروطه تاکنون
۹- اعتدال اجتماعی در زندگی روزمره، نظریات جامعه‌شناختی و فرآیندهای جهانی‌شدن
۱۰- رویکردهای اعتدال سیاسی در نظریات روابط سیاسی و روابط بین‌الملل
۱۱- مسائل و موضوعات حوزه زنان در پیوند با رویکرد اعتدال
۱۲- اعتدال و نظریه‌های فرهنگ، هنر، رسانه و ارتباطات خانیکی
۱۳- مبانی مفهومی و ارزشی اعتدال در نظریات اقتصادی و سیاست‌های توسعه پایدار و متوازن
۱۴- نسبت اعتدال با سیاست‌ها و راهبردهای کاهش شکاف‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی
۱۵- تجربیات و رویکردهای اعتدالی در سیاست و فرهنگ جهانی

برپایه این خبر ‌سیدرضا صالحی امیری رئیس کتابخانه ملی پیش از این در گفت‌و‌گویی درباره چرایی عهده‌دار شدن برگزاری همایش ملی اعتدال گفته بود: «من به دلیل دغدغه‌هایی که نسبت به این بحث دارم و به لحاظ گذشته تاریخی به این تجربه رسیده‌ام وقتی چارچوب گفتمانی تعریف نشود عملاً دچار چالش خواهد شد به همین دلیل انگیزه داشتم به عنوان فردی که در این مسیر حرکت کردم همکاران و اساتید دانشگاه را تشویق کنم که جمعاً وارد این فضا شویم و ابعاد و اضلاع گفتمان اعتدال را تبیین کنیم تا قضاوت دیگران نسبت به این گفتمان مبتنی بر یک نظام مستند و مکتوب باشد.»
برچسب ها: اعتدال ، همایش ، تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها