بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۶۸۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷
سهیلا جلودارزاده
تدبیر24:  تحقق جامعه آرمانی در ایران از دید بسیاری از فعالین و ناظرین سیاسی شاید همان پیاده‌سازی مدینه فاضله یا جامعه مدنی باشد که مانند بسیاری از حکومت‌های الگو مانند حکومت علوی، مردم در آن نقش تعیین کننده‌ای دارند. تحقق این امر هم جز با تقویت تحزب و راه افتادن احزاب سیاسی واقعی ممکن نمی‌شود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، چندین و چند حزب در کشور فعالیت خود را آغاز کردند، اما آنچه این روزها مشاهده می شود ضعف شدید عملکرد و وجود احزاب توانمند است. هرچند در ایران امروز بیش از دویست حزب ثبت شده وجود دارند اما برای پیدا کردن یک حزب واقعی در میان آنها باید ذره‌بین به دست گرفت. در همین رابطه سلام نو گفتگویی با سهیلا جلودارزاده، فعال اصلاح‌طلب انجام داده که در ادامه می‌خوانید:
 
هزینه عضویت در احزاب بالا رفته است
 
وی در خصوص علل ضعف احزاب در ایران گفت: به دلیل آن که در کشور ما یک انقلاب سیاسی کامل صورت گرفت، در ابتدا احزاب به طور عجولانه فعالیت های خود را شروع کردند و آن را گسترش دادند. از طرف حاکمیت هم با توجه به شرایط جنگ و جوان بودن انقلاب برخوردهایی صورت گرفت که تا حد زیادی برای احزاب مضر بود. همچنین کنترل حاکمیت نسبت به احزاب و برخوردی که با آزادی بیان و مطبوعات شد، هزینه سیاسی عضویت در احزاب را بالا برد و همین امر هم منجر به این شد که مردم به سمت احزاب گرایش نداشته باشند. 
 
جلودارزاده در گفتگو  با «پایگاه خبری تحلیلی سلام نو» گفت: از طرف دیگر موانع مالی که بر سر راه فعالیت احزاب وجود دارند، امکان توسعه و پیشرفت را از آنها می گیرد. همچنین احزاب مستقل نمی‌توانند با برخی نهاد‌های دولتی که با عنوان حزب کار می کنند، رقابت کنند. این نهادهای دولتی امکاناتی چون رسانه را در اختیار دارند اما دست احزاب از چنین امکاناتی خالی است و در نتیجه میدان را خالی می کنند.
 
باید دخالت نهادهای امنیتی در کار احزاب کم شود
 
نماینده سه دوره مجلس و عضو هیات رئیسه مجلس ششم تاکید کرد: اصلاح طلبان اگر بخواهند حزبی ماندگار و موفق داشته باشند، باید در درجه اول بدانند این دوره‌ای است که اجتناب ناپذیر بوده و تمام جوامعی که می خواهند از دیکتاتوری و حکومت فردی به جمهوری دست یابند، این دوران گذار را سپری کرده‌اند. آنها باید با آگاه کردن مردم، هزینه فعالیت سیاسی را پایین آورند و هنگامی که آگاهی مردم نسبت به عملکرد دستگاه‌های رقیب بالا برود شرایط برای بهبود شرایط احزاب واقعی میسر می گردد.
 
جلودار زاده با اشاره به وجود برخی از مشکلات خاص بر سر راه فعالیت احزاب تصریح کرد: وضعیت به گونه‌ای است که در یک حزب از 5 نهاد امنیتی ، 5 نفر حضور دارند و خود آنها هم با هم به توافق نرسیده اند و اختلاف دارند. در این شرایط حزب نمی تواند شکل گیرد و فعالیت کند. باید دخالت نهاد های امنیتی متعدد در کار احزاب کم شود. درست است که حزب باید شناسنامه داشته باشد، ولی تنها با یک نهاد باید طرف باشد نه با چندین نهاد امنیتی که در کار احزاب دخالت کنند. در حالی که شاید برخی از آنها از لحاظ قانونی هم این حق و وظیفه را نداشته باشند. تنها وظیفه وزارت اطلاعات است که با احزاب به طور کاملا شفاف و قانونی ارتباط داشته باشد. در این دوره که دولت توجه خوبی به احزاب دارد و به آگاهی و آزادی سیاسی اهمیت می دهد، بهتر است احزاب جمع شوند و با دولت مشکلات را در میان بگذارند. 
 
احزاب ما حالت بعد از زلزله را دارند
 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان به سلام نو گفت: ما اکنون در فضای مناسبی در خصوص احزاب نیستیم و احزاب ما حالت بعد از زلزله را دارند که باید با گفت و گو با دولت شرایط متعادل ایجاد شود تا مشکلات از میان برداشته شود. فراموش نکنیم که یک سال قبل احزاب مانند عناصر نا مطلوب از طریق جناح غالب مورد بازخواست بودند و غیر قانونی به شمار می رفتند. حتی رفت و آمد در یک حزب هم می‌توانست جرم باشد. در نهایت یک گفت و گوی صریح از طریق احزاب با دولت باید ایجاد شود تا شرایط برای فعالیت احزاب به یک شرایط متعادل و عادلانه ای تبدیل شود.

احزاب ما حالت بعد از زلزله را دارند
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها