بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۷۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰
دریاچه نمک آران و بیدگل که شوری نامش هیچ گاه مانعی بر شیرینی حیات و منفعتی که می‌تواند داشته باشد نیست، یکی از جاذبه‌ها و پتانسیل‌های بالای اقتصادی و فرهنگی کشور است که تا کنون به آن کمتر توجه شده است.
تدبیر24: دریاچه نمک به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های مرنجاب آران و بیدگل با 2400 کیلومتر مربع مساحت نگین سپیدرنگ کویر است. این دریاچه در پشت کاروانسرای تاریخی مرنجاب حاصل چندین هزار سال ورود آب شور رودها و سیلاب‌هایی است که نمک خاک شور منطقه را در خود حل کرده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در مورد علت تشکیل دریاچه نمک گفت: میلیون‌ها سال پیش دریایی به نام "تتیس" در این منطقه بوده که به مرور زمان خشک شده و بعدها عمیق‌ترین قسمت آن با سرازیر شدن آب زمین‌های اطراف در این منطقه و به خاطر خاصیت چسبندگی خاک و باتلاقی بودن آن، دریاچه نمک شکل گرفته است.

ابوالفضل معینی‌نژاد ‌افزود: هشت ضلعی‌های خانه زنبوری متشکله در این دریاچه به صورت طبیعی و به سپیدی برف از کریستال‌های نمک، منظره‌ای زیبا در پیش چشم بازدیدکنندگان مجسم می‌سازد و این دریاچه را به یکی از جاذبه‌های استثنایی طبیعی تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: نحوه تشکیل چند ضلعی‌های منظم با دیواره‌های کریستالی و بلوری در سطح دریاچه از منظره چشم نوازی برخوردار است و چنانچه راه ارتباطی آن ساماندهی شود می‌تواند به یکی از مناطق سیاحتی تبدیل شود.

معینی‌نژاد رویش گیاهان مختلف، زندگی چهار پایان و چاه آب شیرین در اطراف دریاچه را از دیگر بخش‌های قابل توجه دریاچه نمک آران و بیدگل دانست که در کنار شوری منطقه جاذبه‌ای شگفت‌انگیز برای جذب گردشگران است.

هم‌چنین رییس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل، این دریاچه نمک را از مهم‌ترین جاذبه‌های کویر مرنجاب معرفی کرد و گفت: دریاچه نمک آران و بیدگل در فصل تابستان خشک و پوشیده از نمک است و در زمستان ارتفاع آب این دریاچه در بعضی از مناطق به دو سانتی‌متر می‌رسد.

عباس متولی، از دریاچه نمک به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان نام ‌برد و ‌افزود: هرسال تعداد زیادی از گردشگران که برای بازدید از کاروانسرای مرنجاب به شهرستان سفر می‌کنند، از دریاچه نمک نیز بازدید می‌نمایند.

متولی، جذاب‌ترین بخش دریاچه نمک آران و بیدگل را هشت ضلعی‌های بلوری شکل و وجود جزیره بی‌نظیر سرگردان در دل دریاچه دانست و گفت: جزیره سرگردان با حالتی کشتی مانند با دو سر نامعلوم و برخوردار از سنگ‌های آتش فشانی و تپه‌های بلند چشم انداز بی‌نظیری را برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرده است.

هم‌چنین یک کارشناس شیمی در خصوص نتایج تحقیقات خود در مورد دریاچه نمک آران و بیدگل گفت: دریاچه نمک آران و بیدگل علاوه بر دارا بودن مشتقات نمک شامل نمک خوراکی، صنعتی و آزمایشگاهی دارای مهم‌ترین منابع معدنی کمیاب دنیاست.

حسین آرامی افزود: تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده است که بیش از 30 ماده غنی معدنی از قبیل منیزیوم، پتاسیم، لیتیوم و بروم است که تهیه این مواد همواره موجب خروج ارز از کشور می‌شود.

وی ادامه داد: در صورت راه‌اندازی کارخانه فرآوری شورابه‌های نمک در آران و بیدگل، نه تنها هزاران نفر از این شهرستان و شهرهای مجوار مشغول به فعالیت می‌شوند، بلکه اصلی‌ترین منابع معدنی دنیا در این دریاچه قابلیت فرآوری و استفاده و حتی صادرات را دارد.

آرامی اظهار کرد: وجود منابع غنی معدنی در دریاچه نمک آران و بیدگل آن را به عنوان چاه نفتی معرفی کرده که هنوز کشف نشده است.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها