بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۲۷۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۵
احمد عليپور كنفي
تدبیر24: شاید نام او برای نسل چهارم انقلاب بیگانه تر باشد . ولی همه نسل اولی ها و نسل های بعدتر ، او را به خوبی می شناسند این شیخ نور به جهت ویژگی و شخصیت خاص سیاسی که از آن برخوردار است ، مورد توجه و محل بحث بسیاری از تحلیل گران سیاسی قرار گرفته تا جایی که  مدتی ست عدم حضور او به صورت جد در صحنه سیاست تشنگی طیف های مختلف سیاسی از چب تا راست را دامن زده . شیخ پیر از بدایت پیروزی انقلاب اسلامی در صحنه سیاست بوده ودر مجالات گوناگون نقش سازنده ای ایفا کرده ، شاید ملموسترین نقش وی هر چند نا خواسته در شکل گیری واقعی جناح موسوم به راست وچپ سنتی باشد . حیات سیاسی ناطق نوری که تحصیلکرده آکادمیک الهیات و فلسفه از دانشگاه تهران است، در ادوار پس از انقلاب اسلامی آبستن حوادث گوناگون بوده که نیازمند تحلیل وبررسی ابعاد شخصیتی این پیر سیاست می باشد . البته ناطق را باید در گذر زمان بررسی کرد . در نطق وبیان موجز و در کتابت محدود و مقصور نمی توان او را در بوته تحلیل قرار داد . ابعاد شخصیتی او چنان پیچیده است که شاید نیاز به ساعتها بحث و گفتگو باشد . ناطق آن زمانی که امام خمینی در بهشت زهرا پس از ورود به ایران سخنرانی کرد ،ندای تکبیر از لسان او جاری گشت و این مدخلی گردید برای ورود وی به عرصه سیاسی ایران که امروزِ روز بستری آماده گردیده تا بتوانیم او را باز شناسی و باز خوانی کنیم . ناطق نوری همان چهره آشنایی ست که همگان تصویر او را در مراسم ورود سخنرانی حضرت امام در روز ۱۲ بهمن سال ۵۷بارها دیده اند او که نماینده مجلس بود ،همزمان به عنوان یکی از روحانیون وفادار به امام خمینی مامور ایجاد نهادی شد که در سال های اول انقلاب نقش مهمی در مسایل اقتصادی داشت . وی نماینده امام در جهاد سازندگی و رییس این نهاد انقلابی بود .. این دوران دیری نپایید و از اوایل سال ۶۱ناطق نوری وزیر کشور دولت وقت شد . برخی از اهالی نظر دوران صدارت او بر وزارت کشور را از ادوار موفق اداره آن نهاد مهم سیاسی امنیتی در طول سه دهه گذشته می دانند . کد خدا منشی سیاسی او باعث شد که بسیاری از نیروهای سیاسی آن دوران از تصمیم سازی او در نقاط مختلف اداره کشور بهره ببرند. جلسات ماهانه ایشان با معاونین و استانداران وی در زمان تصدی وزارت کشور که تا به اکنون ادامه دارد ! نشان از پختگی سیاسی و تجربت طولانی او می باشد. در دهه ۷۰ اوج شکوفایی سیاسی وی می باشد. تکیه زدن بر مسند قوه مقننه نشان داد که می تواند در این جایگاه در دو دوره متوالی نقش آفرینی کند . انتخابات دوم خرداد ۷۶مهم ترین جلوه نبرد سیاسی میان دو تشکل رقیب بود .شیخ مدافعی از وضع موجود و خاتمی نمادی از تغییر مطلوب ولی این شیخ معمم نتوانست با رقیب خود به جهت گذار سیاسی آن زمان پیروز میدان رقابت شود.او پس از شکست پیام تبریک را به رییس جمهور منتخب ملت فرستاد که خود گویای بالندگی فکری او را می رساند. شیخ پس از مدتی به دفتر بیت رهبری بازگشت و رییس بازرسی دفتر بیت رهبری ایران گردیدو خاطراتی خوش از خود در دفتر معظم له بر جای نهاد . ناطق پس از سپری کردن آن دوران و همزمان با فرارسیدن انتخابات ریاست جمهوری ۸۴به دنبال اجماعی بر سر یک گزینه واحد در اردوگاه اصولگرایان بود به همین خاطر ناطق گزینه لاریجانی را بر سر میز گذاشت ولی حضور غیر منتظره احمدی نژاد معادله اصولگرایان را برهم ریخت

احمدی نژاد از همان زمانی که تصمیم گرفت پا به عرصه کشور داری بنهد دچار اختلافات فراوانی با ناطق نوری شد. او بر خلاف تعهدی که بر سر اجماع عقلا داده بود بر نامزدی خود اصرار ورزید و طریقی دیگر را برگزید . احمدی نژادکه شهرداری تهران خود را به نوعی مدیون ناطق می دید پس از پیروزی در انتخابات مسیری را برای اداره دولت برگزید که مورد پسند ناطق و بسیاری از اصولگرایان نبود در گذر زمان کار به جایی رسید که احمدی نژاد دیگر جایی برای حمایت افرادی چون ناطق را برای خود به جای نگذاشت و کاری کرد که دیگر هیچ روزنه ای برای یاد آوری خاطرات روزهای خوب میان این دو شخصیت باقی نماند . اوضاع در آن زمان طوری رقم خورد که اکبر ناطق نوری بیش از همه روزهای عمرش برای پایان دوران سیاست ورزی محمود روز شماری می کرد . او از میانه دولت احمدی نژاد از حامیان طرح دولت وحدت ملی شد ،طرحی که در واقع آلترناتیوی از نیروهای دوجناح برای جایگزینی رییس دولت وقت بود .

وقتی احمدی نژاد روزهای آخر ریاست جمهور را پشت سر گذاشت دفتر ناطق روزهای شلوغی را سپری می کرد . او علاوه بر دفترش ، در جلسات مجمع هم با دعوت انتخاباتی مواجه بود . شرایط اما این بار بسیار متفاوت از روزهای انتخابات ۷۶ بود. رقبای پیشین شیخ رفقای آن روزش شده و فرش قرمز برایش پهن کرده بودند . رایزنی ها شدت بیشتری یافت اما ناطق چراغ های مقابل خیابان پاستور را سبز ندید . به باور او هنوز زمان رجعت فرا نرسیده بود. زمان فاکتور مهمی بود که هنوز نمی توانست برای او نقش مهمی ایفا کند. پس باید به دنبال گزینه از جنس خود می گشت به همین ترتیب شیخ نور و شیخ رفسنجان نام روحانی را بر سر زبان ها آوردند .ناطق برای رییس جمهور شدن حسن روحانی کم نگذاشت . می گویند او رایزنی های مهمی برای رییس جمهور شدن حسن روحانی انجام داد ، از تماس با هاشمی رفسنجانی تا هم نظر سازی بسیاری از شخصیت ها برای رسیدن به گزینه ای مشترک چون حسن رو حانی ، که نتیجه و تلاش شیخ در انتخابات یازدهم گذشته باپیروزی روحانی به ثمر نشست و این مهم نشان ازنقش محوری ناطق در سر بزنگاهها دارد .اما امروز پرسش اساسی در این است که اکنون ناطق در چه نقطه ای ایستاده است !؟

آیا ناطق را می توان اکنون شیخی از شیوخ اصولگرایان نامید ؟ یا او برای خود جایی دیگر در قالبی متفاوت در سیاست ایران قائل است . اینجاست که باید فکر کنیم این همه اصرار جهت صدر نشینی ناطق به کرسی مجلس برای چیست؟

تازه ترین گمانه ها حکایت از عزم او برای بازگشت به سیاست ورزی دارد . شاید در قالب یک حزب وشاید در قالب تشکلی فراگیرهمانند شورای هماهنگی نیروهای انقلاب . زمانی که ناطق نوری خود را از اردوگاه اصولگرایان کنار کشید کمتر در جوامع سیاسی حضور داشت . اصولگرایان تندرو خوشحال از حذف یک نیروی با سابقه از اردوگاه هیچگاه تصور نمی کرد که بزودی شاهد حضور ناطق نوری در کنار هاشمی و خاتمی خواهند بود. گرچه گمانه زنی در مورد انتخابات مجلس دهم از هم اکنون شاید با امّا و اگرهایی مواجه شود اما اصلاح طلبان و اصولگرایان میانه رو نمی توانند شاهد باشند که گروههای تند رو به قول رییس جمهور از هم اکنون با برگزاری کنگره ونشست در اندیشه فتح مجلس باشند . سران مثلث سه گانه نمی خواهند که تجربه مجالس قبلی با حضور چهره های تند رو باری دیگر تکرار شود و آنها در اندیشه فراهم کردن زمینه برای حضور نیروهای میانه رو هستند.

امروز پس از پیروزی دکتر رو حانی ،ناطق بعد از۸ سال سکوت پر معنا ، دیگر بار می خواهد با این مثلث سه گانه بتواند بر روند سیاسی کشور تاثیر گذار باشد . پس یک ضلع آن که ناطق باشد ، با جمع آوری ظرفیت های سیاسی از نیروهای معتدل می تواند ،مجلس آینده کشور را به سوی اعتدال پیش ببرد. به نظر میرسد امروز ناطق بیش از دیروز بر سر نقطه اعتدال ایستاده است ./// اعتدال شرق
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها