بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 17
کد خبر: ۲۷۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
بررسی شاخص‌های مختلف تورم در خرداد ماه سال جاری نشان می‌دهد که رشد تورم نسبت به ماه قبل یعنی تورم ماهانه هشت دهم درصد بوده است.
تدبیر24:نرخ تورم خرداد ماه در روزهای اخیر توسط مرکز آمار ایران اعلام شد که بر اساس آن تورم ماهانه در خرداد ماه هشت دهم درصد، درصد تغییر نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۴.۷ درصد و نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه امسال، برابر ۲۶.۲ درصد بوده است.

جدا از اینکه بررسی میزان تورم در ماه‌های اخیر نشان از ادامه سیر نزولی رشد تورم از آبان ماه گذشته تاکنون دارد، بررسی نرخ تورم ماهانه اقلام خوراکی، غیر خوراکی و خدمات چگونگی تغییر میانگین این قیمت‌ها در ماه گذشته نسبت به اردیبهشت را مشخص می‌کند.

بر این اساس تورم ماهانه گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات و همچنین گروه عمده خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها برابر صفر بوده است، بنابراین می‌توان گفت قیمت خرید این اقلام به طور میانگین در ماه گذشته تغییری نداشته است و نشان از ثبات قیمت در این دسته دارد.

از سوی دیگر تورم گروه اصلی خوراکی‌ها نسبت به ماه پیشین آن یعنی اردیبهشت، منفی یک دهم درصد بوده است که نشان کرد کاهش جزئی قیمت در این گروه در ماه گذشته دارد.

همچنین تورم ماهانه نان و غلات، گوشت قرمز و سفید و فر‌اورده‌های آنها، گوشت قرمز و گوشت ماکیان و ماهی‌ها و صدف داران به ترتیب، هفت دهم، ۱.۲، ۱.۲ و ۹ دهم درصد بوده است که نشان دهنده افزایش قیمت این گروه در ماه گذشته نسبت به اردیبهشت است.

شیر و پنیر و تخم مرغ نیز در ماه گذشته با تورم ۱.۱ درصدی نسبت به اردیبهشت مواجه شده است که به این ترتیب قیمت این اقلام به طور میانگین با افزایش کمی مواجه بوده است.

اما بیشترین تورم ماهانه در خرداد ماه جاری مربوط به روغن‌ها و چربی‌ها و همچنین گروه آب و برق و سوخت با تورم ماهانه چهار درصد برای این دو گروه بوده است.

در عین حال گروه میوه خشکبار و سبزیجات و حبوبات به ترتیب با تورم ماهانه منفی ۲.۱ و منفی ۳.۳ درصد مواجه بوده‌اند، بنابراین قیمت متوسط این گروه در خردادماه نسبت به ماه اردیبهشت با کاهش مواجه بوده است.

تورم ماهانه قند و شکر و شیرینی‌های دیگر، خوراکی‌های طبقه بندی نشده در جای دیگر و گروه چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه رقم ۹ دهم درصد را نشان می‌دهد. همچنین بر اساس این گزارش میانگین قیمت دخانیات در ماه گدشته نسبت به اردیبهشت ماه ثابت بوده است.

گروه عمده کالاهای غیر خوراکی و خدمات نیز در خرداد ماه با تورم ماهانه ۱.۱ درصدی مواجه بوده است. از سوی دیگر پوشاک و کفش نیز در ماه گذشته تورم ماهانه یک درصدی را تجربه کرده‌اند.

مسکن، اجاره، خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی و همچنین مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری معمول آن‌ها نیز به ترتیب تورم ماهانه ۱.۱، یک، ۱.۸ و ۹ دهم درصدی را داشته‌اند.

بهداشت و درمان، حمل و نقل، ارتباطات و تفریح و فرهنگ نیز با تورم ماهانه ۲.۲، ۹ دهم، شش دهم و چهار دهم درصدی مواجه بوده‌اند که نشان از رشد قیمت این اقلام در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت ماه دارد.

تورم ماهانه آموزش، هتل و رستوران و کالاها و خدمات متفرقه نیز به ترتیب یک، ۱.۱ و منفی دو دهم درصد بوده است، بنابراین گزارش‌ها حاکی از آن است که میانگین قیمت کالاها و خدمات متفرقه نیز در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت کاهش یافته است.
برچسب ها: خرداد ، کالا ، تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها