بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۷۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲
رئیس هیئت مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی گفت: کشورهای اروپایی هم اکنون متقاضی خرید پسته ارگانیک این شهرستان هستند و حتی آن را پیش خرید کرده‌اند.
تدبیر24:  محمود بارانی در حاشیه‌ی مراسم بهره‌برداری طرح آبیاری قطره‌ای مزرعه پسته باغ‌های دشت سلطان احمدلو زرندیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه مرکزی، با بیان اینکه انتقال بخشی از پساب جنوب شهر تهران به زرندیه برای توسعه باغ‌های پسته این شهرستان در حال پیگیری است، گفت: در صورت انجام این مهم، امکان ایجاد سه هزار هکتار باغ پسته دیگر در این شهرستان فراهم می‌شود.

وی تحقق این امر و انتقال یک متر مکعب آب در ثانیه از پساب جنوب شهر تهران به دشت سلطان احمدلو زرندیه را موجب فراهم شدن زمینه اشتغال بیش از سه هزار نفر در این منطقه دانست و اظهار کرد: این امر موجب تحول عظیمی در این منطقه می‌شود.

بارانی با بیان اینکه با اجرای این طرح علاوه بر ایجاد تولید و اشتغال، یک فضای سبز مناسب در نزدیکی تهران فراهم خواهد شد، ادامه داد: در صورت عملی شدن این پیشنهاد، این تعاونی حاضر است هزینه این انتقال را از تهران تا زرندیه پرداخت کند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون پساب‌ها در برخی مناطق جنوب شهر تهران موجب بروز مشکلاتی شده است، گفت: کشاورزی خصوصا کشت محصولات ساقه کوتاه مانند سبزیحات و صیفی‌جات با پساب آلوده تهران منجر به ایجاد آلودگی و افزایش امراض در قسمت‌های جنوبی تهران شده است که اعتراض وزارت بهداشت را به همراه داشته، لذا مسئولین تصمیم به شخم زدن مزارع کشاورزی آن قسمت گرفته‌اند.

بارانی با بیان اینکه در صورت انتقال این پساب‌های مازاد می‌توان تحولی عظیم در بحث تولید پسته و اشتغال این منطقه ایجاد کرد، خاطر نشان کرد: چون انتقال این آب هیچ گونه بار مالی برای دولت ندارد و حتی بانک‌ها اعلام همکاری در این راستا را کرده اند، لذا از وزارت نیرو خواستار عدم ممانعت و حمایت از این طرح هستیم.

این کشاورز نمونه با بیان اینکه این طرح یک طرح عظیم ملی است و نباید برای تأمین آب بصورت حوزه‌ای عمل کنیم، بیان کرد: درختان پسته این دشت از کم‌آبی آسیب می‌بینند و از طرفی تهران نیاز به هوای پاک و سالم دارد، بنابراین اگر دولت به بخش خصوصی امکانات بدهد تا بیابان‌های اطراف تهران را با کاشت درختان به نوعی تبدیل به جنگل کنند، جلوی ورود ریزگردها و گرد و غبار که عامل آلودگی‌های هوای اخیر تهران هستند، گرفته می‌شود.

بارانی، EC(شوری و سدیمی بودن خاک) مناسب برای باغات پسته را سه هزار عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر EC منبع آب موجود این دشت بالای 10 هزار است که خود باعث فرسایش خاک و گیاه در سیستم آبیاری نوین می‌شود.

به گفته وی، برای حل این مشکل از سیستم تلفیقی جهت آبیاری استفاده شده که هم آبیاری سقلی و هم آبیاری تحت فشار را با یک هزینه در این دشت ممکن کرده است، بدین صورت که هنگامی که شوری آب بیش از حد بالا رود جهت جلوگیری از آسیب رسیدن به درختان از آبیاری سنتی استفاده می‌شود تا هزینه اضافی بر دوش تولید تحمیل نشود.

وی با اشاره به پیک مصرف آب در تابستان، اظهار کرد: دوره آبیاری پسته 45 روز است که در فصل گرما درختان تحمل این شوک تشنگی را ندارند لذا با این روش می‌توان به صورت 3 دوره 15 روزه آبیاری را انجام داد.

این کشاورز نمونه که در سال 86 از هر هکتار 9 تن پسته برداشت کرده بود، در ادامه گفت: پیش‌بینی برداشت از این باغات از هر هکتار 5 تن بود که متاسفانه به علت کم‌آبی این مقدار به دو تن کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه مجوز بهره برداری از منابع آب این باغات بر اساس 40 لیتر در ثانیه بود و به همین دلیل 100 هکتار باغ ایجاد شده است، اظهار کرد: با توجه به آب موجود یا باید نصف باغ را از آب بیندازیم و یا افت محصول دهیم.

بارانی با بیان اینکه در قسمت آبخیزداری 200 میلیون تومان هزینه شده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه توانسته‌ایم حتی باران را در این منطقه مدیریت کرده و از قطره‌های آن استفاده کنیم، لذا برای شستشو و همچنین کاهش EC و جلوگیری از فرسایش خاک مقداری آب سالم نیاز است.

به گفته وی، هم اکنون از حدود هفت هزار و 500 هکتار باغ پسته در زرندیه حدود پنج هزار و 300 هکتار آن در منطقه سلطان احمدلو واقع شده است.

رئیس هیئت مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی با اشاره به اینکه تاکنون زمینه اشتغال حدود سه هزار نفر در این منطقه فراهم شده است، عنوان کرد: علیرغم شرایط مناسب و وجود دشت وسیع برای تولید پسته در این منطقه، کمبود آب مورد نیاز، تحقق توسعه تولید را با مشکل مواجه کرده است.

وی با اشاره به درصد مجاز آفلاتوکسین در تمامی مواد غذایی مانند نخود، لوبیا، پسته و گوشت به منظور صادرات، اضافه کرد: این معیار برای صادرات پسته در جهان حداکثر 15 PPE است اما به علت تحریم، آمریکا کشور ما را در تنگنا قرار داد و این معیار را به 2 PPE تقلیل داد.

بارانی با تشریح کیفیت مطلوب پسته در منطقه زرندیه، افزود: خوشبختانه پس از ارسال پسته ساوه جهت آزمایش، به PPE صفر رسیدند که باعث تعجب شد به همین دلیل پسته ساوه جهانی شد لذا علیرغم رکود بازار پسته در سایر کشورها، کشورهای اروپایی هم اکنون متقاضی خرید پسته ارگانیک این شهرستان هستند و حتی آن را پیش خرید کرده‌اند.

بارانی با اشاره به اینکه قیمت جهانی پسته بین 10 تا 12 دلار است، اظهار کرد: پسته ارگانیک تولید شده این دشت را به قیمت 22 دلار به فروش رساندیم که در فروشگاه ها همین پسته به قیمت 32 یورو عرضه شد.

بارانی با اشاره به قابل توسعه بودن، احیای محیط زیست، ایجاد اشتغال و ارزآوری این پروژه، بیان کرد: هر هکتار از این باغات 1.2 شغل ماندگار ایجاد می کند.

‌انتهای
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها