بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۸۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
ابراهیم آقامحمدی، عضو کمیسیون امنیت ملی و جزو منتقدان سرسخت توافقنامه ژنو است. این عضو فراکسیون اقلیت اصولگرایان در نطق میان دستورش در صحن علنی مجلس گفته بود: «حتی نفس‌ کشیدن ما هم در سایت‌ها تحت کنترل بازرسان درآمده و تیم مذاکره‌کننده به جای مجلس، متعهد به پذیرش پروتکل الحاقی اختیاری شده است.»
تدبیر24:ابراهیم آقامحمدی، عضو کمیسیون امنیت ملی و جزو منتقدان سرسخت توافقنامه ژنو است. این عضو فراکسیون اقلیت اصولگرایان  در نطق میان دستورش در صحن علنی مجلس گفته بود: «حتی نفس‌ کشیدن ما هم در سایت‌ها تحت کنترل بازرسان درآمده و تیم مذاکره‌کننده به جای مجلس، متعهد به پذیرش پروتکل الحاقی اختیاری شده است.»

نماینده خرم‌آباد در مجلس و رئیس کل پیشین حراست دانشگاه تهران حالا کمی تغییر موضع داده به "تدبیر" می‌گوید: ما ابهام داریم و تیم مذاکره‌کننده با مجلس شفاف نیستند.
 
ششمین دور از مذاکرات ایران و 1+5 در حالی پیگیری می شود که این مذاکرات هنوز منتقدان زیادی در بین نمایندگان دارد. فکر می‌کنید این دور از مذاکرات به توافقنامه جامع بیانجامد؟

با توجه به سیاست‌های غیر پایه‌دار امریکا و تفاوت گفتارش با عملش خیلی خوشبین نیستم در این دور از مذاکرات توافقی که حقوق طرفین را عادلانه در بر بگیرد، انجام شود. چرا که امریکا بر محور مسائل هسته‌ای حرکت نمی‌کند هر زمان که احساس می‌کند در این بحث توافق امکان دارد حاصل شود و کارهای جمهوری اسلامی شفاف است و آنان هیچ سندی مبنی بر غیر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران ندارند، مسائل حاشیه‌ای و غیر مرتب را مانند حقوق بشر و موشک‌های بالستیک را مطرح می کنند. مذاکرات را به راهی غیر از آن چیزی که باید می‌کشانند و نمی‌گذارند توافقی عادلانه بر اساس منافع طرفین و به خصوص حقوق ملت ایران شکل بگیرد.
بنابراین من خیلی خوشبین نیستم. آنان انتظار دارند که ما زیاده خواهی آنان را بپذریم اما ما برخی مسائلی که مطرح می‌کنند را به رسمت نمی‌شناسیم. اگر آنان بخواهند صداقت نشان دهند، حقوق هسته‌ای ما را در چارچوب ان پی تی بپذیرند و به دنبال حاشیه نروند همه چیز روشن است و به نظرم مانعی برای توافق نیست.
 
و اگر بر اساس حقوق ملت ایران توافقی صورت بگیرد چه تاثیری در کشور خواهد گذاشت. فکر می‌کنید رویکرد منتقدان توافقنامه تغییر کند؟

 توافقی صورت نخواهد گرفت. با این روندی که ما شاهد هستیم و کارشکنی‌های امریکا و غرب آن توافقی که مورد نظر ما است انجام نمی‌شود.  
 
توافق مورد نظر غیر از آن چیزی است که تاکنون تیم مذاکره‌کننده ایران به دنبال آن هستند؟

تمام حرف ما این است که بر سرحقوق یک ملت نمی‌توان و نباید معامله کرد. امریکا می‌خواهد ایران دستوراتش را یک به یک اجرا کند و این خواسته خنده‌دار و نامعقولی است.
 
شما گفتید که غرب به دنبال توافق ناعادلانه است. آیا آن چیزی با عنوان توافق لفظی یا سند نان پیپر (Non paper) نام برده می‌شود عدالت در قبال ایران رعایت نشده است؟

بله! آنان اظهارنظرهایی می‌کنند که از آن عدم رعایت حقوق ایران برداشت می‌شود که البته مقام‌های ما هم معمولا گفته‌های آن را تکذیب می‌کنند و می‌گویند که این نان پیپر است، مکتوب نیست و امریکا و غرب برداشت خودشان را می‌گویند. اما نقض حقوق ملت ماست و زیر بار آن چیزها امریکا می‌گوید نمی‌رویم. اما اگر ادعاهای غرب و امریکا درست باشند ما در بیان حرف‌ها کم توجه بودیم و آنان دارند سوءاستفاده می کنند. این بحث‌ها حقوقی است ممکن است از یک کلمه برداشت‌های متفاوت بشود.
 
پس انتقادهای منتقدان و دلواپسان هم ممکن است برداشت خودشان از این توافقنامه باشد.

ببینید این مسائل را باید از هم تفکیک کرد. ما ابهام‌های زیادی داریم. مثلا قرار بود تحریم قطعه‌های هواپیما برداشته شود اما مسئولان هواپیمایی می‌گویند وقتی ما یک قطعه حساسی را نیاز داریم مسئولان غربی می‌گویند منظور از قطعات آن قطعه‌هایی است که ما تشخیص می‌دهیم. بنابراین هم باید در انتخاب کلمه و توضیح آن دقت کرد و هم هوشیار بود که اینها از راه فضاسازی و جنگ روانی خواسته‌هایشان را به ما تحمیل نکنند.
 
بسیاری از نمایندگان مجلس می‌گویند هیچ نکته مبهمی در توافقنامه ژنو وجود ندارد. اما چرا هنوز شما معتقدید که ابهام دارید در حالی که تیم مذاکره‌کننده و آقای عراقچی و ظریف بیشترین رفت و آمد را به مجلس و کمیسیون امنیت ملی دارند.

ما ابهام داریم چون آقایان شفاف صحبت نمی‌کنند. حتی ما دیده‌ایم که در مواردی هم برخی ادعاهای آمریکایی‌ها عملیاتی می‌شود.
 
مثلا کدام ادعاها؟

مثلا در بحث لغو تحریم‌ها آیا تحریم بیمه و کشتیرانی لغو شد آیا دلارهایی که قرار بود به ایران بازگردانده شود پرداخت شد؟
 
اقساط پول‌ها که به طور مرتب از سوی غرب پرداخت می‌شود. هفته گذشته قسط ششم از پول‌های بلوکه شده از سوی هند به ایران پرداخت شد.

بله پرداخت می‌شود اما به بانک‌هایی که یا تحریم بودند یا بانک‌های واسطه اعلام می‌کنند تحریم ایران هنوز برداشته نشده است و ما نمی‌توانیم از تحریم‌ها عبور کنیم.
 
با توجه به اینکه هنوز هیچ توافقی صورت نگرفته است فکر نمی‌کنید انتظار برخی برای برداشته شدن کل تحریم‌ها غیر منطقی است؟

اینها قرار بود در طول 6 ماه این کارها را انجام دهند. با پایان 6 ماه خود به خود همه چیز تمام می‌شود. ما بر اساس این 6 ماه صحبت می‌کنیم. در صورتی که غرب ما را مجبور به غنی سازی زیر 5 درصد کرده است.
 
زمان احمدی‌نژاد هم آقای صالحی به صراحت اعلام کرد که ایران حاضر به غنی سازی 5 درصد است. اما هیچ کس از مجلس واکنشی نشان نداد و کسی دلواپس نشد حالا برای موضوعی که رخ نداده و تیم مذاکره‌کننده قبول نکرده است این همه جنجال درست شده است.

نه چنین چیزی نبوده است. اصلا امریکایی‌ها چیزی به اسم غنی سازی را قبول ندارند و در توافقنامه هم نیامده است.
 
چون اصلا در ان پی تی تعریف مشخصی از غنی سازی ارائه نشده است.

بله آنان می‌گویند دسترسی به فناوری صلح آمیز هسته‌ای. دسترسی یعنی ما می‌توانیم در بازار جهانی هر مقدار اورانیوم غنی سازی را بخریم اما نمی‌توانیم تولید کنیم. امریکایی‌ها از اول گفتند ما نمی خواهیم شما غنی سازی کنید قرار بود روی 5 درصد توافق شود. ما نمی‌خواهیم زیر خواسته امریکا برویم.
 
تاکنون هم اینگونه نبوده است اگر بود جان کری اعلام نمی‌کرد که ایران موضع سختگیرانه‌ای در مذاکرات دارد.

جان کری شیطان است. آنان حقی برای ما قائل نیستند. ایران سختگیر نیست، بلکه سختگیری و کارشکنی این است که زیر توافق بزنی و در خواست داشته باشی از حقوق یک ملت بگذریم. موضع ایران غیر از این هم نباید باشد تیم مذاکره کننده  به عنوان نماینده نظام و ملت ایران برای این به پیکار با غرب رفته است که از حق ملت کوتاه نیایند. اگر غیر از این باشد تیم مذاکره کننده را به داخل ایران راه نمی‌دهیم.
منبع: تابناک
برچسب ها: جان کری ، تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها