بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۸۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۵
شورای رقابت با افزایش چهار تا شش میلیون تومانی قیمت خودروها برای بار دوم در سه ماهه نخست امسال از مواضع خود عقب نشینی کرد و با نادیده گرفتن حقوق مصرف کنندگان بار دیگر باعث خوشحالی فعالان صنعت خودرو در جاده مخصوص شد.
تدبیر24:«شورای رقابت! خسته نباشید واقعاً» عبارتی است که مصرف کنندگان خودروهای داخلی، روز گذشته در فضای سایبر و تاکسی پس از اعلام نرخ های جدید خودرو به اعضای شورای رقابت تقدیم کردند.

پس از سه ماه وعده و وعید و نهایی شدن قیمت خودروها و جلسات فشرده شورا، سرانجام قیمت خودروها یک تا دو میلیون تومان ارزان تر از قیمت بازار، نرخ گذاری شد؛ فرمولی که نظر خودروسازان به علاوه حق السهم دلالان در آن رعایت شد!

به عبارت دیگر دستورالعمل و فرمولی که رئیس شورای رقابت از پیچیدگی آن و ساعت ها کار کارشناسی سخن می گفت، این بود: « نظر خودروسازان به علاوه حق السهم دلالان منهای حقوق خریداران!»

 بنابر این گزارش روز گذشته رضا شیوا اعلام کرد که علاوه بر افزایش قیمت های پیش از خرداد ماه قیمت تمام خودروها به طور متوسط 5/5 درصد افزایش یافت و از قیمت پراید 131 ای ایکس 20 میلیون تومانی گرفته تا پژو 405 اس ال ایکس 30 میلیون تومانی، همگی نسبت به نرخ های قبلی ، بین چهار تا شش میلیون تومان افزایش یافتند.

این افزایش قیمت ها درحالی رخ داده است که نعمت زاده در جریان انتخابات سال گذشته گفته بود: چرا باید قیمت خودرو از دست دولت خارج بشود و به 18 میلیون تومان برسد(!)

 بنابر این گزارش در هر صورت با فشار یا بدون فشار خودروسازان، ظاهراً شورای رقابت از موضع اولیه خود کوتاه آمده، دولتمردان وعده های داده شده را فراموش کرده اند و قیمت ها به خواسته خودروسازان نزدیک تر شده است.

این شورا در روز 21 خردادماه افزایش 7/3 تا 9/6 درصدی قیمت خودرو را تصویب کرد، حال آنکه خودروسازان توقع افزایش 12 درصدی داشتند.

بنابراین با برگزاری جلسات اخیر و سکوت خودروسازان طی چند روز گذشته خواسته تولید کنندگان محقق شد و نرخ کارخانه ای خودروها به قیمت گذاری دلالان در بازار نزدیک تر شد؛ خواسته ای که خودروسازان ماه ها در پی آن بودند و آخر هم حرف خود را به کرسی نشاندند تا خودرویی مانند پراید که دیگر کمتر کسی در دنیا حاضر به سوار شدن آن است، همچنان دور از دسترس اکثریت ساکنان ایران زمین باشد.

رئیس شورای رقابت روز گذشته به جمع خبرنگاران آمد و با اعلام اینکه خودروسازان شروط این شورا را پذیرفتند، نرخ های جدید خودرو را اعلام کرد و افزود: کسانی که به شورای رقابت ایراد می گیرند و اظهار می کنند که وظیفه شورا قیمت گذاری نبوده و وظیفه آن ایجاد فضای رقابتی است باید بدانند که بستر ایجاد فضای رقابتی در برخی بازارها فراهم است و شورای رقابت می تواند در بازارهایی که انحصار دارند دخالت کند.

 شیوا ادامه داد: از 21 خرداد ماه که قیمت خودروها اعلام شد به هیچ وجه قیمت ها را تغییر ندادند و هیچ بحثی در مورد قیمت مطرح نشد و تنها در جلسات مختلف بحث آپشن ها و پنج شرط شورای رقابت برای خودروسازان مورد بررسی قرار گرفت و تأخیر در اعلام نهایی قیمت خودرو به دلیل اصلاح قراردادها بود و در حال حاضر این قراردادها به نفع تولیدکننده و مصرف کننده است.

به گفته وی، قیمت های اعلام شده تا یک سال آینده ثابت خواهد بود و اگر ببینیم شرایط بهتری برای فروش وجود داشته باشد، در قیمت ها تجدید نظر خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: قیمت های اعلام شده به احتساب هزینه الزامات قانونی (استاندارد یورو4 و کیسه هوا) است و افزوده شدن دیگر آپشن های خودرو به همین نسبت موجب تغییر قیمت ها خواهد شد.

 خریداران و فروشندگان عجله نکنند

رئیس شورای رقابت همچنین به خریداران و فروشندگان توصیه کرد که برای خرید و فروش خودرو عجله نکنند، زیرا ممکن است بازار خودرو در چند روز آینده ملتهب باشد ولی در آینده نه چندان دور با تولیدات بسیار خوبی که خودروسازان دارند بازار آرام خواهد شد و مشکل واسطه گری از بین می رود.

وی با بیان اینکه خودروسازان از فردا می توانند قیمت تولیدات خود را به روزرسانی کنند، گفت: خودروسازان قول دادند حاشیه بازار جمع شود و بر این اساس قیمت ها در بازار کنترل شود که در غیر این صورت موضوع را در شورای ملی رقابت مطرح و در مورد آن تصمیم گیری خواهیم کرد.


 اطلاعات تندر 90 ارائه نشد

رئیس شورای رقابت در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اعلام نشدن قیمت تندر 90 در لیست قیمت جدید خودروها که امروز توسط شورای رقابت اعلام شد، نیز گفت: تندر 90 به صورت سی کی دی توسط شرکت رنوپارس و در ایران خودرو و پارس خودرو تولید می شود و متأسفانه اطلاعات مربوط به تولید این خودرو از سوی رنو پارس به شورای رقابت ارائه نشده و تا زمانی که تصمیم جدی در مورد قیمت تندر 90 گرفته نشده، این خودرو باید به قیمت خرداد 92 فروخته شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا قیمت های جدید در مورد قراردادهای قبلی نیز اعمال خواهد شد، گفت: اگر در قرارداد عنوان شده باشد که خودرو به قیمت روز تحویل داده می شود این اتفاق خواهد افتاد.

شیوا در مورد قیمت گذاری خودروهای خارجی گفت: در این مورد در حال مطالعه هستیم تا در صورت لزوم قیمت گذاری خودروهای خارجی نیز انجام شود. به گفته شیوا قیمت مصرف کننده در قیمت گذاری جدید خودروها با در نظر گرفتن قیمت کارخانه، مالیات بر ارزش افزوده، عوارض شماره گذاری، بیمه شخص ثالث و مقادیر ثابت فاکتور تعیین می شود.


بهناز قاسمی/ جوان آنلاین
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها