بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۸۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴
صالحی:
تهران- ایرنا- رییس سازمان انرژی اتمی ایران با یادآوری بهانه های طرف غربی در مذاکرات هسته ای برای سایت فردو گفت: جمهوری اسلامی ایران برای سایت فردو که از فناوری هسته ای کشورمان صیانت می کند، سه پیشنهاد به طرف غربی داده است.
تدبیر24: علی اکبر صالحی سه شنبه شب در برنامه تلویزیونی با یادآوری بیانات روز دوشنبه رهبر معظم انقلاب درباره نیاز هسته ای کشورمان گفت: ایشان خطوط مورد نظر و چارچوبی که باید در مذاکرات رعایت کنیم را به صرافت بیان کردند که مساله مهمی برای مذاکره کنندگان کشورمان است.

وی ضمن قدردانی از بیانات روشنگرانه رهبر معظم انقلاب، نقطه عطف اظهارات ایشان را استفاده از واژه «سو» عنوان کرد و گفت: این واژه معیار اندازه گیری و قدرت ماشین های سانتیریفیوژ است.

وی افزود: مطرح کردن تعداد ماشین های سانتریفیوژ، سبب ایجاد ابهام می شد زیرا روز به روز بر ظرفیت سانتریفیوژها افزوده و قدرت آنها بیشتر می شود.

سوءاستفاده غرب از مطرح کردن تعداد سانتریفیوژها

معاون رییس جمهوری با تاکید بر اینکه غربی ها از تعداد سانتریفیوژها به عنوان روشی برای انحراف افکار عمومی جهان استفاده می کنند، گفت: آنها برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود تعداد سانتریفیوژها را مطرح می کنند در حالی که با میزان سوخت مورد نیاز بر اساس معیار اندازه گیری که ˈسوˈ است، تفاوت دارد.

وی نیاز کشور در افق چشم انداز 8 ساله کشورمان به سوخت هسته ای را 190 هزار سو (SWU) بیان کرد و گفت: سو، مخفف واحد کار جداسازی اورانیوم سبک از سنگین (saprative work unit) است.

صالحی ادامه داد: با توجه به اینکه 8 سال دیگر قرارداد تامین سوخت هسته ای با روسیه به اتمام می رسید، نیازمند 190 هزار سو سوخت هسته ای برای نیروگاه بوشهر، راکتور تحقیقاتی تهران و راکتور اراک هستیم.

وی افزود: در توافق نامه ژنو (برنامه اقدام مشترک) عنوان شده که غنی سازی براساس نیاز عملی کشورمان باشد؛ از این رو این مساله را به قضاوت افکار عمومی جهان می گذاریم که براساس توضیحات داده شده، نیاز عملی ما را مشخص کنند؛ ما باید اطمینان داشته باشیم که سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر را بعد از اتمام قرارداد با روسیه، همچنان تامین کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز کشورمان در افق 8 ساله به 190 هزار سو سوخت هسته ای، اگر طرف غربی بهانه ای در این زمینه دارد باید استدلال منطقی کنند نه اینکه بگویند یک هزار سو تولید کنیم زیرا چنین سخنی با توجه به نیاز واقعی کشورمان بی معناست.

صالحی ادامه داد: تولید این میزان سوخت با توجه به نوع سانتریوفیوژهای نسل اول تا سوم متفاوت است؛ زیرا اگر از ماشین های نسل سوم که 24 سو هستند استفاده کنیم، به کمتر از 10 هزار سانتریفیوژ نیازمندیم اما اگر بخواهیم با ماشین های نسل اول (3سو) تولید کنیم، به 60 هزار سانتریفیوژ نیاز داریم.

وی افزود: در حال حاضر سانتریفیوژهای مورد استفاده در کشور از نسل اول هستند که براساس طراحی اولیه ظرفیت آنها 3 سو بود که در عمل کمتر از 2 سو نشان داد.

معاون رییس جمهوری گفت: نسل جدید سانترفیوژهای آی.آر2 (IR2) با ظرفیت 6 سو در کشور از مدت ها قبل در حال فعالیت هستند اما یک زنجیره 164تایی از سانترفیوژهای جدید با ظرفیت 10 سو نیز تولید شده که اکنون در حال رفع نواقص آن هستیم تا به تولید انبوه برسد.

وی خاطرنشان کرد: منتظر مجوز نظام ایمنی هسته ای کشور هستیم تا این نسل جدید از سانترفیوژها را تولید کنیم.

صالحی گفت: تولید ماشین های با ظرفیت 24 سو نیز در حال طی مراحل آزمایشی است تا با رفع نواقص، به سمت تولید انبوه برویم.

صالحی یادآورشد: از 18 هزار سانتریفیوژ تولید و نصب شده، به 9 هزار ماشین گاز تزریق شده و در حال فعالیت هستند اما به 9 هزار ماشین دیگر از نوع IR2 ، هنوز گازی تزریق نشده است.

وی خاطرنشان کرد: براساس افق 8 ساله باید به تدریج نسل ماشین ها را ارتقاء دهیم تا بتوانیم با ماشین های کمتری نیاز 190 هزار سو سوخت هسته ای مورد نیاز کشورمان را تامین کنیم.

پیشنهاد پلکانی ایران برای تامین سوخت هسته ای در کشور

وی پیشنهاد ایران به طرف غربی در مذاکرات هسته ای درباره تامین سوخت مورد نیاز کشورمان را ˈپیشنهاد پلکانیˈ عنوان کرد و گفت: آنها عنوان می کنند که ما به 190 هزار ماشین نیازمندیم در حالی که سوخت مورد نیاز ما 190 هزار سو است نه این تعدادماشین سانتریفیوژ.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: برای رفع نگرانی آنها، یک افق 8 ساله ترسیم کرده ایم که به صورت پلکانی برای چند سال، سانتریفیوژهای کنونی نصب شده را گازدهی و استفاده کنیم تا بعد از تولید ماشین های با تولید انبوه(نسل جدید 24 سو)، بتوانیم بعد از 8 سال، (پایان قرارداد با روسیه) 190 هزار سو سوخت مورد نیاز کشورمان را تامین کنیم.

وی خاطرنشان کرد که همه این فعالیت ها همچنان زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه می یابد.

وی از این پیشنهاد ایران با نام ˈزمان اعتمادسازیˈ برای طرف غربی نام برد و گفت:همانطور که برای راکتور آب سنگین اراک، میزان تولید پلوتونیوم را از 10 کیلو در سال به یک کیلو کاهش دادیم، با پیشنهاد پلکانی، جمهوری اسلامی ایران اعتمادسازی دیگری را انجام می دهد.

سه پیشنهاد ایران به غرب برای کاربری سایت ˈفردوˈ

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه درباره مسایل مطرح شده در مذاکرات درباره فعالیت سایت فردو نیز گفت: سایت فردو یک مرکز تحقیقاتی و مکمل سایت نطنز است؛ به خاطر تهدیدها علیه تاسیسات هسته ای کشورمان که برای دنیا نیز روشن و آشکار است؛ ملت ایران با ساخت سایت فردو هوشمندانه عمل کرد؛ در واقع این سایت مصون از حملات هوایی است و تقریبا از همه فناوری هسته ای کشورمان صیانت می کند.

وی ادامه داد: در سایت فرود بیش از 2هزار سانتریفیوژ نصب شده که غنی سازی 5 درصدی انجام می دهند. در واقع پیش از این غنی سازی 20 درصدی انجام می شد که بعد از توافق ژنو، برای اعتمادسازی به 5 درصد کاهش یافت.

صالحی به سه پیشنهاد کشورمان به طرف غربی برای کاربری سایت فردو اشاره کرد و گفت: یکی از این پیشنهادها تبدیل سایت فردو به یک مرکز تحقیقات و توسعه و مرکز پشتیبان سایت نطنز است.

وی افزود: پیشنهاد دیگر را روسیه مطرح کرد که در این سایت «ایزوتوپ پایدار» تولید کنیم که این نیز به ماشین سانتریفیوژ نیاز دارد.

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: به طور مثال تهیه یک هزار ایزوتوپ پایدار از بازار آزاد آن هم با قیمت بسیار گران، شدنی نیست از این رو تولید آن در کشور یک نیاز اساسی است.

وی پیشنهاد دیگر ایران را تبدیل سایت فرود به یک مرکز آزمایشات فیزیکی و تشعشعات کهکشانی عنوان کرد و گفت: این آزمایشگاه می تواند در سطح جهانی مورد استفاده قرار گیرد؛ این موارد را به طرف مقابل اعلام کرده ایم.

همکاری و انعطاف فراتر از اساسنامه با آژانس

صالحی در ادامه به همکاری کامل ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه در 8 ماهه اخیر 15 مورد از پرسش های فراتر از قوانین و اساسنامه آژانس را پاسخ داده ایم، اما بعد از توافق با هیات اعزامی آژانس به کشورمان و تایید آنها از کامل بودن اطلاعات داده شده به آنها، اما بعدا یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، همکاری ایران در ارایه اطلاعات را ضعیف بیان کرد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به این رویکرد آمانو اعتراض کرد که براساس توافق انجام شده، همکاری کرده و نباید چنین اظهاراتی از سوی آمانو مطرح شود.

رییس سازمان انرژی اتمی، همکاری ایران با آژانس را خوب و امیدوارکننده توصیف کرد و گفت: اگر آژانس دیوار بی اعتمادی را برطرف و بدون جهت گیری و با انصاف قضاوت کند در آن صورت دو طرف به اهداف مورد نظر خواهند رسید؛ همانطور که برای اعتمادسازی و شفاف تر شدن فضا، تاکنون به 15 مورد از پرسش های فراتر از اساسنامه آژانس پاسخ داده ایم.

وی تاکید کرد: این طور نیست که آنها هر تقاضایی فراتر از قوانین آژانس از ایران بکنند ما پاسخ مثبت دهیم؛ بلکه باید براساس قوانین و چارچوب اساسنامه آژانس باشد.

صالحی در ادامه با تاکید بر اینکه طرح مسایلی همچون کلاهک موشکی ربطی به آژانس بین المللی انرژی اتمی ندارد، افزود: طرف مقابل باید بداند که اگر جمهوری اسلامی ایران از خود انعطاف نشان می دهد، در یک چارچوب مشخص است و از آن خارج نمی شود.

بحث ˈگریز هسته ایˈ بهانه ای برای خواسته های بیشتر آنهاست

رییس سازمان انرژی اتمی طرح مسایلی همچون ˈگریز هسته ایˈ که کشورمان در سه یا 6 ماه یا یکسال دیگر به توانایی ساخت بمب هسته ای می رسد را یک عبارت ساختگی برای بهانه جویی علیه فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران بیان کرد.

وی افزود: بعد از آنکه در مذاکرات، بحث آب سنگین اراک مطرح شد برای رفع نگرانی آنها اقدام به بازطراحی آن کردیم به طوری که میزان تولید پلوتونیوم از 10 کیلوگرم در سال به یک کیلوگرم کاهش یافت؛ این مساله بازتاب رسانه ای زیادی در غرب داشت.

صالحی ادامه داد: بعد از این کار و استقبال آنها، بار دیگر خواسته های خود را بیشتر کردند و گفتند هرچند ایران اقدام به باز تعریف کرد اما ممکن است ˈسوء استفادهˈ کند. در واقع آنها از طرح هر عبارتی به دنبال خواسته های بیشتری هستند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به افکار عمومی جهان نشان داد که کشوری هوشمند، هوشیار و به دنبال دیپلماسی عقلانی است که منافع ملی خود را حفظ کند؛ همچنین نشان دادیم که آمادگی انعطاف لازم برای مسایل بین المللی را نیز داریم.

معاون رییس جمهوری تصریح کرد: با توجه به رفتار مبتنی بر حکمت و منطق جمهوری اسلامی ایران، آنها باید از این فرصت طلایی استفاده کنند در غیر این صورت با توجه به تجربه 34 ساله در مقاومت با زیاده خواهی شان، می توانیم به روند قبلی بازگردیم.

واگذاری بخش عمده سازمان انرژی اتمی به مردم در افق 10ساله

صالحی در ادامه به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل علم و فناوری به کالا در کشور اشاره کرد و گفت: برنامه ما این است که شرکت های علمی و فناوری موفق به سمت خوداتکایی بروند؛ برنامه ما این است که در یک چشم انداز 10 ساله بخش عمده ای از سازمان انرژی اتمی به مردم واگذار شود تا سازمان فقط کار نظارتی داشته باشد.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها