بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۸۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴
وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی:
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با ان‌بی‌سی نیوز که روز گذشته نیز بخش‌هایی از ان منتشر شد، تاکید کرد که کشورش هیچ منافعی در تولید سلاح هسته‌ای ندارد و یادآور شد که این سلاح‌ها می‌تواند نفوذ ایران را در منطقه کاهش دهد.
تدبیر24: محمدجواد ظریف اظهار کرد: ما هیچ منافعی برای تولید سلاح هسته‌ای در ایران نمی‌بینیم و ایران قادر است گام‌های لازم برای متقاعد کردن جهانیان در این خصوص که ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، بردارد.

وی همچنین گفت: سلاح هسته‌ای به هیچ کس کمکی نمی‌کند. این راهی است که آمریکا، روسیه و دیگران از طریق آن به دنبال برقراری آرامش و امنیت به وسیله برخورداری از امکان نابودی یکدیگر هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: سلاح‌های هسته‌ای شبیه آنچه که پاکستان، آمریکا، روسیه و اسرائیل در اختیار دارند آنها را از خشونت مصون نگه نداشته است. ایران از همسایگانش بزرگتر، قوی‌تر، ثروتمندتر و پیشرفته‌تر است و از این رو نیازی به سلاح هسته‌ای ندارد و روسیه، آمریکا، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان از ایران خواسته‌اند تا تعداد سانتریفیوژهای خود را به تنها چند هزار سانتریفیوژ کاهش دهد. این در حالی است که ایران تاکید دارد نیازمند ده‌ها هزار سانتریفیوژ است تا بتواند سوخت نیروگاه‌های خود را تامین کند.

ظریف در پاسخ به این سوال که چگونه در حالیکه بسیاری کشورها دشمن شما هستند منافعی در داشتن سلاح هسته‌ای نمی‌بینید، این سلاح می‌تواند نفوذ شما را بیشتر کند، گفت: این فرضیه شما اشتباه است. در واقع ما باید به همسایگان‌مان ثابت کنیم که می‌خواهیم با آنها در آرامش و صلح زندگی کنیم چون به دلیل جغرافیای سیاسی‌مان و این حقیقت که به دلیل تکنولوژی و منابع انسانی‌مان از آنها قوی‌تر، ثروتمندتر و پیشرفته‌تر هستیم به ما این قدرت ذاتی را داده است که نیازی به تقویت توانایی‌های دیگرمان نداشته باشیم.

وی ادامه داد: هیچ کس کشور همسایه ما پاکستان را که دارای سلاح هسته‌ای است تنها به این دلیل که این سلاح‌ها را در اختیار دارد قوی‌تر از ایران نمی‌داند و معتقدم که سلاح هسته‌ای نفوذ ما را در منطقه کاهش می‌دهد.

ظریف همچنین افزود: همه در جامعه بین‌الملل معتقدند که تخریب قطعی متقابل، راهی که آمریکا، روسیه و کشورهای دیگر در پیش گرفته‌اند تا از طریق برخورداری از امکان نابودی صد باره یکدیگر امنیت و صلح برقرار کند به سادگی دیوانگی است.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: این دلیلی است که من این مساله را باور نداشته باشم که سلاح هسته‌ای بتواند برای کسی امنیت ایجاد کند. آیا سلاح هسته‌ای توانسته پاکستان را امن کند؟ آیا توانسته آمریکا و روسیه را امن کند؟

ظریف در پاسخ به سوال دیگری در خصوص حمایت ایران از حماس در سال‌های گذشته و اینکه ارزیابی وی در مورد وضعیت کنونی غزه چیست؟ بیان کرد: متاسفانه مردم در حال کشته شدن هستند. صدها انسان بیگناه شامل زنان و کودکان سلاخی می‌شوند. تقریبا در غزه صد تن کشته و بیش از پانصد نفر زخمی شدند و آمریکا هیچ اقدامی نکرده است.

وی ادامه داد: ما می‌دانیم تمام سلاح‌هایی که اسرائیل با هدف کشتن غیرنظامیان در غزه استفاده می‌کند توسط آمریکا تامین می‌شود. ما شاهد هیچ اقدامی از سوی آمریکا نبوده‌ایم تا از شورای امنیت برای پایان دادن به این اقدامات استفاده کند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان توقف فوری تمامی این اقدامات را خواستار شد و در پاسخ به این سوال که آیا حماس را محکوم می‌کند یا نه؟ تاکید کرد: ما کسانی که از خود دفاع می‌کنند را محکوم نمی‌کنیم. ما معتقدیم اقداماتی که غیرنظامیان غزه را به مخاطره می‌اندازد و محدودیت‌هایی را برای دسترسی آنها به دارو و غذا ایجاد می‌کند با هدف گرسنگی دادن و کشتن غیرنظامیان در غزه است و جامعه بین‌الملل، آمریکا و دیگر اعضای شورای امنیت مسئولیت اخلاقی و حقوقی دارند تا به این وضعیت پایان دهند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها