بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۸۹۱۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹
صادق زیباکلام
تدبیر24: تریبون نماز جمعه جایگاهی است که انتظار می‌رود همواره از آن نصایح اخلاقی و توصیه به وحدت از آن شنیده شود. اما طی سال‌های اخیر گاهی اوقات مباحثی از سوی ائمه جمعه مطرح می‌شوند که حاشیه‌هایی را ایجاد می‌کنند. آیت‌الله احمد جنتی در خطبه نماز جمعه اخیر تهران هم ادبیاتی را به کار گرفت که واکنش‌هایی را برانگیخت. در همین رابطه سلام نو گفتگویی با صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

وی در این رابطه گفت: من معتقدم که در حال حاضر برخی از ائمهٔ جمعه چاره‌ای جز استفاده از این نوع ادبیات ندارند و مجبورند به همین ادبیاتی که گرفتارش شده‌اند، ادامه دهند. برای اینکه اگر شکل دیگری صحبت کنند، مخاطبین خود را دچار مشکل می‌کنند. مدت‌هاست که خطبه‌های نماز جمعه ما با این ادبیات همراه بوده‌ است. این افراد در دوران جنگ، دوران آقای هاشمی، دوران اصلاحات، زمان آقای احمدی‌نژاد و اکنون یک رویه در نوع ادبیات خود داشته‌اند. نمی‌شود از این افراد انتظار داشت ادبیات خود را عوض کنند.

صادق زیباکلام در گفت‌و‌گو با سلام نو تاکید کرد: بخش قابل توجهی از مردم، خیلی به این مباحث مطرح شده در نماز جمعه‌ها و این دست از ادبیات کاری ندارند. مخاطبین این ادبیات در بهترین حالت‌‌ همان ۴ میلیونی هستند که در تمام کشور به آقای سعید جلیلی رای دادند و با توجه به اینکه واجدین شرایط در‌‌ همان موقع چیزی حدود ۵۰ میلیون بودند، این چهار میلیون یعنی چیزی حدود ۱۰ درصد.

وی اذعان داشت: می‌توان گفت که آقای جنتی، علم الهدی و... برای همه مردم و مسلمانان ایران صحبت نمی‌کنند و در حقیقت برای آن اقلیت ۵ یا ۱۰ درصدی مخصوص به خودشان صحبت می‌کنند.

این فعال سیاسی افزود: تاثیر منفی این ادبیات چنین بوده است که خیلی از اشخاص، لایه‌های تحصیل کرده جامعه و خیلی از جوانان یا از دین زده شده‌اند و یا به آن پشت کرده‌اند و یا اینکه در بهترین حالت دین برایشان تبدیل به یک امر شخصی شده است و به سمت سکولاریسم پیش رفته‌اند. در واقع باورش سخت است اما می‌شود گفت که بزرگ‌ترین خدمتی که به سکولاریزاسیون در این مملکت شده، توسط آقای جنتی، علم الهدی، موحدی کرمانی، کاظم صدوقی و... صورت گرفته است. این افراد عملا ارتباط اقشار و لایه‌های تحصیل کردهٔ جامعه را با مذهب از میان برده‌اند.

زیباکلام ادامه داد: در عین حال نه ۹۰ درصد مردم را می‌شود عوض کرد ونه ادبیات و افکار این آقایان را می‌شود تغییر داد و این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد و به جای اینکه یک اکثریت بزرگی از جامعه از این‌ها طرفداری کند، یک اقلیت کوچکی از این‌ها طرفداری می‌کند و چون رادیو تلویزیون حکومتی هم در اختیار این‌ها هست، شاید هنوز متوجه نشده‌اند که چقدر در مملکت باعث گریز مردم از دین شده‌اند و هنوز به این نکتهٔ اساسی و بنیادی توجه پیدا نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: اگر روزی یک رادیو و تلویزیون دیگری هم در کنار صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران کار کند، آن وقت متوجه خواهند شد که چطور باعث شده‌اند میلیون‌ها نفر در ایران به دین پشت کنند.

زیبا کلام در پاسخ به این سوال که نوع واکنش بزرگان اصلاحات به این نوع ادبیات چه باید باشد، گفت: شاخصین اصلاح طلب توان اصلاح این ادبیات ائمهٔ جمعه را ندارند. آقای هاشمی و آقای خاتمی که نمی‌توانند آقای جنتی و علم الهدی که به جز تندی زبان دیگری بلد نیستند، اصلاح کنند. بنابراین تنها کاری که آقای خاتمی یا آقای هاشمی یا دیگر چهره‌های اصلاح طلب می‌توانند بکنند، در وهلهٔ اول دعا است که مملک از زبان این آقایان حفظ شود و بعد از دعا خود باید آن مباحثی که درست تشخیص می‌دهند و به خیر و صلاح مملکت و نظام است را بگویند و اصراری نداشته باشند که هم کلام و دهان به دهان با این آقایان شوند، چون هیچ فایده‌ای ندارد.

وی در پایان در پاسخ به سوالی درخصوص پرونده قضایی خود به سلام نو گفت: حدود یک ماه پیش به رای دادگاه بدوی اعتراض کردم و منتظر هستم همین روزها برایم احضاریه آید که در دادگاه تجدید نظر شرکت کنم. این دادگاه تجدید نظر تصمیم خواهد گرفت که آن رای که دادگاه اولیه صادر کرده، مورد تایید است و یا تغییر خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۲
انتشار یافته: ۴
حم قره کدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
1
0
گر تو قرآن برین نمط خوانی
ببری رونق مسلمانی
متنفر از اصولگرایان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
1
3
آقایان، این گفته های آقای زیبا کلام را با آب طلا و درشت بنویسید و در جایگاه نماز جمعه بجای شعار ... نصب کنید . ایشان با شهامت حرفهای حق را زده اند .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
1
0
خداوند اسلام را در سراسر کشورهای اسلامی از دست تندروها نجات دهد و امثال امام موسی صدر و شهید بهشتی و شهید مطهری را از بین علما بر انگیزد ( همه خوبها را کشته اند
ناهید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
1
0
با سلام
مراقب نیستیم که دیوار گوش داره
مراقب نیستیم که راز پنهان خواهد آشکارا
مراقب نیستیم که تفرقه از هر دری وارد شوم
مراقب نیستیم که هدف از انقلاب بهبود اوضاع مردم بود نه بهبود جیب تنها برخی و
مراقب نیستیم پس اگر بدین ترتیب ادامه دهیم احتمالا اضمحلال نزدیک و همبستگی دور و مبتلا به سرنوشت گذشتگان خواهیم شد
عالم محضر خداست در محضر خدا بواسطه ادعاهایمان سخت امتحان میشویم
پس از تازه بدوران رسیده ها و کیسه دوزها در نقاط کلیدی استفاده نکنیم و بیشتر مراقبت کنیم
خوشا بحال بهشتی ها و طالقانی ها و ......
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها