خاتمی؛ اندیشه‌ای که لبخند می‌زد

خاتمی؛ اندیشه‌ای که لبخند می‌زد

مینو خالقی» خاتمی را دوست دارم چون در ایام ریاست‌جمهوری‌اش، دانشگاه رنگ دانشگاه بود و کتاب و سینما و میتینگ و تحزب و هزار مولفه دیگر جامعه پویای سیاسی، جانی تازه یافته بود
کشور ملک مطلق رادیکال‌ها نیست

کشور ملک مطلق رادیکال‌ها نیست

فاطمه راکعی» یک طیف تندرو از جناح راست، تصور می‌کنند که کشور فقط ملک طلق رادیکال‌ها است و مردم سهم و نقشی در آن ندارند. اما واقع آن است که کشور متعلق به همه مردم با تفکرات مختلف است.
شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 01
کد خبر: ۲۸۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷

فراكسيون مستقل

كثريت افراد فراكسيون مستقل از مشي هاي دولت دكتر روحاني حمايت كردند اما حقيقت اين است كه دولت نياز به حمايت جدي تري از طرف مجلس دارد و اين زمينه . . .

تدبیر24 : زمينه براي شكل گيري فراكسيوني براي حاميان دولت وجود دارد. در كل چهره هاي معتدل و مستقل مجلس در كنار اصلاح طلباني كه از حاميان دولت روحاني هستند در اين فراكسيون هستند. با توجه به اينكه هزينه استفاده از عنوان اصلاح طلبي در اين مجلس بسيار زياد بود، گروه زيادي از اصلاح طلبان ريسك نكردند كه فراكسيوني مستقل تشكيل دهند و نهايتا در فراكسيون رهروان گرد هم آمدند. اما به نظر مي رسد با فضايي كه ايجاد شده زمينه براي ابراز هويت اين گروه از اصلاح طلبان بيشتر شده و بهتر است اينها در فراكسيون جديدي ابراز وجود كنند.

البته بايد به اين نكته توجه كنيم كه اكثريت افراد فراكسيون مستقل از مشي هاي دولت دكتر روحاني حمايت كردند اما حقيقت اين است كه دولت نياز به حمايت جدي تري از طرف مجلس دارد و اين زمينه اكنون فراهم شده است، چرا كه دولت براي حل مشكلات مردم با توجه به وعده هايي كه داده است نياز مبرم به اين همراهي دارد. به طور مثال با توجه به بودجه يي كه بسته شده و با توجه به قانون برنامه يي كه توسط دولت قبلي به مجلس آورده شده است كه چندان برنامه محور هم نبوده و نمي تواند در قالب برنامه حركت داشته باشد و تيم كارشناسي نيز برنامه ها را تدوين نكرده است اما، با توجه به اينكه دولت تفكر ديگري دارد براي تحقق برنامه هاي خود در پاره يي از قوانين نياز به اصلاحات وجود دارد و انتظار مي رود كه مجلس شوراي اسلامي در جهت حل مسائل و مشكلات به دولت كمك كند.

 توجه جدي به اين مشكلات مستلزم همراهي بيشتر مجلس است. آنهايي كه اعتقاد به كمك به دولت دارند با توجه به ديدگاه مشتركي كه وجود دارد به بايد نوعي گرد هم جمع شوند و فراكسيون مستقلي را در راستاي حمايت از دولت ايجاد كنند. كه به تعداد مناسبي براي تشكيل يك فراكسيون هم هستند. بنابراين زمينه براي شكل گيري اين فراكسيون موجود است و بهتر است هرچه سريع تر اين فراكسيون شكل بگيرد و كار تخصصي شان اصلاح قوانيني باشد كه منافع مردم را تامين نمي كنند. درست است كه مجلس به بسياري از اين قوانين راي داده است اما بسياري از اين قوانين كارشناسي شده نيستند و لوايح دولت گذشته هستند كه با اهداف خاصي تنظيم شده اند كه در عين حال دولت گذشته نيز تمايلي به اجراي اين قوانين نداشته است.

و همين موضوع باعث ايجاد بحث هاي گسترده يي بين مجلس و دولت به لحاظ كم توجهي و حتي در برخي موارد بي توجهي به تنظيم قوانين كارشناسي شده، شد. طبيعي است كه دولت فعلي نياز به اصلاح بسياري از قوانين دارد تا خدمات بهتري به مردم ارائه دهد و در همين راستا اقدام مجلس در برخورد با لايحه دوفوريتي دولت كار پسنديده يي نبود. اين دولت نمي خواهد كه قانون گريز باشد بنابراين سعي بر اين دارد كه قوانين دولت گذشته را كه مانعي بر سر راه خدمت رساني به مردم مي داند، اصلاح كند. در جهت همين موضوع انتظار مي رود كه نمايندگان حامي دولت در جهت تشكيل فراكسيون جديد گام بردارند.

چه خوب است كه با تشكيل اين فراكسيون در چارچوب فراكسيون قبلي نيز كاري صورت بگيرد و باعث فروپاشي فراكسيون رهروان نشود. بسياري از چهره هاي معتدل در اين فراكسيون عضويت دارند و از حاميان دولت روحاني بودند. حاميان دولت بايد فراكسيون رهروان را حفظ كنند و فراكسيون جديدي نيز شكل دهند به نوعي يك فراكسيون خاصي باشد كه نقش هماهنگ كننده را ايفا كند و در چارچوب فراكسيون رهروان عمل كند كه باعث نشود اصولگرايان معتدل را از حمايت دولت جدا كند و آنها را به سوي فراكسيون اصولگرايان تندرو سوق دهد. قطعا و يقينا زمينه براي گرايش اصولگرايان معتدل به سمت اصولگرايان تندرو وجود ندارد. اما عملكردها نيز نبايد به گونه يي باشد كه انگيزه يي براي اين كار صورت بگيرد. به نظر مي رسد كه تعداد قابل توجهي در فراكسيون حاميان دولت عضويت مي يابند. شايد بيش از 100 نفر گرايش شان به اين سمت باشد كه در فراكسيون جديد عضويت پيدا كنند. در مجموع اين انتظار از اصولگرايان تندرو نمي رود كه به دولت كمك كنند و چندان اين مساله برايشان داراي اهميت نيست. قطعا آنها سنگ اندازي مي كنند و براي جلوگيري از اين اقدامات لازم است كه فراكسيون جديدي براي حمايت بيشتر از دولت شكل بگيرد و تشكيل يك فراكسيون جديد مي تواند راهگشا باشد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
نسترن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
0
0
آقا مجلس رو چه به این حرف ها
نظر شما: