بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۹۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه 31 مورد ازدواج دختران زیر 15 سال در 9 ماه پایانی سال 92 به ثبت رسیده است، گفت: از وزیر دادگستری خواستیم چند و چون این قضیه را جویا شده و گزارش آن را در اختیار هیات دولت قرار دهد.
تدبیر24: ˈشهیندخت مولاوردیˈ شب گذشته در چهارمین نشست مشاورین وزرا و دستگاه های اجرایی با معاون رییس جمهور که در ساختمان مرکزی کمیته امداد امام خمینی (ره) در سوهانک برگزار شد، این مطلب را عنوان کرد.

وی با ارایه گزارشی از اقدامات صورت گرفته طی یک ماه گذشته از زمان برگزاری نشست سوم زنان مشاور دستگاه ها با معاون رییس جمهور افزود: یکی از مهمترین دستورات جلسه، موضوع ساختار مناسب و موثر زنان و خانواده در سازمان ها و دستگاه های اجرایی است.

مولاوردی اظهار داشت: بر اساس مصوبه قبلی این جلسه مقرر شد، گروه های کاری تشکیل شود و در خصوص وظایف عمومی و مشترک دستگاه ها در حوزه زنان و وضعیت موجود این ساختار بررسی هایی صورت گیرد تا به نتایج مشخصی دست یابیم.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه از 17 دستگاه تاکنون گزارش هایی دریافت شده است، ادامه داد: قصد داریم با تجمیع همه این موارد گزارشی از فعالیت های صورت گرفته طی یکسال گذشته را برای انتشار و ارایه به رییس جمهور داشته باشیم تا بتوانیم به این ترتیب به چالش ها، تهدیدها و فرصت های موجود دسترسی یابیم.

وی گفت: قرار است این گزارش در سالگرد استقرار دولت تدبیر و امید( 24 مرداد) به سمع و نظر رییس جمهور برسد.

**درخواست برای ملاقات مشاوران زن دستگاه ها با رییس جمهور

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه ملاقات مشاوران زن دستگاه ها را با رییس جمهور درخواست کرده ایم، اضافه کرد: این دیدار یا در هفته دولت و یا در تاریخ 11 شهریور مصادف با سالروز ولادت حضرت معصومه(س) با هدف بیان دیدگاه ها، دغدغه ها و مطالبات موجود صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: اخیرا در دومین نشست شورای عالی اشتغال که مصوبه آن تدوین بسته سیاستی اجرایی اشتغال پایدار است ، شرکت کردیم و تهیه بسته اشتغال پایدار زنان بر عهده معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گذاشته شد.

نامبرده خاطر نشان کرد، بر اساس این تصمیم ، باید این بسته تا پایان شهریور ماه آماده، تبیین و اجرایی شود.

** گنجاندن بندهایی درباره استخدام زنان در قانون مدیریت خدمات کشوری

مولاوردی با بیان اینکه دوره آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری رو به پایان است، اضافه کرد: کمیسیون اجتماعی دولت در حال رایزینی برای ارایه لایحه ای است تا بتواند این قانون را دایمی کند، از این رو سعی کردیم با استفاده از این فرصت، بندهایی را درباره استخدام زنان در آن بگنجانیم.

وی با اشاره به پیشنهاد ˈسهیلا جلودارزادهˈ مشاور وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص طرح یکپارچه سازی اطلاعات زنان سرپرست خانوار گفت: قرار است همچنین بر اساس این پیشنهاد، ستاد ساماندهی مشاغل زنان سرپرست خانوار به صورت پایلوت در منطقه 20 تهران تشکیل شود.

به گفته مولاوردی، تا شهریور ماه یک مدل مناسب توانمند سازی زنان سرپرست خانوار با مشارکت همه دستگاه های ذیربط نظیر کمیته امداد، سازمان بهزیستی، استانداری و محیط زیست ارایه خواهد شد.

**استفاده از ظرفیت موجود زنان عشایر

معاون رییس جمهوری همچنین از برگزاری نشستی مشترک با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور خبر داد که بر اساس آن تصمیم گرفته شد با اجرای پروژه هایی مشترک در خصوص زنان عشایر از ظرفیت های موجود این افراد بهره برد.

مولاوردی همچنین از امضای تفاهم نامه با صندوق جمعیت سازمان ملل خبر داد که در قالب پنجمین برنامه کشوری است .

معاون رییس جمهووری افزود: در این برنامه 5 برونداد در نظر گرفته شد که در بازه زمانی سالهای 90 تا 94 به اجرا درآید و برونداد پنجم آن مربوط به معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری است که درباره تقویت ظرفیت ملی برای تدوین و اجرای برنامه حمایتی نهاد خانواده و زنان سرپرست خانوار صورت می گیرد.

** سومین نشست با فراکسیون زنان مجلس

مولاوردی با اشاره به سومین نشست خود با فراکسیون زنان مجلس گفت: در این جلسه با ارایه گزارش عملکرد سعی کردیم در چارچوب وظایف دو قوه به منظور پیشبرد مباحث زنان از جمله استیفای حقوق شرعی و قانوتی آنها به راهکارهایی دست یابیم.

به گفته مولاوردی، نکته مورد تاکید در این جلسه، اجرای قانون راهکارهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب بود که با توجه به آسیب شناسی وضعیت موجود، این فراکسیون آمادگی خود را برای استقبال از انتقادها و موانع پیش روی در خصوص این قانون اعلام کرد تا در صورت نیاز این قانون بازنگری و اجرایی شود

** ثبت 31 مورد ازدواج دختران زیر 15 سال در سال 92

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه 31 مورد ازدواج دختران زیر 15 سال از تیر تا اسفند سال 92 به ثبت رسیده، گفت: در جلسه اخیر هیات دولت، گزارشی در این باره ارائه کردم و مقرر شد، وزیر دادگستری گزارشی را از نحوه ثبت این ازدواج ها در اختیار هیات دولت قرار دهد، هر چند رییس اداره ثبت احوال اعلام کرده این ازدواج ها غیر قانونی است.

به گفته مولاوردی، این آمار رسمی است و آمارهای غیر رسمی بطور قطع چیزی فراتر از این رقم را نشان می دهد.

وی با اشاره به یکی از جلسات هیات دولت در خصوص موضوع حجاب و عفاف یادآور شد: در این جلسه رییس جمهور دستور دادند، به منظور ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و عرضه پوشاک مناسب و اسلامی، اقدامات لازم با همکاری معاونت زنان، وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه های صنفی صورت گیرد که اکنون در حال برنامه ریزی برای این مساله هستیم.

** برگزاری اجلاس نقش زنان در حفظ ترویج و انتقال بین نسلی میراث فرهنگی

مولاوردی با اعلام خبر برگزاری اجلاس نقش زنان در حفظ ترویج و انتقال بین نسلی میراث فرهنگی گفت: قرار است این همایش که 61 میهمان خارجی دارد، مهر ماه در شهر اصفهان برگزار شود.

وی با بیان اینکه برای اولین بار است که یک روز از یک اجلاس به زنان اختصاص داده می شود، افزود: ریاست شورای برنامه ریزی اجلاس برعهده معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و میزبان نیز شهرداری اصفهان است.

به گفته مولاوردی، این اجلاس با هدف تاکید بر نقش محوری زنان در حفظ و ترویج میراث فرهنگی ناملموس با مصادیق خاص نظیر انواع لالایی ها و دعاهای طلب باران برگزار می شود که قابلیت ثبت در یونسکو را نیز دارد.

معاون رییس جمهور با اشاره به راه اندازی کارگروه های تخصصی حوزه زنان و خانواده در معاونت مبتوع از دستگاه ها خواست در این کارگروه ها حضور داشته باشند.

وی گفت: به تازگی تالارهای گفت وگو به همین منظور و با هدف کمک به فعالیت این کارگروه ها راه اندازی شده تا با بهره مندی از پیشنهادات و انتقادات ما را در راه رسیدن به اهداف مد نظر یاری کنند.

** کاهش ساعت کار زنان شاغل دارای شرایط خاص

مولاوردی درباره قانون کاهش ساعت کار زنان شاغل دارای شرایط خاص نظیر افراد دارای فرزند معلول و یا همسر از کار افتاده، گفت: قصد داشتیم این کاهش ساعت کار شامل مردان شاغل با شرایط خاص نیز بشود، اما در کمیسیون اجتماعی مجلس رای نیاورد هر چند باور داریم، مردان با شرایط خاص نیز باید با فراغ بال وظایف همسری و پدری خود را به نحو مطلوب انجام دهند.

وی همچنین از سفر یک روزه خود به قم برای دیدار با مراجع عظام در هفته دولت و برگزاری دوره های آموزشی ارتقای توانایی های زنان نخبه و مدیر برای مشاوران زن دستگاه ها خبر داد.

** پیگیر عضویت در شورای عالی آمار هستم

وی با اشاره به عضویت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در شورای عالی اشتغال شورای اجتماعی فرهنگی زنان و شورای اجتماعی کشور گفت: در تلاشیم تا بتوانیم در شورای عالی آمار نیز عضو شویم.

معاون رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت ایجاد توازن و تعادل میان نقش هایی اجتماعی و خانوادگی زنان گفت: به این مساله به عنوان یکی از اهداف مد نظر اهتمام داریم.

مولاوردی پس از این نشست و صرف افطار، با تعدادی از دختران یتیم و نخبه تحت پوشش کمیته امداد، از غرفه های دستاوردهای کارآفرینان این نهاد بازدید کرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها