بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۹۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۴
ظریف:
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به شبکه خبری ˈسی ان انˈ گفت: مذاکرات هسته ای فرصتی تاریخی برای همه طرف ها است.
تدبیر24: ˈمحمد جواد ظریفˈ به ˈکریستین امانپورˈ گفت: مذاکرات میان ایران کشور و شش کشور غربی در باره برنامه هسته ای، فرصتی تاریخی برای همه ما به منظور پایان دادن به فصلی بسیار طولانی است که در آن برای حل نشدن مسایل تلاش می کردیم.

وی افزود:برنامه هسته ای ایران همیشه صلح آمیز باقی خواهد ماند و تحریم های ضد ایرانی به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است.

ظریف افزود: به نظر من، ما به اندازه کافی مذاکرات جدی برگزار کرده ایم تا در باره امکان پذیر بودن ادامه این مذاکرات فکر کنیم.

وی گفت: ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا و من در این باره توصیه کرده ایم.

محمد جواد ظریف همچنین بعد از ظهر پنج شنبه بعد از دیدار دو جانبه با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود تاکنون مذاکرات دشواری را پشت سر گذاشته ایم و برای رسیدن به فهم مشترک نیاز به تمدید مذاکرات داریم و زمان تمدید مشخص است و بر اساس توافق ژنو تا 24 نوامبر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا از وین ظریف اظهارکرد: در حال حاضر در شرایطی هستیم که در همه زمینه ها صحبت و کار شده و در واقع فکر اساسی شروع شده اما هنوز به نتیجه قطعی و نهایی نرسیده ایم .

رییس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: آنچه می شد بدون توافق های سیاسی و دستیابی به فهم مشترک تدوین کرد، انجام شده و حالا نیاز به آن فهم مشترک است و شاید به همین دلیل است که نیاز به تمدید مذاکرات باشد.

ظریف افزود:من در صحبت های قبلی خود هم، بارها گفته ام که توافق ژنو برای رسیدن به راه حل نهایی به ما یکسال فرصت می دهد و ما فقط باید این مرحله مقدماتی را تمدید کنیم که در حال حاضر نیز صحبت ها درمورد آن در حال انجام است.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد:اگر در رایزنی های خود به توافق برسیم آن را اعلام خواهیم کرد؛ البته هنوز دو سه روز فرصت داریم .

ظریف با اشاره به دیدار خود با خانم اشتون که به منظور بررسی آخرین وضعیت و تحولات مذاکرات ایران و 1+5 انجام شد گفته بود:مذاکرات دشواری است زیرا کاری که می خواهیم انجام دهیم بسیار سخت است و می خواهیم یک راه 10ساله را در دوره ای که دنیا بدنبال فشار آوردن به ایران بوده است، تغییر دهیم .

وی در عین حال کارهای انجام شده در مذاکرات را خوب توصیف کرد و افزود: البته توقع داشتیم با وجود یک اراده سیاسی در طرف مقابل، کار بهتری شکل بگیرد اما متاسفانه هنوز کار زیادی داریم ولی این بدان معنا هم نیست که مشکلات غیرقابل رفع باشد.

ظریف ادامه داد: احساس من این است که طرف مقابل برای اینکه چگونه به هدف مورد نظر دست یابیم ، یک دیدگاه جدیدی داشته باشد زیرا حرف ها و بحث های خوبی در چند روز گذشته بخصوص در حضور وزیران امور خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی مطرح شد.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه برای نخستین بار بود که وزیران خارجه در وین به روند مذاکرات جامع می پیوستند،گفت: در ژنو دو بار وزرای خارجه برای دستیابی به توافق به روند مذاکرات پیوستند.

ظریف افزود:به نظر من، تغییر نگاه سیاسی به قضیه، از اینکه صرفا بخواهیم یک تعداد مواضع را تکرار بکنیم تا اینکه بخواهیم به نتیجه برسیم، بسیار مهم بوده است.

وزیر امور خارجه با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی،تاکید کرد: نکته ای که رهبر معظم انقلاب درمورد نیاز عملی جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند بسیار راهگشا بوده است زیرا به خوبی نشان داد که برنامه هسته ای ما با یک هدف مشخص از روز اول برنامه ریزی شده است.

ظریف با بیان اینکه قابل فهم بودن این موضوع برای طرف های ما نیاز به بحث داشت، گفت: آنها متوجه شدند ما که می گوییم یک تعداد مشخص سانتریفیوژ یا سو نیاز داریم، برای این است که می خواهیم برای یک نیروگاه سوخت تولید کنیم؛ این خودش باید ایجاد اطمینان کند اما تا اینکه به این مرحله برسد، مقداری طول می کشد.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: البته جمهوری اسلامی ایران هم خواسته هایی دارد و از نحوه رفتار طرف مقابل نگرانی های اساسی دارد.

ظریف افزود: البته در حوزه های دیگر نیز ما نگرانی هایی از رفتار آنها داریم. آنها هم با دیدگاه ها و رفتارهای ما اختلاف نظرهایی دارند ولی ما در این مذاکرات فقط درمورد موضوع هسته ای بحث می کنیم و امیدوارم با واقع بینی و با نگاه جدی کار به پیش برود.

وزیر امور خارجه درخصوص مدت زمان تمدید احتمالی مذاکرات ایران و 1+5،گفت:این زمان تقربیا مشخص است و براساس توافق ژنو تا 24 نوامبر(آذرماه) می باشد فقط نیاز است که در مذاکرات به این نتیجه برسیم که نیاز به تمدید مذاکرات داریم و اینکه روش تمدید را اعلام کنیم .

منبع:شبکه خبری سی ان ان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها