بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۹۳۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰
درددل‌های اصحاب رسانه با رئیس‌جمهور:
اما ما ماندیم و آنها رفتند و ما روزنامه نگار ماندیم و آنها مدعی العموم و رییس جمهور و وزیر ارشاد و اطلاعات نماندند. ما حتی مهاجرت هم نکردیم که برگردیم هر چند هجرت از راه‌های حفظ حیات و ایمان است.
تدبیر24: در دیدار شب گذشته رئیس‌جمهور با اصحاب رسانه، 5 تن از اساتید روزنامه‌نگاری، مدیران رسانه و روزنامه‌نگاران به ایراد نقطه نظرات خود در ارتباط با رسانه و مشکلات گریبان‌گیر رسانه‌ها پرداختند.

محمدعلی وکیلی دبیر کل انجمن روزنامه‌های غیر دولتی

در این مراسم محمدعلی وکیلی دبیر کل انجمن روزنامه‌های غیر دولتی با ابراز امیدواری مبنی بر این‌که در 17 مرداد وقت فراخی برای رسانه‌ها در نظر گرفته شود تا آنها بتوانند با فراق بال بیشتر مسائل خود را با رئیس جمهور در میان بگذارند، خطاب به روحانی گفت: من در اینجا می‌خواهم از کارهای نکرده دولت تشکر کنم. از جانب خودم و بخشی از رسانه‌های همراه با دولت از شما و دولتمردانتان تشکر می‌کنیم که در طول یک سال گذشته رفتاری در شان جمهوری اسلامی ایران داشته‌اید و تاکنون شاهد قانون گریزی و قانون ستیزی از سوی شما و دولتمردانتان نبوده‌اید و یا کمتر با آن مواجه شده‌اید.

مدیر مسئول روزنامه‌ی ابتکار ادامه داد:‌ از شما تشکر می‌کنیم که تاکنون در این مدت از زبان شما کلامی خلاف شان نشنیده‌ایم و خوشحالیم که در سخنان رئیس‌جمهور بار حقوقی کلمات مد نظر قرار می‌گیرد و کلام مسئولانه می‌شنویم.

وی ادامه داد: از شما تشکر می‌کنیم به خاطر این که شاهد بی‌انصافی نبوده‌ایم و تاکنون رفتاری منصفانه در برابر منتقدانتان داشته‌اید.

این روزنامه نگار با تاکید بر این که انصاف، قانون و اخلاق سه ضلع اعتدال هستند، به بخشی از مشکلات کنونی رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: بیماری کنونی جامعه‌ی رسانه‌ای در کشور عدم تعادل ساختاری است. ما شاهد عدم تعادل بین رسانه‌های بخش خصوصی با رسانه‌های دولتی، شبه دولتی و حاکمیتی هستیم و این عدم تعادل در طول سال‌ها باعث شده که منابع به چاه ویل رسانه‌های دولتی برده شود و سهم رسانه‌های غیر دولتی در این عرصه ترحمی بوده است.

مدیر مسئول روزنامه ابتکار به مقوله‌ی امنیت در عرصه‌ی رسانه اشاره کرد و گفت:‌ بخشی از رسانه‌ها در گذر از خطوط قرمز از آنچنان ضریب امنیتی برخوردار هستند که نه به جایی پاسخگو هستند و نه جایی یارای سوال خواستن از آنها را دارد. اما رسانه‌های غیر دولتی و مستقل در انجام وظایف حداقلی خود دچار احساس عدم امنیت هستند و این عدم تعادل در شان جمهوری اسلامی ایران و زیبنده جامعه فرهنگی و رسانه‌ای ما نیست. این عدم تعادل قطار رسانه‌ای ما را کند و نشاط فضای رسانه‌ای را گرفته است. رسانه‌ها به بهانه‌ی کوچکترین خطا توقیف می‌شود. روزنامه‌ی خوب قانون به دلیل یک خطای جزیی و قابل بخشش و در عین حال قابل تکرار در رسانه‌های دیگر در محاق توقیف رفته است.

وی با اشاره به تدوین نظام نامه‌هایی برای شفافیت در حوزه‌ی فعالیت رسانه و روزنامه نگاری خطاب به رئیس جمهور گفت: انتظار از شخصیت رسانه‌ای شما این است که در واگذاری فعالیت‌های رسانه‌ای به تولیت صنوف رسانه‌ای تسریع شود و صنوف رسانه‌ای به رسمیت شناخته شود.

وکیلی ادامه داد: با تحقق این موضوع حتی می‌شود بخشی از وظایف نظارتی مربوط به رسانه‌ها را به این صنوف سپرد و آنها در حد هیات‌های حل اختلاف به کمک گرفته شوند و به جای این همه زره، شمشیر و شلاق خود صنف به کار آیند.

عباس درویش توانگر معاون خبر خبرگزاری تسنیم

در ادامه این مراسم عباس درویش توانگر معاون خبر خبرگزاری تسنیم در سخنان خود به دغدغه‌های صنفی و غیر صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران اشاره کرد و گفت: امیدوارم این گونه جلسات فتح بابی باشد برای گفت‌وگو و تعامل بیشتر رئیس جمهور با اهالی رسانه. چرا که اهالی رسانه در بطن مردم و جامعه هستند و رسانه‌ها می‌توانند به عنوان اتاق فکر مشکلات و برخی از ناکارآمدی‌ها را به شما منتقل کنند، تا مسائل صرفا از زبان مدیران به شما منتقل نشود.

این روزنامه نگار در تشریح دغدغه‌های صنفی اهالی رسانه گفت: یکی از دغدغه‌های خبرنگاران، عکاسان و مدیران رسانه به رسمیت شناخته شدن سخت و زیان آور بودن شغل و حرفه‌ی خبرنگاری است.

وی در ادامه با بیان این‌که خبرنگاران تعطیلی و غیر تعطیلی ندارند و بخصوص ما این را در مورد روزنامه نگارانی که در رسانه‌های آنلاین کار می‌کنند مشاهده می‌کنیم، ادامه داد: متاسفانه برخی از شعبات تامین اجتماعی درک درستی از سخت و زیان آور بودن شغل و حرفه‌ی خبرنگاران ندارند.

درویش توانگر با بیان اینکه خبرنگاران از کمترین حقوق و درآمد برخوردار هستند و بسیاری از آنها به سختی از نظر معیشتی زندگی می‌کنند، افزود: رسانه‌ها به عنوان اصلی‌ترین ابزار مقابله با جنگ نرم محسوب می‌شوند. ولی متاسفانه در تخصیص بودجه از ناحیه دولت و مجلس توجهی به آنها نمی‌شود. از سویی دیگر در دادن آگهی به روزنامه‌ها نیز تبعیض وجود دارد و بدعتی از سوی دولت گذشته پایه گذاری شد که تمام آگهی‌های دولتی در اختیار روزنامه دولت قرار بگیرد و این باعث شد که دیگر روزنامه‌ها دچار مشکل شوند.

وی همچنین به وعده‌ی دولت گذشته برای تامین مسکن خبرنگاران اشاره کرد و گفت: تا به امروز این وعده عملی نشده است.

این روزنامه‌نگار اصولگرا بخشی دیگر از صحبت‌های خود را به امور غیر صنفی اختصاص داد و خطاب به رئیس جمهور گفت: شما از نیروهای خوش سلیقه دوره انقلاب هستید، و توقع این است که در کنار نیروهای انقلاب و دفاع مقدس بمانید. ما موفقیت دولت شما را موفقیت نظام می‌دانیم و ما از دولتی که در پی تحقق منویات مردم و مقام معظم رهبری است حمایت و آن را تقویت می‌کنیم.

البته حمایت از دولت را بدون انتقاد سازنده، مصلحانه و خیرخواهانه به زیان دولت می‌دانیم. این انتقادات را عین کمک به دولت می‌دانیم.

وی از رئیس جمهور خواست که از دولت‌مردان بخواهد که سعه‌ی صدرشان را در برابر انتقادات بالا ببرند و به صرف چند انتقاد معمولی عرصه را به رسانه‌ها تنگ نکنند و رسانه‌ها از پوشش اخبار دولت محروم نشوند.

محمد قوچانی سردبیر مجله مهرنامه

همچنین در این مراسم محمد قوچانی سردبیر مجله مهرنامه خطاب به روحانی گفت : آقای رییس‌جمهور سلام. ما روزنامه نگاریم؛ می‌نویسیم، خطبه نمی‌خوانیم. به زبان قلم سخن می‌گوییم نه به زبان قدرت، هر چند که زبان اهل قدرت را به خوبی می‌شناسیم. قاعدتا شما نیز باید به زبان اهل قدرت سخن بگویید، چراکه رییس جمهور به عنوان وکیل همه ملت نماد قدرت، مشروعیت و اقتدار ملی است، اما دریغا که با شما هم به زبان قدرت سخن می‌گویند؛ تهمت می‌زنند و تهدید می‌کنند. پس اجازه دهید با شما همزبانی کنیم و نه خطاب به شما که خطاب به همان اهل قدرت با زبان اهل قلم سخن بگوییم. خطاب به همان کسانی که می‌گویند هیچ چیز عوض نشده است. همان کسانی که می‌کوشند 24 خرداد را را از یاد ببرند و در خواب بازگشت سوم تیرند. همان کسانی که سعی می‌کنند حافظه کوتاه مدت ملت را پاک کنند و نگذراند از یادها برود که در آن سال‌های سخت با یک تماس تلفنی آن مدعی العموم معزول کارمان را از دست می‌دادیم و همچون حلزون‌های خانه به دوش کوچ می‌کردیم و چون کرگدن‌های پوست کلفت خم به ابرو نمی‌آوردیم و کارمان را از سر می‌گرفتیم. ما مامور به حرفه بودیم و آنها نیز مامور به به وظیفه؛ کار ما روزنامه نویسی بود و کار آنها روزنامه ننویسی. هر دو به تکلیف عمل می‌کردیم.

این روزنامه نگار اصلاح طلب ادامه داد: اما ما ماندیم و آنها رفتند و ما روزنامه نگار ماندیم و آنها مدعی العموم و رییس جمهور و وزیر ارشاد و اطلاعات نماندند. ما حتی مهاجرت هم نکردیم که برگردیم هر چند هجرت از راه‌های حفظ حیات و ایمان است. اما ما برای حفظ همان ایمان، وحدت و امید ماندیم و نرفتیم. از روزنامه به هفته نامه و از هفته نامه به ماهنامه و از ماهنامه به فصلنامه و از فصلنامه به سالنامه و از سالنامه به خانه رفتیم اما آن قدر ماندیم تا ... شما آمدید...آن قدر ماندیم تا آنها رفتند.

وی افزود: آنها که سال‌ها فرزندان این انقلاب را به کوچکترین بهانه و شاید خطایی ضد انقلاب خواندند، آنها که جز با پول بیت المال نمی‌توانند روزنامه نگاری کنند اما کسانی که با بذل جان و مال خود روزنامه نگاری می‌کنند را غیرخودی می‌خوانند، آنها که در روزنامه هایشان مناسبت‌های انقلابی را با حذف این و آن نشانه گذاری کرده‌اند و روزهای وحدت بخش آن انقلاب را از یاد برده‌اند، آنها که کارشان حذف حداکثری، افتخارشان شمارش ریزش‌ها و مذهب‌شان تکفیر خلق خداست، اما آقای رییس جمهور ما کافر نیستیم.

ما روزنامه نگارانی هستیم که در دامن همین میهن، آیین، اسلام، ایران و انقلاب زاده شده‌ایم، بالیده‌ایم و کارنامه و برآمده جمهوری اسلامی هستیم. ما کم هزینه‌ترین و کم توقع‌ترین فرزندان انقلابیم به فهرست توقعمان بنگرید: ما روزنامه نگاریم. به این حرفه عشق می‌ورزیم و آن را با هیچ مقامی عوض نمی‌کنیم. اما ثبات حرفه‌ای حق ما است. به کوچکترین انتقاد یا اشتباهی حق‌مان نه عشق‌مان و کارمان را از ما نگیرید. ما از کوچ خسته شده‌ایم. یکجا نشینی حق ما است. چرا به کوچک‌ترین اشتباهی یک رسانه را، یک نهاد مدنی را به اشد مجازات یعنی اعدام محکوم می‌کنند؟ آیا گناه یک روزنامه‌نگار ولو خطاکار، از گناه یک دولتمرد مختلس یا قاضی ناعادل یا درجه‌دار خاطی که به اموال عمومی، عدالت اجتماعی یا اعتماد ملی خیانت می‌کند بیشتر است؟ آیا به بهانه رسیدگی به اتهام این افراد، نهاد دولت یا دادگستری یا نیروهای مسلح را معلق می‌کنند؟ آیا نمی‌توان با روشن کردن مرز توهین، انتقاد، تعریف و توصیف دقیق مقدسات از قربانی کردن ارزش‌ها به پای اغراض سیاسی- که علت اصلی توقیف روزنامه‌ها است- جلوگیری کرد؟ آیا نمی‌توان از مجازات‌های جایگزین استفاده کرد؟

علی معلم سردبیر و مدیرمسوول ماهنامه دنیای تصویر

در این مراسم همچنین علی معلم سردبیر و مدیرمسوول ماهنامه دنیای تصویر با اشاره به اهمیت رعایت عدالت در بین رسانه‌ها گفت: باید در تهیه امکانات اجرایی برای رسانه‌ها عدالت وجود داشته باشد.

این روزنامه‌نگار با اشاره به اهمیت درک و توجه به مفهوم امنیت ملی و گستردگی آن افزود: متاسفانه در کشور امنیت ملی با امنیت اشخاص، گروه‌ها و جناح‌ها اشتباه گرفته می‌شود.

وی همچنین خواستار تصحیح در قوانین مربوط به حوزه‌ی مطبوعات شد و گفت: دولت باید در تصحیح قوانین بعضا عقب مانده، متحجرانه و ناعادلانه در حوزه‌ی مطبوعات تلاش کند چرا که تاکنون از سوی دولت‌ها اقدامی جدی برای رفع این قوانین بازدارنده صورت نگرفته است و برخی از لوایحی که در این ارتباط نیز ارائه شده به ضد خود تبدیل شده است.

سردبیر و مدیرمسوول ماهنامه دنیای تصویر، با بیان این‌که امروز هر کسی با توجه به گسترش رسانه‌ها و امکانات، یک رسانه‌ است و صدای خود را می‌تواند از طریق شبکه‌های اجتماعی به گوش همه برساند، گفت: رسانه باید حرف حق و حرف مردم را بزند.

این هنرمند همچنین به اهمیت هماهنگ سازی بین نهادهای مختلف نظام در حوزه‌ی فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: به خاطر این عدم هماهنگی هر نهادی خود را نگران فرهنگ و هنر می‌داند و به خود اجازه می‌دهد در هر حوزه‌ای با سلیقه‌ی خود وارد شود.

دکتر مهدخت بروجردی از اساتید روزنامه نگاری و ارتباطات

در این مراسم همچنین دکتر مهدخت بروجردی از اساتید روزنامه نگاری و ارتباطات به بیان مشکلات موجود در کشور در عرصه‌ی آموزش روزنامه نگاری پرداخت.

وی با اشاره به اهمیت ارتقاء روابط عمومی‌ها در بخشی از سخنان خود با اشاره به پیام رئیس جمهور به مناسبت درگذشت دکتر معتمد نژاد خطاب به رئیس جمهور افزود: امیدواریم که با همکاری شما زمینه‌های لازم برای ایجاد بنیاد علمی دکتر معتمدنژاد هر چه زودتر فراهم شود.

در این مراسم برخی از مدیران عاملان خبرگزاری‌ها؛ مدیر مسئولان روزنامه‌ها، هفت‌نامه‌ها و ماه نامه‌ها، مدیران برخی از شبکه‌های رادیو و تلویزیون، اساتید روزنامه نگاری، مدیران روابط عمومی برخی از وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های دولتی و شخصیت‌هایی چون لطف‌الله میثمی، حجت‌الاسلام و المسلمین دعاگو، محمد قوچانی، علی عسگری(مدیرعامل خبرگزاری مهر)، سعید پورعلی مدیرعامل خبرگزاری ایسنا، بیژن مقدم، مهدی رحمانیان، امیر محبیان، دارابی، محمد علی وکیلی، افخم سخنگوی وزارت خارجه راه چمنی، ژاله فرامرزیان دبیر کل انجمن روزنامه‌نگاران، شکرخواه، روغنی‌ها و ... حضور داشتند.

همچنین افرادی چون محمد صادق، مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور، نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رئیس جمهور را در این مراسم همراهی می‌کردند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۲
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
1
1
ای ول به محمد قوچانی روزهایی داشتیم با هفته نامه شهروند امروز
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها