بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۹۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۵
کوه شاهو که بخشی از رشته کوه زاگرس است در لیست میراث طبیعی ایرانیان به ثبت رسیده است.
تدبیر24: شاهو بلندترین قله استان کرمانشاه واقع در شمال شرقی شهرستان پاوه‌ است. کوه شاهو بخشی از رشته کوهای زاگرس بوده و در مرز دو استان کردستان و کرمانشاه و نزدیک به رودخانه سیروان قرار دارد.

این کوه از سنگ‌های آهکی تشکیل یافته و کارستی می‌باشد به همین دلیل حفره و غارهای زیادی بر اثر انحلال همین مواد آهکی در آن به وجود آمده که غار «قوری قلعه» و غار «کاوات» نمونه‌هایی از آن هستند.

شاهو در محدوده شهرستان‌های روانسر، جوانرود و پاوه در استان کرمانشاه واقع شده و نیز در محدوده شهرستان‌های مریوان و کامیاران استان کردستان قرار دارد. بیشترین ارتفاع این کوه در استان کرمانشاه و در حوالی روستای شمشیر از توابع شهرستان پاوه است که در حدود ۳۳۹۰ متر می‌باشد.

این کوهستان از طبیعت زیبا و دست نخورده‌ای برخوردار است، شاهو در شرق منطقه هورامان قرار دارد و دارای چکادهای معروفی چون «زوالی» در نزدیکی شهر پاوه و«نور» در نزدیکی‌های روستای «داریان» است.

ده‌ها نوع گل و گیاه در ارتفاعات مختلف آن رویش دارند که از میان آنها می‌توان به چنور، بوژانه، هلاله برم برم، وه‌رکه‌مه‌ر، برزه‌لنگ، اشاره کرد و از گیاهان خوراکی نیز می توان به آویشن کوهی، پیاز، تره، کنگر، پیچک، غاز، قارچ، شنگ، پیژوک، هاله‌ کوک، که‌دارای غده‌ای مانند سیب زمینی یا شلغم شیرازی بوده، نینور که شباهت به ریواس داشته و ... نیز اشاره کرد.

برخی از این گیاهان علوفه‌ای، برخی خوراکی، برخی معطر و خوشبو و تعدادی سمی و تعدادی نیز دارای خواص درمانی هستند و پوشش گیاهی آن از لحاظ درختان(شرو، کیکف) و درختچه‌های به نام‌های بادام کوهی یا به‌زبان اورامی چغاله، ته‌نگه‌ز، گون از انواع متفاوت منیژه که می‌شود از آن کتیرای با کیفیت عالی برداشت کرد.

همچنین زالزالک، وبرالوک یا آلبالوی وحشی که‌ در اواسط تابستان میوه آن به رنگ‌های سیاه و قرمز و زرد و نارنجی بوده و نظر کوهپیمایان خسته را به خود جلب کرده از لحاظ درمانی هسته آن ضد انگل آسکاریس می‌باشد.

خرس، روباه، شغال، گرگ، خوک، خرگوش و بز کوهی که بنا به علت شکار بی رویه نزدیک به‌ انقراض بوده و همچنین از پرندگان کبک و طیهو که از جمله جانوران موجود در شاهو هستند.

در دامنه ارتفاعات شاهو تعداد بسیار زیادی چشمه وجود دارد که تامین کننده آب کشاورزی و همچنین آب آشامیدنی شهرهای پاوه و روانسر و تعدادی روستاهای منطقه هستند.

این طبیعت بی نظیر دیار سنگ و آب به عنوان یکی از آثار ملی طبیعی ایرانیان به ثبت رسیده است.

برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها