بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵
با روی کار آمدن دولت اصلاحات و حضور آیت‌ا...‌ هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام ساختار اصلی «مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری» به ...
تدبیر24: در بین زیرمجموعه‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام نام یکی از مراکز بیشتر از دیگر مجموعه‌ها به گوش‌ها آشناست؛ مرکزی که با هدف تدوین و تنظیم استراتژی برای جمهوری اسلامی ایران در ابعاد گوناگون، در سال 1368 تشکیل شد و برای اولین بار موسوی خوئینی‌ها را در راس کار خود دید. ابتدا ساختار این مرکز که زیر نظر رئیس‌جمهور اداره می‌شد به ترتیب از رئیس مرکز و معاونین آن تشکیل شده بود و به طور کلی وظیفه ارائه راهبرد به رئیس‌جمهور در برخی زمینه‌های مورد پژوهش در معاونت‌ها نظیر سیاست، اقتصاد و تکنولوژی را برعهده داشت. با روی کار آمدن دولت اصلاحات و حضور آیت‌ا...‌ هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام ساختار اصلی «مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری» به مجمع تشخیص مصلحت نظام منتقل و نام «مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام» برای این مجموعه انتخاب شد. پس از دوره اصلاحات بود که نام این مرکز بیشتر شنیده شد و حضور حسن روحانی ساختمان خیابان نیاوران را تبدیل به یکی از مراکز مهم سیاسی کشور کرد.

دو نام جدید برای ریاست

پس از انتخاب دکتر حسن روحانی به عنوان هفتمین رئیس‌جمهور تاریخ ایران آینده این مرکز و ریاست آن محل پرسش واقع شد و برخی گمانه‌زنی‌ها درخصوص فرد موردنظر برای جانشینی حسن روحانی مطرح می‌شدند. در این میان نام محمدرضا عارف ابتدا شنیده شد اما در فرصت کوتاهی این موضوع تکذیب شد؛ پس از عارف نام محمد شریعتمداری نامزد اصلاح‌طلب انتخابات هم در مقطعی مطرح شد که او هم در برهه‌ای کوتاه موضوعش در حد شایعه باقی ماند. اما روز گذشته قدرت‌ا... علیخانی معاون پارلمانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از علی‌اکبر ناطق نوری و آیت‌ا... امینی به عنوان گزینه‌های ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع نام برد. او گفته است: براساس خبری که دارم ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع به آقای ناطق نوری و آیت‌ا... امینی پیشنهاد شده که هر کدام این مسئولیت را بپذیرند خوب است. وی با اشاره به پایان دوره ریاست حسن روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اشکالی ایجاد نمی‌شود که رئیس جدید مرکز تحقیقات با چند روز تاخیر انتخاب شود.

بازگشت شیخ نور

علی‌اکبر ناطق نوری مرد 70ساله اهل نور سیاست ایران که سابقه‌ای طولانی در عرصه مدیریت سیاسی دارد گزینه‌ای است که پیش از این به واسطه حضور در مجلس و ریاست قوه مقننه تجربه‌ای در سطح بالا داشته است و آشنایی مناسبی با اصول استراتژیک دارد و در سال ۱۳۷۷ با ابتکار خود بین‌المجالس کشور‌های اسلامی را تاسیس کرد. رئیس مجلس پنجم که در انتخابات دوره هفتم ریاست‌جمهوری در رقابت با سیدمحمد خاتمی عرصه را واگذار کرده بود چهار سالی می‌شود که پیرامون خود موضوعات مختلفی را مشاهده می‌کند. او از بزرگان اصولگراست اما به نظر می‌رسد از دست اصولگرایان دلگیر است؛ البته نه اصولگرایان واقعی. هرچند چهره‌های مطرح و بزرگان اصولگرا اصولا احترام شیخ نور و سایر استوانه‌های اصولگرایی را نگه می‌دارند اما چهره‌های تازه به دوران رسیده منتسب به جریان اصولگرا که معمولا با استفاده از رسانه‌ها و تریبون‌های متعدد بسیار پرسروصدا هم هستند در طول این سال‌ها بارها رفتارها و سخنان ناشایستی در این زمینه از خود بروز داده‌اند که می‌تواند موجب تکدر ناطق نوری و برخی دیگر از بزرگان اصولگرا را فراهم آورده باشد. این افراد کار را تا آنجا پیش بردند که در دایره تنگ اصولگرایی‌شان چهره‌هایی مانند ناطق نوری جای نمی‌گرفت اما او در برابر این هجمه‌ها هیچ نگفت و بنابر گفته خودش مانند شهید بهشتی سکوت را برگزید. این روزها مکرر گفته شد که آیت‌ا...‌هاشمی‌رفسنجانی، علی اکبر ناطق نوری و سیدمحمد خاتمی به عنوان نزدیکان دکتر حسن روحانی طرف مشورت هستند. شیخ نور، هنوز ترجیح می‌دهد با وفاداری به سنت ۱۶ سال گذشته از ورود مستقیم به عرصه سیاست‌ورزی خودداری کند، هرچند این روزها از جایگزینی وی به جای رئیس‌جمهور منتخب در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع یا مسئولیت‌های اجرایی دیگری سخن به میان آمده است. باید صبر کرد و دید سکوت علی‌اکبر ناطق نوری کی و چگونه می‌شکند؟ البته غیر از او نام آیت‌ا... امینی نیز شنیده می‌شود که البته در مقایسه با ناطق نوری آوازه‌اش کمتر است و تجربه‌ای کمتر دارد. به هر حال باید در انتظار بود و دید مرکزی که از دل آن دو رئیس‌جمهور یعنی سیدمحمد خاتمی و حسن روحانی بیرون آمده‌اند شاهد جلوس چه فردی بر ریاست آن خواهد بود.

منبع:آرمان روابط عمومی

 

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها