بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۹۶۲۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸
با فعال شدن حزب قطعا پتانسیل سرمایه اجتماعی افزایش خواهد یافت و شاخه های احزاب نقشی ترمیمی دارند و می توانند در شرایط فعلی با دسترسی به افکار عمومی خلاء ارتباطی حزب با جامعه را جبران کنند و جوانان و دانشجویان در این شرایط توفیق بیشتری خواهند داشت. در سالهای 84 تا 88 شاخه جوانان و دانشجویان و شاخه بانوان حزب از همه فعال تر بودند و قطعا در اینده حزب نیز شورای مرکزی حزب از میان جوانان حزب تشکیل خواهد شد.
تدبیر24: محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، روزنامه‌نگار، مدیرمسئول روزنامه اعتماد ملی، استاد دانشگاه، عضو هیئت مدیرهٔ انجمن ایرانی روابط بین‌الملل و فعال سیاسی اصلاح طلب ایرانی است. حق‌شناس در دولت محمد خاتمی مشاور وزیر و مدیر کل سیاسی وزارت کشور و معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده‌است وی در دوره اصلاحات عضو و دبیر کمسیون ماده ۱۰ احزاب بود. حق شناس به همراه مهدی کروبی از مؤسسین حزب اعتماد ملی به شمار می‌رود. پس از تأسیس حزب اعتماد ملی عضو شورای مرکزی، دفتر سیاسی، کمیته بین‌الملل و اتاق فکر این حزب بود و مدتی بعد از سوی مهدی کروبی صاحب امتیاز روزنامه بعنوان مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی انتخاب شد. حزب اعتماد ملی از سال 88 از ادامه فعالیت بازایستاد  و روزنامه حزب نیز در مرداد ماه همان سال توقیف شد. پس از برگزاری انتخابات سال 92 حزب اعتماد ملی بار دیگر به طور غیررسمی فعالیت خود را آغاز کرد و تا به امروز چند جلسه نیز با حضور اعضای شورای مرکزی تشکیل شده است. شرایط فعلی حزب اعتماد ملی را با محمد جواد حق شناس به گفت و گو نشستیم که با هم می خوانیم: 

جناب آقای حق شناس؛ تحزب در کشور از چه زمانی مورد توجه نخبگان سیاسی و اجتماعی قرار گرفته و چه روندی را تا به امروز طی کرده است؟

یکی از شاخصه های اصلی دموکراسی فعالیت حزبی است و فعالیت حزب در در ایران مسبوق به سابقه است و شاید بتوان قیام مشروطه را بسترساز اصلی برای فعالیت حزبی در ایران دانست. عنصر "انتخاب" که یکی از عناصر اصلی دموکراسی است با تشکیل مجلس شورای ملی در ایران مورد توجه قرار گرفت و آحاد جامعه می توانستند نمایندگان خود را از طریق انتخاب نمایندگان صنفی و بعد به صورت مستقیم به مجلس بفرستند.

متاسفانه این روند خیلی دوام نیاورد و با کودتای رضاخان دموکراسی و تحزب در ایران 20 سال به کما رفت و فعالیت احزاب متوقف شد اما پس از سقوط رضاخان و از سالهای 20 تا 39 را می توان بهار احزاب در ایران دانست ولی در این میان نیز در سال 32 اتفاق تلخ کودتای 28 مرداد را شاهدیم که منجر به کنار گذاشتن مصدق از قدرت شد. بعد از مصدق فعالیت احزاب با مشکلاتی توأم بود. وقایع سال 56 که منجر  به وقوع انقلاب اسلامی و پیروزی آن شد از جمله اتفاقات موثر در فرایند دموکراسی در کشور بود و قانون اساسی نیز نقشی کلیدی برای احزاب قائل شده که همه به این مهم واقف هستند.

متاسفانه در همان ماههای نخستین پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحرکات ضد انقلاب و وقوع جنگ موجب بروز مشکلاتی در فعالیت احزاب شد اما پس از جنگ ما در دوران سازندگی و دوران اصلاحات شاهد شکوفایی احزاب در کشور هستیم.

زمینه های شکل گیری حزب اعتماد ملی و ورود آقای کروبی به این موضوع چگونه بود؟

در ارتباط با حزب اعتماد ملی باید یادآوری کنم که جناب آقای کروبی در جریان رقابت انتخابات ریاست جمهوری سال 84 وعده دادند که در صورت عدم موفقیت و پیروزی در انتخابات سه کار اصلی را انجام خواهند داد؛ تأسیس حزب، انتشار روزنامه و ایجاد شبکه ماهواره ای که دو وعده اول توسط آقای کروبی عملی شد و حزب اعتماد ملی و روزنامه اعتماد ملی توسط ایشان راه اندازی شد. آقای کروبی بعد از انتخابات با همراهی 13 نفر به عنوان موسسین، حزب اعتماد ملی را فعال کردند و به طور منظم جلسات و برنامه های حزبی انجام می شد و روزنامه نیز با مدیرمسئولی بنده راه اندازی شد. وقایع سال 88 منجر به توقف جدی فعالیتهای حزب شد یعنی دفتر حزب پلمپ شد و آقای کروبی از دسترس خارج و محصور شدند و عملا حزب به حالت تعلیق رفت و روزنامه اعتماد ملی هم در مرداد 88 به طور موقت توقیف شد که این توقیف کماکان ادامه دارد.

حزب بعد از یک تعلیق 4 ساله در جریان انتخابات ریاست جمهوری 92 به صورت فعال ظاهر شد و اعضای حزب در ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی در سطح کشور حضور داشتند و کمک شایانی در انتخابات به ایشان کردند و حضور فعال اعضای حزب در این انتخابات تاثیر بسزایی در پیروزی آقای روحانی داشت.

بعد از انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب دکتر روحانی که فضای سیاسی کشور از حالت رکود خارج شد حزب اعتماد ملی جلسه ای را در منزل آقای منتجب نیا تشکیل داد و دو جلسه شورای مرکزی نیز تشکیل شد که اکثر اعضا معتقد به فعالیت مجدد حزب بودند و اعتقادشان بر این است که باید زمینه بازگشت و فعالیت را فراهم کرد.

زمینه بازگشت و از سر گیری فعالیتها چگونه فراهم خواهد شد؟

در سال جاری هسته ای شکل گرفت که پیگیر فعالیتهای حزب بود و در جریان دیداری که با خانم کروبی انجام گرفت تلاش شد تا زمینه فعالیت فراهم شود. گرایشی در حزب وجود دارد که علاقه به از سر گیری فعالیتها ندارد و در مقابل گروه دیگری نیز قائل به فعال شدن حزب هستند و معتقدند که اگر برای آرمانهای حزب تلاشی صورت نگیرد سرمایه اجتماعی آن هم در بدنه و هم در میان نخبگان اجتماعی با مشکلات جدی مواجه می شود.

در ماه رمضان جلسه ای با حضور اعضای شورای مرکزی مقیم تهران در منزل یکی از اعضای شورا تشکیل شد و این جلسات همفکری و هم اندیشی ادامه خواهد داشت و امیدواریم تا مهر ماه یه یک جمع بندی برسیم.

جناب آقای حق شناس، مهمترین اتفاق پیش رو انتخابات مجلس دهم است که در سال آینده برگزار می شود. حزب نسبت به این انتخابات چه رویکردی خواهد داشت؟

بعد از فعال شدن حزب قطعا مهمترین رویداد سیاسی کشور انتخابات مجلس دهم است و حزب به طور مشخص در این امر موضع خود را اعلام می کند. قطعا باید شرایط کشور بررسی شود و حزب با بررسی شرایط سیاسی و اجتماعی موضوع انتخابات را در دستور کار خود قرار خواهد داد اما تا کنون هیچ بحثی در این رابطه صورت نگرفته است.

با فعال شدن حزب قطعا پتانسیل سرمایه اجتماعی افزایش خواهد یافت و شاخه های احزاب نقشی ترمیمی دارند و می توانند در شرایط فعلی با دسترسی به افکار عمومی خلاء ارتباطی حزب با جامعه را جبران کنند و جوانان و دانشجویان در این شرایط توفیق بیشتری خواهند داشت. در سالهای 84 تا 88 شاخه جوانان و دانشجویان و شاخه بانوان حزب از همه فعال تر بودند و قطعا در اینده حزب نیز شورای مرکزی حزب از میان جوانان حزب تشکیل خواهد شد.

در لابلای بحث به افرادی اشاره داشتید که تمایلی به از سرگیری فعالیت حزب ندارند. ممکن است حزب بدون این افراد به فعالیت ادامه دهد؟

افرادی که موافق فعالیت مجدد حزب نیستند مهمترین دغدغه ای که داشتند شرایط آقای کروبی بود و امروز که آقای کروبی موافقت خود را با از سرگیری فعالیت دوباره حزب اعلام کردند انتظار ما این است افرادی که موافق فعالیت مجدد حزب نیستند اجازه بدهند حزب فعال شود و البته درخواست ما به معنای خروج آنها از حزب نیست.

آینده حزب منوط به فعال شدن جدی اعضا است و اگر بخواهیم به آینده بی توجه باشیم قطعا توفیقی به دست نمی آید؛ نمی توان با یک نام و تکیه به گذشته فعالیت سیاسی کرد و آینده این حزب نیز به جوانان آن بستگی دارد. اگر این مجموعه فعال نشود مانند یک کوه یخی است که با گذشت زمان از قدرت آن کاسته خواهد شد و اگر حزب فعال نشود نمی تواند در آینده سیاسی کشور تاثیرگذار باشد.

جنابعالی به عنوان چهره شاخص رسانه ای حزب محسوب می شوید. خلاء رسانه ای حزب چگونه جبران خواهد شد؟

قطعا اهمیت رسانه بر کسی پوشیده نیست و خلاء رسانه ای حزب امروز تا حدی با رسانه هایی که نزدیک به حزب هستند جبران شده است. روزنامه اعتماد که مدیرمسئول آن از اعضای شورای مرکزی حزب است، سایت خبری گفت و گو نیوز که نزدیک به حزب اعتماد ملی است و همچنین سایت خبری که توسط استان تهران ایجاد شده و مدیریت می شود به عنوان بازوهای رسانه ای حزب عمل می کنند. در ارتباط با روزنامه اعتماد ملی هم باید بگویم ما رکورد دار دادگاه مطبوعات هستیم و 2سال و نیم از آخرین دفاع بنده می گذرد اما حکمی توسط دادگاه مطبوعات صادر نشده است.

ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.

بنده هم از شما تشکر میکنم و برای شما آرزوی موفقیت دارم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها