بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۹۷۲۳
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۰
استان خوزستان از لحاظ آماری رتبه نخست عقرب زدگی در سطح کشور را دارد.
تدبیر24: ˈشهلا بیگدلیˈ کارشناس حشره شناسی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز روزسه شنبه ضمن اعلام این موضوع، افزود: به علت شرایط آب و هوایی خاص درخوزستان، پراکندگی عقرب ها در استان شایع تر است به گونه ای که به طور متوسط سالانه بین 22هزار تا 25 هزار مورد عقرب زدگی در استان اتفاق می افتد.

وی گفت: موارد عقرب زدگی بیشتر در شهرستان هایی از جمله رامهرمز، مسجدسلیمان، ایذه، باغملک و اندیکا و لالی در شمال خوزستان رخ می دهد.

بیگدلی تصریح کرد: بعد از خوزستان، استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان در رتبه های بعدی از نظر تعداد بروز عقرب زدگی قرار دارند.

کارشناس حشره شناسی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهوازگفت: افراد سالخورده، کودکان، کشاورزان، کارگران و زنان خانه دار بیشتر از سایر گروهها در معرض خطر عقرب زدگی هستند.

وی توصیه کرد: در صورت بروز عقرب زدگی یا مشاهده موارد مشکوک فورا فرد عقرب زده را به نزدیک ترین مرکز درمانی تعیین شده در هر شهرستان منتقل کنید.

بیگدلی گفت: در اهواز، بیمارستان رازی، سینا و ابوذر(اطفال)، خدمات درمانی را به بیماران عقرب زده و مارگزیدگی ارائه می دهند.

این کارشناس افزود: انواع متعددی از عقرب ها در استان وجود دارد که از شایع ترین آنها می توان به عقرب زرد کوچک(گادیم)، عقرب زرد بزرگ، عقرب سیاه بزرگ و عقرب توسن اشاره کرد.

وی در خصوص اقدامات لازم در هنگام روبرو شدن با فرد عقرب زده گفت: خونسردی خود را حفظ کرده، فرد عقرب زده را آرام کنید، عضو عقرب زده را در صورت امکان بی حرکت کرده و پایین تر از سطح قلب قرار دهید.

بیگدلی گفت: دو تا سه سانتی متر بالای محل نیش عقرب را با یک طناب، پارچه و یا رگ بند به اندازه رد شدن یک انگشت از زیر آن ببندید.

کارشناس حشره شناسی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: مهمترین اقدام این است که فرد عقرب زده، در کوتاهترین زمان ممکن به نزدیک ترین مرکز درمانی عقرب زدگی انتقال داده شود.

وی تاکید کرد: استفاده از داروهای محلی، نیشتر زدن، داغ کردن، سوزاندن، تیغ زدن و مکیدن محل گزش به هیچ وجه توصیه نمی شود.

بیگدلی با اشاره به اینکه با گرم شدن هوا در فصل های بهار و تابستان فعالیت عقرب ها افزایش می یابد گفت: عقرب ها موجودات شب فعالی هستند و روزها را در مکان های امن و دور از چشم انسان در منازل، به طور عمده لابلای لباس ها، وسایل خواب و زیر فرش و موکت و در محیط های غیر از محیط های انسانی در مکان هایی مانند شکاف دیوار،زیر سنگ، لابلای خاشاک و تنه های پوسیده درختان پنهان می شوند.

این کارشناس افزود: با تاریک شدن هوا برای تغذیه و شکار از مخفیگاه خود خارج می شوند و به همین دلیل بیشترین موارد عقرب زدگی در شب ها اتفاق می افتد.

وی مهمترین راههای پیشگیری از عقرب زدگی را بهسازی محیط منزل و کار شامل بستن سوراخ ها، درزها و شکاف های دیوار، نصب توری روی پنجره ها و گرفتن فاصله بین در و کف زمین راه ورودی احتمالی عقرب به منزل مسدود شود، جلوگیری از انباشته کردن چوب، سنگ، علوفه، نخاله های ساختمانی در منزل و تمیز نگه داشتن محیط زندگی از حشرات به ویژه سوسک عنوان کرد.

بیگدلی گفت: از دیگر راههای پیشگیری می توان به خودداری از نگه داشتن لباس و حوله در کف اتاق، بازرسی لباس و کفش و دیگر وسایل قبل از پوشیدن از نظر وجود احتمالی عقرب، استفاده از مصالح ساختمانی مناسب در روستاها و بهسازی منازل و محیط روستایی اشاره کرد.

کارشناس حشره شناسی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: جلوگیری از بازی کودکان در مکان های مخروبه و خودداری از راه رفتن با پای برهنه به ویژه در هنگام شب، استفاده از دستکش و چکمه توسط کشاورزان و کارگران ساختمانی هنگام کار در باغات و مزارع و ساختمان سازی از راهکارهای پیشگیری است.

به گفته وی همچنین دقت در انتخاب محل اردوگاههای نظامی، تفریحی و دانش آموزی از نظر وجود احتمالی عقرب و بازبینی وسایل هنگام بازگشت از مراکز تفریحی به منزل مانند کوه، دشت، جنگل و پارک لازم است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها