بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۹۷۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹
تشریح آخرین وضعیت مذاکرات با 1+5
وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز همدردی با مردم مظلوم غزه به تشریح آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 پرداخت.
تدبیر24: محمد جواد ظریف که با شبکه‌ خبر سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: بحث هسته‌ای باید در چارچوب جامع دیده شود. در چند سال گذشته بدخواهان جمهوری اسلامی می‌خواستند ایران را نه تنها از دستیابی به فناوری مهم محروم کنند بلکه می‌خواستند با استفاده از فضاسازی تصنعی در سطح بین‌المللی، ایران را تهدید نشان داده و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را به عنوان تهدید بین‌المللی مطرح کنند.

وی با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری اخیر تصریح کرد: غرب برنامه‌ریزی داشت که با ایجاد فشار علیه ایران بتوانند مردم را از دولت جدا کنند. حضور گسترده مردم در انتخابات سال گذشته نشان داد که آن سیاست به جایی نرسیده و این فرصت ویژه‌ا‌ی بود. همانطور که مقام معظم رهبری گفتند مردم حماسه سیاسی را رقم زدند و زمینه را برای حضور فعال ایران در عرصه بین‌الملل فراهم کردند و کشور با مدیریت دولت تصمیم گرفت از این فرصت برای تغییر فضا استفاده کند.

وزیر امور خارجه‌ کشورمان درباره‌ی تحولات سال گذشته در زمینه برنامه هسته‌ای ایران گفت: ‌ سال گذشته برنامه هسته‌ای را به عنوان یک تهدید می‌دیدند و به عنوان تهدید معرفی می‌کردند و فضاسازی و سرمایه‌گذاری عجیبی کرده بودند و ایران را به عنوان یک خطر مطرح می‌کردند و در کنار آن می‌گفتند ایران نمی‌تواند برنامه غنی سازی داشته باشد، راکتور اراک باید از بین برود که همه این حرف‌ها از نظر مردم ما بی ارزش بود. تحریم‌های شدید بین‌المللی علیه ایران رو به افزایش بود و ماهی نبود که تحریم جدید از سوی کنگره آمریکا، اتحادیه اروپا و سایر نهادها علیه ایران وضع نشود و با تلاش و تدبیری که صورت گرفت این روند با توافق ژنو و شروع مذاکراتی که از بدو مسئولیت دولت جدید انجام شد، متوقف شد. در یک سال گذشته هیچ تحریم جدیدی علیه ایران اعمال نشده و حضور گسترده فعالان اقتصادی در ایران نشانگر شکل گرفتن فضای جدیدی در کشور است و علاوه بر آن فضای روانی علیه ایران ایجاد کرده بودند که گویا کار کردن با ایران باید هزینه داشته باشد و این فضا به یک باره فرو ریخت و حضور این تعداد بنگاه‌های اقتصادی در ایران پس از توافق ژنو نشانگر شکستن فضای قبلی است.

ظریف گفت: در کنار مقررات تحریمی‌ای که علیه ایران وجود داشت فضای روانی‌ای علیه ایران ساخته بودند که گویا کارکردن با ایران باید هزینه داشته باشد و نباید کسی با ایران کار کند. این فضا به یک باره فرو ریخته است.در کنار آن این توفیق ایجاد شده که آن فضا که برنامه هسته‌ای ایران را به عنوان برنامه غیر قابل قبول مطرح می‌کردند کنار برود و آن ادعاهایی که در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران داشتند کنار برود.‌ دیگر امروز هیچ کس درباره اصل غنی سازی ایران صحبت نمی‌کند به غیر از نتانیاهو و جنگ طلبانی که دور او را گرفته‌اند که آنها در واقع به دنبال درگیری هستند. امروز دنیا فهمیده که نتانیاهو بحث هسته‌ای را به عنوان یک بهانه برای ایجاد تنش پیگیری می‌کرده ولی نه به عنوان یک نگرانی. امروز دیگر کسی در دنیا راجع به توقف غنی سازی صحبت نمی‌کند، فقط راجع به اندازه غنی سازی صحبت می‌کنند که البته صحبت‌های آنها برای ما قابل قبول و پذیرش نیست. امروز دیگر کسی نمی‌گوید ایران باید غنی سازی را تعلیق کند، بلکه می‌گویند این تعداد سانتریفیوژ باشد و این تعداد «سو» به کار گیرد. یا درباره راکتور آب سنگین اراک، در مورد یک نوع تغییر در شکل و شمایل این راکتور است نه درباره بسته شدن اراک. - من راجع به حرف‌هایی که طرف مقابل می‌زند صحبت می‌کنم.-

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان این که ادعاها و خواسته‌های ما براساس منافع و مصالح مردم درباره رفع و لغو تحریم‌هاست تاکید کرد: دیگر ما در این باره بحث نمی‌کنیم که تحریم جدیدی روی کار نیاید، بلکه بحث درباره از بین بردن تحریم‌هاست. زمانی که بحث تمدید مذاکرات بود تمام روزنامه‌های تندرو غربی می‌گفتند ما نباید در این شرایط مذاکرات را کنار بگذاریم.

ظریف تاکید کرد: ایران هیچگاه دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و همواره چیزی فراتر از حقوقش را نمی‌خواسته و شرایطی ایجاد شده که امکان شنیدن توسط جامعه بین‌المللی را پیدا کرده است.

وزیر امور خارجه‌ کشورمان تاکید کرد: تغییر در فضای بیرونی که همراه است با تغییراتی در فضای درون مذاکرات این واقعیت شرایط کنونی مذاکرات و دستاورد اساسی ما دراین تلاش بوده است که در واقع مواضع ایران که همواره مواضع صحیحی بوده است را اعلام کرده ، ایران هیچگاه به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است. همواره به دنبال حقوقش بوده و هیچ چیزی جز حقوق خود و فراتر از آن را نخواسته است. اما این موضوع به نحوی عرضه شده که امروز امکان شنیدن توسط جامعه‌ بین‌الملل را هم پیدا کرده است و فضاسازی ترس علیه ایران فروریخته، دیوار و ساختمان تحریم‌ها شکسته و برنامه هسته‌ای ایران براساس واقعیات آن بهتر معرفی شده و مذاکرات با همه دشواری به سمت جلو می‌رود.

وی در پاسخ به این پرسش که ایران و 1+5 در مذاکرات چه اختلافاتی دارند گفت: اختلاف بر سر اصل موضوع نیست و غنی سازی ایران پذیرفته شده است و ما از ابتدا گفتیم که حق ما برای غنی سازی نیازی به شناسایی ندارد. حق ما برای غنی سازی براساس معاهده ان پی تی شناخته شده است و کنفرانس‌های بازنگری معاهده که تنها مسئول تفسیر این معاهده هستند که هر پنج سال یکبار تشکیل می‌شود در 1990 و 2010 اعلام کرده که انتخاب کشورها در زمینه چرخه سوخت باید محترم شمرده شود. این بدان معناست که این حق در قالب ان پی تی پذیرفته که کشورها حق انتخاب دارند. غنی سازی در ایران انجام خواهد شد و در مقابل آن فشارها و تحریم‌های غیرقانونی که علیه ایران اعمال می‌شده براساس تفاهم ژنو، زمانی که به توافق برسیم همه آنها باید لغو شود. لذا ترکیب انجام غنی سازی و لغو تحریم‌ها، نشانگر اعمال حق ماست بدون مزاحمت توسط کسانی که تاکنون مزاحمت ایجاد می‌کردند.

وی ادامه داد: دیگر راجع به اصل غنی سازی بحثی نیست ولی راجع به تعداد بحث است. توافق ژنو دست ما را در این زمینه باز گذاشته است. این توافق می‌گوید باید معلوم شود برنامه ایران صلح‌آمیز است نه اینکه تعداد سانتریفیوژ مشخص شود. تعدادی که برخی کشورها مشخص می‌کنند ورود به یک بحث بی مبناست. تعداد سانتریفیوژها ربطی به صلح ‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ندارد و بیانات مقام معظم رهبری درباره ظرفیت غنی سازی اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران است. این تعداد نباید برای کسی نگرانی ایجاد کند چون اگر به کل برنامه هسته‌ای ایران نگاه کنید از تولید اورانیوم به شکل هگزافلوراید در اصفهان تا تعداد سانتریفیوژها برای نطنز تا ظرفیت سازوکاری که اورانیوم غنی شده را تبدیل به اکسید و سوخت کند، همه متوجه یک هدف است و آن تولید سوخت برای یکسال نیروگاه بوشهر است.

ظریف با بیان این که صنعتی بودن برنامه غنی سازی ایران نشانه‌ صلح‌آمیز بودن آن است درباره‌ اینکه آنها چه تعداد سانتریفیوژ را در مذاکرات مطرح می‌کنند گفت: آنها اعداد مختلفی را مطرح کردند و یک زمان 500 یا 1500 و یا 4 هزار ولی آنچه مهم است توجه به این نکته و منطق است که ما این منطق را هم در فضای افکار عمومی و هم فضای مذاکره دنبال می‌کنیم که بحث راجع به تعداد بحث بی موردی است. ما همان قدر که آنها ادعا می‌کنند معتقد به عدم اشاعه هستند، ما نه به لحاظ اینکه عضو ان پی تی هستیم و نه براساس فتوای مقام معظم رهبری که تولید سلاح کشتار جمعی و هسته‌ای را خلاف شرع می‌دانیم، دنبال سلاح نیستیم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما این آمادگی را داریم که در بازه زمانی با انجام اقدامات اطمینان ساز مثلا تبدیل اورانیوم به اکسید یا از اینگونه اقداماتی که این اطمینان را ایجاد کند که ایران دنبال ساخت سلاح نیست را اثبات کنیم.چون اکسید را نمی‌شود دوباره غنی سازی کرد و اکسید را باید به سمت سوخت برد. الان ما وارد این مرحله شدیم که درباره این موضوعات صحبت می‌کنیم. برخی کشورهای غربی تلاش می‌کردند با استفاده از عامل زمان کار را به روزهای آخر بکشانند ولی ما نشان دادیم که اهل بازی مذاکراتی نیستیم. از روز اول حرف منطقی می‌زنیم و تا روز آخر روی حرف منطقی خود می‌ایستیم چون از حقوق خودمان بیشتر نمی‌خواهیم و از حقوقمان کوتاه نمی‌آییم و این باعث شده حرف جدی ایجاد شود که چگونه می‌شود اطمینان حاصل کرد با استفاده از عامل زمان و اقداماتی که از لحاظ فنی و مهندسی و علمی می‌تواند تصمین ایجاد کند که برنامه ایران صرفا صلح‌آمیز خواهد بود؛ که منفعت ما هم همین است که این را نشان دهیم. مصلحت ایران هست به عنوان کشوری که همواره منادی استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است که نشان دهد این فناوری چه میزان استفاده صلح‌آمیز دارد. این بحث‌ها این امکان را به ما داده که بحث منطقی مطرح کنیم.

ظریف در ادامه سخنان خود درباره آخرین وضعیت راکتور اراک نیز گفت: قرار نیست نگرانی یک گروه را راجع به اینکه اسم این راکتور چیست مطرح کنیم، بلکه قرار است نگرانی را رفع کنیم که این راکتور صرفا برای اهداف توسعه‌ای و تحقیقاتی که در نظر گرفتیم استفاده می‌شود. بحث‌های بسیار جدی و خوبی در این زمینه‌ها شده است. زمینه برای گفت‌وگو فراهم شده است.

ظریف اضافه کرد: در گفت‌وگوها احساس کردیم طرف مقابل بخصوص بعد از حضور وزرا در نشست اخیر وین،‌ وارد گفت‌وگو شده است. درست است در مواضع اختلاف اساسی دارند. ما احساس می‌کنیم طرف مقابل در برابر فشارهای داخلی مشکلاتی دارد برای پذیرش حرف‌هایی که خیلی منطقی است.برخی روش‌هایی که مطرح می‌شود هم توسط ما پیشنهاد شده، هم توسط دانشمندانی که هیچ وابستگی به ما و طرف مقابل ندارند و ممکن است برخی از آنها غربی و آمریکایی هم باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که همه انتظار رسیدن به توافقی در نشست وین 6 را داشتند به چه دلیل این توافق انجام نشد گفت: به هر حال توافق دو طرف دارد. در ایران ما با هدف رسیدن به توافق به وین رفتیم اما کار طرف مقابل یک مقدار سخت‌تر است زیرا به هر حال آنها شش کشور هستند. وقت بیشتری می‌خواهند که در داخل خودشان موضع را هماهنگ کنند و بعد این می‌شود موضع نه راه‌حل.

وی توضیح داد: در جلسه آخر به آنها گفتیم موضع را از طریق ایمیل می‌شود ارسال کرد. موضع‌گیری کار سختی نیست اگر می‌خواهید به تفاهم برسیم باید بحث کنیم. اگر در اظهارنظرهای طرف مقابل دیده باشید و ضمن اینکه فاصله‌ها کماکان زیاد است اما بحث‌ها محتوایی دارد که می‌تواند نگرانی‌ها را رفع کند من فکر می‌کنم نگرانی‌ها با نزدیک کردن تعداد رفع نمی‌شود و همه طرف‌های ما باید به این نتیجه برسند که تعداد موضوعیت ندارد. اتفاقا برنامه غنی سازی صنعتی در ایران مهم‌ترین عامل و مولفه اثبات صلح آمیز بودن است و این بحث از یک بحث صرفا نظری وارد یک بحث عملیاتی شده است و به پیش می‌رود.

وزیر امورخارجه کشورمان افزود:‌ شاید برخی فکر می‌کردند با قرار دادن ایران در یک محصور زمانی این امکان وجود دارد اما به لطف خدا و با روشی که کار پیگیری شد از عامل زمان به عنوان عاملی که توسط طرفین برای رسیدن به توافق استفاده شود نه به عنوان یک عامل فشار توسط یک طرف علیه طرف دیگر عبور کردیم و توافق ژنو تا آذر 93 تمدید شد.عامل زمان در جای خوبی متوقف شد. جایی که بحث‌ها وارد مرحله جدی‌تری شده بود. بعد از پنج ماه و نیم مذاکره طرف مقابل ما در مرحله اعلام موضع بود اما در حال حاضر وارد بحث شدیم و باید به سمت رسیدن به راه‌حل پیش برویم، اگر با این هدف جلو برویم که به راه‌حل دست یابیم به توافق دست می‌یابیم.

ظریف در رابطه با تحقیقات صورت گرفته برای چهار ماه آینده توضیح داد : براساس توافق ژنو می‌توانستیم شش ماه را تمدید کنیم. براساس تمدید مذاکرات و توافق صورت گرفته هیچ تحریم جدیدی نباید اعمال شود. تعهد کردند تعدادی از تحریم‌ها که دور قبل کم کرده بودند را ادامه دهند. تحریم‌ در مورد بیمه به دلیل زمانبر بودن کارهای بیمه‌ای اجرا نمی‌شد که در این توافق قبول کردند این بار انجام دهند. ما اورانیوم 20 درصدی داشتیم که براساس آنچه توافق کرده بودیم مقداری رقیق و مقداری به اکسید تبدیل شد.اورانیومی که تبدیل به اکسید شده در برنامه‌ای که خود ما داریم به سوخت راکتور تهران تبدیل می‌شود. برنامه داشتیم اورانیوم‌هایی که به صورت ناقص به 2 درصد غنی شده بود را به ماده اولیه برگردانیم که بتوانیم دوباره به دستگاه‌هایمان تزریق کنیم که این کار را در این مرحله انجام می‌دهیم.اتفاقاتی که در شش ماه اول افتاده در چهار ماه جدید ادامه می‌یابد.

وی تاکید کرد : این اتفاقات قرار بود رخ دهد که فضا آرام باشد و التهاب نداشته باشد که بتوان برای راه‌حل مذاکره کرد. این راه‌حل موقتی برای رسیدن به راه‌حل دائم است. امیدواریم با تلاشی که صورت می‌گیرد و ایجاد درک در طرف مقابل، به اعتقاد من طرف مقابل به این درک رسیده و الان دارد راه سیاسی آن را پیدا می‌کند که راهی جز توافق وجود ندارد، به توافق برسیم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آنها می‌توانند تحریم‌هایشان را اضافه کنند، کما اینکه این تحریم‌های ظالمانه را چند سال گذشته علیه ملت ایران اعمال کردند. اما این تحریم‌ها بر برنامه هسته‌ای تاثیر نداشته، ممکن است بر مردم فشار وارد کرده باشد ولی مردم ما به آن درک رسیده‌اند که در مقابل فشار مقاومت کنند. امیدواریم آنها بفهمند با فشار به نتیجه نمی‌رسند.

ظریف با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری در خصوص تحریم‌ سلاح‌های هسته‌ای اضافه کرد: هدف مقام معظم رهبری این بود که هیچ نگرانی درباره‌ غیر صلح آمیز بودن برنامه‌ی هسته‌ای ایران وجود نداشته باشد. اگر آنها می‌خواستند به این هدف دست پیدا کنند در این شش ماه می‌شد، اما طرف مقابل در این شش ماه فکر می‌کرد از روش‌های دیگری می‌تواند استفاده کند و هنوز فکر می‌کردند با فشار ممکن است راجع به تعداد بحث کنند و برنامه‌های ایران را کم و زیاد کنند. این چهار ماه فضای کم تنش و آرامی را فراهم می‌کند. در مذاکراتی که تا حالا انجام شده اختلاف زیاد است ولی مذاکرات بسیار موثری بوده به ویژه از دیدگاه طرف ایرانی. ما دیدگاه‌های خود را مطرح کردیم، حرف‌های منطقی خود را زدیم، الان راه‌حل‌های مشخصی وجود دارد، ولی تصمیم و اراده سیاسی نیاز است که به توافق برسیم.

وی با بیان این که توافق ژنو مانع از زیاده خواهی‌های غرب شد افزود: گرچه تفاهم ژنو یک تفاهم است و هر تفاهمی نکات مثبت و منفی دارد، ولی آنچنان به دقت تنظیم شده که جلوی زیاده‌خواهی‌ها را می‌گیرد. در این دوره توانستیم از مسیر نیازهای عملی نشان دهیم که برنامه ما در نطنز براساس نیاز عملی بوشهر است. غنی سازی، ادامه غنی سازی و تحقیق و توسعه موضوعاتی است که براساس آن دیدگاه‌های خود را به پیش بردیم.این مدت با استفاده از مبانی تفاهم ژنو روی موضوعاتی کار کردیم که در صحنه تبلیغاتی انحصار طرف مقابل بود. چند کار علمی انجام دادیم که الان در صحنه بین‌المللی کارهای علمی ما موجود است. یکی از آنها موضوع گریز هسته‌ای است و با توجه به اینکه ایران سکوت می‌کرد، چون ما سکوت می‌کردیم و می‌گفتیم ما دنبال سلاح نیستیم که ثابت کنیم گریز هسته‌ای که اینها مطرح می‌کنند حرف بی مبنایی است ولی برای اینکه مبانی تبلیغاتی را بشکنیم، ادبیات تولید کردیم.

وی گفت: این اقدامات را در یک فضاسازی واقعی بین‌المللی مطرح کردیم که به ما کمک کرد تفاهم ژنو نه تنها وسیله و ابزار زیاده خواهی نباشد بلکه وسیله‌ای باشد برای جلوگیری از زیاده خواهی و امروز کسانی که از نزدیک مذاکره را دنبال می‌کنند همه به این معتقدند که این توافق منافع ایران را در شش ماه گذشته حفظ کرده و امیدواریم در آینده همین باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره‌ی عادی شدن پرونده و جدول زمانی رفع تحریم‌ها توضیح داد: مذاکره بالا و پایین دارد، طرف مقابل مواضع مذاکراتی اتخاذ می‌کند و خودشان معتقدند این مواضع در قالب بسته مذاکراتی مطرح است الان اصلا مصلحت نیست که بگوییم آنها الان راجع به تحریم‌ها چه موضعی اتخاذ می‌کنند. این باعث می‌شود موضع مذاکراتی را به موضع واقعی تبدیل کند. مواضعی که طرف مقابل راجع به برداشته شدن تحریم‌ها اتخاذ می‌کنند، مواضع حداکثری است. در مذاکره کاملا دیدگاه ما روشن است. تفاهم ژنو کاملا مشخص است. کلیه تحریم‌های مربوط به شورای امنیت و تحریم‌های مربوط به موضوع هسته‌ای خارج از شورای امنیت باید حذف شود. در یک تفاهم نهایی داریم ثابت می‌کنیم که برنامه ایران صلح‌آمیز است و تحریم‌ها باید برداشته شود و ما روی این هدف ایستادگی می‌کنیم.

ظریف در پاسخ به پرسشی مبنی بر حضورش در مجلس و گفت و گو با نمایندگان نیز گفت: نمایندگان گزارش بنده را شنیدند که اختلافات چه چیزهایی است و راجع به آینده و اتفاقات در وین صحبت کردم و گزارش نسبتا مبسوطی خدمت نمایندگان ارائه شد. همین مباحث با جزییات بیشتری با نمایندگان مطرح شده است.

ظریف با بیان این که آن طور که گفته می‌شود اصلی ترین اختلاف بر سر میزان غنی سازی است تاکید کرد: غنی سازی ما یک برنامه سمبلیک نیست، اگر بود آنها باید نگران باشند. غنی سازی ما صنعتی است البته در یک بازه زمانی که نیاز واقعی ما برای بوشهر است. این موضوع اصلی اختلاف است. البته درباره بازه زمانی تفاوت دیدگاه است. با موضع گیری اختلاف حل نمی‌شود.‌ غربی‌ها و 1+5 باید به این درک برسند که از فرصت استثنایی ناشی از اعتماد به نفسی که توسط مردم ایران و نمایندگان آنها برای رفع نگرانی ایجاد شده، استفاده کنند. ایران توانمندی بالایی دارد و نمی‌شود این توانمندی را از بین برد. همه گونه تلاش برای از بین بردن این توانمندی شده است.

در ادامه این گفت و گوی تلویزیونی ظریف با اشاره به تلاشهای غرب برای متوقف کردن برنامه‌ی هسته‌یی ایران به اقدامات انجام شده در خصوص ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان و حملات ویروسی به تاسیسات نیروگاه بوشهر تاکید کرد:‌ باید راهی را پیدا کنند که با واقعیت برنامه‌ هسته‌یی صلح آمیز ایران کنار بیایند. واقعیات را نمی‌شود عوض کرد. واقعیات روی زمین این است که ایران این امکانات را دارد. ایران سانتریفیوژ خود را خودش می‌سازد. سانتریفیوژ ایران وارداتی نیست که با محدود کردن تعداد آن نگرانی را رفع کرد. باید به روش دیگری از اعتمادسازی با ایران برسند. احساس می‌کنم با فهم این واقعیت به تفاهم می‌رسیم.

وزیر امور خارجه‌ کشورمان در پاسخ به این پرسش که برخی با عنوان گروه دلواپسان نگرانی‌هایی را درباره‌ مذاکرات مطرح می‌کنند پاسخ شما به این پرسش‌ها چیست؟‌ گفت: اینکه جامعه ایران یک جامعه تک صدایی نیست امر مبارکی است. دیدگاه‌های مختلفی در کشور و زمینه نقد وجود دارد. در نقد باید دو عامل باشد انصاف و منافع ملی. همه دوستان که مشفقانه و با حسن نیت کار ما را نقد می‌کنند، همواره این دو عامل را مدنظر قرار دهند. هیچ کس در شأنی نیست که از حقوق ملت صرف‌نظر کند و مردم هم نخواهند گذاشت، ولی نیازی نیست در مردم نگرانی ایجاد کنیم، مردم نیاز به آرامش و اعتماد دارند و نیاز دارند به مسئولانشان اعتماد کنند. دولت راستگو است و به مردم واقعیات را منعکس می‌کند. مراقب بودن و نقد کردن با ایجاد نگرانی متفاوت است. به آنها اطیمنان می‌دهم هر آنچه رخ می‌دهد به تمام سطوح نظام گزارش می‌شود، زمانی که نیاز باشد به ما هشدار و نهیب می‌زنند و راهنمایی می‌کنند تاکنون که از پشتوانه و حمایت رهبری برخوردار بوده‌ایم. اجازه دهند مذاکرات در فضای آرام و جامعه در فضای پر از آرامش و حسن نیت و اعتماد متقابل دولت و مردم باشد و یقین داشته باشند هیچ کس در کشور از حقوق مردم کوتاه نخواهد آمد.

خبرنگار شبکه‌ی خبر از ظریف پرسید چرا در سه روز آخر مذاکرات وین 6 بیشتر با آمریکایی‌ها گفت و گو می‌شد که ظریف توضیح داد: با طرف‌های اروپایی و به خصوص چین و روسیه روزانه تماس داشتیم، ولی واقعیت امر این است که بیشترین فشارها و تحریم‌ها را آمریکا علیه ایران اعمال کرده است و نیاز است آمریکایی‌ها بیشتر درگیر باشند، اما بدان معنا نیست که سایر کنشگران در 1+5 را فراموش کرده‌ایم. روابط ما با آنها کاملا عادی است، با همه 5 کشور رابطه سیاسی داریم، با آمریکا رابطه سیاسی نداریم و مذاکرات ما با آمریکا صرفا بر موضوع هسته‌ای است و تلاش داریم موضوع هسته‌ای را حل کنیم. به دلیل فاصله‌ و اختلاف نظری که وجود داشته و میزان اقدامی که آمریکایی‌ها باید انجام دهند، مذاکرات بیشتر با آمریکایی‌ها بود. آقای کری سه روز در وین ماند و چندین دور مذاکره فشرده دوجانبه، با حضور خانم اشتون و هیا‌ت‌ها صورت گرفت.

ظریف گفت: در این مذاکرات آقای کری فهم بهتری از مواضع ایران به دست آورد و البته ما هم فهم بیشتری از مواضع و دیدگاه‌های آمریکا پیدا کردیم و البته آقای کری مواضع ایران را به دولت آمریکا منتقل کرد.

وزیر امور خارجه‌ کشورمان توضیح داد: دولت آمریکا نسبت به ایران کاملا بیگانه است. آنها ایران را از دریچه دروغ‌هایی که به آنها منتقل شده و یا دروغ‌هایی که خودشان ساخته‌اند می‌بییند. از گروه‌های معاند دروغ‌هایی درباره ایران شنیده‌اند، سایرین در ایران حضور دارند و آمریکایی‌ها ندارند. ما اتفاقا شناخت بیشتری از آمریکایی‌ها داریم چون ما نمایندگی در سازمان ملل داریم و در آمریکا حضور داریم، ولی آنها حضوری در ایران ندارند، نیاز است از طریق مذاکرات با واقعیات ایران آشنا شوند و بدانند مردم ایران چه می‌خواهند و به چیزی پاسخ می‌دهند. بفهمند که پاسخ مردم ایران به فشار و تحریم منفی است. مردم ایران به احترام و تکریم پاسخ مثبت می‌دهند و در برابر تحریم مقاومت می‌کنند.بعضی وقت‌ها احساس می‌کنید در دو یا سه مذاکره یک موضوع را تکرار می‌کنیم، تکرار در مذاکره بد نیست، باید زنگاری که براثر سال‌ها کج فهمی در بین جامعه سیاسی آمریکا نسبت به ایران ایجاد شده را رفع کنیم. به همه این دلایل است که شاید در چند روز آخر دیدید بیشتر مذاکرات با طرف آمریکایی‌ بود.

وی درباره‌ این که گفته شده ایران پیشنهاداتی به آمریکا داده است گفت: ‌ پیشنهادها این است که چگونه می‌توان بدون خیالبافی و فراموش کردن واقعیات مبنی بر اینکه ایران می‌تواند سانتریفیوژ بسازد، به نتیجه رسید. وقتی می‌دانید ایران توان تولید ده‌ها سانتریفیوژ را در روز دارد، بی معنی می‌شود که راجع به تعداد صحبت کرد. باید راجع به این صحبت کرد که چگونه می‌توان اطمینان حاصل کرد که اورانیومی که به سه و نیم درصد تبدیل می‌شود در همان حد می‌ماند و بعد به سوخت تبدیل می‌شود.

ظریف با بیان این که ما یک سقف زمانی سوم آذر ماه را داریم گفت: در وین 6 ما متن را تمیز کردیم، اگر امروز روی موضوعات اساسی توافق پیدا کنیم، یک متن آماده‌ای داریم که فقط باید توافقات را وارد آن کنیم و به نتیجه برسیم اما اگر همان متن آماده را به نهایی کردن برسانید مدتی طول می‌کشد. ضرورت دارد طرف مقابل روی همه راهکارها و نه مواضع فکر کند. ما راهکارهایی پیشنهاد کردیم الزاما موضع ما نیست، راهکارهایی است که برخی دانشمندان مطرح می‌کنند که به نتیجه برسیم.

ظریف تاکید کرد: ‌ تمام راهکارهای ما منطقی، علمی و آزمون شده است که اثبات کند برنامه غنی سازی ایران و سایر برنامه هسته‌ای ایران، صلح‌آمیز است.

وزیر امور خارجه‌ی کشورمان در رابطه با برنامه‌ ایران برای چهار ماه آینده گفت: از ابتدا معتقد به مذاکره برای مذاکره نبودیم و معتقد بودیم مذاکره باید برای رسیدن به هدف باشد. شاید برخی در طرف مقابل فکر می‌کردند اگر مذاکرات را در روزهای آخر ادامه دهند می‌توانند به نتایج مدنظرشان برسند. ما انعطاف روی حقوقمان نداریم، ولی انعطاف روی راهکار داریم. چیزی که در مذاکره مهم است این است که نمودار رفتاری صحیحی از خود نشان دهید که طرف مقابل احساس غلط نکند.الان برای چهار ماه آینده انواع مذاکرات را پیش بینی کردیم اعم از دوجانبه،‌چند جانبه، کارشناسی و .. فرصت مجمع عمومی هم وجود دارد و قبل از آن باید آمادگی‌ها فراهم شود. فعلا همه هیات‌ها در مرحله فکر کردن هستند، فکر کردن یکی از پیش نیازهای این کار است. با توجه به آنچه روی میز است و طرف مقابل باید براساس واقعیات اقدام کند.

وی با اشاره به همکاری‌های ایران و آژانس خاطرنشان کرد:‌ آژانس دو کار در این شش ماه کرده یکی اینکه راستی آزمایی کند که آنچه ایران در ژنو تعهد داده بود را عمل کند. ذخایر اورانیوم غنی شده ما از ابتدای ژنو تا پایان چهار ماه آینده اضافه نمی‌شود و کم هم نخواهد شد. هر چه اضافه کنیم به اکسید تبدیل می‌کنیم. یک رشته اتهاماتی بود که علیه ایران مطرح کرده بودند که بی اساس است. با آژانس براساس چارچوبی توافق کردیم که کار کنیم. مواردی که تا الان بوده حل و فصل کردیم و اتهامات مطرح شده بی مورد است.

ظریف در خصوص نحوه‌ی ادامه مذاکرات گفت: برای مذاکرات جانبی برنامه داریم. البته فرصت مجمع عمومی سازمان ملل هم فرصت خوبی برای این گفت و گو‌ها است زیرا وزرا در این نشست حضور دارند دور بعدی مذاکرات در اوایل سپتامبر است ولی درباره مکان آن تصمیم گیری نشده است.

وی در پایان درباره‌ی جنایات صهیونیست‌ها در غزه و ضرورت اقدام کشورها برای مقابله با این جنایات گفت: این جنایات نشانگر مقاومت مردم فلسطین و از طرف دیگر نشانگر عدم پایبندی رژیم صهیونیستی به ضوابط و مقررات بین‌المللی است و در کنارش نشانگر کم کاری و اهمال شورای امنیت در رعایت حقوق مردم فلسطین است.روز قدس یادگار امام یکی از بهترین نمونه‌های حمایت جهانی از آرمان فلسطین و احقاق حقوق مردم فلسطین است که ده‌ها سال توسط رژیم صهیونیستی سرکوب شده است. امروز شاهد مجازات جمعی هستیم و حمله و مجازات جمعی کودکان نیاز به محکومیت بین‌المللی و حمایت از مردم فلسطین دارد و باید همه سازمان‌های بین‌المللی برای حمایت از مردم فلسطین و پایان دادن به جنایات رژیم صهیونیستی هم صدا شوند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها