بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۹۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸
هم اکنون بازار کار کشور از تبعیض جنسیتی رنج می برد و بسیاری از کارجویان زن دانش آموخته در برخی از رشته ها در کارگاه ها و یا موسسات اقتصادی بکار گرفته نمی شوند.
تدبیر24: نرخ بیکاری زنان جوان 15تا 24 ساله از 41.8 در سال 92 به 43.4 درصد در بهار امسال رسید. نرخ بیکاری زنان در این گروه سنی 1.6 درصد افزایش یافته است.

نرخ بالای بیکاری زنان در ایران یکی از چالشهای مهم بازار کار محسوب می شود. از یکسو اشتیاق زنان به کسب آموزشهای عالی افزایش یافته و از سوی دیگر موانع حضور آنها در بازار کار کشور فزونتر شده است.

افزایش تحصیلات دانشگاهی و سن ازدواج، زنان جوان را بیشتر به سوی بازار کار سوق می دهد.

لیلی دانشمند رئیس موسسه کاریابی دانشمندی در گفت و گو با ایرنا، می گوید: اغلب مردان بعد از گذراندن چندماه شغل خود را رها می کنند و بدنبال شغلی با درآمد بیشتر هستند اما پایداری شغلی زنان بیش از مردان است و مدت طولانی تری بر کار خود ماندگار می شوند. این در حالی است که زنان بسیاری از مشاغل حتی در راههای دور را می پذیرند اما مردان به چنین سختی تن نمی دهند. زنانی که به کاریابی ها مراجعه می کنند اغلب مجرد هستند و قصد ازدواج ندارند و به همین دلیل شغل خود را بیش از مردان حفظ می کنند.

مهدی محمدزاده کارشناس کار در حوزه فناوری اطلاعات نیز، اظهار داشت: برخی از مشاغل نظیر نگهبانی که به طور عام مردان آن را انجام می دهند زنان فقط برای اینکه شغلی داشته باشند آن را می پذیرند.

وی ادامه داد: به طور مثال شغل نگهبانی از سه بعداز ظهر تا 11 شب به مردی جوان پیشنهاد شد که نپذیرفت و بجای آن زنی این شغل را قبول کرد.

هم اکنون بازار کار کشور از تبعیض جنسیتی رنج می برد و بسیاری از کارجویان زن دانش آموخته در برخی از رشته ها در کارگاه ها و یا موسسات اقتصادی بکار گرفته نمی شوند.

دانشمند توضیح می دهد: به طور مثال زنان فارغ التحصیل رشته عمران نمی توانند در طرحهای بزرگ بکار گرفته شوند که این امر موجب دلسردی بخش بزرگی از نیروی کار کشور خواهد شد.

رئیس موسسه کاریابی دانشمندی می گوید: در حالی که زنان از توانمندی بالایی برخوردارند و انگیزه بیشتری هم نسبت به کارجویان مرد دارند اما در شرایط مساوی، مردان از سوی کارفرمان به زنان ترجیح داده می شوند.

وی گفت: عمده مشاغلی که به زنان در کاریابی ها پیشنهاد می شود زنان می پذیرند، در حالی که مردان اغلب خواهان شرایط خاصی برای کار هستند.

وی افزود: به طور مثال کارجوی مردی که در جاده کرج زندگی می کرد حاضر نبود در کارگاهی در ˈوردآوردˈ کار کند، در حالی که همین کار از سوی یک زن کارجو که در تهران زندگی می کرد، پذیرفته شد.

بالا بودن نرخ بیکاری زنان جوان در حالی است که نرخ بیکاری زنان 15سال ببالا هم بیش از دو برابر مردان است. به طوری که این نرخ برای مردان 9 درصد و برای زنان 19.4 درصد است.

نرخ مشارکت اقتصادی زنان حدود یک پنجم مردان می باشد. این نرخ برای مردان 62 و زنان 12.2درصد است. نرخ مشارکت اقتصادی مردان و زنان در کشورهای توسعه یافته تفاوت اندکی با هم دارند.

کارشناسان اشتغال معتقدند: بازار کار در هر کشوری را می توان با حضور زنان محک زد. در صورتی که بازار کار پذیرای زنان باشد، آن بازار کار به سمت پویایی گام بر می دارد.

توسعه بدون حضور زنان تحقق نمی یابد. توسعه فقط کسب درآمدهای اقتصادی نیست زیرا در آن صورت برخی از کشورهای عربی به واسطه منابع عظیمی نفت و گاز می توانستند در زمره کشورهای توسعه یافته قرار گیرند.

حضور زنان در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی یکی از شاخص های توسعه است که باید به این مهم دست یابیم.

دیدگاههای توسعه همواره بر نقش زنان که مسئولیت تربیت نسل های آتی که حراست از محیط زیست و ارتقا فرهنگ مصرف در خانواده را برعهده دارند، تاکید می کند.

جامعه ای که در مسیر توسعه قرار می گیرد، زنان آن بتدریج به نقش خود پی می برند که در این فرآیند باید مسئولیت های بیشتری عهده دار شوند. اگر در جامعه ای ضریب باسوادی و تندرستی، شاخص های تغذیه و تامین مسکن، ایجاد اشتغال و درآمد بالا رود اما توزیع آن بین زن و مرد متعادل نباشد آن جامعه توسعه نیافته است.

بی تردید، با رفع تدریجی تحریم ها و رونق سرمایه گذاری، بازار کار در آینده نه چندان دور شاهد حضور زنان در عرصه کار و تولید خواهد شد زیرا تداوم شرایطی که براساس بی تدبیری های گذشته بر اقتصاد ایران مستولی یافته به نفع کشور نخواهد بود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها