بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۹۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۳
با مظلومیت غزه و خون پاک کودکان، زنان و جوانان آن هر کاری بشود کرد، کاسبی نمی توان کرد. با این حال گویی در ساحت برخی رسانه های طول و عرض دار حتی این کار هم شدنی است.
تدبیر24: چنین رسانه هایی با زیر پا گذاشتن انصاف و اخلاق از موضوع جنایت رژیم صهیونیستی در غزه مستمسکی برای تسویه حساب های سیاسی می سازند و در تاب و تب بارش موشک و خمپاره بر خاک غزه و فرو ریختن سقف امنیت بر سر زنان و کودکان بی گناه آن به باور خود چراغ بر صورت رسانه های دیگر می گیرند.

شاهد مثال این رفتار گزارش غیرمستندی است که دوشنبه شب در بخش خبری 20:30 پخش شد و با نام بردن از تعدادی از روزنامه ها از جمله روزنامه «ایران» اینگونه ادعا شد که این روزنامه ها به وقایع غزه بی تفاوت و کم توجه بوده اند و در بازتاب رسانه ای این حوادث کوتاهی کرده اند.

روزنامه همشهری نیز روز گذشته یکی از تیترهای صفحه اول خود را به تیتر «سکوت برخی رسانه های داخلی در روز قتل عام غزه» اختصاص داد و در ذیل ستون «دیروز چه خبر» خود با نام بردن از روزنامه های ابتکار، آرمان، اعتماد، شرق و ایران نوشت: «این روزنامه ها در صفحه اول روز گذشته خود (دوشنبه 30 تیر) هیچ اشاره ای به قتل عام دو روز پیش صهیونیست ها نکرده اند، که این موضوع در آستانه روز قدس عجیب به نظر می رسد.»

روزنامه اعتماد در شماره روز گذشته خود به گزارش برنامه خبری 20:30 واکنش نشان داد و با فهرست کردن عکس ها، تیترها و مطالبی که این روزنامه طی 17 روز گذشته درباره غزه و جنایات صهیونیست ها علیه مردم بی دفاع آن منتشر کرده است، به همکاران رسانه ای صدا و سیما و تهیه کنندگان 20:30 توصیه کرد با به کار بستن «سعه صدر، جامعیت و صداقت» از موضوع غزه به عنوان ابزاری برای «دامن زدن به مسائل سیاسی و جناحی» بهره نگیرند و به تعبیری با خون مردم غزه کاسبی نکنند.

این اتفاقات دلیلی بود بر اینکه صفحات سه روزنامه جام جم (وابسته به سازمان صدا و سیما)، همشهری (متعلق به شهرداری تهران) و ایران را در فاصله زمانی 16 تا 31 تیرماه ورق بزنیم و مقایسه ای آماری میان بازتاب اخبار و تصاویر مربوط به غزه انجام دهیم.

مقایسه ای که بی شک دردی از دردهای مردم مظلوم غزه نمی کاهد اما دست کم این حاصل را دارد که همکاران رسانه ای را به اجتناب از به کار بستن این موضوع خطیر انسانی در منازعات ناخوشایند سیاسی، رهنمون شود. بر اساس این مقایسه روزنامه همشهری در این بازه زمانی 5 نوبت تیتر اول خود را به غزه اختصاص داده است و 4بار تصاویری از جنایات صهیونیست ها علیه غزه را به عنوان عکس اول خود برگزیده است. همشهری همچنین در این مدت 8 بار به درج تیترهای مرتبط با غزه در تیترهای کناری صفحه اول خود اقدام کرده و سه یادداشت در این باره چاپ کرده است.

این روزنامه در مجموع 13 شماره منتشر شده از 16 تا 31 تیر حدود 5 صفحه از حجم مطالب خود را به این موضوع اختصاص داده است.

اما روزنامه جام جم در 13 شماره خود سه بار تیتر یک مرتبط با غزه داشته و تنها چهار بار از تصاویر غزه به عنوان عکس یک بهره گرفته است.

جام جم 4 بار تیترهای مربوط به غزه را در تیترهای کناری صفحه به کار برده است و با درج دو یادداشت مرتبط در این بازه زمانی حدود 5/5 صفحه از حجم مطالب خود را به غزه اختصاص داده است.

روزنامه ایران نیز در همین مدت 4 بار عکس نخست روزنامه را به تصاویری از مظلومیت غزه اختصاص داده و 6 بار تیتر گزارش های مربوط به غزه را در تیترهای کناری صفحه اول خود منتشر کرده است.

این روزنامه تلاش کرده است با انتخاب عکس های گویا از غزه و مظلومیت مردم فلسطین همچون اغلب رسانه های روزآمد دنیا از ظرفیت تصویر برای انتقال تأثیرگذارتر مفهوم بهره جوید. ایران همچنین با انتشار 6 یادداشت درباره فجایع غزه و گزارش هر روزه آخرین اخبار این اتفاقات در صفحات سیاسی و بین الملل خود، توفیق آن را داشته که در حد بیش از 6 صفحه از حجم مطالب خود را به این موضوع مهم جهان اسلام اختصاص دهد و در حد توان خود بازتاب رنج ها و آلام مردم غزه و کشتار و جنایات رژیم صهیونیستی اسرائیل باشد.

به این ترتیب نگاهی به نتایج این قیاس نشان می دهد که روزنامه ایران در واکنش نشان دادن به اتفاقات اخیر فلسطین و خاصه جنایات رخ داده در غزه اگر به لحاظ حجم و تنوع مطالب از روزنامه هایی چون همشهری و جام جم جلو نباشد، عقب هم نمانده است.

واقعیت این است که روزهایی هم وجود داشته که این موضوع صفحه نخست روزنامه ایران را به خود اختصاص داده اما در همان روز یکی از همین دو روزنامه در صفحه اول شان به این موضوع نپرداخته اند و البته بالعکس.

تنها می توان به فعالان رسانه ای توصیه کرد که اگر از هر موضوع مستند و غیرمستند دیگری برای منازعه سیاسی بهره می گیرند، در برابر وسوسه کاسبی سیاسی با رنج و درد انسان ها و بخصوص مردم مظلوم فلسطین یک علامت ورود ممنوع بگذارند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها