بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۹۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۶
برنامه ریزی دولت های پاکستان و هند جهت برگزاری نشست قائم مقام وزارتخانه های امور خارجه دو کشور در ماه آینده، نوید دهنده تلاش مجدد این کشورها برای تنش زدایی و بهبود روابط میان اسلام آباد و دهلی نو است.
تدبیر24: مقامات ارشد وزارتخانه های امور خارجه پاکستان و هند ماه آینده طی نشستی در اسلام آباد درباره بهبود وضعیت روابط و ارتقای فضای اعتماد دوجانبه در زمینه های مختلف، گفت وگو می کنند.

بر این اساس، از سرگیری مذاکرات صلح پاکستان و هند پس از وقفه ای طولانی و به دلیل حمله تروریستی سال 2008 به بمبئی، مجددا از سر گرفته می شود.

وزارت امور خارجه پاکستان چهارشنبه شب با صدور بیانیه رسمی اعلام کرد: خانم ˈسوجاتا سینگˈ قائم مقام وزارت امور خارجه هند امروز با ˈاعزاز احمد چودریˈ همتای پاکستانی خود گفت وگوی تلفنی داشته و دو طرف توافق کردند تا روز دوم شهریور امسال (24 اگوست) در اسلام آباد پایتخت پاکستان دیدار کنند.

در این بیانیه آمده؛ نشست دیپلمات های ارشد دو کشور گامی به سوی پیشبرد روند گفت وگوهای صلح میان پاکستان و هند و بهبود روابط و همکاری های در زمینه های مختلف است.

تصمیم کنونی دولت های پاکستان و هند برای آغاز مذاکره های دو سویه در سطح قائم مقام وزارتخانه های امور خارجه دو کشور در واقع نتیجه رایزنی نخست وزیران دو کشور در ماه می سال جاری در پی سفر ˈمحمد نواز شریفˈ به دهلی نو جهت شرکت در مراسم تحلیف ˈنارندار مودیˈ به عنوان نخست وزیر جدید هند ارزیابی می شود.

مرکز دیپلماسی دولت اسلام آباد در این خصوص گفت که با در نظر گرفتن چشم انداز نخست وزیران پاکستان و هند به منظور بهبود روابط و ایجاد همکاری های خوب میان دو کشور؛ قائم مقام وزارتخانه های خارجه دو کشور توافق کردند که روند گفت وگوهای آتی باید سازنده و مفید انجام شود.

نوع روابط میان پاکستان و هند از زمان استقلال پاکستان در سال 1326 شمسی (1947 میلادی) رقابتی و به نوعی دارای سوءظن نسبت به یکدیگر و مسائل مختلفی منجر به تقسیم دو کشور شده، ولی یکی از مهمترین و حساس ترین مساله پس از استقلال دو کشور، وضعیت منطقه بزرگ کشمیر تحت مناقشه دو کشور عنوان می شود.

تحلیلگران داخلی و کارشناسان خارجی با توجه به سه جنگ بین هند و پاکستان (جنگ کارگیل) که تا سال 1378 شمسی (1999) به طول انجامید، می گویند؛ زمان آن فرا رسیده که پاکستان و هند با چشم پوشی از منافع خود به فکر ثبات و سعادت کل منطقه باشند.

این تحلیلگران معتقدند: روابط و مشارکت پاکستان و هند می تواند به صلح منطقه و تعمیق همکاری های مختلف اقتصادی و ایجاد جایگاه مشترک برای دو کشور، کمک شایانی کند.

به نظر تحلیلگران سیاسی در پاکستان، نوع روابط دو کشور مدتهاست که به پای ثابت اختلافات اسلام آباد و دهلی نو تبدیل شده و اقدامات تروریستی نیز هر از چندگاهی روابط این دو کشور همسایه را مخدوش کرده است.

حملات تروریستی بمبئی در سال 1387 شمسی (2008 میلادی) که به مرگ 170 تن منجر شد؛ روابط هند و پاکستان را به سردی نهاد با این حال مقامات و کارشناسان دو کشور بر ضرورت از سرگیری مذاکرات مجدد تاکید می کنند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها