بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۹۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰
‌کارشناس مسئول کودکان مرکز بهداشت استان هرمزگان گفت: سلامتی یعنی وجود آسایش کامل جسمی، روانی و اجتماعی.
تدبیر24: شیرین سلطانی‌ افزود: بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، بهداشت باروری عبارتست از سلامت کامل جسمی روانی و اجتماعی اجزاء سیستم باروری در سرتاسر طول زندگی‌(پیش از تولد تا مرگ) بر این اساس همه مردم باید بتوانند آزادانه و مسئولانه در مورد زمان و چگونگی فرزندآوری خود تصمیم گیری نمایند.

وی گفت: بهداشت باروری‌، حقوق مردان و زنان را در برخورداری از خدمات مراقبتی بهداشتی مناسب که زنان را قادر به داشتن حاملگی وزایمان ایمن می‌سازد، تأمین می‌کند.

‌کارشناس مسئول کودکان مرکز بهداشت استان هرمزگان افزود: والدینی که با برنامه ریزی صاحب فرزند می‌شوند و به موقع تحت مراقبت‌های بهداشتی قرار می‌گیرند‌، مادر چه در دوران بارداری و چه در دوران شیردهی و فرزند چه در دوران جنینی و چه پس از آن( دوران کودکی)‌، در صحت و سلامت خواهند بود و کودک در دامان پر مهر و محبت مادر و پدر، از رشد و شکوفایی جسمی و روانی برخورد خواهد شد.

وی ادامه داد: سلامت کودک ابعاد وسیعی دارد و فقط سلامت جسمانی را شامل نمی‌شود‌. فعالیت‌های آموزشی که والدین باید در رابطه با کودک خود داشته باشند، بر سلامت جسم و روان کودک بسیار تاثیرگذار است.

این کارشناس در توصیه به پدران و مادران عنوان کرد: برای تربیت سازنده فرزندان مهارت‌هایی وجود دارد که با استفاده ار آن‌ها در روند مراقبت از کودکانتان می‌توانید نقش اساسی در رشد آن‌ها داشته باشید.

سلطانی در خصوص مهارت‌های مربوط به مراقبت از کودکان اظهار کرد: رفتارهای کودک‌تان با دقت توجه کنید، بسیاری از والدین توجه کمی به آنچه که در خانه اتفاق می‌افتد، دارند‌. با توجه کردن به رفتار کودکان و یادداشت کردن آن‌ها و این‌که چند بار در روز اتفاق می‌افتد، بهتر می‌توانید بفهمید که آیا کودک‌تان مشکل دارد و آیا نحوه برخورد شما برای حل مشکل مفید است یا نه.

وی ادامه داد: اوقات خوبی را با فرزندتان بگذرانید، معمولاً والدین زمان بسیار کمی را با فرزندشان می‌گذرانند و بیشتر مواقعی که به ظاهر با بچه‌ها هستند، اغلب به فعالیت دیگری مشغول هستند. بهتر است در طول روز و به‌طور مکرر زمان‌هایی را با کودک‌تان بگذرانید. زمان‌های کوتاه (برای مثال 1 تا 10 دقیقه) مفیدتر است. مثلاً وقتی که کودک به شما مراجعه می‌کند تا چیزی بپرسد و یا چیزی می‌خواهد، بهترین زمان برای توجه به کودک است.

این کارشناس تاکید کرد: با کودک‌تان صحبت کنید در مورد چیزهایی که فرزند شما به آن علاقه دارد صحبت کنید. صحبت با کودک به او کمک می‌کند که سخن گفتن را یاد بگیرد، مهارت‌های اجتماعی و گفت‌وگو کردن را بیاموزد و اعتماد به نفسش افزایش می‌یابد. احساسات خود را به کودک‌تان نشان دهید. فرزندتان را بغل کنید، لمس کنید، در آغوش بگیرید، ببوسید، ماساژ دهید، قلقلک بدهید. این کارها به کودکان کمک می‌کند که از مورد توجه بودن و مورد محبت واقع شدن احساس آرامش کنند و رابطه عاطفی آن‌ها محکم‌تر شود.

کارشناس مسئول کودکان مرکز بهداشت استان هرمزگان تصریح کرد: اگر مایلید فرزند شما رفتار مطلوبی انجام دهد، مهارت‌های تشویق کردن را بیاموزید. رفتار مطلوبی را که می‌خواهید کودک‌تان انجام دهد، دقیقاً مشخص کنید (برای مثال «داشتن نظم» برای کودک مبهم است، به جای آن می‌توانید از کودک خود بخواهید مثلاً اسباب‌بازی‌ها را در محل خودش قرار دهد‌) در هر نوبت یک رفتار را انتخاب کنید و وقتی فرزند شما آن رفتار را به‌صورت خودکار انجام می‌داد، روی رفتار دیگری تمرکز کنید.

سلطانی عنوان کرد: از روش‌های گوناگون تشویق کردن استفاده کنید. تشویق‌های شما می‌تواند کلامی باشد‌، برای مثال‌ آفرین دخترم من واقعاً از این که بعد از اتمام بازی اسباب‌بازی‌های ترا مرتب کردی، خوشحالم یا تشویق‌های غیرکلامی مثل لبخندزدن، چشمک زدن، بغل کردن و ... که کودکان ازآن لذت می‌برند. اگر از تشویق مادی (خرید یک وسیله) استفاده می‌کنید؛ دقت کنید آن وسیله گران نباشد، ولی مورد علاقه فرزندتان باشد. حتماً بعد از اینکه کودک‌تان رفتار مطلوب را انجام داد آن را تهیه کنید و به وعده خود عمل کنید.

وی خاطرنشان کرد: رفتار و مهارت‌های جدید را به کودکانتان آموزش دهید‌. برخی از والدین تصور می‌کنند کودکان با گذشت زمان و وقتی بزرگتر می‌شوند، یاد می‌گیرند چگونه در هر موقعیتی رفتار کنند، در حالی‌که برای یادگیری هر مهارت جدید لازم است والدین آموزش دهند، با فرزندشان تمرین کنند، کودک خود را تشویق نمایند و خود الگوی خوبی در این زمینه باشند.

کارشناس مسئول کودکان مرکز بهداشت استان هرمزگان در پایان تاکید کرد: والدین عزیز هر روز حوادث و مسائلی در زندگی شما پیش می‌آید که ممکن است تعادل شما را دچار اشکال کند. نمی‌توانیم از وقوع بعضی حوادث جلوگیری کنیم، ولی می‌توانیم خود را برای مقابله با چنین حوادثی آماده کنیم. می‌توانیم فکر، احساس و رفتارمان را طوری تنظیم کنیم که خود و خانواده‌مان آسیب کمتری ببینیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها