بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۳۰۱۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹
نصرت‌الله تاجيک سفیر اسبق ایران در اردن
رزمندگان فلسطيني در آزمون نبردهاي متعدد توانسته اند ضريب موفقيت موشك هايشان در عبور از تور گنبد آهنين را افزايش دهند و اين بردي تاكتيكي و راهبردي براي آنها در غزه است.
تدبیر24: جنگ، دربه دري، بي خانماني، آوارگي و از دست دادن عزيزان هيچ گزينه مطلوبي نيست. اما وقتي تحميل شرايط حقارت آميز نه زندگي بلكه مردن تدريجي بر يك ملت تحت ظلم و ستم عادي مي شود و صدايي از كسي برنمي خيزد براي آن ملت راهي جز توسل به جنگ و دفاع از شرف و حيثيت خود نمي ماند. در هيچ جنگ چريكي در طول تاريخ مبارزات مردم عليه اشغالگران اين گونه كه در غزه اتفاق افتاده، مبارزان به چنين سرعتي به ساخت و استفاده از موشك هاي دوربرد نايل نيامده اند كه در شرايط محاصره كامل ظرف كمتر از يك دهه برد موشك هايشان از 20 كيلومتر به 150 كيلومتر برسد. اين توفيق به دليل 1- محاصره شديد دريايي، هوايي و زميني و جدا كردن اين سرزمين از ساير مردم فلسطين، 2- وجود موانع بسيار شديد و سختگيرانه براي نفوذ مبارزان به سرزمين هاي اشغالي براي انجام عمليات آزاديبخش حاصل شده است. زندگي روزمره مردم غزه مختل است و آنان هم در شرايط عادي به سر نمي برند و هم براي تامين نيازهاي اساسي خود نيز همچون دارو و غذا ناچارا از طريق تونل هاي زيرزميني كه حفر مي كنند و به دور از چشم ماموران رژيم صهيونيستي آنها را تامين مي كنند.

اگرچه اين دور از يورش به غزه ارتش رژيم صهيونيستي، تاكنون نزديك به سه هفته طول كشيده و مردم غزه با شهادت بيش از 750 نفر كه يك چهارم آنها كودك هستند خسارات سنگين جاني متحمل شده اند اما مقاومت مردم و رزمندگان حماس و عدم پذيرش آتش بس تا رفع كامل محاصره از سوي حماس نشان از پيروزي مردم غزه و شكست رژيم صهيونيستي دارد. هزينه مادي و معنوي رژيم صهيونيستي مخصوصا پس از اصابت يك فروند موشك حماس به نقطه يي در نزديكي فرودگاه بين المللي بن گوريون در تل آويو براي نخستين مرتبه كه باعث تعليق پروازهاي بين المللي شد نشان از افزايش توانمندي حماس و به هم خوردن توازن معادلات درون و برون فلسطيني شد.

با توجه به كم و كيف ملات چسبندگي در جامعه صهيونيستي و بافت قدرت و حكومت آن رژيم، كاهش ضريب امنيت در اثر تعليق پروازها مهم تر از اثرات اقتصادي و كاهش توريست تلقي مي شود. اين مقوله را بايد در دو بخش نگاه كرد: 1- نگاه داخل و صهيونيست ها به اين امر و 2- نگاه مردم خارج و مخصوصا غرب به اين پديده نوين. در نگاه اول اثرات رواني فراواني بر جامعه صهيونيستي بر جاي خواهد گذاشت كه از فرداي آتش بس انتقادها عليه دولت صهيونيستي آغاز خواهد شد. اما در نگاه دوم صهيونيست ها با كمك هاي گزاف مادي و معنوي امريكا براي مقابله با توان موشكي حماس در غزه، سيستم دفاعي گنبد آهنين را ايجاد كرده كه در نبردهاي گذشته كارآمد و در اكثر موارد توانسته بود موشك هاي در حال حركت به سوي نقاط راهبردي، مهم و حساس را رهگيري و در هوا منهدم كند. اما با پيشرفت هاي فناورانه حماس و ساير گروه هاي فلسطيني در شرايط محاصره كامل و با استفاده از حفر و احداث شبكه تونلي پيچيده كه حتي دستگاه هاي هوشمند اطلاعاتي رژيم صهيونيستي نيز نتوانستند به كشف آنها بپردازند رزمندگان فلسطيني در آزمون نبردهاي متعدد توانسته اند ضريب موفقيت موشك هايشان در عبور از تور گنبد آهنين را افزايش دهند و اين بردي تاكتيكي و راهبردي براي آنها در غزه است. هدف اصلي رژيم صهيونيستي در اين دور از يورش هوايي، دريايي و زميني تخليه پتانسيل و كاهش زرادخانه موشكي گروه هاي فلسطيني است كه در وضعيت نامعلوم آينده منطقه نتوانند اقدام پرقدرتي را در سرزمين هاي اشغال شده آغاز كنند.

اصطلاحي در مطبوعات و موسسات غربي بعد از اين حملات آغاز شده كه اشاره به چمن زني و كوتاه كردن چمن دارد كه بيانگر كاهش توانمندي موشكي، از بين بردن تونل هاي غزه و عناصر كليدي نيروي انساني گروه هاي مقاومت فلسطيني توسط رژيم صهيونيستي است. ولي نكته اينجاست كه تجربه نشان داده است مبارزان فلسطيني در هر مرحله بعد از جنگ قوي تر ظاهر شده و در هر جنگ كمبودها و اشكالات نرم و سخت افزاري خود را توانسته اند از بين برده و از دوران آرامش بعدي براي آموزش، بهبود روش ها و آمادگي براي نبرد بعدي سود جويند و اين بردي تاكتيكي و راهبردي براي مقاومت فلسطين در برابر اشغالگران است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها