بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۰۱۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۶
در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان
محمدجواد ظریف در مورد تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: این یک فرصت تاریخی برای همه ماست تا بتوانیم به این فصل طولانی پایان دهیم و اگر افراد به سمت افقی متفاوت برای روابط بین‌الملل حرکت کنند توافق ممکن خواهد بود.
تدبیر24: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان در پاسخ به این سوال که آیا در جریان مذاکرات هسته‌ای به اندازه کافی پیشرفت حاصل شده است که نشان دهد ارزش تمدید دارد یا نه؟ یادآور شد: این یک فرصت تاریخی برای همه ماست تا بتوانیم به این فصل طولانی پایان دهیم.

وی تاکید کرد: اکنون اگر مردم به دنبال راه‌حلی برای این مساله باشند و به سمت افقی متفاوت برای روابط بین‌الملل حرکت کنند من فکر می‌کنم که دستیابی به توافق ممکن است اما ما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم. مساله این است که دستیابی به توافق ممکن است یا نه. ما در مورد یک توافق خوب یا یک توافق بد صحبت نمی‌کنیم بلکه در مورد یک توافق شدنی و نهایی صحبت می‌کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: چیزی که ما به آن نیاز داریم دستیابی به توافق در مورد عناصر مهم این پازل بزرگ است بنابراین چنین چیزی به یک توافق منجر خواهد شد که تمام اهداف ما را تضمین خواهد کرد.

ظریف یادآور شد: هدف این است که این اطمینان حاصل شود برنامه هسته‌ای ایران برای همیشه صلح‌آمیز باقی خواهد ماند. من فکر می‌کنم این اتفاق از لحاظ علمی ممکن است و نیازی به خطوط قرمز مستبدانه و اعداد و ارقام دلخواه ندارد. تنها لازم است که شما راه علمی برای اطمینان حاصل یافتن از برنامه هسته‌ای ایران پیدا کنید.

وی تاکید کرد: این چیزی است که ما روی میز مذاکره قرار داده‌ایم.

وزیر امور خارجه کشورمان در مورد بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباره حدود ظرفیت غنی‌سازی ایران، گفت: من فکر می‌کنم اگر شما به سخنان رهبر گوش داده باشید مشخص می‌شود که برنامه هسته‌ای ایران یک منطق صلح‌آمیز دارد و مهم است که به این مساله گوش دهیم. ما با افراد نادان در مورد اعدام و ارقام صحبت نمی‌کنیم. ما در مورد اعدام و ارقامی صحبت می‌کنیم که برای تامین سوخت یک نیروگاه برق هسته‌ای لازم است.

ظریف ادامه داد: برنامه هسته‌ای کنونی ایران جایی که ما کیک زرد را به گاز و گاز را به اورانیوم غنی‌سازی تبدیل کرده‌ایم تنها برای تامین نیازهای یک نیروگاه برق هسته‌ای طراحی شده است. این باید به شما اطمینان دهد که ما به دنبال ساخت بمب نیستیم. اگر ما یک هدف نداشتیم و خواسته خود را به طور واضح مشخص نکرده بودیم در آن صورت شما باید نگران می‌شدید.

وی تصریح کرد: چرا ایران روی 10 هزار یا پنج هزار یا 50 سانتریفیوژ تاکید می‌کند یا زمانی که ما می‌گوییم 190 هزار سو لازم داریم بدین معنی است که این میزان برای تولید 37 تن صفحه سوخت یا میله سوختی برای یک نیروگاه هسته‌ای لازم است و این به شما یک هدف مشخص را معرفی می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا ایران با بازرسی‌های سر زده برای مدت زمان طولانی موافقت خواهد کرد یا نه؟ اظهار کرد: همان‌طور که گفتم وقتی برنامه هسته‌ای با یک هدف کاملا خاص دنبال ‌می‌شود و اگر شما این اورانیوم تولید شده را به جای اینکه در قالبی نگه دارید که می‌تواند برای اورانیوم مناسب سلاح هسته‌ای غنی‌سازی شود به اکسید و سپس به سوخت تبدیل می‌کنید تنها بازرسی لازم در اینجا پروتکل الحاقی خواهد بود.

ظریف ادامه داد: ایران آمادگی خود را برای این کار نشان داده و اگر پارلمان آن را تصویب کند ما تمام تلاش خود را اگر به یک توافق خوب برسیم به کار می‌گیریم تا پارلمان پروتکل الحاقی را امضا کند تا جامعه بین‌الملل اطمینان حاصل کند که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز باقی خواهد ماند.

وی یادآور شد: از آنجایی که ما هر زمان به یک الزام بین‌المللی متعهد می‌شویم ما آن را در مکانیزم بین‌المللی قرار می‌دهیم تا اطمینان دهیم که ایران هرگز سلاح هسته‌ای نخواهد ساخت. در اینجا اقدامات دیگری وجود دارد که ما می‌توانیم برای یک دوره زمانی با توجه به این حقیقت که ما در طول یک یا دو سال آینده نیازی نداریم که به 190 هزار سو برسیم به کار گیریم.

وزیر امور خارجه کشورمان تشریح کرد: این 190 هزار سو به سطح سرعت سانتریفیوژها بستگی دارد که می‌تواند 10 هزار تا و یا 100 هزار سانتریفیوژ باشد اما هدف تولید 37 تن اورانیوم مورد نیاز برای تامین سوخت یک نیروگاه برق هسته‌ای است.

ظریف همچنین در پاسخ به این سوال که آیا دستیابی به یک توافق علیرغم شش ماه تلاش ممکن است یا نه؟ گفت: همیشه این احتمال وجود دارد اگرچه اختلافات جدی میان طرف‌های مذاکره‌کننده وجود دارد. این اختلافات همچنین در مورد اقداماتی است که طرف دیگر نیز باید به کار گیرد. آنها تاکنون بسته این اقدامات را که می‌تواند برای ما رضایت‌بخش باشد همان‌گونه که ما پیشنهاد داده‌ایم، ارائه نکرده‌اند. لازم است که آنها راه‌های جدی‌تری را برای رسیدگی به نگرانی‌های ما آماده کنند.

وی افزود: منظور من تنها تحریم‌ها نیست بلکه برنامه اقدام مشترک که ما سال گذشته در ژنو به آن دست یافتیم شامل عناصری بود که نیازمند همکاری به ویژه در زمینه انرژی هسته‌ای، همکاری به منظور دسترسی ایران به بازارهای بین‌المللی انرژی و تمام اقداماتی است که برای این اهداف لازم است.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: برای دستیابی به توافقی که نهایی و جامع باشد باید توازن برقرار شود و تحمیل در اینجا ممکن نخواهد بود.

ظریف علاوه بر این در پاسخ به سوال خبرنگار سی‌ان‌ان که گفت دستیابی به چنین توافقی در آمریکا ساده نخواهد بود چون تنها رییس‌جمهور در مورد لغو تحریم‌ها تصمیم‌گیری نمی‌کند، بیان کرد: شما می‌دانید که این کار در ایران نیز ساده نیست چون هیچ کس در ایران وجود ندارد که بتواند یکجانبه تصمیم بگیرد. ما هر دو جوامعی با احزاب و عقاید مختلف داریم.

وی در این باره گفت: من فکر می‌کنم پیچیدگی سیستم آمریکا ممکن است وجود داشته باشد اما چیزی که کمتر از آن مطلعید پیچیدگی سیستم در ایران است. ما نیز یک جامعه چند حزبی داریم. از آنجایی که مردم ایران از چگونگی رفتار آنها (آمریکا)با ما اطمینان خاطر ندارند دارای عقاید و دیدگاه‌های متفاوتی هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: چیزی که برای من ضروری و مهم است این است که به ویژه طرف آمریکایی ما بفهمد تحریم‌ها هیچ چیزی به دست نیاورده است. به نظر شما در طول 10 سال گذشته به ویژه طی سه چهار سال اخیر این شیفتگی در مورد تحریم‌ها چه دستاوردی داشته است؟ آمریکا چه چیزی به دست آورده است؟ تنها رنجش مردمی را در پی داشته که قادر نبودند با پول خود دارو تهیه کنند اما در ازا؟ 200 سانتریفیوژی که ما در ابتدای اعمال تحریم‌ها در اختیار داشتیم به 20 هزار تا تبدیل شده است. این چیزی است که در نتیجه تحریم‌ها حاصل شده است.

ظریف اظهار کرد: من فکر می‌کنم لازم است که کنگره آمریکا نگاه خود را تغییر دهد و به شرایط جهان به گونه‌ای دیگر نگاه کند بنابراین ما می‌توانیم این جهان را تغییر دهیم چون قوانین گذشته دیگر کارساز نیست.

به گزارش ایسنا این گفت‌وگو در زمان حضور ظریف در مذاکرات وین 6 در اتریش انجام و روز 25 ژوئیه از شبکه سی‌ان‌ان پخش شده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناهید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
0
0
سلام. و صد سلام به شما جناب آقای ظریف ثابت کردی مرد عمل هستی
خدا قوت. دست حق نگهدار شما. چشم امید این ملت هستی
عالم محضر خداست در محضر خدا بواسطه ادعاهایمان سخت امتحان میشویم فراموش نکنیم که ادعای انسان بودن کرده ایم
خوشابحال انسانهای بی ادعا
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها