بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۰۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۲
سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدید خود که در سال 2014 میلادی به مناسبت «روز جهانی هپاتیت» منتشر کرده، اعلام کرده است: آمارها نشان‌ می‌دهد که حدود 240 میلیون نفر در جهان به عفونت مزمن هپاتیت B و حدود 150 میلیون نفر به عفونت مزمن هپاتیت C مبتلا هستند.
تدبیر24: هپاتیت عنوان گروهی از بیماری‌های عفونی است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا می‌شوند و سالانه مرگ تقریبا یک میلیون و 400 هزار نفر را به همراه دارد.

این بیماری که در پنج نوع هپاتیت A,B,C,D,E شناخته شده، موجب بیماری وخیم و مزمن کبدی در فرد می‌شود. بررسی‌ها حاکی از آن است که هپاتیت در موارد بسیاری نادیده گرفته می‌شود و یا اساسا تشخیص داده نمی‌شود اما با این حال برای حل نسبی این مشکل در آوریل سال جاری میلادی (2014) سازمان جهانی بهداشت (WHO) توصیه‌ها و دستورالعمل‌های جدیدی را در رابطه با هپاتیت C اعلام کرده‌ است. همچنین در ماه مه امسال مجمع بهداشت جهانی با حضور نمایندگان 194 کشور جهان بیانیه‌ای را برای ارتقای روند پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری هپاتیت صادر کردند.

سازمان جهانی بهداشت با انتخاب شعار «دوباره به هپاتیت فکر کنید» به مناسبت این روز در بیست و هشتم ماه ژوئیه که همزمان با سالروز تولد دکتر «باروخ بلومبرگ»، کاشف ویروس هپاتیت B گرامی داشته می‌شود از دولت‌ها درخواست کرده‌ تا تلاش‌هایشان را برای مقابله با بیماری هپاتیت تحکیم بخشند چرا که این بیماری سالانه جان 1.4 میلیون نفر را در سراسر جهان می‌گیرد و عامل اصلی ابتلا به سرطان کبد و سیروز کبدی است.

همچنین مسوولان سازمان جهانی بهداشت از سیاستگذاران، عموم مردم و پزشکان و فعالان این حوزه درخواست کرده تا در رابطه با این قاتل خاموش اقدامات جدی اتخاذ کنند. در حقیقت هدف از برگزاری مراسم روز جهانی هپاتیت افزایش آگاهی و درک بیشتر این بیماری و دلایل ابتلا به آن است.

بیماری هپاتیت به التهاب کبدی گفته می‌شود که اغلب عامل آن عفونت ویروسی است. این التهاب در واقع واکنش بدن به آسیب‌دیدگی بافت‌ها است و بدن تلاش می‌کند تا عفونت و عامل این آسیب‌ها را از بین ببرد. همچنین هپاتیت می‌تواند از روش‌های دیگری همچون مصرف الکل و برخی مواد سمی دیگر، عوارض جانبی داروها و یا بیماری پانکراس فرد را مبتلا سازد.

هپاتیت یکی از بزرگترین تهدیدهای سلامت عمومی در جهان است و طبق آمار سازمان جهانی بهداشت بیش از 500 میلیون نفر در جهان به هپاتیت نوع B و C مبتلا هستند. این وضعیت در منطقه آسیا - اقیانوسیه وخیم‌تر است زیرا 74 درصد مجموع مبتلایان به هپاتیت B در این منطقه زندگی می‌کنند و 20 درصد مبتلایان به هپاتیت C ساکن آسیای جنوب شرقی هستند.

آمارهای جهانی حاکی از آن است که با وجود پیشرفت‌های صورت گرفته در درمان هپاتیت در بسیاری از کشورها میزان مرگ و میر ناشی از آن همچنان بالا است به طوری که در منطقه آسیا - اقیانوسیه در سال 1990 میلادی 695 هزار نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست دادند که این آمار در سال 2010 میلادی به یک میلیون مورد فوتی افزایش یافته است.

سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدید خود که در سال 2014 میلادی به مناسبت «روز جهانی هپاتیت» منتشر کرده، اعلام کرده است: آمارها نشان‌ می‌دهد که حدود 240 میلیون نفر در جهان به عفونت مزمن هپاتیت B و حدود 150 میلیون نفر به عفونت مزمن هپاتیت C مبتلا هستند.

بررسی این سازمان همچنین آشکار ساخت که میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان با این عفونت ویروسی دست‌ و پنجه نرم می‌کنند و میلیون‌ها نفر دیگر در معرض خطر آلودگی به انواع ویروس هپاتیت هستند. حقیقت این است که هپاتیت در مراحل ابتدایی تقریبا هیچ علامت ظاهری ندارد و یک بیماری خاموش است و تا زمانی که به کبد آسیب جدی نرسد بدون علائم ظاهری در بدن باقی می‌ماند.

بنابر گزارش سازمان جهانی بهداشت، از پنج نوع اصلی این بیماری، هپاتیت نوع A و E به طور معمول با مصرف غذا و آب آلوده منتقل می‌شوند و عامل انتقال سه نوع دیگر آن تماس با خون یا ترشحات آلوده است. در حال حاضر پزشکان و متخصصان سلامت در سراسر جهان تلاش‌ می‌کنند تا به شیوه‌های مختلف، سطح آگاهی‌ عمومی در مورد انواع مختلف ویروس هپاتیت،‌ چگونگی انتقال آنها، افراد در معرض خطر و نیز سطح آگاهی از روش‌های مختلف پیشگیری و درمان این بیماری را افزایش دهند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها