بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۰۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۶
وزیر بهداشت در گزارش عملکرد سه ماهه طرح تحول سلامت:
تهران - ایرنا - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هدف گذاری اولیه طرح تحول نظام سلامت، کاهش هزینه های مردم در بیمارستانها و رضایتمندی آنان بوده که خوشبختانه حاصل شده است.
تدبیر24: درمان و آموزش پزشکی سید حسن هاشمی گفت: طرح تحول نظام سلامت از نیمه اردیبهشت سال جاری آغاز شد و اکنون نزدیک به سه ماه است که از آغاز اجرای آن سپری می شود که هدف گیری عمده آن نیز، کاهش هزینه های پرداختی مردم و افزایش دسترسی به خدمات درمانی بوده است.

وی با اشاره به اینکه، هنوز تا رسیدن به یک نظام متحول سلامت فاصله داریم، افزود: این شروع کار است و راهی طولانی درپیش داریم اما آنچه حائزاهمیت است، نگاه مسوولانه رییس جمهوری، حساسیت هیات وزیران و مجلس و در راس قوا رهنمود های مقام معظم رهبری در حوزه سلامت است که همه نشانگر این است که سلامت مردم دغدغه همه مسوولین شده است.

*هدف گذاری اولیه حاصل شده است

وزیر بهداشت با اعلام اینکه، آمار مراجعات در بخش بستری 9 درصد افزایش داشته و در طول سه ماه اخیر یک میلیون و 400 هزار بستری داشته ایم، گفت: بخش عمده ای از افزایش مراجعات مربوط به کسانی بوده که به دلیل عدم برخورداری از توان مالی برای پیگیری درمانشان مراجعه نکرده بودند و بخشی هم مربوط به ارجاع بیماران از بخش خصوصی به دولتی بوده است.

هدف گذاری طرح این بود که هزینه های مردم در بیمارستانها را از 37 درصد به 10 درصد کاهش دهیم که خوشبختانه بر اساس آخرین آماری که به من دادند این رقم به 7 و نیم درصد کاهش پیدا کرده و آن هدف اولیه ما حاصل شده است.

دکتر هاشمی در ادامه گفت: با رایگان شدن زایمان طبیعی در سراسر کشور، شیوع سزارین در مراکز دولتی کاهش داشته هرچند که هنوز با حد مطلوب و استانداردهای بین المللی و علمی فاصله زیادی داریم اما به مراکز خصوصی هم اعلام کردیم که تا پایان سال نسبت زایمان سزارین به طبیعی باید 10 درصد کاهش داشته باشد و این موضوع به عنوان یکی از معیارهای اعتباربخشی، امتیازدهی و تمدید پروانه های آنها اعمال خواهد شد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در فاز نخست بحث مقیم شدن پزشکان و حضور پزشک متخصص در بیمارستان های تحت پوشش وزارت بهداشت در سراسر کشور را عملیاتی کردیم بطوریکه در رشته های اورژانسی چون بیماری های قلبی، زنان و زایمان، بیهوشی، جراحی عمومی و ارتوپدی از ساعت 2 به بعد در بیمارستان های دولتی حضور دارند.

وی در خصوص ماندگاری پزشکان در مناطق محروم توضیح داد: در حال حاضر حدود3 هزار نفر متخصص اعلام همکاری کردند که امیدواریم تا پایان سال این رقم به 5 هزار نفر برسد.

هاشمی افزود: همچنین در فاز نخست با توزیع 700 پزشک عمومی در مناطق محروم تلاش کردیم که در مناطق کم برخوردار پزشک حضور داشته باشد اگرچه هنوز 1500 تا 2 هزار پزشک کم داریم.

*آغاز بسته خدمتی امداد هوایی طی روزهای آینده

دکتر هاشمی با اعلام اینکه، طی روزهای آینده راه اندازی 14 پایگاه امدادهوایی را خواهیم داشت، افزود: امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی بتوانیم این امکانات را در مناطق صعب العبور و روستایی گسترش دهیم.

*طرح های بزرگ، مشکلات بزرگ دارند

وزیر بهداشت اذعان کرد: طبیعی است برای اجرای چنین طرح وسیعی مشکلات هم زیاد است اما مردم تا آخر سال صبوری به خرج دهند تا به تدریج اشکالات کار برطرف و کمبود هایی که در بیمارستان ها در بخش هتلینگ، آزمایشگاه، تجهیزات وجود دارند شناسایی و با رعایت اصل پرهیز از اسراف در بیت المال رفع شوند.

وی مهمترین مشکل در اجرای طرح را، کمبود نیروی انسانی دانست و گفت: افزایش بار مراجعات بخصوص در بخش های پرستاری، آزمایشگاه و رادیولوژی فشار کاری مضاعفی را ایجاد کرده ضمن اینکه هنوز کارانه بسیاری از آنها پرداخت نشده است.

دکتر هاشمی افزود: از زمان شروع کار ما یک عقب افتادگی 18 ماهه در پرداخت کارانه داشتیم که به 8 ماه کاهش دادیم اما هنوز دیون ما متوجه این عزیزان است که امیدواریم مجلس و دولت گشایشی را در خصوص رفع این معضل ایجاد نمایند.

*بیمه ها مصوبات دستگاه های نظارتی را رعایت کنند

وزیر بهداشت از بیمه ها خواست که، کیفیت خدمات را کاهش ندهند و مصوبات دولت و دستگاه های نظارتی را رعایت کنند و به این کار انسانی، نگاه اقتصادی صرف نداشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: همیشه در طرح بزرگ نگرانی از استمرار آن وجود دارد و به دلیل تجربه تلخی که مردم از اجرای برخی طرح ها داشته اند منجر به بی اعتمادی آنها شده که امیدواریم شرایط خزانه و اعتبارات بهتر شود و این نگرانی ها نیز برطرف شود.

دکتر هاشمی با اعلام اینکه، ظرف یکی دو ماه آینده کارهای بسیار خوبی درحوزه بهداشت که متوجه محرومین و مناطق کم برخوردار است آغاز خواهد شد، گفت: در استان های مختلف به دلیل زیرساخت های متفاوتی که دارند کیفیت ارائه خدمات هم متفاوت خواهد بود اما هدف اولیه و مهم این طرح کاهش پرداختی مردم و عدم ارجاع بیماران به خارج از مراکز درمانی برای دریافت خدمات، دارو و تجهیزات بود که خوشبختانه در حال اجراست.

وی در پایان یادآور شد: اشکالات هنوز زیاد است، امیدواریم رضایتمندی مردم باعث تشویق همکاران ما شود و اشکالات نیز به تدریج برطرف شود و آنطور که شایسته مردم عزیز است بتوانیم ارائه خدمت کنیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها