بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۰۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳
بعدازسه هفته جنایت و سکوت جهانی
تقریبا پس از هرجلسه کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی ، رسانه های این رژیم از تصمیم جدید برای گسترش عملیات زمینی در نوارغزه خبر می دهند و پیش از برگزاری هرجلسه نیز از دو گزینه تشدید و گسترش عملیات نظامی و یا محدود کردن دامنه جنگ با هدف فراهم کردن زمینه عقب نشینی سخن گفته می شود.
تدبیر24: روزنامه لبنانی « السفیر» نوشت: در بازه زمانی پیش و پس از هر جلسه کابینه ، بحران و در تنگنا قرار گرفتن رژیم صهیونیستی به وضوح مشاهده می شود، به طوری که تصمیم برای افزایش و گسترش عملیات به معنای تداوم وضعیت کنونی است که خود بیش از آنکه پیشرفت باشد یک درجازدن و فرسایشی شدن جنگ به شمارمی رود و از سوی دیگر آتش بسی که در تمام پایتخت های جهان بویژه قاهره از آن سخن می گویند، قابل دستیابی نیست.

به اختصار باید گفت که رژیم صهیونیستی در یک تنگنا و بحران چند جانبه گرفتار شده و خسارت های زیادی را متحمل شده است زیرا در جنگ با منطقه ای که چیزی برای از دست دادن ندارد، بسیاری از چیزها را از دست خواهید داد.

آنچه بیش ازهرچیز صهیونیست ها را شوکه کرده ، این است که سازمان های جاسوسی، ارتش و سیاستمداران از اولین روز جنگ به آن ها گفته اند که توان جنبش حماس و مقاومت فلسطین درغزه فروپاشیده است و برای آتش بس دست به دامن هم پیمانان خود می شوند.

هنگامی که همه طرف های دور و نزدیک رژیم صهیونیستی پس از ده ها بار تلاش برای اتش بس دریافتند حماس اتش بسی را که برای مقاومت و مردم غزه دو خواسته پایان همیشگی حمله ها و رفع محاصره غزه را دربرنداشته باشد، نمی پذیرد، همه چیز دگرگون شد و رژیم اسراییل ادعا کرد، این حماس است که آن را مجبور به اشغال نوارغزه می کند.

« دان مرگلیت» کارشناس و تحلیلگر سیاسی روزنامه صهیونیستی ˈاسراییل الیومˈ ارگان نزدیک به « بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی می گوید: نتانیاهو، موشه یعالون وزیر جنگ و بنی گانتس سه فرمانده جنگ علیه غزه در میان چکش و سندان تصمیم گیری می کنند.

به عقیده مرگلیت، برای این سه نفر بسیار دشواراست که همزمان هم حماس را وادار به آتش بس و هم دستاوردی از این جنگ نصیب رژیم صهیونیستی کنند.

وی می افزاید: نتانیاهو، یعالون و گانتس مانند کسی هستند که هم مشتاق خوردن بره هستند و هم آن را سالم می خواهند و به عبارت دیگر دایره را مربع می خواهند و این غیرممکن است. به همین خاطر کار آن ها درواقع بسیار پیچیده تر و سخت تر شده است.

این تحلیلگر صهیونیست ادامه داد: موفقیت جنگ غزه در وضعیت خاکستری قرار گرفته و اکنون این سه تن که به هشدارها توجه نکرده اند، تلاش می کنند فضا را مشوش نمایند تا چنین به نظر آید افکارعمومی خواستار گسترش عملیات نظامی بوده است.

« یواف لیمور» گزارشگر نظامی این روزنامه صهیونیستی تلاش می کند تا نسبت به حماقت متکی بر ارزیابی هایی که اشتباه بودن آن ها به اثبات رسیده است، هشداردهد.

وی نوشت: اسراییل برای چندمین بار درسه هفته گذشته در ارزیابی و فهم دقیق ذهنیت حماس اشتباه کرده و ممکن است دوباره نیز اشتباه کند، ممکن است یک حادثه عادی ویا اشتباهی بزرگ و یا حتی عملیات ربودن سربازان توازن قوا را میان دو طرف برهم زند به ویژه تصویری که درخارج ارایه می شود و همچنین ممکن است تصویر و وضعیت جنگ با گسترش یا پایان آن در پی یک خطای فاحش به کلی تغییر کند.



لیمور با اشاره به ناکامی تلاش ها برای آتش بس با میانجیگری مصر افزود: مصری ها اکنون با حمایت اسراییل و آمریکا درحال فراهم ساختن مقدمات اتش بس هستند، ولی یک هفته است که نتوانسته اند گره بوجود آمده در برقراری ارتباطات را بگشایند.

« مصر گفت وگو ها را تا زمان آتش بس متوقف کرده ، اسراییل نیز خواستار باقی ماندن سربازان خود در منطقه پس از آتش بس برای از بین بردن تونل ها شده ، حماس نیز گفته است که آتش بس مشمول فعالیت سربازانی که مشغول ازبین ردن تونل ها هستند، نمی شود».

وی با بیان اینکه« هم اکنون ارتش اسراییل تلاش می کند به سرعت تونل ها را تخریب کند» ، اعتراف کرد:اگر توافقی صورت نگیرد اسراییل می تواند یکجانبه پایان جنگ را اعلام کند.

لیمور برای کاستن از عجز و آبرویزی بیشتر ارتش و رژیم صهیونیستی، علت را « انسانی» خواند و این در حالی است که صهیونیست ها در این سه هفته بیش از 10 هزار انسان بی گناه را در غزه که اغلب آنان زنان و کودکان بوده اند، به شهادت رسانده و یا زخمی کرده اند.

علی رغم تکرار ادعاهای پیروزی و پایان جنگ، گزارشگران و خبرنگاران نظامی رژیم صهیونیستی همچنان طوری سخن می گویند که نشان می دهد ماموریت آنها تقویت روحیه از هم پاشیده نظامیان صهیونیست است ولی این ترفند هم نتوانسته است از ایجاد سوال های جدی و سخن از تنگناهای موجود جلوگیری کند.

« الیکس فیشمان » گزارشگر نظامی روزنامه صهیونیستی« یدیعوت آحارنوت ˈ درمقاله ای تحت عنوان ˈ لحظه پایانˈ می نویسد: اسراییل بدون هیچ راهبردی برای خروج و بدون هیچ چشم اندازی برای آتش بس به غزه هجوم برد و اکنون که دروازه خروج بسته مانده دو گزینه پیش روی قرار دارد،عقب نشینی یک جانبه یا پیشروی به جلو و ورود به نوارغزه.

وی افزود: این گونه درحال درجا زدن هستیم، لشکرکشی می کنیم، تونل ها را تخریب می کنیم و دوباره همین امور تکرارمی شود. این احتمال منطقی به نظر می رسید که اسراییل در چند روز کا را تمام کند، یا با تمام قدرت به پیش رود یا به عقب بازگردد و شلیک و پاسخگویی به آتش فلسطینیان را به نیروی هوایی واگذارکند و پس از ان کابینه برای بررسی تشکیل جلسه دهد ولی در پایان نتانیاهو به چشمان یعالون و گانتس خیره خواهد شد و آنجا بدون هیچ تهدید و فریادی تصمیم گرفته خواهد شد.

فیشمان به گفته منابع امنیتی رژیم صهیونیستی اشاره می کند که اعلام کرده اند حماس هنوز آتش بس را نپذیرفته است.

و این اعتراف پس از 24 روز نشان دهنده این است که ارزیابی های چند هفته ای درمورد آمادگی حماس برای قبول اتش بس و خواهش کردن برای برقراری آتش بس چقدر اشتباه بوده است.

معنای این حرف آن است که حماس همچنان قادر به ادامه جنگ است و همه ضربه های به اصطلاح سنگین و ویرانگر اسراییل نتوانسته خللی در توان رزمندگان مقاومت فلسطین ایجاد کند.

در همین حال فیشمان می گوید: خطر فروپاشی تلاش های ترکیه و قطر، مصری ها را واداشت تا به تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کنند از اصلاحاتی که پیشتر قرار بود در طرح خود برای نجات حماس لحاظ کنند، عقب نشینی کرده اند.

وی ادعا کرد: مصری ها به وضوح اعلام کرده اند تا زمانی که درصحنه نبرد اعلام آتش بس نشود قصد آغاز گفت وگوها برای دستیابی به آتش بس دایمی را ندارند؛ مشخص است که ملت مصر برای نجات فلسطینی ها درغزه عبدالفتاح السیسی را تحت فشار قرارنمی دهد و قاهره نیز از تدوام حملات اسراییل علیه حماس چندان ناراحت نیست.

درهمین حال « آری شافیت» تحلیلگر و محقق روزنامه صهیونیستی « هآرتص»، اسراری را از واقعیت کنونی رژیم صهیونیستی به بهانه جنگ علیه غزه در مقاله ای تحت عنوان « حماسی که حباب ما را ترکاند» فاش ساخت.

وی با بیان اینکه« اسرائیل ابتدای ژوئن با اسرائیل پایان ژوئیه بسیارتفاوت دارد»، نوشت: در ابتدای ژوئن در اسراییل از برخورد موشک، عملیات زمینی ، آژیرهای خطر، جنازه جوان های اسراییلی، صحنه های وحشتناک از کودکان کشته شده فلسطینی خبری نبود. در آغاز تابستان می توانستیم اظمینان داشته باشیم که اسراییل امن است، حماس مهارشده و از بحران های عربی دور هستیم، می شد که ما و آن ها سریال « برادر بزرگتر» را تماشا و «شاخص نزدیک» را پیگیری کنیم و ما باشیم و شرکت های ما و عضویت درسازمان همکاری اقتصادی و توسعه OECD و دهه ای نسبتا آرام و مفرح.

شافیت ادامه داد: اما همه این ها برباد رفت ، حوادث کرانه باختری آغاز و موشک ها از غزه شلیک شدند و اکنون در یک گرداب افتاده ایم .

وی به مقایسه حوادث امروز با آنچه که درسال 2006 درجنگ با لبنان رخ داد می پردازد و می گوید:ˈ اسرائیل در میدان جنگ نامتقارن هیچ پاسخی نداردˈ.

این تحلیلگر صهیونیست با تاکید به اینکه « اسرائیل از تجربه ها درس نمی گیرد»، می افزاید: نه به صلح رسیدیم و نه برای جنگ آماده شدیم تا اینکه درسال 2014 حماس آمد و حبابی را که نیروی هوایی، گنبد آهنین و تکنولوژی ها برای ما ساخته بود و در آن زندگی می کردیم ، ترکاند.

شافیت این گونه نتیجه گیری می کند: معنای راهبردی که از آن سخن می گوییم این است، اسراییل رژیمی مشکل دار است که آسمانش سوراخ و حریم هوایی آن قابل نفوذ است و ساکنانش همواره باید از ترس به پناهگاه بروند.اسراییل رژیمی است که نمی تواند در طول سه هفته از پرتاب موشک به مجتمع های مسکونی خود جلوگیری کند و در بحران و تنگنا قرار دارد؛ تونل ها از زیر دیوار جداکننده عبور کرده و در مقابل نگاه متعجب دوست و دشمن، قادر نیست به جنگ پایان دهد و بر یک گروه کوچک با دستان خالی اما جسور پیروز شود.

وی تاکید می کند: اکنون چاره ای نداریم و مجبورهستیم جنگ را متوقف کنیم، نیازی به ورود به غزه که می تواند فاجعه آمیز باشد، نیست. هنگامی که آتش بس حاکم شود باید به سرنوشت و وضعیت اسرائیل چشم بدوزیم و برای حمایت از خود چاره اندیشی کنیم و « راه حلی سیاسی » بیابیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها