بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۰۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۹
یک کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است: با توجه به علایم مثبت در اقتصاد ایران، انتظار داریم نیمه دوم سال، بورس نیز شاداب تر و گرم تر شود و حجم معاملات در بازار نیز افزایش یابد
تدبیر24: حسین خرازی اظهار داشت: موفقیت ایران درعرصه مذاکرات هسته ای، ثبات اقتصادی در دولت جدید و مثبت بودن مذاکرات رو در رو ایران با کشورهای بزرگ غربی از مهم ترین عواملی است که چشم انداز بورس در نیمه دوم سال را مثبت می کند.

وی ادامه داد: دولت جدید در کنترل بهینه نقدینگی و کاهش نرخ تورم و بهبود چرخه کسب و کار در بخش واقعی اقتصاد ایران موفق بوده حال اگر اندکی حلقه تحریم ها باز شود و گردش مالی بین المللی اقتصاد ایران هم بهتر شود، شرکت های ایرانی بسرعت می توانند به سطح تولیدات قبلی خود برسند و این علائم اولیه مثبت در نیمه دوم سال را بوجود می آورد.

** سیاست انقباظی بهترین تصمیم دولت برای مهار نقدینگی

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دولت یازدهم در مرحله اول قصد دارد مشکلات کلان اقتصادی را حل کند، تصریح کرد: دولت از یک طرف با رکود تورمی در اقتصاد مواجه بود و از طرف دیگر باید برای کنترل تورم، نقدینگی را کنترل می کرد بنابراین سیاست های پولی انقباضی را اجرا کرد که خود این سیاست رکود را تشدید می کند.

خرازی ادامه داد: در حالت رکود تورمی، اقتصاد مانند بیماری است که نیاز به دارویی خاص برای بهبود دارد و ممکن است اثرات این دارو به شدت در دیگر بخش ها تاثیر بگذارد ولی دولت مجبور به تصمیم گیری برای تزریق این دارو بود تا بیماری در بخش خاص درمان شود.

وی اضافه کرد: بنابراین دولت برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور در کوتاه مدت مجبور به استفاده از سیاست انقباضی پولی شد که نتیجه آن کنترل نقدینگی و کاهش نرخ تورم بود.

خرازی گفت: هرچند کنترل سرعت چرخش نقدینگی بر روی گردش کاری و مالی بنگاه ها تاثیر گذاشته اما برای رونق دوباره فعالیت بنگاه ها اول باید تورم مهار می شد و سپس با اتخاذ سیاست های مناسب، رشد تولید را بهبود بخشید که این هم زمانبر است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه خاطرنشان کرد: هرچند این تصمیم ها بر بورس نیز اثر منفی دارد اما دولت در این شرایط بهترین سیاست را اتخاذ کرده است، ضمن آنکه آمارهای معاملات شرکت های بورسی در همین زمان هم نشان می دهد که رشد مثبت قابل قبولی داشته اند و شرکت ها سود اعلام می کنند.

** سرمایه گذاران برعکس عمل می کنند

وی گفت: سرمایه گذاران غیرحرفه ای در بورس برعکس عمل می کنند به گونه ای که درآغاز معاملات سال گذشته که در اوج، قیمت ها رشد یافته و شاخص ها حدود 82 هزار واحدی بود شاهد هجوم مردم برای خرید سهام هم بودیم اما الان که بازار منفی است و قیمت ها بین 40 تا 50 درصد افت کرده، سهام خریدار ندارند.

خرازی ادامه داد: در حالی که وقتی بازار افت دارد و قیمت ها پایین می آید، وقت خرید و نگهداری سهام است که عدم استقبال مردم از این وضعیت نشان از رفتار غیرحرفه ای سرمایه گذاران دارد. به عنوان مثال زمانی قیمت سهام یک شرکت 40 درصد پایین آمده ولی این شرکت از نظر متخصصین شرکت موفقی است و سودآوری آن هم تضمین شده و خوب است، اما خریدار سهام ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان آنکه الان بهترین وقت برای خرید سهام است، تصریح کرد: متاسفانه یک بخش از عدم استقبال مردم از این وضعیت به رسانه ها برمی گردد، زمانی که شاخص ها هر روز بالا می رود و سهام هم رشد می کند رسانه ها سرمایه گذارن را تشویق به خرید سهام و ورود به بازار می کنند، در صورتی که الان که بازار رکود دارد باید مردم تشویق به سرمایه گذاری شوند چون قیمت ها پایین و سودآوری بهتر است.

خرازی گفت: سرمایه گذار هوشمند باید الان که قیمت ها پایین است سهام بخرد و بعد از 6 ماه تا یک سال سودهای بالایی ببرند اما متاسفانه به دلیل عدم آگاهی و اشتباه رسانه ای این اتفاق نمی افتد و معاملات در بورس افت پیدا می کند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها