بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۰۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸
يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.
تدبیر24: رشد آرام و پیوسته شاخص کل
طی معاملات روز دوشنبه، شاخص کل با رشد ملایم 150 واحدی (معادل 2/0 درصد) در یک قدمی 75 هزار واحد قرار گرفت. این در شرایطی بود که با نزدیک شدن به تعطیلات انتظار می‌رفت بازار سهام نیز روند متعادلی را تجربه کند. افزایش حجم معاملات روزانه گرچه بیشتر با تقویت معاملات بلوکی همراه بوده است، اما نشان از پویایی نسبی معاملات دارد. در این میان، بسته خروج از رکود غیرتورمی دولت و برخی حمایت‌ها از صنایع، امیدواری را در میان سهامداران بورسی ایجاد کرده است. همچنین، رفع ابهام درخصوص کیفی‌سازی محصولات پالایشی عاملی است که تاثیرات مثبت خود را روی وضعیت سودآوری شرکت‌های این گروه (چهارمین گروه از منظر ارزش بازار) می‌گذارد. بنابراین، با پایان ماه مبارک رمضان و خوش‌بینی‌های ایجادشده پیش‌بینی می‌شود بورس پویایی خود را به‌منظور برداشتن گام‌های صعودی حفظ کند.

افت ملایم دلار پیش از تعطیلات
در پایان معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا با 10 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 135 تومان معامله شد و بازدهی آن از ابتدای سال به 4 درصد رسید؛ به این ترتیب، تمام افزایش قیمتی را که در پی افزایش تقاضای ارز مسافرتی طی روزهای ابتدایی هفته گذشته کسب کرده بود از دست داد. در این شرایط، درباره قسط نخست ارزهای بلوکه شده نفت صادراتی که باید دیروز پرداخت می‌شد مذاکراتی انجام شد. این امر می‌تواند بار دیگر منجر به تقویت منابع ارزی بانک مرکزی شود تا در شرایط نیاز از هیجانی شدن حرکت ارز جلوگیری کند. بر این اساس، با توجه به ثبات شرایط اقتصادی پیش‌بینی می‌شود دلار در روزهای آینده نیز روند متعادلی را در همین محدوده فعلی طی کند.

سکه آماده ریزش بیشتر
طی معاملات روز دوشنبه، سکه نیز همگام با دلار، افت ملایمی را تجربه کرد و پایین‌تر از قیمت ابتدای سال آن معامله شد. این در شرایطی بود که اونس در روز مزبور بالای 1300 دلار معامله می‌شد و از این رو اثر چندانی روی قیمت سکه نداشت. اما طی روزهای اخیر، طلای جهانی افت قابل توجهی را تجربه کرده است که این امر آثار خود را از امروز بر بازار سکه خواهد گذاشت. در واقع، پنج‌شنبه گرچه بازارهای داخل به‌طور رسمی تعطیل نبودند، اما عملا به‌علت تعطیلات عید فطر، فعالیتی در آنها مشاهده نمی‌شد. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود افت قیمت اونس، در این روزها در بازار سکه منعکس شود و شاهد افت قیمتی سکه خواهیم بود. به این ترتیب، سکه به کف حمایتی خود در محدوده 940 هزار تومانی نزدیک می‌شود.

ریزش اونس در پی خوش‌بینی‌های اقتصادی
طی معاملات روزهای اخیر، طلای جهانی این بار مطابق پیش‌بینی‌های کارشناسان کیتکو، مسیر نزولی در پیش گرفت، به طوری که در لحظه تنظیم این گزارش، 1284 دلار بر هر اونس معامله می‌شد. فدرال رزرو، سیگنال‌هایی را مبنی بر رونق اقتصادی آمریکا ارائه کرد که مهم‌ترین عامل کاهش قیمت طلا محسوب می‌شود. در این میان می‌توان به کاهش نرخ بیکاری و رشد تولید ناخالص ملی (GDP) آمریکا اشاره کرد که می‌تواند منجر به افزایش نرخ بهره، زودتر از زمان مورد انتظار شود. همچنین، نرخ تورم اعلامی توسط اتحادیه اروپا کمتر از میزان مورد انتظار بود که با کاهش نگرانی‌ها می‌تواند منجر به افت قیمت طلا شود. از سوی دیگر، افت طلا به زیر 1300 دلار منجر به تغییر رویکرد تکنیکالیست‌ها و قرار گرفتن آنها در صف‌های فروش و تشدید روند نزولی اونس خواهد شد.

فروکش هیجانات معامله‌گران «تسه»ها
طی معاملات روز دوشنبه، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با افت 5 درصدی (بیشترین میزان مجاز افت قیمت روزانه) مواجه و به قیمت 90 هزار و 373 تومان معامله شدند. این در شرایطی بود که پیرو رشد بی‌رویه این اوراق، سخنان مدیر عامل فرابورس در خصوص عدم تغییر سقف وام‌های مربوط به اوراق تسهیلات مسکن منجر به کاهش قیمت آنها شد. در این رابطه، تمهیداتی جهت راه‌اندازی صندوقی انجام شده است که می‌تواند با سرمایه‌گذاری در بانک مسکن و تقویت قدرت تسهیلات‌دهی این بانک، منجر به افزایش عرضه «تسه»ها شود. معامله‌گران به این مواضع واکنش نشان داده و ترمز روند صعودی اوراق مزبور کشیده شد. به این ترتیب، با فروکش کردن هیجانات متقاضیان وام مسکن از طریق «تسه»ها، پیش‌بینی می‌شود قیمت آنها نیز بار دیگر به محدوده متعادل 80 تا 90 هزار تومانی برگردد.

کاهش تقاضا عامل ریزش قیمت نفت
طی معاملات روزهای اخیر، افزایش عرضه و کاهش تقاضای نفت منجر به افت قیمت نفت شد؛ به این ترتیب، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 6/97 دلار رسید که کمترین مقدار طی پنج ماه اخیر محسوب می‌شود. به‌رغم افزایش تولید محصولات پتروشیمی، موجودی گازوئیل افزایش یافته است که نشان از کاهش تقاضا دارد. به عبارت دقیق‌تر، گرچه موجودی نفت کاهش یافته و صرف تولید محصولات پتروشیمی شده است، اما مطابق آمار آژانس بین‌المللی انرژی (EIA)، موجودی گازوئیل آمریکا افزایش یافته است (بیشترین مقدار طی 4 ماه اخیر) که مهم‌ترین سیگنال مربوط به کاهش تقاضای نفت محسوب می‌شود. در این شرایط، عوامل بنیادی نشان از ریزش قیمت نفت دارند، اما عوامل روانی نظیر تحریم‌های غرب علیه روسیه و ناآرامی‌های خاورمیانه می‌تواند این مسیر را تغییر دهد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها