بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۰۸۸۴
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
سخني با دلواپسان فرهنگي؛
به جای آنکه با ادبیاتی سلیقه ای نیمی از بدنه اجتماع را به سنگر دشمن تعبیر کنیم و یا اینکه تنها دغدغه ما تفکیک جنسیتی اتاق محل کار زنان باشد ، به این بیاندیشیم که در سالهای گذشته کدامین برنامه روشمند علمی و مطالعاتی مبتنی بر تحولات اجتماعی برای فرهنگسازی در عرصه هایی که مورد دلواپسی برخی شده صورت گرفته است ؟
تدبیر24: زهره آشتیانی - چندی پیش وزیر محترم ارشاد در سخنانی نگرانی خود را از " سقوط اخلاقی " در جامعه ایرانی مطرح کرد و این را در پاسخ به دلواپسی کسانی گفت که از عدم توجه به حوزه فرهنگ سخن می گویند . علی جنتی همگان را بدین توجه داد که رواج دروغ و جوسازی در جامعه به یک بیماری تبدیل شده است و پرسشش بر این بود که آیا در چنین شرایطی الویت های فرهنگی به درستی درک شده اند ؟ در اینجا قصد بازطرح سخنانی تکراری را ندارم بلکه از ثبات قدمی دلواپسانی تعجب می کنم که بی توجه به آنچه در سالهای اخیر گذشت و بدون انکه نیم نگاهی به روشهای غلط پیشین در عرصه فرهنگسازی داشته باشند پرچم دلواپسی بر سر گرفته اند و اخیرا با ادبیاتی متفاوت تمام مشکلات فرهنگی را به دختران و زنان نسبت می دهند که از منظرشان فتح دشمن و فروپاشی انسجام انقلاب اسلامی ایران از این سنگر خواهد بود!

به نظر می رسد در عرصه فرهنگسازی اکنون بیش از انکه حضور زنان و دختران در جامعه و نوع پوشش انها که این روزها دلواپسانی را معترض کرده است مهم باشد ، ترویج ادبیات سخیف و سلیقه ای درباره جایگاه زنان و دختران ایرانی است که باید نسبت بدان نگران بود . روزهای اخیر بسیاری از کسانی که در هشت سال گذشته هیچ گونه نگرانی از فرهنگسازی در حوزه عفاف و حجاب نداشتند یا با حذف حضور نخبگان زن در عرصه فرهنگ و قلم نگرانی شان در این حوزه را به طور کامل برطرف کرده بودند ، اینک با ادبیاتی سخیف به شرح دلواپسی خود از شرایطی می پردازنند که محصول روشهای غلط سالهای پیشینی است که از ان دفاع می کنند . گفتارهایی که در رسانه ها جاری می گردد و به تابو شکنی از مسائلی می پردازد که به سادگی دختران و زنان را عامل فساد و یا برانگیختن شهوت در اجتماع تعبیر می کند!

چنین ادبیاتی در امتداد همان دیدگاهی است که در سالهای اخیر مختوم به روشهای سلبی و برخوردهای حذفی در حوزه های مختلف فرهنگسازی با حاکمیت نگاه جنسیتی شد؛ چه اتفاقاتی که در حوزه حجاب روی داد و چه نگرشی که منجر به خانه نشینی اجباری بسیاری از هنرمندان و اهالی قلم در میان زنان فرهیخته ایرانی شد . نگرشی که حضور زنان در اجتماع را تهدید می داند تا فرصت ؛ دلواپسان کنونی که با ادبیات مختلف به تایید سیاست های پیشین در عرصه فرهنگ می پردازنند و گویی چشم بر حقیقت یابی آنچه اکنون جاری است بسته اند ، و این دوستان چنانچه در سالهای اخیر به جای ترویج روشهای حاشیه سازی و حذف آرا و افکار منتفد و مخالف برای اثبات رفتارهای مدیریتی ، با اتکاء به فرهنگ اصیل ایرانی در عرصه فرهنگ و هنر به جایگزینی روشهای مطالعاتی ، متناسب با سیر تحولات اجتماعی مبتنی بر تغییر مطالبات نسل جوان پرداخته بودند اکنون نیاز نبود که در مقام دلواپسی بر آیند.

نباید فراموش کنیم سرعت تحولات اجتماعی در عصر دهکده جهانی که در لحظه در یک اتفاق در آن سوی دنیا جاری می شویم ، به صورتی نیست که بخواهیم با روشهای سلبی و دستوری در عرصه فرهنگسازی تاثیر گذار باشیم . در این عرصه نقش مردم برای اصلاح پدیده ای نامناسب با هویت و فرهنگ یک اجتماع مهم تر از حضور دولت است ، و این آن حلقه مفقوده ای که سالهای گذشته عرصه فرهنگ ، هنر و رسانه از آن بی بهره بود و تسری ادبیات دولتی صرف که فرصت آزادی بیان را از اهالی این عرصه سلب کرد ، آفتی شد که اینک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دستگاه متولی فرهنگ و ارشاد در کشور حتی خود را در برابر زدودن فرهنگ دروغ زدایی از بطن جامعه ایرانی مسئول می داند .

 بنابراین بهتر است به جای آنکه با ادبیاتی سلیقه ای نیمی از بدنه اجتماع را به سنگر دشمن تعبیر کنیم و یا اینکه تنها دغدغه ما تفکیک جنسیتی اتاق محل کار زنان باشد ، به این بیاندیشیم که در سالهای گذشته کدامین برنامه روشمند علمی و مطالعاتی مبتنی بر تحولات اجتماعی برای فرهنگسازی در عرصه هایی که مورد دلواپسی برخی شده صورت گرفته است ؟ فرهیختگان اهل قلم که فرصتی برای نوشتن نیافتن ، هنرمندان با سانسورهایی که در نهایت به عدم ارائه مجوز به ساخته هایشان منجر می شد وقتی برای استفاده از تاثیر هنر فیلم سازی در فرهنگسازی نیافتند ، بسیاری از ناشران کتاب از حضور در نمایشگاهها که بزرگترین رویداد فرهنگی است بازماندند و روزنامه هایی به بهانه تعریف درست مفهوم " آزادی" برای ارتقاء سطح فرهنگ با هم اندیشی مردم سخن گفتند تعطیل شدند ؛ و پرسش مهم این است که آیا در سالهای اخیر به نقش مردم در فرهنگسازی اعتماد شد و یا شاهد فاصله گرفتن مردم از سیاستهای دولتی و به نوعی تقابل برای اعتراض به سیاست گذاری ها بودیم ؟

اهمیت مقوله فرهنگ در ارایه چشم اندازی درخشان از ملتها در روزگاری است که جلوه های مادی زندگی بشری بیش از گذشته رنگ می بازد و آنچه مسلم است اینکه سیاستگذاری و تعیین راهبردهای مناسب جهت تعالی بخشی و زمینه سازی برای رونق افزایی فعالیتهای فرهنگی و هنری است که می تواند بستر ساز اشاعه سیاست های برتر فرهنگی به بدنه اجتماع باشد نه روشهای سلبی و ترویج ادبیات سخیف سلیقه ای که فرهنگسازی را در حوزه های مختلف را منوط به اجرای سیاست های جنسیتی جهت سالم سازی محیط می داند ، فرایندی بی نتیجه که به گسست اعتماد میان مردم و مسئولان منجر می شود .

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۴
انتشار یافته: ۱۱
روح اله
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
2
5
من سوالم اینه که چرا مدافعان حقوق بشر و حقوق زن در ایران به جای اینکه خودشان را با دین اسلام و احکام آن همآهنگ کنند ، حدود صریح قرآنی مانند قصاص و حجاب را در انزوا قرار داده و موهومات تراوش شده از ذهن مریضانی مانند ... را ارجحیت میدهند.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
چرا اینقدر از زنان میهراسید؟!
ناهید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
0
5
سلام. محدودیت. محرومیت بدنبال دارد و محرومیت سر آغلز انحطاط است
ماهی وقتی توی تنگه. بالا. و پایین میپره. و. بدون. توجه به این که بیرون تنگ آب نیست میپره بیرون و میمیره
عالم محضر خداست و در محضر خدا بواسطه ادعاهایمان سخت امتحان میشویم.
بنظر شما نمیتونست خودش محدودمون کنه
اما در واقعیت امر خدا محدودمان نکرد و حق انتخاب را به خودمان داد و آگاهی داد
تو خواه پندارگیر خواه ملال
ادعای انسان بودن کردیم پس سخت امتحان میشویم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
0
4
از این جماعت چه توقعی دارید خانم آشتیانی؟ تا پاشون به مجلس رسید افتادن دنبال تصویب قانون تعدد زوجات! دو تا زنم از نماینده ها انداختن جلو که یعنی خودشون میخوان چهار تا چهار تا بگیریمشون.
روح اله
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
3
2
اینکه خدا مارا در انتخابهایمان مختار آفریده شکی نیست اما لازمه زندگی در جامعه ای اسلامی تن دادن به حدود الهی است وگرنه غیر این می شود جامعه سکولار که سرآغاز ریشه کنی اسلام است.
ساسان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
4
1
این مقاله هم پر از شعار و حرفهای گنگ بود
پس چه فرقی با حرفهای دلواپسان داشت؟
اونها با تیغ سر میبرند شما هم با پنبه

در نهایت سر دین بریده میشه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
1
3
بحث فرهنگ مجال گسترده ای می خواهد و البته گوش شنوا.اما آنچه به چشم می خورد رفتارهایی است که نگرش جنسیتی به زن را بیشتر میکند و ناخود آگاه سر نخ دست دشمن می دهیم که نقطه ضعف ما اینجاست و از این جا می توانیم ضربه بخوریم.بهتر است هر سازمان واداره ای بحث مسائل فرهنگی و لزوم اجرای آنها را لحاظ کند .مطمئنا از هیچی بهتر است.این در حالی است که ما در بسیاری از ارگانهای کشور حوزه امور فرهنگی کمتر به چشم می خورد.اینکه وضعیت نگران کننده است شکی در آن نیست.اما چه باید کرد؟کاری است که به کندی به آن پرداخته می شود.حجاب بخش مهمی از فرهنگ دینی و حتی ایرانی ماست.اما به سایر قسمتهای فرهنگ هم باید توجه شود.
مسلم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
3
0
اداره؟ در استان ؟ و شهرستان ؟ سالهاست داره این صورت اداره میشه(خودم سانسور کردم نرن زیر آبشونو بزنن)
یعنی مسئولین محترم اونجا از روز اول اتاق خانم ها و اقایون رو تفکیک کردن
هیچ مشکلی هم ندارن
خیلی ازون خبرای بوقی هم که از بعضی ادارات شنیده میشه ، اونجا نیست

والا زن مخالف تفکیک فضای زنانه مردانه ، نوبره
پارک و خیابون نیست که هر کی رد بشه
6 - 8 ساعت باید تو ی اتاق باشن
ی نفسی دو کلوم حرفی
مرد جماعت راحته ، حیای زن جماعت کجا رفته
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
مرد جماعت بیخود میکنه که راحته!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
1
3
به نظر من اصلاح فرهنگ بیش از آنکه منوط به چار تا تار مو داشته باشه به رفتار بزرگان آن جامعه مربوط است. مثلا اینکه رئیس جمهور یک کشور یا یک مسئول در خانه قانون و در حضور نمایندگان قانون نگوید که صلاح نمیبیند قانونی را اجرا کند یا مرتب قانون را دور نزند! اگر اینطور باشد و چنین مسئولی مصونیت نداشته و به شدت مجازات شود، مردم هم میفهمند قانون (حجاب) محترم و لازم الاجراست! پس ریشه ها و علل را دریابید نه پوسته ها و معلول ها را!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
3
1
شما با عالمی که حرف خدا را میگه مخالفید کلام حضرت زهرا س را یادتان رفته. منظور ما ازاعتدال اعتدال غربی نبود
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها