بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۱۵۰۱
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲
خط قرمز ما منافع ملی است
رییس جمهوری با بیان اینکه امروز در وزارت خارجه افرادی هستند که جزو برترین دیپلمات های جهانی هستند و خط قرمز ما منافع ملی است، اظهار داشت: عده ای به ظاهر شعار می دهند ولی بزدل سیاسی هستند.
تدبیر24: حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» روز دوشنبه در نخستین گردهمایی سالانه سفرا و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در دولت تدبیر و امید با بیان اینکه مبنای ما در سیاست خارجی، مذاکرات هسته ای و تعامل با جهان، خواست ملت است، افزود: اگر از قدرت خودمان، قدرت دشمن، شرایط منطقه و جهان، محاسبه درست نداشته باشیم به موفقیت نمی رسیم.

وی درباره شرایط کنونی در عرصه سیاست خارجی کشور گفت: ایران هراسی، اسلام هراسی و شیعه هراسی از یک طرف و تعامل هراسی از طرف دیگر. آن یکی به ناروا ایران هراسی، شیعه هراسی و اسلام هراسی را مطرح می کنند و این طرف در داخل یک عده تعامل هراسی را مطرح می کنند.

رییس شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: عده ای در دنیا به ناروا منطقه و جهان را از ایران می ترسانند؛ ایرانی که سراسر صلح، عدالت، همزیستی مسالمت آمیز، پرهیز از سلاح کشتار جمعی، جنگ و مداخله در امور دیگران است و اسلامی که سراسرش رحمت و هدایت است. شیعه و اهل بیت عصمت و طهارت که همه اخلاق و کرامت انسانی است.

رییس جمهوری ادامه داد: مردم جهان را از این ایران، این اسلام و این اهل بیت (ع) می هراسانند. ایرانی که همیشه مدافع مظلوم و در برابر ظالم بوده است. ایرانی که یک سال و چند ماه بعد از 8 سال تجاوز بعثی ها، آن زمان که در شرایط خاصی قرار گرفت مرزهای خود را به روی میلیون ها عراقی در غرب و جنوب باز کرد، به آنها کمک و بیمارستان تاسیس کرد و همه امکانات خود را برای پذیرایی آنها آماده کرد.

روحانی یادآور شد آنها مردم جهان را از این ایران می ترسانند، ایرانی که همواره در آن از روز نخست پیروزی انقلاب دمکراسی حاکم بوده و هر ساله مردم پای صندوق های آرا شتافته اند. این ایران جای هراس دارد؟

رییس شورای عالی امنیت ملی سپس با طرح چند سوال اضافه کرد: آیا ایران علیه کشوری سلاح ممنوعه به کار برده و آیا تاکنون در فکر و پی ساخت و ایجاد سلاح کشتار جمعی بوده است؟ در بدترین شرایطی که در شمال کشور ما به ریختگی پیش آمد ما هجوم نکردیم و در مرز مردم ما قرآن را به برادران مسلمان خود هدیه دادند، ما چنین کشوری هستیم.

وی اظهار داشت: مردمی که بیش از سایر ملل در این منطقه می جوشد، می خروشد و تلاش می کند تا به برادران مسلمان خود کمک و منطقه را از جنگ خارج کند، ایران هراسی؟

رییس جمهوری ادامه داد: اسلامی که هرچه دارید از طب، فیزیک و فلسفه و غیره مدیون آن هستید. اسلام هراسی؟ شیعه ای که ویژگی و اخلاق امیرالمومنین علی (ع) کافی است تا بشر به خود ببالد و افتخار کند، شیعه هراسی؟

می گویند چرا به یک خارجی نزدیک شدید

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: این طرف داستان نیز حیرت انگیز است، تعامل هراسی؛ می گویند چرا به یک خارجی نزدیک شدید؟ الکتریسته خطرناکی دارد، نزدیک نشوید. یک آقایی می آید و می گوید هر وقت ما با خارجی ها مذاکره کردیم شکست نصیب ما شد. عجب! این همه امام (ره) فریاد زد خودباوری و این همه رهبری نظام فریاد زد خودباوری و اعتماد به نفس، این است اعتماد به نفس ما؟

روحانی گفت: ما می ترسیم؟ از چه کسی می ترسیم؟ ما در منطق کم نمی آوریم. ما دیپلمات های مجربی داریم. امروز در راس وزارت خارجه افرادی هستند که جزو برترین دیپلمات های جهانی هستند نه منطقه. بروید صورت مذاکرات سالیان دراز گذشته را بخوانید .

وی یادآور شد: من از بس دیدم بعضی ها هراسان زندگی می کنند و چون خود اعتماد به نفس ندارند - خب کافر همه را به کیش خود پندارد و دیگران را هم این چنین می بینند - ناچار شدم چند مورد مذاکرات خودم را با برترین مقامات اروپایی را در کتاب هسته ای عینا بیاورم با این که عرف نبود. این کار را کردم تا بخوانند و ترسوها ببینند.

هر وقت می خواهد مذاکره شود، عده ای می گویند ما داریم می لرزیم

رییس جمهوری اضافه کرد: یک عده به ظاهر شعار می دهند ولی بزدل سیاسی اند. هر وقت می خواهد مذاکره شود یک عده می گویند ما داریم می لرزیم. خب به جهنم! بروید یک جای گرم پیدا کنید برای خودتان. چه کار کنیم ما؟ خداوند شما را ترسو و لرزان آفریده. ما چه کار کنیم؟

تعامل هراسی، مذاکره هراسی و نرمش قهرمانانه هراسی غلط است

روحانی تاکید کرد: تعامل هراسی غلط است، مذاکره هراسی غلط است، مفاهمه هراسی غلط است، حتی آنی که رهبری نظام ترسیم فرموده اند که تعبیرشان نرمش قهرمانانه بود، نرمش قهرمانانه هراسی غلط است.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: بله، دنیای امروز دنیای پیچیده است. ما از نظام دو قطبی عبور کرده ایم. نظام جدید هنوز کاملا استقرار پیدا نکرده است. هر گروه و جماعتی امروز به فکر یک تشکل جدیداند. شما گروه های جدید می بینید. قدرت های جدید اقتصادی می بینید.

ما به جای شعار، شعور می خواهیم/ به جای تصمیمات یک شبه، تدبیر می خواهیم

رییس جمهوری با بیان این که قدرت های منطقه ای در حال بروز و ظهور هستند، گفت: از شرق آسیا تا آمریکا؛ چالش های جدید پیش رو است و معضلات تصنعی برای منطقه درست می کنند اما ایران مقتدر است و جمهوری اسلامی ایران در سایه استقلال و خودباوری اش در برابر دیگران می ایستد و از منافع خود دفاع می کند.

روحانی تصریح کرد: امروز این دولت اهل شعار نیست، اهل عمل است؛ ما شعور می خواهیم به جای شعار؛ ما تدبیر می خواهیم به جای تصمیمات یک شبه؛ ما قادریم مشکلاتمان را حل کنیم؛ یک نمونه آن توافق ژنو بود؛ ولو این توافق موقتی بود و اما در این توافق قدم بسیار مهمی برداشته شد ؛ هم اصل غنی سازی در ایران پذیرفته شد و هم این که حق غنی سازی ما و اعمال این حق در چارچوب نیاز منطقه ای کشورمان باید باشد که این هم پذیرفته شد و هم این که بعد از یک دوران کوتاه ایران با سایر کشورهای امضا کننده ان.پی.تی تفاوت و تبعیضی نخواهد داشت پذیرفته شد؛ ما کار بزرگی انجام دادیم.

وزارت خارجه کار بزرگی انجام داده است

رییس جمهوری تاکید کرد: دولت کار بزرگی انجام داده است، وزارت خارجه کار بزرگی را انجام داده است؛ حال عده ای اگر امروز ممنون این زحمت کشان نباشند، دیر یا زود ممنون خواهند شد؛ تاریخ قضاوت خود را انجام خواهد داد.

سفرای ما دیده بانان خط مقدم هستند

وی خطاب به سفرا و نمایندگی های ایران در خارج از کشور اظهارداشت: ما امروز با چند مساله مهم مواجه هستیم که شما باید کمربند دیپلماتیک خود را محکم کنید و به میدان بیایید، برای حل و فصل نهایی مساله؛ اول آنکه، تصمیم این دولت بر تعامل سازنده با دنیا است و شما هستید که باید اراده ملت ایران را برای سیاسیون جهان و برای افکاری عمومی جهان باز کنید و توضیح دهید.

رییس جمهوری ادامه داد: ما در پی روابط نزدیک تر با دنیا هستیم؛ البته خیلی طبیعی است که وظیفه داریم از منافع ملی و امینت ملی خود دفاع کنیم و شما مدافعان این صحنه در میدان دیپلماسی هستید؛ دنیا باید بداند ما تعارف نمی کنیم و شعار نمی دهیم، ما می خواهیم یک روابط صمیمانه و برد – برد که این بحث برد – برد ما تنها در بحث هسته ای نیست بلکه در تمام روابط ما مطرح است.

روحانی افزود: ما باید، یعنی کل بخش دیپلماسی ما باید چهره جمهوری اسلامی ایران که در سالیان گذشته به ناروا و غلط، مشوش جلوه دادند، این چهره را برگردانند و چهره واقعی را به دنیا معرفی کنند؛ دل ما می خواهد مسائلمان را با همه جهان با همه آنهایی که می خواهند با ما رفتار خوب داشته باشند، می خواهند با ما مخاصمه نداشته باشند حل کنیم؛ حتی آنهایی که با آنها سالیان دراز تنش داشتیم، اگر در برابر حقوق ملت سر فرود بیاورند حتما ما تنش را کاهش خواهیم داد.

روحانی ادامه داد: حتی از این مرحله هم جلوتر خواهیم رفت و می توانیم به یک روابط عادی در آینده به این نقطه برسیم اگر اطمینان پیدا کنیم، منافع ما تضمین است؛ خط قرمز ما هیچ چیز جز منافع ملی ما نیست، همه جا خط قرمز ما منافع ملی ما است.

وی یادآور شد: آنجا که منافع ملی ما بخواهد خدشه دار شود، آنجا خط قرمز است و آنجا که منافع ملی ما تضمین شود چراغ سبز ما است و بر این مبنا ما حرکت خواهیم کرد.

دیپلمات های ما نباید غافلگیر شوند/ باید بتوانند حوادث را پیش بینی و به مرکز منتقل کنند

رییس دولت یازدهم خطاب به سفرا و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور گفت: شما دیده بانان ما در دنیا هستید؛سفرای ما دیده بانان خط مقدم هستند؛ نباید دیپلمات های ما در دنیا غافلگیر شوند؛ باید قبل از حادثه بتوانند آن را پیش بینی کنند و آن را به مرکز منتقل کنند.

روحانی یادآور شد: من هیچ وقت یادم نمی رود وقتی که شوروی سابق در تزلزل بود، از یک سال پیش، یک دستگاه به ما می گفت شوروی در حال تزلزل است و دو دستگاه به ما می گفت خیلی جای پای شوروی محکم است و اشتباه نکنید و ما در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مرتب این بحث ها را مقایسه می کردیم؛ لذا توانستیم 6 ماه قبل از فروپاشی تصمیم بگیریم و شما دیدید هر کشوری و بخشی که جدا می شد، ما روز بعد، پیش از همه، استقلال آن را به رسمیت می شناختیم؛ پیش از همه، چون قبلا محاسبه و فکر کرده بودیم و می دانستیم.

سفرا با چشمی بصیر و بینا مسایل را تحلیل کنند و به ما گزارش دهند

رییس جمهوری اظهار داشت: بسیار مهم است که دیده بانان ما با چشمی بصیر و بینا زوایای مختلف را ببینند، تحلیل کنند، به ما گزارش دهند و به دنیا برسانند که اراده این ملت اعتدال و تعامل با جهان است و با زبان دیپلماتیک به دنیا بگویند که از این فرصت و اراده بزرگ ملت بزرگ ایران استفاده و بهره برداری کنید.

یکی می گفت بگونه ای عمل کنید که بتوانید سر طرف مقابل خوب کلاه بگذارید

رییس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: ما دنبال برد – باخت نیستیم؛ یکی می گفت به گونه ای عمل کنید که بتوانید سر طرف مقابل خوب کلاه بگذارید که من گفتم آن دنیا تمام شده است؛ بعضی ها حرف های قشنگی می زنند که مال نیم قرن و یک قرن پیش است؛ ما اصلا دنبال برد – باخت نیستیم چون برد – باخت باقی و ثابت نمی ماند؛ آنچه می ماند و پایه ای برای حرکت بعد می شود، برد - برد است.

در بحث هسته ای عجله ای نداریم اما تاخیر را هم به نفع کسی نمی بینیم

رییس جمهوری درباره موضوع هسته ای نیز اظهارداشت: همین جا می گویم در بحث هسته ای هم بنای ما برد – برد است؛ اولا ما هیچ عجله ای نداریم؛ اما در عین حال تاخیر را هم به نفع کسی نمی بینیم؛ دنیا بداند ما تحریم را ظالمانه می دانیم و مطمئن هستیم پایه های تحریم شکسته است؛ ما هیچ تردید نداریم تحریم به شرایط گذشته باز نخواهد گشت.

روحانی ادامه داد: به صراحت می گوییم با تحریم مقابله کردیم و مقابله می کنیم و همین امروز هم که با 1+5 حرف می زنیم تحریم را داریم می شکنیم؛ افتخار می کنیم، بلند و شجاعانه می گوییم؛ چون تحریم را غلط، ظالمانه و ضد بشری می دانیم.

وی خاطرنشان کرد: اینهایی که اینجا می گویم به صراحت به سران دنیا گفته ام؛ گفته ام که تحریم شما غلط، غیرقانونی، ظالمانه و ضد بشری بوده است؛ چون شما داروی بیمار ما را هم تحریم کردید و در تاریخ می ماند که شما چه کار کردید.

روحانی با تاکید بر این که ما با تحریم مقابله می کنیم، گفت: به رغم این، برنامه اقتصادی را به گونه ای تنظیم کردیم که از مشکلات عبور کنیم اما شرایط منطقه و جهان به ما می گوید حل و فصل مساله هسته ای که بحرانی تصنعی است، ما مشکلی در بحث هسته ای نداریم. بعد از توافق نهایی هم خواهند گفت که ما موفق شدیم و جلوی ایران را گرفتیم که ایران بمب هسته بسازد؛ فکر می کنم این دنیاها تمام شده و آنها هم در 50 سال پیش هستند. تنها در داخل نیست که عده ای در 50 سال پیش هستند.

وی با یادآوری تغییرات ایجاد شده در دنیا به دنبال به وجود آمدن شبکه های اجتماعی، ارتباطات عمومی و آگاهی های عمومی گفت: چرا این بار اسراییل بیش از گذشته رسوا شد؛ چرا اسراییل در افکار عمومی دنیا از لحاظ اخلاقی و حقوقی محکوم شد؛ چرا در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی اسراییل منکوب شد؟ چون فضا و دنیا فرق کرده است؛ امروز یک قدرت جدید به میدان آمده و این شبکه های اجتماعی، جوانان، افکار عمومی و وسایل ارتباطی جدید است.

در افکار عمومی دنیا اسراییل آدم کش و کودک کش است

رییس جمهوری گفت: به نظر من هیچ زمانی مثل جنگ اخیر غزه، اسراییل شکست نخورد و مفتضح نشد؛ در افکار عمومی دنیا اسراییل آدمکش، کودک کش، پیرمرد کش، زن و بچه کش است، منهدم کننده بیمارستان و مدارس و خانه های مردم است؛ حتی بزرگ ترین مدافعان اسراییل هم این اواخر کم آوردند و نتوانستند از اسراییل دفاع کنند.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: امروز روشن است که چه کشوری دنبال سلاح کشتار جمعی است و چه کشوری نیست؛ جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده امروز هم نیست و فردا هم نخواهد بود.

1+5، آژانس و ان.پی.تی باشد یا نباشد به دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم

روحانی گفت: 1+5 باشد یا نباشد؛ اصلا آژانس باشد یا نباشد؛ ان.پی.تی باشد یا نباشد؛ ما بر مبنای اخلاق، شرع و فتوای رهبری دنبال سلاح کشتارجمعی نبوده و نیستیم؛ این را دنیا بداند.

رییس جمهوری تاکید کرد: دنیا بداند ما به جد دنبال مذاکره و حل مساله هستیم؛ این را هم دنیا بداند که ما مذاکره برای مذاکره را نمی پذیریم؛ مذاکره باید در زمان معقول به راه حل درست برسد، در این زمینه ما آماده ایم با روی گشاده و منطق و استدلال صحبت کنیم؛ از این که مساله هسته ای ما بازتر و شفاف تر شود نه تنها هراسی نداریم، بلکه خودمان داوطلب هستیم؛ ما خودمان آژانس را دعوت می کنیم و دوربین های آژانس را خودمان پذیرفته ایم بالای سر دستگاه های غنی سازی ما باشد.

اراده جدی برای حل و فصل مسایل داریم

رییس دولت تدبیر و امید گفت: دنیا باید واقعیت کنونی را لمس کند و بپذیرد و بداند ما اراده جدی برای حل و فصل مسایل داریم اما به هیچ عنوان از حقوق مسلم خود عقب نشینی نمی کنیم؛ این دولت دولتی نیست که بخواهد از حقوق ملت عقب نشینی کند. دولتی که بهترین و بالاترین پشتیبانی مردمی و ملی را به همراه خود دارد؛ دولتی که در بهترین شرایط برای اتحاد با سایر قوا است.

رییس جمهوری افزود: ما امروز از همیشه بهتر سه قوه در کنار هستیم و سایر قوا در کنار ما است و همه ما هم در کنار هدایت های رهبری هستیم؛ یک ید واحده امروز در این کشور است و به هیچ کس اجازه نمی دهیم بین قوا اختلاف بیندازد و به هیچ کس هم اجازه نمی دهیم بخواهد به رهبر معظم انقلاب خدای نکرده نیز توهینی کند.

آنها که از لبخند بدشان می آید رویشان را برگردانند

رییس جمهوری اظهار داشت: ما یکپارچه یک ملت بزرگ، خودباور، مستقل، ملتی دلیر، مسلمان، ایثارگر امروز ایستاده ایم و در عین حال در میدان مذاکره هم البته با لبخند صحبت می کنیم و افتخار می کنیم؛ آنهایی که از لبخند بدشان می آید رویشان را برگردانند.

رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: البته با لبخند سخن می گوییم، با منطق سخن می گوییم و تدبیر می کنیم و انشاء الله به پیروزی دست پیدا می کنیم.

آقا فرمودند برای تیم مذاکره کننده مرتب دعا می کنم، کارزار سختی دارند

روحانی اضافه کرد: من در اینجا لازم می دانم از وزیر امور خارجه متخصص، مدبر و هوشیار و تیم مذاکره کننده هسته ای از طرف ملت ایران تشکر کنم و تیم مذاکره کننده هسته ای بدانند همیشه حداقل 90 درصد مردم، (با احتیاط می گویم 90 درصد و بیشتر است) پشتیبان اینها بوده اند و هستند و دعای خیر رهبری بدرقه راه آنها بوده و خواهد بود.

وی ادامه داد: خیلی برای ما مهم است، فکر می کنم ایشان راضی باشند که بگویم این اواخر ماه مبارک رمضان که آقای ظریف و دوستانشان در مذاکره بودند آقا فرمودند که من مرتب برای اینها دعا می کنم و حس می کنم که کارزار سختی دارند.

تیم مذاکره کننده قوی است نگویید ما یکی هستیم و آنها 6 تا

رییس جمهوری تصریح کرد: وقتی رهبری ما این چنین است و ملت ما این چنین است و تیم ما تیم قوی ای است و اعتماد به نفس دارد و کاملا مسلط به مقررات بین المللی، نگویید که ما یکی هستیم و آنها 6 تا هستند؛ چنان که گفت یکی مرد جنگی به از صد هزار؛ هیچ مهم نیست که ما یکی باشیم و آنها 6 تا باشند، ما منطق و استدال داریم.

تلاس سفرا باید روان سازی روابط اقتصادی با جهان باشد

روحانی خطاب به سفیران و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور اضافه کرد: امروز یکی از مسایل مهم ما بخش اقتصادی و فناوری است؛ همه سفرا و نمایندگان محترم ما در کشورهای مختلف بدانند که تلاش آنها در کنار سایر وظایفشان باید روان سازی روابط اقتصادی ما با جهان باشد؛ سرمایه گذاری خارجی، تجارت خارجی، روابط بخش های پولی، سرمایه ای و بانکی کار بزرگ سفارتخانه های ما است.

باید از معضلات اقتصادی عبور کنیم

وی ادامه داد: ما باید از معضلات اقتصادی عبور کنیم؛ ما معتقد هستیم در چارچوب اقتصاد مقاومتی از مشکلات اقتصادی عبور2 می کنیم اما هیچ کس در دنیای امروز بدون رابطه با دیگران و جهان نمی تواند در بخش های اقتصادی به همه اهدافش دست پیدا کند؛ همسایگان و منطقه برای ما اولویت اول هستند.

رییس جمهوری افزود: ما دراین 11 ماه تقریبا با بسیاری از همسایگانمان بسیار و یکی دو مورد هم بسیار بسیار نزدیک تر شدیم؛ با بقیه، روابطمان صمیمی است و یکی دو کشور از همسایگان ما هستند که امیدواریم آنها هم به جرگه اکثریت بپیوندند و به این جمع بیایند؛ مساله همسایگان و کشورهای منطقه برای اهمیت دارد. امروز روابط ما با بسیاری از کشورهای همسایه، آسیایی و غیرآسیایی بهتر از گذشته است و جایگاه ایران کاملا متفاوت است.

وی اضافه کرد: ما در سفرها این را به خوبی دیدیم و به خوبی می بینیم؛ در داووس و سازمان ملل و جاهای دیگر استقبال شرکت ها و حتی استقبال رسانه ها را می بینیم؛ شما دیدید که آمریکایی ها گفتند که اسرائیلی ها که بعد از نیویورک رفتند و خواستند آنچه ما بافته بودیم تبدیل به پنبه کنند، بافته های خودشان تبدیل به پنبه شد؛ بنابراین شرایط عوض شده و در بخش اقتصاد، بخش مهم و در کنار اقتصاد، فناوری که البته این ها خیلی جاها کنار هم هستند، باید بتوانیم با سرعت بیشتر به پیشرفت بیشتر دست پیدا کنیم.

سیاست خارجی دکترین مستقل ندارد

رییس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران، پایه و اساس همه تصمیم گیری ها و اداره کشور مبتنی بر نظر و آراء مردم است، مردم صاحبان این کشور هستند.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: هر کدام از ما هر عنوانی که داریم، وزیر، سفیر، رییس جمهوری، عناوین حقوقی ما امانت هایی است از جانب مردم برای دوره خاص با اختیاراتی که خود مردم به ما داده اند.

رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: ما جز امانت دار چیزی دیگری نیستیم، صاحبان اصلی این عناوین مردم بزرگوار و شریف این کشور هستند.

وی یادآور شد: مشروعیت سیاسی تمام مسوولان کشور بدون استثناء ناشی از رای مستقیم یا غیر مستقیم مردم است، بنابراین خواست و مطالبه مردم، اساس مسیر و حرکت ما را در سیاست خارجی به عنوان بخشی از سیاست ملی که ترکیبی از سیاست داخلی، سیاست اقتصادی، سیاست اجتماعی و فرهنگی و سیاست امنیتی است.

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان این که سیاست خارجی، دکترین مستقل ندارد، افزود: سیاست خارجی به عنوان جزیی از مجموعه ای است که آن را سیاست ملی یا استراتژی ملی لقب می دهیم و لذا سیاست خارجی همواره باید خود را در کنار سیاست داخلی فرهنگی، اقتصادی و امنیتی احساس کند و ببیند و در آن چارچوب حرکت کند.

مردم به ما گفتند از افراط، گریزان هستیم

روحانی یادآور شد: مردم در انتخابات 24 خرداد 92 بسیار زیرکانه، آگاهانه با درنظر گرفتن شرایط داخلی و جهانی دولتی را برگزیدند و انتخاب کردند و راهی را پیش پای مسوولان گذاشتند.

وی خاطرنشان کرد: مردم به ما گفتند از افراط گریزان هستیم و به اعتدال پناه آوردیم، مردم به ما گفتند تقابل را نمی پذیریم و در پی تعامل سازنده با جهان هستیم. مردم به ما گفتند اختلافات بی جهت و بی پایه و واهی داخلی را نمی پذیریم و در پی آشتی ملی و انسجام ملی هستیم.

رییس جمهوری تصریح کرد: مردم به ما گفتند در برخورد با بیگانگان از منطق و استدلال از موضعی شجاعانه اما مدبرانه با در نظرگرفتن منافع بلندمدت حرکت خود را آغاز کنیم.

روحانی افزود: البته قانون اساسی، قوانین موضوعه، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب پیش روی ما است اما باید بدانیم قدرت همه ما از مردم است و اگر قدرت داخلی و انسجام داخلی نباشد هیچ دولتی قادر نیست در سیاست خارجی و در برابر بیگانگان از موضع قدرت سخن بگوید.

وی همچنین گفت: امروز در جمهوری اسلامی ایران دولت تدبیر و امید در مدت نزدیک به 12 ماه گذشته نشان داده است که گرچه مشکلات کشور بسیار زیاد و برخی عمیق و ساختاری است اما مشکلات را با تدبیر و اتحاد و محاسبه دقیق قابل حل و فصل است.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: شاید آمار و ارقام در بخش سیاست خارجی، فرهنگی یا اجتماعی کمی مشکل تر اما در بخش اقتصادی آمار ساده تر و راحت تر باشد.

روحانی یادآور شد: ما در زمینه رشد از منفی 6.8 در پایان سال 92 به منفی 1.1 رسیده ایم و در سال جدید یعنی 93 مبنای ما در قدم اول، خروج از رکود که به اعتقاد من در حال انجام است و سپس رونق اقتصادی است. ما به حول و قوه الهی در سال جدید از نظر رشد با رشد مثبت مواجه خواهیم بود.

لایحه خروج از رکود فردا در مجلس ارایه می شود

وی خاطرنشان کرد: بسته خروج از رکود به عنوان یک لایحه یک فوریتی تقدیم مجلس شده است که فردا در مجلس ارایه می شود.

رییس دولت یازدهم ادامه داد: بسته مصوبات دولت آماده شده و فردا این بسته به طور کامل برای صاحب نظران کار آفرینان و نمایندگان بخش های اقتصادی رونمایی خواهد شد.

از تورم قهر و جدایی کاسته و جامعه را به سمت رونق آشتی سوق داده ایم

روحانی به برنامه اقتصادی دولت برای خروج از رکود و رونق اقتصادی اشاره کرد و گفت: کار دولت در مهار تورم در تاریخ این کشور بی سابقه بوده است، در طول این مدت 31 واحد درصد تورم را کاهش داده و تورم نقطه به نقطه را از 45 درصد به 14 درصد رسانده ایم.

وی یادآور شد: در تورم 12 ماهه ما به مردم قول داده بودیم که پایان سال 92 تورم را به 35 درصد می رسانیم که به 34 درصد رساندیم در پایان 93 نیز به 25 می رسانیم که انشاء الله به رقم کمتر از 20 درصد می رسانیم.

رییس قوه مجریه همچنین گفت: برنامه دولت در زمینه اقتصادی و اجتماعی بدون در نظر گرفتن موفقیت یا عدم موفقیت مذاکرات هسته ای است و ما بر مبنای این که در مذاکرات هسته ای پیشرفت نداشته باشیم، برنامه اقتصادی دولت را تنظیم کرده ایم و به حول و قوه الهی در همین شرایط سخت ازهمه این معضلات البته کمی با آهنگ کُند پیش خواهیم رفت.

روحانی افزود: این آمار و ارقام به عنوان نمونه ای بود که نشان دهم در سیاست داخلی هم همانند اقتصاد هم از تورم قهر و جدایی و فاصله کاسته ایم و هم جامعه را به سمت رونق آشتی شوق داده ایم و در زمینه سیاست خارجی هم ما چهره جدیدی را برای دنیای امروز ترسیم کرده ایم.

وی یادآور شد: اولین اصل ما نگاه به خواست و آرای ملت به عنوان پایه و اساس مسروعیت سیاسی جامعه است، مردم از ما خواسته اند که در سیاست خارجی تعامل سازنده و مفاهمه با جهان و روابطی که منافع ملی ما را بهتر و کم هزینه تر تامین و تضمین کند برگزینیم و انتخاب کنیم.

رییس دولت یازدهم ادامه داد: ما نظامی هستیم که حتی نوع نظام را امام راحل به رای مردم گذاشت و 47 روز بعد از پیروزی انقلاب، مردم را به پای صندوق آرا دعوت کرد که در تاریخ انقلاب های منطقه و جهان بی سابقه است ملتی 47 روز بعد از پیروزی انقلاب به پای صندوق آرا دعوت شوند.

روحانی با تاکید بر این که استقرار نظام اسلامی در تمام مراحل با آرای مردم بود، اظهار داشت: قانون اساسی که مبنای حرکت و کار ما است دو بار به رای مردم گذاشته شد، یک بار آن گاه که اعضای مجلس خبرگان رهبری با آرای مردم انتخاب شدند یک بار بعد از آن که قانون اساسی به تصویب نهایی و امضای امام راحل رسید و به همه پرسی گذاشته شد و با آرای مردم تایید نهایی شد.

رییس جمهوری همچنین گفت: امام راحل به ما یاد داد میزان رای ملت است، اگر در تمام حرکت ها خودمان را به عنوان خادم مردم باور نداشته باشیم، نمی توانیم بر مبنای مشروعیت سیاسی حرکت خود را ادامه دهیم، هر کس در هر مقامی که هست باید خود را نوکر و خادم ملت بداند.

رییس جمهوری ادامه داد: به قول مرحوم مدرس که گفت انبیا هم آمدند تا خادم مردم باشند و به مردم خدمت کنند آنها که انبیا، معصوم و فرستاده مستقیم خدا بودند نیز افتخارشان خادمی مردمی بود. قرآن نیز با همه عظمتش که کلام جاودان خدا و پیام الهی است افتخارش این است که نور برای مردم است.

این مسیر را به خوبی به انتها خواهیم رساند

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: بنابراین مبنای ما در سیاست خارجی، مذاکرات هسته ای و تعامل با جهان خواست ملت است. آنچه مردم از ما خواسته اند یا خواهند خواست با کمال شهامت و بدون دغدغه دنبال خواهیم کرد و به حول قوه الهی و با کمک پروردگار این مسیر را به خوبی به انتها خواهیم رساند.

روحانی نکته دوم را محاسبه درست دانست و گفت: اگر ما دچار محاسبه غلط شویم به پیروزی نمی رسیم و یا به هزینه گزاف به پیروزی دست پیدا می کنیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی با اشاره کوتاه به دفاع مقدس گفت: ما در هشت سال دفاع مقدس نیز هم، هرجا درست محاسبه کردیم با هزینه کم پیروز شدیم و هرجا خوب محاسبه نکردیم به فتح نرسیدیم.

وی با بیان اینکه سال 64 و 65 دفاع مقدس را در نظر بگیرید گفت: ما در والفجر 8 به پیروزی بزرگ رسیدیم و کمتر از یکسال بعد در کربلای 4 پیروز نشدیم.

رییس جمهوری ادامه داد: در والفجر 8 توانستیم با اتحاد همه با هم باشیم. بسیج، ارتش و سپاه همه در کنار هم باشیم از همه ابزار، دقیق استفاده کردیم و توانستیم عملیات غافلگیری را حفظ کنیم و عملیات را به گونه ای طراحی کردیم که به بهترین شکل بتوانیم از توپخانه و ادوات علیه دشمن استفاده کنیم به پیروزی رسیدیم. یک پیروزی حیرت انگیز برای دیگران.

روحانی با یادآوری اینکه ما در والفجر 8، 73 فروند هواپیمای عراقی را در عرض چند هفته سرنگون کردیم اظهار داشت: تمام کارشناسان خارجی اعم از امریکایی، فرانسوی و شوروی آن زمان به صراحت دچار حیرت شدند و مقامات شان اعلام کردند ما دچار حیرتیم که ایران چگونه توانست این همه هواپیمای مدرن عراقی را سرنگون کند.

رییس جمهوری ادامه داد: دلیل آن این بود که ما درست محاسبه کردیم. در حالی که 11 ماه بعد در کربلای 4 محاسبات ما دقیق نبود و یکی از عدم محاسبات دقیق ما این بود که نتوانستیم غافلگیری را حفظ کنیم، دشمن از عملیات باخبر شده بود و ما در کربلای 4 پیروز نشدیم.

محاسبه درست شرایط ، نکته ای مهم

روحانی تاکید کرد: اگر از قدرت خودمان، قدرت دشمن، شرایط منطقه و جهان محاسبه درست نداشته باشیم به موفقیت نمی رسیم.

وی با تاکید بر اینکه سنت خدا تغییر نمی کند و ثابت است، اضافه کرد: آنجا که عقل، محاسبه، تدبیر، آینده نگری، محاسبه درست و دقیق قدرت خود و قدرت دشمن پیش رو باشد، خدا هم کمک می کند و آنجا که درست حرکت کنیم فرشتگان آسمانی و خدا نیز پشتیبان ما خواهند بود.

رییس جمهوری گفت: نکته سوم این است که با مساله ای مواجه شده ایم و باید برای آن به دقت فکر و برنامه ریزی کنیم.

گردهمایی سفرا و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران صبح امروز با حضور رییس جمهوری، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امورخارجه آغاز به کار کرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۷
انتشار یافته: ۱۱
هومن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
11
11
متاسفم براي خودم و حسن روحاني كه با عنوان رئيس جمهور به خود حق هر توهيني را به منتقدين مي دهد.
كجاي دكتر احمدي نژاد عزيز كه صدايت براي مردم داخل مهربانانه بود و براي دشمنان صداي درشت مثل قرآن اشداعلي الكفار و رحمائو بينهم بود .
پاسخ ها
نسيم
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
اي كاش آقاي روحاني از اين ادبيات استفاده نكنين و حرفي هم كه زدن از نظر من پسنديده نيست ولي آقاي هومن كي بود به همين مردم گفت «آب را بريز آنجايي که مي‌سوزد...» يا «اين يارانه پول حلال با پول خودتون قاطي نشه» يا «خس و خاشاك» و..... ؟؟؟؟؟
با تحريف به جايي نمي رسين هيچ وقت فراموش نميكنيم!
رها امیری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
8
17
آقای رئیس جمهور دل خوش بودیم به ادبتان
دل خوش بودیم به کلام منطقی شما
دل خوش بودیم به وقار و متانتتان
اما این سخنان اخیر شما دل خوشی ما را ناکام کرد و فرجام 8سال گذشته را برای این دولت در پیش چشمانمان آورد
آن دولت که در ابتدای کار با غربیها اینگونه سخن میگفت و در آخر عمر خود با خودی ها اینگونه سخن گفت چنین بدفرجامی داشت و شما که از همین ابتدا گام در جای پای آخر آن نهادید
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
7
6
آقای رئیس جمهور ، هشت سال در دوران آقای احمدی نژاد خون جگر خوردیم و برای حضور شما تلاش کردیم و دل خوش بودیم به ادب و وقار و تدبیر شما از ادبیات احمدی نژادی خسته بودیم ولی حالا از شما توقع نداشتیم اینچنین احساس قدرت کنید و مخالفین خود را که من هم قبولشان ندارم اینگونه خطاب نماییید . یقین بدانید این لحن شما با لحن تند تری پاسخ داده خواهد شد و این جامعه را به سمت خشونت میکشاند . آقای دکتر افراط نکنید مودب و نجیب باشید و کار خودتان را بکنید کسی به حرف آنان گوش نمیدهد که شما اینگونه از مدار آرامش خارج میشود . من این لحن شما را نمیپسندم و به شما اطمینان میدهم اگر این رفتار تند را ادامه دهید مردم نه تنها در دور بعدی همراهی تان نخواهد کرد بلکه بشدت با شما مخالفت خواهند نمود .
یک کلام از مولای متقیان ع شنیدم که در اختلافات اگر نمیتوانید طرف حق را پیدا کنید در نهایت ببینید چه کسی مودب تر و با وقارتر است حق با اوست .
من وقار آرامش شما را پسندیدیدم آنرا از دست ندهید . امشب را به عنوان شبی با خاطره تلخ به سر میکنم به امید آنکه شجاعانه از مخالفین تان عذر خواهی کنید .
یک عضو هیئت علمی دانشگاه مشهد
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
عذرخواهی یا ماستمالی؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
7
6
اقای استاد دانشگاه حقیقت روخانی همین و بدتر از همین است متنهی او می خواهد ادای ادمهای با صبر و حوصله را در بیارد باید منتظر روزی بود که مثل خاتمی توهین اشکارتری ارخود نشون بدد یعنی از لا فریب کاری بیاد بیرون
کاظم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
4
5
یک فرق اساسی جناب روحانی باخاتمی دراینستکه ایشان باسکوت توام بالبخندخودهمه راباشتباه نمی اندازد.مکنونات قلبیش رابزبان میآوردواین خیلی خوب است.آنچه که من درطول این یکسال متوجه شده ام اینکه رئیس جمهور محترم هرگاه درمقابل میکروفون وجمعیت قرارمیگیرندکمی جوگیرمیشوندوجملاتی بیان میفرمایندکه دیگرفرمایشات متین ومنطقی اشان تحت الشعاع قرارمیگیرد.دراین بیانات هم آنجاکه فرمودند:یک عده می گویند ما داریم می لرزیم. خب به جهنم! بروید یک جای گرم پیدا کنید.ازهمان مواردمیباشدوباعنایت باینکه درمثل مناقشه نیست وبهیچوجه قصد مقایسه نیست نمیدانم چراناخودآگاه بیادجمله طاغوت هنگام اعلام تاسیس حزب رستاخیزافتادم.برای جناب روحانی آرزوی موفقیت درراه خدمت باین ملت بزرگ وفداکارراوفائق آمدن برآن نقطه ضعف رادارم.
پاسخ ها
محمد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
جو گیر شدنش بهتر از جوگیر شدن بعضیا پای منبر و مجلس روضه امام مظلوم شیعه است! بعد هم آدم با کلاس و باسواد جوگیر هم بشه در حد شان و کلاسش حرف میزنه و رفتار میکنه، مثلا میگه به جهنم نمیگه اون جملاتی رو که اون آقای نامحترم گفت یا مثلا هفت تیرکشی نمیکنه.
روحانی! جوگیر شدنت و عشق است. کاش همه مثل تو جوگیر میشدن.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
1
4
ادب مرد به از دولت اوست
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
2
4
آقای روحانی
تا مرد سخن نگفته باشد عیب هنرش نهفته باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
به جهنم
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها