بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۱۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴
سرهنگ ایوب شرافتی بیان داشت: متاسفانه در طی 48 ساعت گذشته این دومین سانحه رانندگی در محورهای مواصلاتی استان است که بر اثر حمل سوخت غیر مجاز رخ می دهد و تا کنون جان 12 انسان را گرفته است.
تدبیر24: با وجود اینکه کمتر از 48 ساعت از حادثه ناگوار سوختن 10 انسان در شعله های آتش ناشی از قاچاق سوخت در جاده های سیستان و بلوچستان نگذشته است با تکرار این حادثه در شب گذشته دو نفر دیگر جان خود را از دست دادند.

مقارن ساعت 4 و 30 دقیقه بامداد امروز و در فاصله  2 کیلومتری پاسگاه پلیس راه خاش یک دستگاه  خودرو ی سواری پژو 405 حامل سوخت قاچاق دچار واژگونی شد که به اثر آتش سوزی دو نفر دیگر جان خود را از دست دادند.

فرمانده پلیس راه شمال سیستان و بلوچستان بامداد امروز در حاشیه بازدید از این سانحه رانندگی در گفتگو با خبرنگار مهر علت این سانحه را سرعت بیش از حد و عدم توانایی راننده در کنترل وسیله  نقلیه عنوان کرد.

سرهنگ ایوب شرافتی بیان داشت: متاسفانه در طی 48 ساعت گذشته این دومین سانحه رانندگی در محورهای مواصلاتی استان است که بر اثر حمل سوخت غیر مجاز رخ می دهد و تا کنون جان 12 انسان را گرفته است.

وی با بیان اینکه بسیاری از عوامل تصادفات و سوانح رانندگی در جاده های جنوبی استان را خودروهای حامل سوخت و همچنین قاچاقچیان انسان تشکیل می دهند اظهار داشت: به منظور حل این مشکل باید عزمی ملی برای ریشه کنی این مشکل حاصل شود و تمامی دستگاه های مرتبط در این رابطه به وظایف قانونی خود عمل کنند.

وی در پاسخ مبنی بر راهکار های مقابله با این پدیده اظهار داشت: مقابله و یا مبارزه با این خودروها برعهده پلیس راه  نیست زیرا قانون چنین اجازه ای را برای مقابله با این پدیده به ماموران پلیس راه نداده است و ابزار مقابله با این خودروها نیز در اختیار ماموران پلیس راهنمایی و راننندگی نیست.

وی بیان داشت: خودروهای حامل سوخت قاچاق از مقابل پاسگاه های پلیس عبور نمی کنند و اغلب آنها دارای پلاک مخدوش و یا فاقد پلاک هستند و لذا حتی اعمال قانون نیز در شرایط  مشاهده جرم به راحتی امکان پذیر نیست.

شرافتی اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از این خودرو ها شب ها و با سرعت های لجام گسیخته و بیش از دو برابر حد مجاز در محور های استان در حال تردد هستند که امکان نگهداری و توقف آنها وجود ندارد.

وی اظهار داشت: مقابله با خودروهای سوخت کش و امنیت جاده را نمی توان تنها در وظیفه پلیس جستجو کرد بلکه اگر در این راستا نظارت بیشتری بر جایگاه های عرضه فروش و توزیع سوخت در استان های همجوار اعمال شود به طور حتم دامنه آسیب های این مشکل کمتر خواهد شد.

فرمانده پلیس راه شمال استان ادامه داد: انسداد مرز خود یکی از راه های طبیعی و مقابله با این معضل است زیرا همانطور که در مرزهای شمال استان مشاهده می شود با انسداد مرز پدیده قاچاق سوخت و تلفات جاده ای ناشی از آن نیز به صفر رسید.   

سیستان و بلوچستان قربانی قاچاق

جانشین دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری سیستان و بلوچستان پیش از در گفتگو با مهر اظهار داشت: اقداماتی از جمله جاده سازی و انسداد فیزیکی در مرزهای سراوان توسط سپاه  و مرزبانی در حال انجام است.

محمد محبی یادآور شد: اگر انسداد مرز به طور کامل در مرزهای جنوبی استان شکل بگیرد دیگر شاهد بحث قاچاق سوخت نخواهیم بود اما مسئله این است که ما هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز خاکی داریم.

وی همچنین با بیان اینکه 80 درصد از فرآورده های قاچاق از سایر استان‌ها به شهرستان‌های سیستان و بلوچستان منتقل می شود به خبرنگار مهر گفته بود: سوخت قاچاق پس از انتقال به سیستان و بلوچستان سپس به سایر روستاها و نقاط مرزی انتقال می یابد وتوسط شبکه های قاچاق به آن سوی مرزها به ویژه پاکستان که مصرف کننده اصلی نفت گازاست انتقال می یابد.

وی افزود: حل مشکلات معیشتی مرزنشینان یکی از نکات مهمی است که در صورت توجه به آن و فعال سازی بازارچه ها می‌توان از آن برای کاهش فعالیت‌های قاچاق سوخت استفاده کرد.

محبی بیان داشت: چالش‌های پیشِ روی موجود در بحث مربوط به بحران سوخت می‌طلبد تا با نگاه جامع و ملی درصدد حل آن برآییم چراکه مبارزه با تخلفات ناشی از خروج فرآورده‌های نفتی و انتقال غیرمجاز آن به سایر مبادی و قاچاق آن به کشورهای همسایه از عهده یک دستگاه یا یک نهاد خاص خارج است و متوقف کردن روند روبه ‌رشد آن نیازمند برنامه ای جامع و شفافیت در بیان شرح وظایف هر دستگاه یا نهاد است.

خودروهایی که خوابیده کار می کنند

بنا بر گفته رییس شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه زاهدان بررسی خودروهای عمومی سنگین و مجهز به دستگاه ردیاب نشان می‌دهد که 67 درصد آنها در سیستان و بلوچستان هیچ فعالیتی نداشته و به قاچاق سوخت مبادرت می ورزند.

دادخدا اعتصامی پیش از این در گفتگو با مهر بیان داشت: تعداد 5 هزار و 268 خودرو در سیستان و بلوچستان مجهز به دستگاه جی.پی.اس یا ردیاب هستند که بررسی عملکرد آنها نشان می‌دهند که این خودرو به رغم هیچ فعالیتی اما سوخت و سهمیه گازوئیل خود را دریافت می‌کنند.

خوابی که گران نشد

استاندار سیستان و بلوچستان که پیش از این در جلسه ستاد قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان بر گران سازی هزینه های قاچاقچیان دستور داده بود از مسئولان شرکت نفت و پلیس راهور خواست تا با شناسایی خودروهای خوابیده نسبت به ابطال کارت سوخت آنها اقدام کنند.

علی اوسط هاشمی در این نشست در ماه گذشته مدعی شد که مبارزه و توقیف خودروهای سوخت و یا تعقیب و گریزهایی که ممکن است به قیمت جان انسانی تمام شود تنها راه مقابله با این مشکل نیست.

وی بیان داشت: بسیاری ازاین افراد قاچاق و حمل سوخت را شغل خود تعریف کرده اند و لذا هنگامی که تصمیم داریم شغل آنها را با ابزار های قانونی بگیریم باید پیش از آن شغل دیگری تعریف و ایجاد کنیم.

وی پیش از این در جلسه  ستاد قاچاق کالا و ارز استان دستور داده بود که بدون هیچ تاملی خودرو هایی که در اختیار خدمت به مردم نیستند باید در کمترین زمان ممکن نسبت به قطع سهمیه سوخت آنها اقدام شود و در این راستا تمامی خودرو هایی که تاکنون نسبت به نصب جی.پی.اس اقدام نکرده اند در اسرع وقت به این نرم افزار مجهز شوند.   

با وجود اینکه استاندار شناسایی خودرو های خوابیده، گران کردن هزینه کار برای قاچاقچیان، ابطال کارت های سوخت و نصب دستگاه رد یاب و همچنین مقابله با قاچاقچیان سوخت را به عنوان مصوبات جلسه گذشته ستاد قاچاق کالا و ارز در دستور کار قرار داده بود اما تاکنون اقدام قابل توجهی در این راستا اعمال نشده است و مردم سیستان و بلوچستان هر روز شاهد اتفاق و حادثه ای دلخراش در جاده ها هستند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها