بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۲۰۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵
فراکسیون‌های مختلف مجلس با استیضاح وزیر علوم همراهی نمی‌کنند
اعلام وصول طرح استیضاح وزیر علوم نشان داد که دغدغه مردم، دولت و مجلس با هم همخوانی ندارد و یک استیضاح می تواند فقط با هدف سیاسی انجام شود.
تدبیر24: این نماینده مجلس در گفت‌وگو با «آفتاب» درباره شرایط مجلس برای روز استیضاح وزیر علوم می‌گوید: هنوز به طور شفاف نمی‌توان از نتیجه استیضاح  و شرایط مجلس و تصمیم فراکسیون‌ها صحبت کرد. البته استیضاح‌کنندگان هم به طور روشن از نتیجه استیضاح و اینکه ایا استیضاح عملی خواهد شد یا نه به طور دقیق مطمئن نیستند.

وی با بیان اینکه استیضاح وزیر علوم سیاسی است، گفت: جهت‌گیری و طیف استیضاح‌کنندگان مشخص است، کلیت مجلس نمی‌خواهد به تقابل با دولت به دلیل مسایل سیاسی وارد شود. به همین دلیل فراکسیون‌های دیگر مجلس با استیضاح‌کنندگان همراهی و همدلی نمی‌کنند.

وی ادامه داد: اصولگرایان مستقل و معتدل و رهروان ولایت و فراکسیون اصلاح‌طلبان رغبتی به استیضاح ندارند. این طیف‌ها از فرجی‌دانا حمایت می‌کنند.

تاجگردون گفت: اکثریت مجلس نمی‌خواهد دولت به مسائلی پاسخ دهد که مهم نیستند و یا اولویت مردم نیستند.

نماینده گچساران با بیان اینکه طرح استیضاح نشان داد که دغدغه مردم و مجلس و استیضاح‌کنندگان و دولت یکی نیست، گفت: استیضاح وزیر علوم و دلیل دعوت از وزیر علوم برای پاسخگویی برای جامعه ملموس نیست. مردم الان مشکل اقتصاد و معاش دارند. از طرف دیگر تمام تلاش دولت برای این است که این دغدغه را به روال عادی و طبیعی حل کند و مسیر اقتصاد از رکود و تورم به مسیر رشد برگردد اما استیضاح‌کنندگان به بهانه سیاسی با دولت به تقابل می‌پردازند.

تاجگردون درباره تاثیر استیضاح در آینده سیاسی تندروان می‌گوید: استیضاح برای جریان اصولگرایی و به طور مشخص برای  آینده سیاسی تندروان تاثیر منفی خواهد گذاشت. این استیضاح تقابل با دانشگاه، دانشجو و قشر دانشگاهی و نخبه علمی  است. این قشر تحلیل سیاسی دارند و به مسائل سیاسی کشور آشنا هستند.

وی گفت: به نظر من این استیضاح تقابل با قشر دانشگاهی و روشنفکری کشور است. دانشگاهیان از عملکرد وزیر علوم استقبال کرده‌اند و در این مدت نشان دادند که با وزیر همراه و همدل هستند. در نهایت نتیجه استیضاح هیچ برآیند سیاسی روشنی برای استیضاح‌کنندگان نخواهد داشت.

این نماینده اصلاح‌طلب درباره نقش و تاثیر فراکسیون‌ها و اصولگرایان معتدل در نتیجه استیضاح تاکید کرد: به هر حال جریان سازی سیاسی در مجلس در آینده استیضاح خیلی تاثیر خواهد داشت. اما مهمتر از همه این است که اگر خود وزیر به طور شفاف و روشن از عملکرد خود دفاع کند و به طور صریح خطاهای گذشته وزارتخانه را برای مجلس توضیح دهد؛ رای می‌آورد. از طرف دیگر دفاع دکتر روحانی هم در این روز خیلی تاثیرگذار و مهم خواهد بود؛ اما مهمتر از همه دفاع خود دکتر فرجی‌دانا است.

تاجگردون درباره نقش سایر چهره‌های سیاسی بانفوذ در مجلس در آینده استیضاح گفت: حتما حضور این افراد در نتیجه استیضاح خیلی تاثیرگذار است. اما من در نهایت معتقد هستم که جریان غالب مجلس با وزیر علوم همراه هستند و استیضاح رای نمی‌آورد.

عقلای مجلس تلاش می‌کنند شرایط به سمت منطقی پیش برود

محمدعلی اسفنانی، نماینده فریدونشهر نیز درباره فضای عمومی مجلس برای روز استیضاح وزیر علوم به «آفتاب» گفت: فضای عمومی مجلس از استیضاح حمایت نمی‌کند. 

وی ادامه داد: اگر به تفکیک فراکسیون‌های فعال در مجلس بخواهم توضیح بدهم به این صورت است که فراکسیون رهروان ولایت اصراری در استیضاح ندارند و خیلی از آنها از وزیر علوم حمایت نمی‌کنند. فراکسیون اصولگرایان اصرار بیشتری بر استیضاح دارند. اما بعضی از این طیف کسانی هستند که می‌خواهند شرایط به سمت تعادل برود. اعضای جبهه پایداری طراح و مصمم در ادامه استیضاح هستند و به جد این را در مجلس پبگیری می‌کنند.

اسفنانی درباره علت استیضاح می‌گوید که قطعا استیضاح سیاسی است. اما در بررسی مسائل دولت، مجلس و دانشگاه باید به واقعیت‌ها توجه داشت. واقعیت این است که دولت باید در باره ابهامات و سوالات طرح شده توضیح دهد و تلاش کند تا با رایزنی و استدلال مجلس را متقاعد کند.

وی با بیان اینکه رایزنی‌ها استیضاح را مدتی عقب انداخته است، تصریح کرد: اگر وزیر علوم و دکتر روحانی در روز استیضاح به سوالات نمایندگان به طور صریح پاسخ دهند، استیضاح به مسیر درست می‌رود.

پشت تندروی‌ها فساد خوابیده است

دکتر بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی نیز این استیضاح را جعه اخلاقی و نمونه یک بی‌اخلاقی  سیاسی توصیف می‌کند.

این استاد دانشگاه در گفت‌وگو با «آفتاب» به روند غیراخلاقی این استیضاح اشاره کرده و این استیضاح را نمونه بارز زیرپا گذاشتن اخلاق، منفعت طلبی و لطمه زدن به ارزش‌ها دانست و گفت: «با اینکه  از ابتدای انقلاب تا کنون بارها بارها به سیاست اخلاقی تاکید کردیم ، شاهد هستیم عده‌ای با سوء استفاده از نام ارزش‌های اسلامی و پنهان شدن پشت گفتمان اصیل انقلاب اسلامی زمینه تامین منافع فردی و گروهی خود را فراهم می‌کنند.

وی ادامه داد: این استیضاح غیرعادلانه  است و سوءاستفاده‌های غیراخلاقی از منابع و امکانات را متبلور می‌کند. اتفاق ناخوشایندی که زمینه بدبینی نسل جوان را به ارزش‌های ملی و بومی و دینی  فراهم می‌کند. مردم از کسانی که دائما دم از اخلاق‌مداری می‌زنند، توقع بیشتری دارند.

عبدالکریمی به ریشه‌های رفتارهای غیرقانونی و شتاب‌زده در سیاست پرداخته و گفت: «تعادل ریشه بقای یک جامعه است. هرکجا عده‌ای سعی می‌کنند تندروی کرده و با موضع افراطگریانه به داوری مسائل بنشینند، مطمئنا فسادی ریشه کرده و خوابیده است. فسادی بر اثر غفلت آگاهان در زمینه‌های گوناگون رشد کرده و تندروها می‌خواهند آن را پنهان کنند.»

استیضاح‌کنندگان باید پاسخگوی ملت باشند

«علم مداری و تقید به قانون دو ویژگی مهم وزیر فعلی علوم است که من تاکنون در هیچ یک از وزرای آموزش عالیِ پس از انقلاب، تا به این حد بالا ندیده‌ام.» این مهم‌ترین جمله‌ای بود که «ابراهیم مقیمی» استاد گروه جغرافیای طبیعی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «آفتاب» بیان کرد.

رییس انجمن مخاطره‌شناسی ایران این استیضاح را خلاف منافع مردم و دانشگاهیان قلمداد کرد و ابراز داشت: «با توجه به شناختی که از تیم 50 نفره استیضاح کننده دارم، آن را بر خلاف منافع جامعه می‌دانم و اگر مجلس به ایشان رای اعتماد ندهد، ملت باید نمایندگان مجلس را استیضاح کنند زیرا اگرچه این کار، حق آنان است اما استیضاح کنندگان باید پاسخگوی ملت باشند.»

وی افزود: «بگذارید جامعه به اصول انسانی خود بازگردد و از عوام‌مندی و عوام‌زدگی جدا شود. دانشگاه هم که از جامعه جدا نیست اما حالا که منافع عده‌ای به خطر افتاده حساس شده‌اند. مگر در آن هشت سال، آن اختلاس‌ها رخ نداد اما چرا کسی از همین استیضاح‌کنندگان صدایش درنیامد. با این حال ما مطیع امر قانون هستیم.»
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
میثم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
0
0
جناب مقیمی.. شما که انقد ادعات میشه
فساد قبلی قبول و باید رسیدگی بشه.که داره میشه و اموال برمیگرده.
اما فساد کرسنت که ...د با مهدی بابا انجام دادن که فقط خسارتش 18میلیارد دلار هست رو کی جواب میده؟ تازه باید قرار داد رو با اون قیمت مفت اجرا کنیم.تازه بدتر اینکه ترکیه هم شکایت کرده تو کرسنت با اون قیمت دادین پس به من زیاد دادین چندین میلیارد دلار مارو محکوم کرده..چشمتون نسبت به اینا کوره؟
تدبیرجان تو به قول روحانی جونت بزدلی.. به جهنم که کامنتمو تایید نکنی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها