بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۲۰۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱
غمگنانه به انبوه دام های تشنه اش نگاه می کند که گرداگرد چادر رنگ و رو رفته اش ملتمسانه او را می نگرند.
تدبیر24: اللهیار حتی اندک آبی را که برای خانواده اش ذخیره کرده بود بناگزیر به دام های تشنه خود داده است و اکنون نمی داند تشنگی زن و بچه را چاره کند و یا به فکر تامین آب مورد نیاز دام های زبان بسته ای باشد که به هزار زبان از او آب طلب می کنند.

ظهر امروز، زیر تیغ آفتاب، وقتی ظرف کوچک آب را برداشت تا دست و صورتش را بشوید ، دهها بز و گوسفند به وی هجوم آورده و سعی کردند که تا آبی را که از دستش بر زمین می چکید بنوشند و برخی نیز برای رفع عطش بر جداره ظرف آب زبان می کشیدند.

شماری از عشایر خراسان شمالی، از کمبود آب به عنوان یکی از اصلی ترین مشکلات خود در مناطق ییلاقی این استان یاد کرده و می گویند: آبرسانی سیار اداره امور عشایری تنها بخش کوچکی از نیاز این قشر را برآورده می کند.

آنان اظهار کردند: کمبود آب مشکلات زیادی از جمله مسایل بهداشتی برای خانواده ها و همچنین تشنگی دام ها، بیماری و لاغری دام ها را به همراه دارد که هم اکنون عشایر با آن درگیر هستند.

یکی از عشایر ساکن در منطقه بجنورد گفت: در چند سال گذشته کاهش بارندگی ها موجب افت سطح منابع آبی عشایر و خشکیدن برخی چشمه ها در این منطقه شده است.

ˈاحمدرضا رحیمیˈ که هم اکنون دام های خود را برای چرای دام ها از باقی مانده گیاهان به روستاهای اطراف بجنورد کوچانده است اظهار کرد: اکنون کمبود آب یکی از مشکلات اساسی عشایر منطقه است.

وی گفت: برای دسترسی به آب برخی اوقات همراه دام باید مسافت زیادی را طی کنیم که این امر نیز باعث لاغری دام ها خواهد شد.

وی افزود: جابه جایی دام ها برای یافتن آب در هوای گرم حتی ممکن است به تلف شدن دام ها منجر شود.

وی خواستار توجه مسوولان به این امر شد و گفت: تنها چرخه اقتصاد عشایر دام است که متکی به مراتع و آب مورد نیاز است که کمبود این دو، خانوارهای عشایری را در تنگنا انداخته است.

ˈقدرت وحدانیˈ یکی دیگر از عشایر استان که در مناطق ییلاقی شیروان مستقر است، گفت: اکنون عشایر این منطقه برای تامین آب مورد نیاز، گاه 50 کیلومتر راه را طی می کنند که این امر مستلزم هزینه بسیاری است.

وی اظهار کرد: خانوارهای عشایری این منطقه بخش زیادی از درآمد خود را صرف تامین آب آشامیدنی مورد نیاز خود و دام های خود می کنند که با توجه به کمبود نقدینگی این قشر تامین آب به دغدغه ای برای آنان تبدیل شده است.

وی افزود: کمبود آب و خشکی مراتع بر تولیدات دامی تاثیر منفی گذاشته به طوری که اکنون دامها بسیار لاغر شده اند.

وی گفت: با توجه به گرمای هوا و درجه بالای حرارت، آبی که با تانکر به محلات عشایری منتقل می شود نیز گرم و گاه داغ می شود که این نیز مشکلاتی را برای دام ها ایجاد می کند.

یکی دیگر از عشایر ساکن در این منطقه گفت: اداره امور عشایری استان برای تامین آب عشایر با تانکرهای سیار آبرسانی دارد اما تنها حمل این آب رایگان است و خانوارهای عشایر باید بهای آب را پرداخت کنند.

عذرا فرهادی بهای یک تانکر آب 10 هزار لیتری حمل شده از سوی اداره کل عشایری برای خانوارهای عشایر را بین 100 تا 150 هزار ریال عنوان کرد.

این در حالی است که به علت کمبود تانکرهای دولتی و سخت بودن راه های عشایری برخی اوقات خود خانواده های عشایری مجبور به کرایه تانکر آب می شوند که یک تانکر 10هزار لیتری برای آنان بیش از 500 هزار ریال هزینه برمی دارد.

وی به خشک شدن چاه ها و چشمه ها اشاره کرده و افزود: هم اکنون بیشتر منابع آبی مورد استفاده این قشر در فصل ییلاق خشک شده و عشایر مجبورند آب مورد نیاز خود را از روستاهای اطراف خریداری کنند که هزینه بالایی برای آنان دارد.

وی گفت: هم اکنون بیشتر عشایر از باقی مانده غلات برای چرای دام ها استفاده و برای این امر هزینه ای به کشاورزان پرداخت می کنند.

وی افزود: بیشتر کشتزارهای گندم و جو این استان دیم است و در این مناطق منبع آبی وجود ندارد و در برخی مناطق نیز که وجود دارد باید از کشاورزان آب خریداری شود.

وی گفت: در این شرایط خانوارهای عشایری که تانکر ثابتی برای ذخیره آب ندارند با مشکلات جدی تری مواجه می شوند.

یکی از عشایر از کمبود آب اظهار گلایه کرد و افزود: اکنون عشایر با مشکلاتی از قبیل کمبود علوفه دامی و افزایش قیمت آن، کاهش تولیدات دامی و کمبود آب مواجه هستند.

تیمور پهلوان از مسوولان مربوط خواستار توجه به قشر عشایر شد و گفت: خشکسالی چند سال اخیر باعث کمبود نقدینگی در میان این قشر شده و هم اکنون خانوارها با هزینه سنگین خرید آب و علوفه دستی برای دام مواجه شده اند.

وی اقتصاد عشایر را به دام آنان وابسته دانست و افزود: این در حالی است که برخی از عشایر مجبور شده اند شماری از دام های خود را به فروش برسانند تا بتوانند آب و آذوقه مورد نیاز دام را تامین کنند.

هاجر محمدی مادر یک خانواده عشایری نیز از کمبود آب در مناطق عشایری این استان گلایه کرد و گفت: هم اکنون برای شرب، شست و شوی ظروف و لباس و برای استحمام با کمبود جدی آب مواجه هستیم.

وی افزود: متاسفانه بیشتر منابع آبی خانوارهای عشایری خشک و یا کم شده است و هم اکنون عشایر دغدغه آب را دارند.

وی با بیان اینکه عشایر نمی توانند بدون آب گذران زندگی کنند، گفت: عشایر دامدار هستند و زندگی آنان تنها متکی به دام است و کمبود آب در روند دامپروری مشکل ایجاد می کند.

وی افزود: هم اکنون بیشتر خانوارهای عشایری این استان به علت کمبود نقدینگی و گرفتن وام از بانک ها بدهکار هستند و توانایی خرید آب به اندازه کافی برای خود و دام ها را نیز ندارند.

وی با بیان اینکه زندگی عشایر با این شرایط از بین خواهد رفت، گفت: مسوولان باید به فکر عشایر باشند چرا که خانوارهای عشایر شغل دیگری به جز دامپروری ندارند و اگر مجبور شوند دام های خود را فروخته و وارد شهرها شوند برای گذران زندگی با مشکل جدی مواجه خواهند شد.

مدیرکل عشایر خراسان شمالی گفت: روزانه 390 هزار لیتر آب با تانکرهای سیار بین خانوارهای عشایری این استان توزیع می شود.

جلیل رمضانی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: به علت بروز خشکسالی، اکنون خانوارهای عشایر این استان برای مصرف خود و دام خود با کمبود آب مواجهند که این اداره کل برای رفع این مشکل با تانکر به مناطق سکونت آنان آبرسانی می کند.

وی با اشاره به خشکیدن برخی چشمه ها و قنات های عشایری در سال جاری، افزود: روزانه با استفاده از 13 تانکر سیار به مناطق عشایری، که گاه در فواصل 100 کیلومتری قرار دارند، آبرسانی می شود.

وی گفت: شرکت های تعاونی استان گلستان نیز با پنج تانکر سیار به خانوارهای عشایری این استان که در محدوده استحفاظی آن استان سکونت دارند آبرسانی می کنند.

وی با بیان اینکه برای تامین آب مورد نیاز عشایر نیز مشکل داریم، اظهار کرد: بیشترین مشکل تامین آب عشایر مربوط به شهرستان های شیروان و فاروج است.

مدیرکل عشایر خراسان شمالی گفت: این اداره کل در حد توان خود تلاش دارد تا آب مورد نیاز خانوارهای عشایری و دام آنان را تامین کند.

رمضانی با بیان اینکه کرایه حمل آب برای خانوارها رایگان است، اظهار کرد: برخی اوقات به علت کمبود اعتبار هزینه آب بها از خانوارهای عشایری استان دریافت می شود.

وی افزود: شرکت های تعاونی استان گلستان نیز برای هر تانکر آب مبلغ 150 هزار ریال از عشایر ساکن در آن استان دریافت می کنند.

رمضانی آبرسانی با تانکر را مورد قبول این اداره ندانست و گفت: به دنبال آن هستیم تا منابع دائم آب برای خانوارهای عشایری در محله ها فراهم کنیم که تاکنون در دو محله عشایری در اسفراین و شیروان این اقدام صورت گرفته است.

مدیرکل عشایر خراسان شمالی اظهار کرد: عشایر این استان سالانه هفت هزار و 500 تن گوشت قرمز مازاد بر مصرف به بازار عرضه می کردند که اکنون به دلیل خشکسالی، کمبود علوفه و آب، میزان این تولیدات 30 درصد پایین آمده است.

رمضانی افزود: کمبود آب و از سویی گرمای آبی که به صورت سیار و با تانکر برای دام ها حمل می شود، موجب لاغری و نیز بیماری دام عشایر می شود.

وی اظهار کرد: اکنون عشایر خراسان شمالی برای استفاده از باقی مانده گیاهان و غلات وارد دشت ها شده اند که این امر آنان را با کمبود آب مواجه کرده، زیرا بیشتر مزارع گندم و جو استان دیم است و آب دائمی در این مناطق وجود ندارد.

وی از کشاورزان استان خواست در صورت وجود منابع آب در مجاورت کشتزارهای خود آنرا در اختیار عشایر قرار دهند تا بخشی از مشکلات این قشر زحمتکش و پرتلاش کاسته شود.

رمضانی افزود: در سال جاری برای تامین آب مورد نیاز عشایر، 5 دهانه چشمه در مناطق عشایری این استان نیز بهسازی شده است.

خراسان شمالی با 867 هزار نفر جمعیت، پنج هزار خانوار عشایری با 30 هزار نفر جمعیت دارد که 700 هزار راس دام در اختیار دارند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها