بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۲۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۱
پری ملکی از برگزاری کنسرت جدیدش با عنوان «زمان که می‌گذرد» خبر داد.
تدبیر24: این بانوی آواز درباره کنسرت پیش رویش، گفت: کنسرت «زمان که می‌گذرد» 7 و 8 شهریور ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد. در این برنامه جلال امیرپورسعید علاوه بر نوازندگی تار، تنظیم قطعات را هم برعهده دارد. آوا ایوبی (عود)، بامداد ملکی (تنبک)، مرضیه رحیم‌زاده (سنتور)، سهیل مخبری (کمانچه) و فاروق کسمایی، نیکی شیرپیشه به عنوان خواننده اعضای گروه را تشکیل می‌دهند.

خواننده گروه «خنیا» ادامه داد: این برنامه در دو قسمت و در دستگاه شور، آواز دشتی و آواز بیات ترک اجرا خواهد شد. 10 تصنیف قدیمی از ساخته‌های استادان موسیقی ایرانی به همراه چند قطعه‌ی سازی از ساخته‌های جلال امیرپورسعید، برنامه را تشکیل می‌دهند.

او از تصنیف‌های «بگو کجایی»، «شبگرد»، «هم‌نفس»، «ز کوی بلاکشان» و یک بحر طویل به روایت استاد حسین تهرانی به عنوان قطعات این کنسرت یاد کرد و گفت: تصنیف‌ها از ساخته‌های استادان مجید وفادار، حبیب‌الله بدیعی، همایون خرم، پرویز یاحقی، مرتضی محجوبی و مرتضی نی‌داوود است که با ترانه‌های رحیم معینی کرمانشاهی، بیژن ترقی‌، اسماعیل نواب‌صفا، پژمان بختیاری، عبدالله الفت و شهرآشوب اصفهانی همراه می‌شود.

پری ملکی درباره چگونگی انتخاب قطعات این کنسرت نیز بیان کرد: گروه «خنیا» در طول 20 سال فعالیتش، به تناوب در کنسرت‌های مختلف گاه به اجرای قطعات جدید از آهنگسازان جوان و گاه به بازخوانی تصنیف‌های قدیمی پرداخته است. زیرا بنده و اعضای گروه – که عموماً از نسل جوان هستند – بر این باوریم، وظیفه‌ی ما یادآوری و معرفی ساخته‌های ارزشمند قدیمی به نسل جدید نیز هست. این آثار سرمایه‌های ملی و فرهنگی ماست و نباید به فراموشی سپرده شوند. قطعات این کنسرت نیز توسط من، جلال امیرپورسعید و با همفکری اعضای گروه انتخاب شده است.

این خواننده پیشکسوت درباره اهمیت این موضوع نیز گفت: اجرای دوباره این آهنگ‌ها به هر شکل و هر تنظیمی به زعم بنده خوب است. گروهی از مخاطبان که این قطعات را می‌شناسند و از آن‌ها خاطره دارند از شنیدن دوباره‌شان لذت خواهند برد و مخاطبانی هم که آن‌ها نشنیده‌اند، بویژه جوان‌ترها از این طریق با بخشی از فرهنگ و هنر خود آشنا می‌شوند. به نظرم همین موضوع، راز تداوم این آثار است.

وی افزود: در اجرای ما بازسازی صورت نگرفته اما مشخصاً سازبندی تغییر کرده است. بسیاری از این تصانیف در اصل با ارکستر بزرگ اجرا شده بودند. همچنین برای برخی از آن‌ها مقدمه‌ها یا اورتورهای تازه‌ای تنظیم شده و تصنیف‌ها برای اجرا به صورت همخوانی تنظیم شده‌اند.

این هنرمند پیشکسوت در بخش دیگری از سخنانش مطرح کرد:‌ گروه «خنیا» همواره کوشیده عرصه‌ای برای حضور نوازندگان و آهنگسازان جوان اما حرفه‌ای باشد. نکته‌ی اساسی که به نظرم باعث شده فعالیت این گروه 20 سال ادامه پیدا کند، همدلی و صمیمیت اعضای گروه است.

او در همین باره گفت: در گروه «خنیا» کارها با مشورت همه‌ی اعضا انجام می‌شود و هر عضوی خود را در مقابل همه‌ی مراحل اجرا سهیم و موظف می‌داند. در طول این سال‌ها البته اعضای گروه هر از چندی تغییر کرده‌اند. گروهی از ایران رفته‌اند، تعدادی گروه‌های خود را تشکیل داده‌اند، برخی دوباره به گروه بازگشته‌اند. در همین اجرا فاروق کسمایی از خوانندگان قدیمی گروه دوباره ما را همراهی می‌کند، همزمان سهیل مخبری و نیکی شیرپیشه تازه به گروه ما پیوسته‌اند.

این مدرس آواز اظهار کرد:‌ بنده به عنوان یک زن خواننده و مدرس تمام این سال‌ها تلاش کرده‌ام تا به زنان بیشتری آواز و خواندن را بیاموزم و تغییری در زندگی آنها به وجود آورم. آنها به شنیدن موسیقی جدی ترغیب شده‌اند و این بینش و دانش را به خانواده و فرزندانشان نیز منتقل کرده‌اند.

پری ملکی در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد تا مراحل دشوار اجرایی از درخواست و مجوز تا کارهای اداری کمتر شود و گفت:‌ سالن‌های مناسب موسیقی در کشور خیلی کم است. همچنین این وظیفه‌ی نهادهای دولتی و عمومی است تا به اهل موسیقی توجه کنند که نه حقوق‌بگیر جایی هستند و نه بازنشستگی و بیمه دارند. بسیاری از آنان زندگی‌شان فقط از طریق آموزش به شاگردان می‌گذرد که این همیشگی نیست و آینده‌ای ندارد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها