بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۲۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
گرمای 50 درجه ایی هوا در مناطق زلزله زده استان ایلام به عطش کودکان این مناطق در زیر چادر های امدادی دامن زده تا جایی که مادران خواستار آب خنک برای فرزندانشان هستند.
تدبیر24: مسوولان مدیریت بحران دوشنبه شب با حضور در مناطق زلزله زده٬ وضعیت مردم اسکان داده شده را جویا شدند.

*گرمای طاقت فرسا

زنان و مادران ساکن در مناطق زلزله بخش مورموری شهرستان آبدانان استان ایلام در دیدار مسوولین مدیریت بحران و سوانح درخواست کردند با توجه به گرمای مناطق برای رفع تشنگی کودکان به آنان آب خنک به همراه کلمن های حاوی یخ برسانند.

دمای بالای 50 درجه سانتی گراد این مناطق موجب مشکلات بسیاری برای زنان و کودکان منطقه شده تا جایی که کودکان از گرمای هوا و آب آشامیدنی توزیع شده در منطقه رنج می برند.

نیازهای اصلی و اساسی زلزله زدگان پس از اتمام عملیات امداد و نجات از سوی نیروهای امدادرسان هلال احمر و سایر دستگاه های متولی و مسوول در امر مدیریت بحران و سوانح، مواد شوینده و بهداشتی شامل صابون مایع، مایع ظرفشویی، پودر رختشویی، کیسه جمع آوری زباله و نظایر آن است.

احداث سرویس های بهداشتی موقت شهری، ظروف یکبار مصرف بهداشتی و وسایل مورد نیاز بانوان از دیگر نیازهای مردم زلزله زده این منطقه است.

*درمان اثر منفی روحی

یکی از تبعات زلزله اخیر در ایلام٬ اثرات منفی روحی و روانی ( ترس ) این اتفاق بر خانواده ها و بخصوص کودکان است. این زلزله بر کودکان این مناطق به ویژه دختران و پسران خردسال تاثیر زیادی داشته است و این کودکان نیازمند دریافت خدمات حمایت های روانی پس از حادثه هستند.

طبق بررسی های انجام شده میدانی بر روی کودکان یادشده متاثر از زلزله اخیر روستاهای منطقه یادشده مشخص شد که اثرات و پیامدهای این حادثه در دختران هفت تا یازده ساله بیشتر از پسران است.

*لزوم توجه به سالمندان

این در حالی است که سالمندان مناطق زلزله زده بخش مورموری در شهرستان آبدانان نیز در انتظار دریافت خدمات و مراقبت های تغذیه ای از گروه های ویژه و آسیب پذیر از سوی سازمان های دخیل در امر مدیریت بحران و حوادث هستند.

با گذشت کمتر از 24 ساعت از وقوع زمین لرزه در این منطقه، افراد این گروه های ویژه و آسیب پذیر بیشتر از سایر نفرات مستقر و ساکن در مناطق زلزله زده در معرض مشکلات و خطرات تغذیه ای قرار دارند.

براساس تجربیات گروه های امدادرسان و مدیریت بحران و سوانح، دو راهکار اصلی برای مدیریت وضعیت تغذیه ای این افراد در ساعات اولیه وقوع حوادث طبیعی و غیر مترقبه «توزیع عمومی غذا» و «توزیع بسته های غذایی آماده» است که این مهم تا کنون در مناطق یادشده انجام نشده است.

با توجه به وجود برخی بیماری ها، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی باید تغذیه افراد که شامل سالخوردگان بیمار می باشند با قید فوریت و با استفاده از بسته غذایی آماده برنامه ریزی و عملیاتی شود.

براساس مشاهدات میدانی خبرنگار اعزامی ایرنا به مناطق روستایی بخش مورموری شهرستان آبدانان٬ این افراد شامل سالمندان، بیماران، خانواده های پر جمعیت، افراد تنها و یا بی سرپرست هستند که نیازمند دریافت خدمات مراقبت های تغذیه هستند.

*تلف شدن دام و خطر بیماری های واگیردار

تلف شدن شماری دام و طیور و وجود اجساد آنها در مناطق زلزله زده یکی دیگر از آسیب های پیش رو است و برای رفع این مشکل٬ گروه های امدادی ویژه برای پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و دام مورد نیاز است.

وجود اجساد رها شده این حیوانات در مناطق روستایی و آسیب دیده از این دگرگونی طبیعی منجر به آلودگی های فراوانی در محیط های طبیعی و انسانی شده است.

برای رفع این مشکل، بهتر است گروه های امداد دامپزشکی با قید فوریت های امدادرسانی به مناطق زلزله زده اعزام شوند.

این تداخل زیستی انسان و حیوان سبب می شود تا به دلیل انتقال آلودگی از حیوانات تلف شده به انسان ها، مشکلات بهداشتی فراوانی در جامعه آسیب دیده و متاثر از وقوع زمین لرزه بروز کند.

سکونتگاه های روستایی در مناطق زلزله زده معمولا به دلیل نوع بافت ساختمانی و مصالح به کار رفته در سازه های آن ها، آسیب پذیرترین مناطق روستایی هستند که بروز سوانح طبیعی بیشترین خسارات و خرابی ها را نیز در همین مناطق خواهد داشت و طبعا دامنه این آسیب ها گریبان حیوانات را نیز خواهد گرفت.

*تخریب مسکن مهر در آبدانان

محمد رضا مروارید استاندارد ایلام درباره اقدامات انجام شده پس از زلزله افزود: اسکان اولیه مردم در مناطق زلزله زده انجام شده و مردم در چادرها اسکان دارند.

مروارید با اشاره به تخریب منازل متفرقه در روستاها پس از وقوع زلزله در برخی مناطق ایلام گفت: در بازدید از چند روستا مشاهده کردیم منازل ساخته شده توسط بنیاد مسکن آسیب ندیده و منازل متفرقه دچار خسارت شده است.

وی تصریح کرد: در آبدانان مشکل مسکن مهر داشتیم و خسارات زیادی به این منازل وارد شده و به دلیل چهار طبقه بودن ساختمان های مسکن مهر٬ امکان سکونت مردم پس از زلزله وجود ندارد.

وی ادامه داد: با بررسی تیم های اعزامی از بنیاد مسکن٬ برای مردمی که منازلشان تخریب شده فکری می کنیم.

استاندارد ایلام تاکید کرد: آبدانان و مورموری و دیگر شهرستان های زلزله زده از توابع استان ایلام عموما برق دارند. کدری آب در منطقه مورموری نیز برطرف شده و تانکرهای آب رسانی نیز در منطقه حضور دارند.

به گفته وی٬ مردم منطقه همچنین مشکلی به لحاظ تامین غذا ندارند و شاید مشکلاتی در زمینه توزیع آب آشامیدنی وجود داشته باشد.

استاندار ایلام ادامه داد: آبرسانی در برخی روستاها با تانکر انجام شده و در این مناطق کمبودی حس نمی شود؛ به هر حال آبرسانی به برخی روستاها به دلیل پراکندگی جغرافیایی با دشواری هایی همراه بوده که این مسائل با حضور بالگرد های امدادی به حداقل رسیده است.

استاندار ایلام با بیان اینکه مردم ایلام همواره با انقلاب همراه بودند اظهار کرد: مشکلات موجود با همراهی و روحیه مردم رفع خواهد شد و امیدواریم مناطق زلزله زده را آباد و منازل را مقاوم سازی کنیم.

*حضور سه فروند بالگرد در مناطق زلزله زده

پیرحسین کولیوند رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر درباره آخرین اقدامات انجام شده پس از زلزله در ایلام افزود: پس از وقوع زلزله اورژانس٬ گروه های امداد و نجات و دانشگاه علوم پزشکی اجرای عملیات جست وجوی نجات را به سرعت با همکاری استانداری انجام دادند و خوشبختانه مصدومان حادثه در وضعیت مطلوبی قرار دارند.

وی یادآور شد: با توجه به گرمای منطقه و ضربه هایی که زلزله به سیستم زیربنایی شهرها وارد کرده بود، سیستم آبرسانی مشکلاتی داشت و به دلیل مشکل چاه ها، آب گل آلود بود.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر ادامه داد: اکنون سه فروند بالگرد در منطقه مورموری و آبدانان در حال امداد رسانی است و استان های همجوار نیز به ما در بهبود وضعیت این مناطق و امداد رسانی کمک کردند.

کولیوند تاکید کرد: 23 دستگاه آمبولانس در مناطق زلزله زده به منظور زلزله های احتمالی مستقر شده و امروز تنها دغدغه ما بحث اسکان است.

کولیوند درباره ترمیم روحیه مردم زلزله زده نیز گفت: پس لرزه ها از منظر روحی و روانی موجب شده آنان به منازلشان نروند از اینرو در تلاشیم فضای اسکان آنان را بطور کامل فراهم کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به هماهنگی نیروی انتظامی و همراهی استانداری ایلام، نیروهای مورد نیاز برای برقراری امنیت در مناطق زلزله زده مستقر شدند و امیدوارم با کمک مردم مشکل امنیتی نداشته باشیم. همچنین سپاه و بسیج نیز با گشت زنی های خود در ایجاد امنیت منطقه ما را یاری کردند.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: نیازهای اولیه مردم در مناطق زلزله زده کاملا تامین شده و 55 هزار بطری آب میان مردم در حال توزیع است. همچنین 21 هزار قوطی غذا نیز به منطقه ارسال شده و وضعیت آب شهر مورموری و آبدانان نیز به زودی به حالت طبیعی باز می گردد.

*استقرار 15 آمبولانس در مناطق زلزله زده

امین صابری نیا رییس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی کشور نیز یادآور شد: از زمانی که وقوع زلزله در ایلام اعلام شد اورژانس پیش بیمارستانی را فعال کردیم. بیمارستان ها فعال شده و کار گروه پزشکی و درمانی کار خود را آغاز کردند.

رییس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی کشور تاکید کرد: تعداد مصدومیت نسبت به بزرگی زلزله کمتر بود. در بخش بهداشت و درمان نیز در سه حیطه بهداشت بیماری های واگیردار، بهداشت محیط و بهداشت بیماری های خاص مثل دیابت، سه هزار خانواده منطقه حادثه دیده را بررسی کردیم .

صابری نیا ادامه داد 447 :زنان باردار در منطقه از سوی پزشکان تحت نظر قرار گرفتند که از این تعداد 13 مورد به دلیلب استرس مورد مراقبت قرار گرفته و یک مورد نیز مراقبت ویژه قرار گرفتند.

به گفته وی٬ نظارت بر بهداشت محل اسکان و بررسی بهداشت آب آشامیدنی از دیگر اقداماتی بود که تیم بهداشتی در مناطق زلزله زده آن را پیگیری کرد. همچنین برای بحث روحی و روانی نیز کارگروهی در حال انجام فعالیت است.

زلزله 6.1 ریشتری صبح روز دوشنبه مورموری خسارات قابل توجهی به تاسیسات زیربنایی منطقه وارد ساخته است و مردم در برخی مناطق روستایی با اخلال در سیستم های ارتباطی و آبرسانی مواجه هستند.

زلزله به بزرگی 6.1 در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) بامداد دوشنبه سه استان ایلام، لرستان و خوزستان در غرب و جنوب غرب کشور را لرزاند.

این زلزله ساعت 7 و 2 دقیقه و 5 ثانیه در عمق 10 کیلومتری زمین رخ داد و کانون آن، حوالی مورموری در ایلام با موقعیت جغرافیایی آن 32.7 درجه عرض شمالی و47.7 درجه طول شرقی اعلام شده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها