بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۲۳۸۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۵
حامیان پنهان استیضاح
مخاطب در ذهن خود تصور می کند که گویی نمایندگان را به گروگان گرفته اند، در حالی که این اقدام تلاش مرسومی است که برای لغو استیضاح انجام می شود و نامش فشار و تهدید نیست

تدبیر24:یک روز مانده به استیضاح وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری توپخانه رسانه ای جریان اقلیت مجلس با تمام توان دست به کار شده و سعی دارد تا از طریق خبرسازی و شایعه پراکنی مسیر استیضاح را تغییر دهد. آنچه در ادامه این گزارش خواهید خواند افشا برخی از تصمیمات گرفته شده در اتاق فکر این جریان است.


به گزارش خبرنگار سیاسی تدبیر24 ، توضیح خواستن از دولت اعم از وزرا و حتی رییس جمهور نه تنها حق طبیعی مجلس است، بلکه جزو وظایف نمایندگان نیز محسوب می شود و در واقع می توان گفت اگر نمایندگان مجلس در توضیح خواستن از وزرا و رییس جمهور پیرامون مشکلات حوزه انتخابیه و دغدغه شهروندان خودداری کنند، دیر یا زود محبوبیت خود میان حامیان انتخاباتی شان را از دست خواهند داد و از آن بالاتر در راس امور بودن مجلس را زیر سوال خواهند برد. بنابراین نمایندگان مجلس باید بر عملکرد دولت نظارت کنند و در صورت وجود ابهام یا موارد خلاف قانون و نظر ساکنان حوزه انتخابیه شان از وزرا یا رییس جمهور توضیح بخواهند.
در مقابل نیز دولت باید تلاش کند که روند استیضاح را تا پیش از حضور در صحن علنی مجلس تغییر دهد و مانع از انجام آن شود، این دو عمل و عکس العمل کاملا طبیعی بوده و نمی توان هیچ انتقادی به آن وارد کرد، یعنی دولت یا نماینده دولت نیز موظف است با استفاده از موارد قانونی و ظرفیت های آن استیضاح را لغو کند و آنچه که بدیهی است این است که نباید هیچ یک از دو طرف برای رسیدن به هدف خود دست به اقدامات غیر اخلاقی بزنند.

تمام این روند در یک ساختار سیاسی شفاف با اطلاع شهروندان انجام می شود و در نهایت این افکار عمومی است که با قضاوت روی عملکرد دو طرف نظر خود را در انتخابات بعدی مجلس یا ریاست جمهوری نشان می دهد، همانطور که در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته مردم رییس جمهوری را انتخاب کردند که کمترین حمایت نمایندگان مجلس را با خود به همراه داشت، چرا که در خاطر آنان ماجرا سکوت نمایندگانشان در مجلس در برابر تخلفات دولت احمدی نژاد و وزرایش باقی مانده بود و مردم می دانستند که اگر از نامزد مورد حمایت این نمایندگان حمایت کنند به نوعی تعامل غلطی که در هشت سال گذشته میان دولت وقت و برخی نمایندگان مجلس وجود داشت تکرار و حق شان مجددا ضایع خواهد شد.

همسویی اکثریت مجلس با دولت

با آغاز دولت جدید، اغلب نمایندگان رویه ای معقول و اعتدالی را در برابر دولت در پیش گرفتند، آنها نظارت دقیقی بر دولت داشتند و در مواقعی وزرای کابینه را نیز به مجلس احضار کرده و از آنها سوالاتی را مطرح کردند، اکثریت مجلس امروز را نمایندگانی تشکیل می دهند که با علم به جایگاه واقعی مجلس و در راس امور بودن آن برخورد و تعامل منطقی با دولت دارد و در تلاشند تا دو قوه در کنار هم مشکلات کشور را مرتفع کنند.

با این وجود اقلیتی نیز در مجلس وجود دارد که همچنان بر ساز مخالف خود در برابر دولت می دمد، این افراد که به زحمت تعدادشان به عدد 60 می رسد، همچنان فضای کشور را انتخاباتی می نگرند و درصددند تا با سواستفاده از هر اتفاقی آن را به برگ برنده ای برای رقابت های آتی انتخاباتی خود تبدیل کنند.

این افراد متاسفانه در مواجهه با دولت قبل و تخلفات محرز شده در آن که صدای مقامات ارشد در قوه قضاییه را نیز درآورده بود کاملا به مثابه یک وکیل الدوله برخورد کردند تا جایی که موجب رواج این جمله طنزآمیز در میان شهروندان شده بودند که دولت احمدی نژاد ده ها معاون پارلمانی در مجلس دارد!

آغاز سنگ اندازی به بهانه دلواپسی

سنگ اندازی در مسیر دولت به بهانه های مختلف و در پوشش دلواپسی آغاز شد و پس از ناکامی اقلیت تندرو در زمین گیر کردن وزرای سیاسی و اقتصادی قرعه به نام وزرای فرهنگی افتاد. علی جنتی و رضا فرجی دانا آماج حملات قرار گرفته و هرکدام به بهانه های مختلف از سوی نمایندگان طیف اقلیت مورد اتهامات مختلف قرار گرفتند. همزمان با این اقدامات وزارت علوم از بورسیه غیرقانونی 3000 نفر در دولت احمدی نژاد خبر داد و مشخص شد که برخی از آقازاده ها و ... در این تخلفات نقش داشته اند. وزارت علوم گرچه نامی از متخلفان نبرد اما همچون ضمیری که به سرعت مرجع اش را یافته باشد، اقلیت تندرو که عمدتا منتسب به جبهه پایداری هستند وزیر علوم را آماج حملات قرار داده و به دلیل بکار گرفتن افرادی که برخلاف قوه قضاییه و وزارت اطلاعات مجرم و متهم می دانستندشان درخواست استیضاح وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری را مطرح کردند.

ارائه آمار غلط برای مظلوم نمایی

سرانجام پس از کش و قوس فراوان، استیضاح با امضای 51 نماینده که نامشان در رسانه ها آمده است اعلام وصول شد. پس از این ماجرا طیف اقلیت و تندرو که بهتر از هر جریان دیگری از نجابت و پایبندی فرجی دانا به اخلاق خبر داشتند، با نخستین عکس العمل غیر منتظره از تصمیمشان روبه رو شدند، موج گسترده حمایت دانشگاهیان از وزیر علوم آغاز و در این بین برخی اسامی و تخلفات نیز رسانه ای شد.

آنان گمان نمیکردند که حامیان وزیر علوم اینچنین سکوت خود را شکسته و حقایق را آشکار کنند، به وِیژه آنکه پس از اطلاع مردم و نمایندگان مجلس از حقایق شماری از امضا کنندگان استیضاح نیز امضای خود پس گرفته یا از تصمیم خود منصرف شدند.

موج گسترده حمایت ها از وزیر علوم ادامه داشت تا اینکه برخی از حامیان رسانه ای این افراد اقدام به انتشار اخبار غلط در رسانه ها کردند ، هدف آنها از انتشار این اخبار تکذیب آن در فرصتی مناسب و به حاشیه راندن حقیقت از این طریق بود اما خوشبختانه روابط عمومی وزارت علوم به خوبی متوجه این سناریو شده و پیش از عملی شدن این پروژه آن را تکذیب کرد ، اعلام اسامی برخی از دریافت کنندگان بورس از جمله این اقدامات ها بود.

خبرسازی و ... چند ساعت مانده به استیضاح!

با شکست این پروژه و تبدیل شدن موج حمایت از فرجی دانا به سونامی بی سابقه، جریان اقلیت آخرین پروژه خود را کلید زد، اتاق فکر رسانه های حامی این جریان اینگونه القا کردند که برخی از امضا کنندگان نامه استیضاح وزیر ساعاتی پیش از برگزاری جلسه استیضاح نشستی خبری را با حضور رسانه های همسو برگزار کرده و در آن از افزایش شمار امضا کنندگان استیضاح خبر خواهند داد. افزایشی که در حقیقت یک سناریو از پیش طراحی شده برای جلسه روز چهارشنبه مجلس بود که دو راه برای اجرای آن وجود داشت.

با اشاره به این موضوع که اسامی افرادی چون روح الله حسینیان ، حمید رسایی، مهدی کوچک زاده و ... در میان نام امضا کنندگان طرح وجود نداشت، سناریو جریان اقلیت ایگونه پیش بینی می شود : نخست اینکه آنان با خود گمان می کردند که اگر تمام سناریوهایشان مطابق برنامه ریزی حرکت کند با احتساب رای افرادی چون رسایی، حسینیان و ... می توانند اینگونه القا کنند که مخالفان وزیر علوم بیشتر از شمار امضا کنندگان است که البته این پروسه با انصراف شماری از امضا کنندگان نامه استیضاح شکست خورد.

سناریوی جایگزین این جریان دقیقا همان چیزی می تواند باشد که از ظهر امروز اجرایی شده است، آنان از افزایش شمار استیضاح کنندگان خبر دادند و در حقیقت این افراد همان امثال حسینیان، وکوچک زاده و ... خواهند بود که همچنان نیز رسما اعلام نشده است. حمایت گسترده مجلس از فرجی دانا نیز دلیلی برای پنهان کردن اسامی این افراد می توانست باشد.

سناریو بعدی خبر سازی و انتشار گسترده آن بود، در شرایطی که کمتر از 24 ساعت مانده به استیضاح وزیر برخی از این رسانه ها در خبرهای عجیب که روی خروجی های خود منتشر کردند که یا از حمایت یکسری جریان های دانشجویی از استیضاح خبر دادند یا اطلاعات جدیدی از پشت پرده را فاش کردند. در حقیقت فرصت پیش رو بهترین زمان برای انجام این کار بود چراکه تکذیب آن عملا به پس از استیضاح موکول خواهد شد و بی فایده خواهد بود، مثلا در یک نمونه وزیر اسبق علوم در دولت احمدی نژاد که از قضا خود نیز در ماجرای بورسیه ها متخلف محسوب می شود، چند ساعت مانده به برگزاری استیضاح در گفت وگویی از ورود 140 متهم امنیتی به دانشگاه ها خبر داده است، صرف نظر از صحت این خبر انتشار آن در این شرایط تنها بیانگر سناریو و عملیات روانی جریان اقلیت برای تاثیر در رای نمایندگان است. یا در ماجرایی دیگر موضوع تلاش دولت در منصرف کردن استیضاح وزیر علوم را به فشار و هجمه دولت به نمایندگان تعبیر کردند و به گونه ای برداشت می شود که مخاطب در ذهن خود تصور می کند که گویی نمایندگان را به گروگان گرفته اند، در حالی که این اقدام تلاش مرسوم و معمولی است که برای لغو استیضاح انجام می شود و نامش فشار و تهدید نیست. البته شاید این افراد فشار برخی از اعضای اقلیت و دوستان خودشان به روی نمایندگان منصرف شده از استیضاح را نیز فشار دولت می دانند!

به هر روی فردا وزیر علوم استیضاح می شود و این نمایندگان هستند که در خصوص صلاحیت وی برای ادامه مسئولیتش تصمیم خواهند گرفت، بدون شک نمایندگان مجلس از دیدگاه ساکنان حوزه انتخابیه شان در موضوع استیضاح وزیر با خبرند و بر اساس آن و برای تامین منافع آنان دست به این کار زده اند ، اما اگر خدای ناکرده اقدام برخی از آنان از روی غرض های سیاسی و انتقام از شکست 24 خرداد سال 92 باشد باید بدانند که عملکردشان از دید مردم پنهان نخواهد ماند.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۵
هدا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
2
4
اتفاقا برای من عجیب بود که چطور اسم رسایی و حسینیبان و کوچک زاده در بین استیضاح کنندگان نبود. پس ماجرا اینطور بوده.
حامی فرجی دانا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
1
4
آقای ...و ...آرزوی وزیر علوم و آموزش و پرورش شدن را به دیار باقی خواهند برد.
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
3
2
این وزیر که تمام ...گران و راه داده باید استیضاح کرد تا همه بدون مردم بیدارن و میبینند.
حسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
2
2
تحلیل آب دوغ خیاری بود حتماً استیضاح رای می آورد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
1
1
البته در روز استیضاح ثابت شد که این اقلیت 145 نفر بودند
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها