بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۲۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با حضور 217 نفر از نمایندگان مجلس به ریاست «علی لاریجانی» رییس مجلس برای بررسی استیضاح «رضا فرجی دانا» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آغاز شد.
تدبیر24: تقاضای استیضاح فرجی دانا را 51 نفر از نمایندگان مطرح کرده بودند که این تقاضا در جلسه علنی 22 مرداد ماه مجلس اعلام وصول شد.

در جلسه استیضاح فرجی دانا، اسحاق جهانگیری، علی طیب نیا، عبدالرضا رحمانی فضلی، سید حسن قاضی زاده هاشمی، محمد جواد ظریف، محمود گودرزی، مجید انصاری، علی جنتی، بیژن نامدار زنگنه، علی اکبر صالحی، محمدباقر نوبخت، علی اصغر فانی ولی الله سیف از اعضای هیات دولت حضور دارند.

همچنین دهها خبرنگار، تصویر بردار و عکاس نیز برای پوشش خبری و تصویری این جلسه از پیش از شروع جلسه علنی در پارلمان حضور یافته اند.

در این جلسه، ابتدا موافقان و مخالفان استیضاح، طی دو ساعت دلایل خود را برای استیضاح فرجی دانا تشریح می کنند و سپس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دفاع از خود می پردازد.

براساس آیین نامه داخلی مجلس، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس جمهوری حداکثر سه ساعت فرصت دارند از عملکرد این وزارتخانه دفاع کنند.

طراحان استیضاح فرجی دانا معتقدند که شیوه مدیریت وی خلاف مصالح کشور است و این شیوه مانع رشد تولید علم در کشور و موجب قرار گرفتن دانشگاه ها در مسیر تندروی و افراط که با شعارهای دولت یازدهم هم تعارض دارد، می شود.

این درحالی است که بسیاری از نمایندگان مجلس، این اقدام را حرکتی شتابزده و سیاسی قلمداد کرده و معتقدند که فرجی دانا در طول یکسال گذشته عملکرد خوبی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داشته است.

**فراکسیون رهروان ولایت خواستار ابقای فرجی دانا شد

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت گفت: در جلسه صبح روز چهارشنبه این فراکسیون با حضور «رضا فرجی دانا» وزیر علوم، قاطبه نمایندگان شرکت کننده مخالفت خود را با استیضاح وی اعلام و خواستار ابقای وزیر علوم شدند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا افزود: نمایندگان حاضر در نشست فراکسیون رهروان ولایت، مشکلات کنونی کشور را چیزی غیر از استیضاح وزیر علوم دانستند.

این نماینده مجلس نهم اظهار داشت: نمایندگان شرکت کننده در جلسه فراکسیون رهروان ولایت اعلام کردند که مشکلات امروز مردم مسائل اقتصادی و معیشتی است نه استیضاح وزیر علوم.

به گزارش ایرنا، بررسی روند استیضاح وزیران از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون نشان می دهد 21 وزیر استیضاح شدند که در این میان 17 جلسه بدون حضور رییس جمهوری بوده است.

نگاهی به دولت های تشکیل شده بعد از انقلاب اسلامی و رویکرد نمایندگان ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی با وزیران این دولت ها نشان می دهد در 21 مورد جلسه استیضاح فقط 6 جلسه استیضاح منجر به برکناری شده است.

نخستین استیضاح در 11 آبان 1361 در دولت سوم با وزیر مسکن شهرسازی که ˈشهاب الدین گنابادیˈ سکاندار آن بود، کلید خورد. نتیجه این استیضاح که رییس جمهوری و نخست وزیر وقت در آن حضور نداشتند؛ ابقای وزیر بود.

**نگاهی به کارنامه فرجی دانا

رضا فرجی دانا، در سال 1339 در خانواده ای مذهبی در شهر قم به دنیا آمد، وی در سال 1357 دیپلم خود را در رشته ریاضی فیزیک از دبیرستان حکیم نظامی قم گرفت و در همان سال در کارشناسی مهندسی برق دانشگاه شیراز پذیرفته شد.

فرجی دانا پس از تعطیلی دانشگاه ها در سال 1359 به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و تا بازگشایی مجدد دانشگاه ها در پاییز سال 1361 مسئولیت های مختلفی را در سپاه عهده دار بود.

پس از بازگشایی دانشگاه ها به دانشکده فنی دانشگاه تهران منتقل و در سال 1365 با کسب رتبه ممتاز دانش آموخته گردید.

وی تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری خود را در دانشگاه واترلو کانادا به پایان رسانید و در سال 1373 به عضویت هیئت علمی گروه مهندسی برق و کامپیوتر دانشکده فنی دانشگاه تهران درآمد.

رضا فرجی دانا استاد تمام رشته مهندسی برق در دانشگاه تهران است و استاد راهنما و مشاور بیش از پنجاه پایان نامه کارشناسی ارشد و ده رساله دکترا بوده و چندین طرح پژوهشی کاربردی را به انجام رسانده است.

بیش از 50 مقاله در مجله های معتبر بین المللی، 75 مقاله در کنفرانس های معتبر داخلی و خارجی، دو جایزه ملی و یک جایزه بین المللی دستاوردهای کار علمی او در زمینه تخصصی مخابرات است.

وی سخنران مدعو مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه های جهان در سال 1384 بوده و یک دوره یک ساله فرصت مطالعاتی را در دانشگاه ماترلو کانادا به پایان رسانده است.

فرجی دانا مهر سال 1392 از سوی دکتر روحانی به مجلس شورای اسلامی معرفی و موفق شد 5 آبان همان سال از مجلس رای اعتماد بگیرد و به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به کابینه راه یابد.

رضا فرجی دانا پس از بازگشت به ایران در سمت های علمی و دانشگاهی گوناگونی خدمت کرده است:

بهمن 1375- شهریور 1381 - رئیس مرکز انفورماتیک دانشگاه تهران

تیرماه 1377- شهریور 1381 - رئیس دانشکده فنی دانشگاه تهران

شهریور 1381- آذر 1384 - رئیس دانشگاه تهران

خرداد 1385 تاکنون- رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بنیاد عام المنعفه حامیان دانشکده فنی

مرداد 1388 تاکنون - موسس و سرپرست آزمایشگاه تایید نمونه آنتن دانشگاه تهران
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها