بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۲۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰
ذخیره گاه های طلای سبز گچساران در روزهای گذشته قربانی آتش غفلت و بی تدبیری گردشگران شد و بخشی از طبیعت مفرح منطقه سیاحتی قلات خاکستر شد.
تدبیر24: شب های گذشته آتش روشنایی بخش ˈقلات ˈنگین سرسبز مناطق گردشگری شهرستان گچساران بود، آتشی که بریان شدن زیباترین جلوه های دل نواز طبیعت گچساران را به دنبال داشت.

تماشای گستره شعله های بی رحم آتش سرخ که شاید منجر به یک فاجعه زیست محیطی شود حزن و اندوه طبیعت دوستان را به بار آورده است.

کمربند سبز و دل نشینی که در 15 کیلومتری شهر گرمسیری دوگنبدان مامنی برای فرار از گرمای طاقت فرسای هوا، آرامش روح و جان انسان های خسته از روزمرگی هاست، بر اثر وقوع آتش سوزی دچار خسارات شده است.

طبیعت چشم نواز و دل انگیزی که نفس کشیدن در آن مایه آرامش قلب انسان هاست اینک به سوگ نابودی خود نشسته است.

به راستی قصه پر غصه و تکرار این بی احتیاطی ها و زنجیره تمام ناشدنی آتش سوزی در جنگل ها و مراتع به کجا می انجامد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت: آتش سوزی در جنگل ها و مراتع افزون بر از بین رفتن زیبایی های این نعمت های خدادای باعث محروم شدن انسان از مزایای آن شد.

عبدال دیانتی نسب افزود:جنگل ها و مراتع این منطقه تاثیر مثبتی بر پاکی هوا شهر نفتخیز دوگنبدان داشت و اکنون آتش سوزی ها زندگی حیات وحش موجود در این منطقه را نیز به خطر می اندازد.

وی اظهار کرد: از بین رفتن پوشش گیاهی، فرسایش خاک، کم شدن مواد غذایی این جنگل ها و در نهایت کم شدن تعداد گونه های کمیاب حیات وحش به دلیل امکان کاهش تولید مثل آنها از کمترین پیامدهای این داستان غم انگیز است.

وی گفت: بازگشت پوشش مرتعی در کوتاه مدت امکان پذیر است اما احیای جنگل ها و درختانی که در این رهگذر از بین رفته مستلزم سپری شدن سال ها زمان است.

دیانتی نسب با اشاره به نیاز به اعتبارات زیاد برای احیای این جنگل ها به صورت دست کاشت افزود: با کمی دقت و احتیاط از سوی گردشگران می توان از این وقایع پیشگیری کرد.

وی از رسانه های ارتباط جمعی خواست تا با نهادینه کردن فرهنگ مسوولیت پذیری و مهربانی با طبیعت زمینه کاهش این فجایع زیست محیطی را فراهم کنند.

فرماندار گچساران گفت: از روز چهارشنبه هفته گذشته تاکنون چهار بار منطقه گردشگری قلات گناوه طعمه حریق شده است.

عبدالرحیم رحیمی افزود: در این مدت 150 امدادگر در سخت ترین شرایط کوهستانی، باد شدید، تاریکی های شبانه و در زیر آفتاب سوزان برای مهار آتش سوزی تلاش کردند.

وی ابراز کرد: صدها درخت بلوط، بادام کوهی و بنه و 50 هکتار از جنگل ها و مراتع این منطقه در آتش سوخته است.

وی، رفتار انسان ها با طبیعت را شمشیر دو لبه خواند و تصریح کرد: اگر چه بی احتیاطی گروهی خسارات جبران ناپذیری به جنگل ها وارد کرده است که شاید تا چندین سال قابل جبران نباشد، اما همکاری و مشارکت مردم این شهرستان با مرکز مدیریت بحران بی مثال بوده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: برای چهارمین روز متوالی جنگل ها و مراتع گچساران روز گذشته دچار حریق شد که با حمایت نیروهای ستاد مدیریت بحران این شهرستان و مردم و پس از ساعت ها تلاش مهار شد.

فرهام جلیلی افزود: احتمال عمدی بودن این حادثه بسیار اندک است.

وی علت شعله ور شدن دوباره آتش در روزهای متوالی را سقوط درختان کهن سال در ارتفاعات و پرت شدن در پایین دست دامنه ها بیان کرد.

وی تصریح کرد:کارگروه بررسی عوامل احتمالی آتش سوزی در جنگل های گچساران و راهکاری های جلوگیری از تکرار این حوادث تلخ متشکل از نمایندگان اعضای مرکز مدیریت بحران با محوریت منابع طبیعی تشکیل شده است.

برخی مسوولان آگاه تعداد درختان از بین رفته منطقه گردشگری گناوه در آتش سوزی های اخیر را پرشمار اعلام کرده اند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها