بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۲۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲
بیش از یک هزار و 400 جوجه لاک پشت از 31 لانه موجود در ساحل حفاظت شده جنوب جزیره کیش سفر خود را از آبهای خلیج فارس به سمت آبهای آزاد آغاز کردند.
تدبیر24: در هشتمین سال فعالیت بزرگترین سایت تخم گذاری لاک پشت های دریایی کیش، هزار و 434 نوزاد لاک پشت از 31 لانه موجود در ساحل حفاظت شده جنوب جزیره رها شده اند که این میزان با توجه به تعداد لانه ها رقم قابل توجهی است.

بزرگترین سایت تخم گذاری لاک پشت های دریایی کیش به طول تقریبی 900 متر در جنوب جزیره مورد حفاظت قرار گرفته و با وجود این سایت احتمال مرگ و میر لاک پشت ها از زمان تخم گذاری تا خروج نوزادان از تخم و رها شدن در آب دریا به کمترین میزان ممکن رسیده است.

همچنین امسال تعداد 13 لاک پشت پوزه عقابی در سواحل جنوبی کیش برچسب (تگ) زده شدند که با توجه به تعداد لاک پشت های تگ زده شده در سال­های گذشته، تعداد کل لاک پشت­های شناسنامه دار شده در جزیره کیش به 112 قطعه رسید.

لاک پشت­های پوزه عقابی از گونه­های در معرض خطر انقراض است که تلاش های جهانی بری حفظ نسل آنها ادامه دارد.

علاوه بر ارزش های زیستی و اکولوژیکی لاک پشت های دریایی و لزوم حفاظت هر چه بیشتر از آنها، سایت حفاظت شده کیش یکی از مهمترین جذابیت های طبیعی این جزیره است که همواره با شروع فصل تخم گذاری لاک پشت های دریایی، علاقه­مندان و گردشگران زیادی را جذب خود می کند.

لاک پشت های پوزه عقابی حدود 50 تا 60 روز از تخم بیرون می آیند و با زحمت فراوان خود را از بین ماسه ها بیرون کشیده و به کمک نور منعکس شده از سطح دریا راه را پیدا کرده و به سمت دریا می روند.

از زمانی که یک لاک پشت ماده برای تخم گذاری به ساحل مراجعه می کند تا زمان خروج نوزادان از تخم و رسیدن به دریا خطرهای متعددی آنها را تهدید می کند.

وجود آلودگی های نوری و نورهای مصنوعی در سواحل، نظیر چراغ های روشنایی و نور خودروها، با ایجاد اختلال در رفتارهای لانه سازی لاک پشت های بالغ و جهت یابی نوزادان سبب مرگ آنها می شود. این نورها باعث می شود نوزادان لاک پشت پس از خروج از تخم راه را گم کنند و هیچگاه به دریا نرسند که این امر سبب مرگ حتمی نوزادان خواهد شد.

سواحل ماسه ای جزیره کیش از مکان های مناسب برای تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی است و به همین دلیل از اسفند سال 1385 تا کنون با اجرای طرح حفاظت و مونیتورینگ لاک پشت های دریایی توسط سازمان منطقه آزاد کیش و برقراری گشت شبانه روزی محیط بانان در یکی از بزرگترین سایتهای تخم گذاری لاک پشت ها در جنوب جزیره، سالانه تعداد زیادی نوزاد لاک پشت به سلامت از سواحل جزیره به دریای نیلگون خلیج فارس روانه می شود.

تخم گذاری لاک پشت های عقابی از اواخر اسفندماه تا اواسط خرداد ماه در سواحل جزیره کیش ادامه دارد و شانس دیدن همزمان تخم گذاری و بیرون آمدن نوزادان از تخم در نیمه دوم اردیبهشت و نیمه اول خرداد برای گردشگران علاقمند وجود دارد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها