بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۳۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۹
ناظم دباغ نماينده اقليم کردستان در تهران
نقش سازنده و تاثير گذار ايران در انسجام بخشي به نيروهاي عراقي، بي شک، به تسريع فرآيند بازسازي عراق خواهد انجاميد . . .
تدبیر24: سفر آقاي دکتر ظريف به بغداد، نجف و اقليم کردستان عراق، در تداوم روابط استراتژيک ايران و عراق صورت گرفته است. اين نخستين بار نيست که وزير خارجه ايران، راهي اقليم کردستان شده و در قبل هم وزيرخارجه وقت و معاون دولت، به اين خطه سفر کرده و با مقامات اقليم کردستان، ديدارهايي داشتند. به طورطبيعي جمهوري اسلامي ايران به عراق و اقليم کردستان به عنوان شريک بااهميت مي نگرد که روابط دوستانه و برادرانه اي ميان ملت ها ايجاد کرده و تداوم خواهد داشت. اين يک همراهي تاريخي براساس منافع و امنيت مشترک تعبير مي شود.

ايران در زمان مبارزه سخت گروه هاي مختلف عراقي بر عليه ديکتاتور وقت و حزب بعث، بيشترين همراهي را داشت و از هيچ تلاشي براي ياري رساندن به شيعيان، اهل تسنن و کردها فروگذار نکرد. امروز که خطر گروه تکفيري و تروريستي داعش، بيش از گذشته احساس مي شود و امنيت منطقه و تماميت ارضي برخي کشورها را نشانه رفته است، کمک هاي جمهوري اسلامي نيز افزايش يافته و به کمک هاي نظامي نيز تبديل شد. در شرايط جديد که نيروهاي پيشمرگه کرد در کنار ارتش و ساير نيروهاي عراقي با تروريست ها در حال مبارزه هستند، نوع ارتباطات، اهميت مضاعفي مي يابد.

در نشست مشترک روز گذشته آقاي بارزاني و دکتر ظريف، رييس اقليم کردستان تاکيد کرد ايران از نخستين کشورهايي بود که در شرايط حساس جنگ با تروريست هاي داعش، به ياري اقليم شتافت و هفته قبل هم در نامه ويژه اي از رييس جمهوري اسلامي ايران به واسطه کمک هاي اين کشور مهم منطقه، قدرداني کرد. منافع مشترک و پيوندهاي تاريخي و قومي ميان ايران و اقليم کردستان عراق، بي شک بر تحکيم روابط فعلي و آينده اثرگذار بوده و خواهد بود. نکته اي که در اين ميان نبايد فراموش شود اين است که در گفت وگوهاي خود با رسانه هاي ايراني و خارجي تاکيد کرده ام، حکومت اقليم بي شک به حفظ تماميت ارضي و امنيت ملي عراق، خود را متعهد مي داند اما اين يک رابطه دوسويه است و انتظار اين است که همه مسوولان رسمي و قوا در اين کشور، با محوريت قانون اساسي به مشارکت فراگير اقليم در فرآيندهاي مختلف، پايبند باشند.

وزير خارجه ايران نيز در نشست خبري روز گذشته، بر پشتيباني ايران از اجرايي شدن توافقات بين دولت مرکزي و اقليم کردستان عراق، صحه گذاشت. امروز که در سطح ملي، تغييراتي در مسوولان رخ داده، تغيير تفکر مديريت ملي عراق نيز انتظار همه گروه هاست. پس از سقوط صدام، اياد علاوي، ابراهيم جعفري، نوري مالکي و حالاحيدر عبادي، مسووليت نخست وزيري را برعهده داشته اند؛ پس رفت وآمد در مسووليت ها، امري طبيعي است. آنچه از وراي اين مساله داراي اهميت است، اصلاح سياست هاي نادرست در بازيگران سياسي و تقويت نقاط ضعف است. بارها توسط کارشناسان تاکيد شده که ظهور پديده اي چون تروريسم تکفيري داعش، نتيجه برخي تبعيض ها و تنگ نظري ها در استفاده از همه نيروهاي ملي فارغ از قوم و نژاد و مذهب در مسووليت هاي اجرايي است. اين مساله حتي سبب شد برخي جريانات محترم و مورد وثوق شيعيان، از نوع تعامل دولت گذشته و نيروهاي ديگر، ناراضي باشند.

حال انتظار داريم با همکاري هاي جديد، تفکرات جديد قايل به اجراي قانون اساسي حول محور وحدت ملي، به تشکيل حکومتي فراگير و منسجم بينجامد که تروريسم را از ريشه بخشکاند. اخيرا جلسات نمايندگان کردستان با ائتلاف شيعه و شخص نخست وزير برگزار شده و نسبت به آينده عراق خوشبين هستيم. نقش سازنده و تاثير گذار ايران در انسجام بخشي به نيروهاي عراقي، بي شک، به تسريع فرآيند بازسازي عراق خواهد انجاميد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها