خاتمی؛ اندیشه‌ای که لبخند می‌زد

خاتمی؛ اندیشه‌ای که لبخند می‌زد

مینو خالقی» خاتمی را دوست دارم چون در ایام ریاست‌جمهوری‌اش، دانشگاه رنگ دانشگاه بود و کتاب و سینما و میتینگ و تحزب و هزار مولفه دیگر جامعه پویای سیاسی، جانی تازه یافته بود
کشور ملک مطلق رادیکال‌ها نیست

کشور ملک مطلق رادیکال‌ها نیست

فاطمه راکعی» یک طیف تندرو از جناح راست، تصور می‌کنند که کشور فقط ملک طلق رادیکال‌ها است و مردم سهم و نقشی در آن ندارند. اما واقع آن است که کشور متعلق به همه مردم با تفکرات مختلف است.
شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 01
کد خبر: ۳۳۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸

هشدار دوشنبه به بیشکک

وزارت خارجه تاجیکستان در پی تیراندازی مرزبان های قرقیز علیه ساکنان استان سغد این کشور، با ارسال یادداشت اعتراضی به وزارت خارجه قرقیزستان اعلام کرد که در صورت تکرار وقایع مغایر با قوانین بین المللی برای حمایت مرز و بوم خود از نیروی نظامی استفاده خواهیم کرد.
تدبیر24: این یادداشت اعتراضی در پی تیر اندازی دیروز (سه شنبه) مرزبانان قرقیز که منجر به کشته شدن 2 نفر و زخمی شدن پنج نفر از شهروندان تاجیکستان شد، منتشر شده است.

وزارت خارجه تاجیکستان، اقدام نیروهای قرقیزستان را اغواانگیز ارزیابی کرده و نوشته است: وقوع چنین حوادثی در آستانه ملاقات ˈامامعلی رحمانˈ رییس جمهوری تاجیکستان و ˈالماسبیک اتمبایفˈ رییس جمهوری قرقیزستان که قرار است دو هفته دیگر انجام شود، با حسن همجواری منافات دارد و می تواند تاثیر منفی در روابط دو کشور داشته باشد.

گفتنی است که وزارت امور خارجه قرقیزستان نیز دو روز پیش در رابطه با مناقشات مرزی سوم شهریور ماه جاری ( 25 آگوست) یاداشتی اعتراضی تسلیم تاجیکستان کرد.

وزارت خارجه قرقیزستان در این یادداشت ،مراتب نگرانی عمیق خود را از ادامه مناقشات مرزی میان دو کشور ابراز داشت.

ناآرامی در مرزهای مشترک تاجیکستان و قرقیزستان از اوایل سال میلادی جاری آغاز شده است.

در یازدهم ژانویه سال جاری، در مرز اسفره درگیری میان مرزبانان تاجیک و قرقیز رخ داد که براثر آن پنج مرزبان قرقیز و دو مرزبان تاجیک زخمی شدند.

همچنین در 10 ژوئن سال میلادی جاری مرزبانان قرقیز به سوی ساکنان روستای ˈواروخˈ که مشغول نصب لوله های آب بودند، آتش گشودند که براثر آن یک نفر کشته و ده نفر دیگر زخمی شدند.

حدود 50 درصد از 970 کیلومتر مرز مشترک تاجیکستان و قرقیزستان، با وجود گذشت 22 سال از استقلال دو کشور ، همچنان علامت گذاری نشده و این موضوع بارها باعث مناقشات مرزی بین دو طرف و سرد شدن روابط شده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: