بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 17
کد خبر: ۳۳۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹
همزمان با هفته دولت؛
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که از چند ماه پیش موضوع واگذاری مجوز ارتقا پروانه نسل های بالاتر تلفن همراه را مطرح کرد، همزمان با هفته دولت این طرح به بهره برداری رسید.
تدبیر24: نسل های بالاتر تلفن همراه دنیای جدیدی را در فناوری های ارتباطی ایجاد خواهند کرد که می توانند در مسیر حرکت به سوی دولت الکترونیک راهگشا باشند.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم اعطای مجوز ارتقا پروانه ارائه خدمات تلفن همراه به نسل سوم و بالاتر، اظهار داشت: با این بهره برداری یک گام به سمت دولت الکترونیک (دولت همراه) و شبکه ملی اطلاعات برداشته شد.

اپراتور دوم تلفن همراه هنگامی که مجوز آزمایشی اجرای این طرح را صادر کرد، مقرر شد تا نسبت به رفع موانع این طرح اقدامات لازم را انجام دهد و زمانی که پروژه بدون نقص ارائه گردید، مجوز دائمی آن نیز صادر گردد.

واعظی با اشاره به نتایج به دست آمده از دوره آزمایشی اقدامات اپراتور دوم، گفت که نسبت به گذشته حجم دیتای جابجا شده دو برابر شده ولی ظرفیت ترافیک بین الملل تغییر چندانی نکرده که این امر نشان می دهد بستر فراهم شده در خدمت محتوا و نرم افزارهای کاربردی داخلی بوده است.

به گفته وی، سال گذشته میزبانی 10 درصد از محتوایی که استفاده می شد در داخل بود که در حال حاضر این رقم به 34 درصد رسیده و به عقیده وی نسل سوم و بالاتر موجب می شود که تا پایان برنامه پنجم شرایط را به 70 درصد داخلی و 30 درصد خارجی برساند.



** توسعه خدمت در کنار افزایش کیفیت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به سرمایه گذاری صورت گرفته توسط اپراتورها در این زمینه، خاطرنشان کرد: باید به دنبال توسعه خدمات باشیم اما نباید این عجله تاثیر منفی بر کیفیت کار بگذارد.

واعظی با بیان اینکه کار به صورت مرحله ای پیش خواهد رفت و در ابتدا مرکز استان ها و سپس شهرهای بزرگ پوشش داده خواهند شد، از اپراتورها خواست تا در پوشش سراسری کشور ضمن حفظ کیفیت به تمام نقاط کوچک و بزرگ توجه کنند.



** ارائه پیوست فرهنگی و اخلاقی دغدغه اصلی وزارت ارتباطات است

اگرچه در زمان واگذاری نسل های بالاتر تلفن همراه پیوست های فرهنگی آن به تصویب هیات وزیران نرسیده ولی به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این پیوست فرهنگی تهیه و تقدیم رییس جمهور شده است.

واعظی همچنین موضوع اخلاقی و فرهنگی در نسل سه و بالاتر و در بقیه موارد را جزء دغدغه های اصلی وزارتخانه برشمرد و اظهار داشت: پیوست فرهنگی تهیه شده و خدمت رئیس جمهور به عنوان رییس شورای عالی فضای مجازی تقدیم شده و ایشان نیز دستور دادند که نسبت به رفع این نگرانی ها در مراحل کار اقدام شود.

وی همچنین تاکید کرد: طی مذاکراتی که با اپراتورها داشته مقرر شده تا زمانی که این پیوست فرهنگی به تصویب نرسد آن دسته از فعالیت هایی را که نمی توانیم بر آنها نظارت داشته باشیم، ممنوع شود.

واعظی تصریح کرد: امروز آنچه به اپراتورها برای نسل سه و بالاتر می دهیم چیزی بیش از این نیست که در دو سال گذشته رایتل به عنوان نسل سه ارائه می کرده است.

بنابراین با ارتقا هرچه بیشتر صنعت آی سی تی کشور دستیابی به اهداف برنامه توسعه ای کشور افزایش یافته و مراحل رسیدن به سیاست های تعیین شده در چشم انداز را میسر خواهد کرد.

به گفته علی اصغر عمیدیان رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آی سی تی به عنوان پیشران اصلی توسعه کشورها نقش بسزایی در پیشرفت آنها دارد و با ورود هر 3 اپراتور در پهن باند سهم ICT در تولید تولید ناخالص داخلی کشور افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرده که در ابتدای فعالیت دولت یازدهم، اولین برنامه ما تهیه استراتژی توسعه پهن باند در بخش ثابت و همراه بود که در این دو بخش، توسعه پهن باند را مبتنی بر نیازهای جامعه طراحی و در کمیسیون تنظیم مقررات اصول آن را به تصویب رساندیم که امروز شاهد پیاده سازی آنها در سطح کشور هستیم.

رییس سازمان تنظیم مقررات رادیویی با اشاره به اینکه در دنیا طی 3 سال گذشته استفاده از موبایل پهن باند 3 تا 4 برابر از ثابت بیشتر شده، پیش بینی کرد که تلفن همراه در آینده ابزار اصلی پهن باند در جوامع شود.

به گفته عمیدیان افزایش 30 درصدی پهن باند در جهان 20 میلیارد دلار ارزش اقتصادی به دنبال داشته و به ازای هر 1000 اتصال پهن باند 8 شغل مستقیم ایجاد می شود.

وی با اشاره به مطالعه در مورد اپراتور چهارم گفت: در حال بررسی نیاز جامعه هستیم تا در صورت نیاز اپراتور چهارم را صرفا برای انتقال اطلاعات با سرعت بالا در جامعه راه اندازی کنیم و تا پایان سال نتیجه آن مشخص می شود.

رشد فناوری و احساس نیاز به امکان تبادل اطلاعات از طریق خطوط ارتباطی تلفن همراه باعث شده تا ارائه دهندگان و سازندگان تجهیزات در دنیا به سیستم های نسل سوم و بالاتر شبکه های ارتباطی تلفن همراه موبایل روی آورند.

در نسل های بالاتر تلفن همراه به دلیل نوع دیتایی که مورد توجه مشترکان قرار می گیرد شبکه کامل تری نسبت به نسل های گذشته هستند و ارائه سرویس های بیشتر خدماتی در کنار کیفیت بهتر مورد توجه قرار خواهد گرفت و امید می رود که هزینه ها نیز کاهش یابد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها