بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۳۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۱
وی همچنین در مورد فروش فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی در داروخانه‌ها گفت: فروش فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و وسایل شخصی در داروخانه از نظر قانونی منعی ندارد.
تدبیر24: رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه تاکنون با موردی از مصرف روغن پالم در شیر خشک برخورد نداشته‌ایم، گفت: سرانه مصرف روغن نباتی برای هر فرد به ۲۰ کیلوگرم رسیده همچنین با افزایش سرانه مصرف روغن نخل مواجهیم که باید کاهش یابد.

رسول دیناروند در حاشیه سیزدهمین همایش سالانه انجمن علمی داروسازان ایران گفت: دو سوم داروی مصرفی در کشور تولید داخل است. از نظر اعتباری 8 هزار میلیارد تومان سال گذشته سهم بازار دارویی کشور بوده است که امسال پیش‌بینی می‌شود به 9500 میلیارد تومان افزایش یابد.

وی افزود: از نظر کمی 96 درصد داروهای مصرفی در کشور داروهای تولید داخل و 4 درصد داروهای وارداتی است اما همین 4 درصد دو سوم ارز را به خود اختصاص می‌دهد.

رئیس سازمان غذا و دارو از نظر مواد اولیه نیز گفت: بسته‌بندی و مواد مؤثر دارویی در مواد اولیه 50 درصد وابسته به واردات هستیم.

دیناروند گفت: از نظر صرفه‌جویی ارزی در مواد اولیه وارداتی و در تولید دارو حدوداً 20 درصد صرفه‌جویی شده است اما در زمینه تولیدات داخل 80 درصد صرفه‌جویی ارزی ایجاد شده است.

وی در مورد سرانه مصرف دارو در کشور گفت: اگر مصرف دارو را با آمار بین‌المللی بسنجیم در 10 گروه دارویی به جز آنتی‌بیوتیک که از کشورهای اروپایی مصرف بالاتری داریم در سایر داروها مصرفمان کمتر است.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: اما در شاخص تجویز دارو و کنترل نسخ شرایط غیرمنطقی وجود دارد به طوری که میانگین تعداد اقلام دارویی در هر نسخه 3.2 است که اگر به 2.5 برسد با میانگین دنیا برابر می‌شود.

وی گفت: شاخص تزریق دارو نیز 50 درصد نسخه هاست که باید به 30 درصد برسد. همچنین تجویز داروهای کورتونی که برای علامت‌درمانی استفاده می‌شود بسیار بالاست.

دیناروند در مورد الکترونیکی شدن نسخ دارویی گفت: این برنامه در حال انجام است؛ برنامه‌ریزی‌های آن انجام شده و امیدواریم پایلوت آن در سال 93 در یک تا 3 شهر اجرایی شود.

وی همچنین در مورد فروش فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی در داروخانه‌ها گفت: فروش فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و وسایل شخصی در داروخانه از نظر قانونی منعی ندارد.

رئیس سازمان غذا و دارو در رابطه با وجود روغن پالم در شیر خشک گفت:  2 نوع شیرخشک وجود دارد یک نوع آن مربوط به نوزادان است که در نوع شیرخشک تولید داخل که پایه آن وارداتی است از منابع معتبر اروپایی استفاده شده و در شیرخشک صنعتی تولید داخل استفاده از چربی گیاهی مجاز نیست و تأیید نمی‌کنیم که روغن پالم در این شیرخشک‌ها استفاده شده چرا که با موردی از تخلف در این مورد برخورد نداشته‌ایم.

دیناروند گفت: سیاست وزارت بهداشت در رابطه با روغن پالم کاهش مصرف است و مردم باید توجه کنند که مصرف این روغن را کاهش دهند چرا که دارای اسید چرب اشباع شده است و از این نظر زیان‌آور محسوب می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: این در حالی است که سرانه مصرف روغن نباتی به 20 کیلوگرم رسیده که بسیار بالاست و باید کاهش یابد. سرانه روغن نخل مصرفی باید کاهش یابد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها