بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۶
اما پس از افشای این خبر، حمید بقایی به‌عنوان شریک احمدی‌نژاد در تاسیس دانشگاه، در سخنانی از آن با عنوان «قرض» و «وام» یاد کرد و بعد از ردوبدل پیام‌های رسانه‌ای بین او و اکبر ترکان، مشاور ارشد رییس‌جمهوری، 16میلیاردتومان برگردانده شد و بقایی هم گفت که «عودت ۱۶میلیارد‌تومان داوطلبانه بود، ترکان فکر نکند«کمیسر پلیس» است. ترکان هم در پاسخ او گفت: «من کمیسر پلیس نیستم اما پیگیر اموال ملی و نهادهایی که مسوولیت آنها به من واگذار شده هستم.» البته موضوع تنها به 16‌میلیاردتومان ختم نمی‌شود بلکه موضوع حراج موزه هدایای ریاست‌جمهوری که قرار است برای دانشگاه ایرانیان وقف شود نیز وجود دارد.

ترکان با اشاره به «داوطلبانه» خواندن «عودت 16‌میلیارد» از سوی بقایی، در همین‌باره گفته: «ماشین‌ها، دفاتر و ساختمان‌های مربوط به مناطق آزاد و اموالی که در دستان آقایان است اگر به همین صورت و به ادعای خودشان داوطلبانه مسترد شود ما از این امر استقبال می‌کنیم.» اگر چنین شود احتمالا احمدی‌نژاد به‌دنبال منبع دیگری برای تاسیس دانشگاهش خواهد بود شاید هم نه.

انتشار خبر در یک روزنامه صبح

چندی پیش یک روزنامه از برداشت مبلغ یکصد و شصت میلیارد ریال در آخرین روز دولت احمدی نژاد خبر داد.بنا بر این خبراز نهاد ریاست جمهوری خبر می‌رسد مبلغ یکصد و شصت میلیارد ریال در آخرین روز دولت گذشته از حساب ریاست جمهوری برداشت شده است.

مسئولین جدید نهاد در جریان پیگیری این اقدام به سرنخ‌هائی رسیده‌اند که ممکن است در روزهای آینده به اطلاع عموم برسد.ایجاد دفاتر برای مسئولین سابق و تأسیس دانشگاه توسط آنان از جمله مواردی هستند که در فهرست این پیگیری‌ها قرار دارند.

اما یک روز پس از این خبر و حواشی ان بود که یک روزنامه دیگر درگفتگویی با علی اکبر جوانفکر نوشت: من اطلاعی ندارم اما مطمئنا هر چیزی طبق قاعده و قانون انجام شده است. اگر چیزی خلاف قانون انجام شده است، می‌توانند آن را اعلام کنند. تا الان از واژه «خلاف قانون» استفاده نشده است اما به هر حال گفته شده که این مبلغ در آخرین روز دولت دهم از حساب نهاد ریاست جمهور کسر و تاکید شده در این راستا سرنخ‌هایی هم وجود دارد که احتمالا این مساله به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.چطور ممکن است معلوم نباشد. مگر نهاد ریاست‌جمهوری بی‌در و پیکر بوده است؟ قطعا یک قاعده و حساب و کتابی داشته است که نمی‌توانسته چنین پولی بدون قاعده و ضابطه از حساب نهاد کسر شود. این مساله اصلا امکان پذیر نیست. متاسفانه وقتی برخی می‌خواهند یک شبهه‌یی را مطرح کنند همین‌طوری روی هوا یک مساله را می‌پرانند و بعد هم معلوم نمی‌شود اصل قضیه چه بوده است. احتمالا این مساله هم مبتنی بر یک مصوبه و قاعده‌یی بوده است و همین‌طوری که نمی‌شود چنین مبلغی از حساب نهاد کسر شود. اگر هم مساله‌یی خلاف قانون واقع شده بالاخره نهادهای قانونی و مراجع ذی ربط وجود دارند و آنها پیگیری می‌کنند.

اخبار جدید در مورد 160 میلیارد

افکار عمومی منتظر شنیدن خبرهای دیگری دراین خصوص بود ، به ویژه که مردان دولت قبل همگی سکوت اختیار کرده بودند و حداکثر مانند این مشاور دولت همه چیز را انکار کرده و توهم میپنداشتند تااینکه بالاخره یک روز بعد جزییات بیشتری از خبر منتشر شد.

بنا بر این گزارش پس از انتشار خبری در مورد «برداشت 160 میلیاردی دولت احمدی نژاد از حساب دولت در آخرین روز کاری» یک منبع مطلع ، اسنادی نشان داد که احتمال کمک مناطق آزاد به دانشگاه احمدی نژاد را تقویت می کند.

در ابتدای امسال، تصویب می شود که مبلغ 15 میلیارد و 880 میلیون تومان به «دانشگاهها» کمک شود.

این درحالی است که در رسید های منتشر شده، هیچ اشاره ای به نام و عنوان دانشگاهها نشده و بررسی حساب ها، حکایت از نامشخص بودن مقصد این مبلغ است.

بنابر ادعای این منبع مطلع، این مبلغ، به عنوان «کمک مناطق آزاد به دانشگاه ها» به حساب دانشگاه احمدی نژاد ریخته شده است!

با این حال، این احتمال نیز وجود دارد که این مورد با گزارش روز گذشته متفاوت باشد و درواقع، دو نوع کمک متفاوت به دانشگاه ایرانیان شده باشد.

روزهای گذشته منابع مطلع ادعا کردند در روز مراسم تحلیف حسن روحانی در مجلس، یعنی 13 مرداد 1392، یک فقره چک به مبلغ 160‌میلیارد ریال از ذی‌حسابی نهاد ریاست‌جمهوری به حساب کوتاه‌مدت بانک ملت به شماره 4701686495 به نام دانشگاه غیردولتی، غیرانتفاعی جامع بین‌المللی ایرانیان(یعنی همان حسابی که شماره آن برای اطلاع عمومی منتشر شد) واریز شده است.

جای باریک ماجرا

تا اینجا و با اخبار منابع اگاه ومطلع و درکل اخبار غیررسمی تقریبا هم مبلغ وهم مقصد پول مشخص شد حال باید گروهی که پول را برداشته بودند ازخود دفاع میکردندو دراین خصوص پاسخ میدادند.

اما خبرهایی رسید که نشان میداد مسئولان نهاد ریاست جمهوری از بدو تحویل نهاد به دولت جدید دنبال کار بودند اما ترجیح میدادند که مساله رسانه ای نشود به همین خاطراز چند روز پیش به دستور سرپرست دیوان محاسبات، دیوان مکلف به پیگیری ماجرای 160 میلیارد ریال می شود. به همین دلیل سه نفر از کارشناسان مالی نهاد ریاست جمهوری که از این ماجرا اطلاع داشتند احضار می شوند و با همکاری آن ها، مشخص می شود که این مبلغ با دستور احمدی نژاد و بقایی روز 12 مرداد از حساب ریاست جمهوری خارج شده است.

بنا براین گزارش ، حمیدرضا بقایی زمانی که از پیگیری های دیوان مطلع می شود با این کارشناسان تماس می گیرد و اعلام می کند که ما 16 میلیارد تومان را به حساب دولت بر می گردانیم ولی تا این لحظه هنوز مبلغی برگردانده نشده است.

اما درست چند ساعت پس از درز این خبر در رسانه ها حمید بقایی معاون اجرایی رئیس جمهور سابق و معاون اجرایی فعلی دانشگاه ایرانیان در واکنش به انتشار اخباری درباره انتقال 16 میلیارد تومان از حساب نهاد ریاست جمهوری به حساب دانشگاه جامع ایرانیان جهت تامین مخارج این دانشگاه گفت: در زمان ریاست اینجانب در نهاد ریاست جمهوری هرگونه نقل و انتقال مالی تماما منطبق بر قانون و با رعایت مقررات مربوطه بوده است.

معاون اجرایی رییس جمهور سابق تصریح کرد: هرگونه کمک و جابه‌جایی مالی در این نهاد بر طبق مقررات بوده است و عزیزانی که در حال مطرح کردن چنین اتهاماتی هستند، تنها به دنبال فضاسازی بوده و قصد تحریف و توجیه اعمال خود را دارند.

بقایی با اشاره به سند منتشر شده در رسانه ها در خصوص انتقال 16 میلیارد تومان به حساب دانشگاه جامع ایرانیان افزود: هر فعالیت مالی، اداری همگی منطبق بر قانون بوده است. منتشر کردن یک سند دلیل بر تخلف نیست. دوستان برای اثبات ادعای خود، تخلف این سند را مطرح کنند.

بقایی همچنین در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود شما در تماس با برخی از افراد از نهاد ریاست جمهوری گفته‌اید که این پول را برخواهید گرداند، گفت: من از تاریخ تحویل مسئولیت خودم هیچ تماسی با نهاد ریاست جمهوری و دوستانی که در آنجا مشغول کار هستند نداشتم. همچنین هیچ تماسی نیز با رسانه‌ها نداشته و هیچ مصاحبه ایی هم نداشتم.از زمانی که از نهاد بیرون آمده‌ام راجع به هیچ مسئله‌ای مصاحبه‌ای نداشته‌ام.

ادامه جنجال 16 میلیاردی

درحالی که مرور اخبار از سویی موید برداشت پول وبازگرداندن ان بود و از سوی دیگر انکار برداشت پول و روال قانونی را به تصویر میکشید که طی همین چند روزی که از ماجرا میگذشت این 16 میلیارد خود جنجالی بزرگ برپا کرد جنجالی که برخی انرا ملاکی برای بررسی پاکدستی دولت دهم قرار دادند وبرخی دیگر خواستار بررسی سایر حسابها شدند که مبادا اتفاقات مشابهی درانها رخ داده باشد.

اما درهمین گیر ودار یک فرد نزدیک به اسفندیار رحیم مشایی در گفتگو با یک خبرگزاری جزییات بیشتری از این ماجرا را مطرح کرد.

یک فعال سیاسی نزدیک به رحیم مشایی از کمک 20میلیارد تومانی احمدی نژاد به دانشگاه ایرانیان خبر داد و گفت:برای اولین بار آقای امیری فر در ماه رمضان از کمک آقای احمدی نژاد به دانشگاه ایرانیان خبر داد و آقای مشایی نیز نه تنها آن را تایید کرد بلکه مقدار مبلغ پرداخت شده که گفته می شود 20میلیارد تومان است نه 16میلیارد تومان را تایید کرد.

وی افزود:کمک مالی آقای احمدی نژاد به دانشگاه ایرانیان از محل اعتباراتی است که نهاد ریاست جمهوری به همه دانشگاه ها از این محل کمک می کند در واقع اعتباراتی برای کمک به دانشگاه ها در اختیار شخص رییس جمهور است که همه دانشگاه های خصوصی و غیرانتفاعی این کمک را دریافت کرده اند، بنابراین از نظر قانونی این کمک هیچ شبهه ای ندارد .

این منبع آگاه ادامه داد:در گفتگویی که با آقای مشایی داشتم ایشان این اقدام را قانونی خواند و مشابه مبلغی دانست که نهاد ریاست جمهوری به همه دانشگاهها کمک می کند .وی اظهار داشت:سند کمک 20میلیارد تومانی احمدی نژاد به دانشگاه ایرانیان از بانک خارج شده است و نهاد ریاست جمهوری در این رابطه مدعی نیست در واقع اینها بحث سیاسی است که درست کرده اند.

این چهره نزدیک به مشایی خاطرنشان کرد:کار احمدی نژاد نه تنها غیرقانونی نیست بلکه ایشان به دنبال توسعه علمی کشور است .باید یادآور شد در این مدت مردم مناطق محروم حدود 1میلیارد تومان به دانشگاه آقای احمدی نژاد کمک کرده اند که این موضوع نشان دهنده اقبال ایشان در مناطق محروم است بنابراین نباید عده ای به دنبال غرض ورزی سیاسی باشند.وی تاکید کرد:رییس جمهور سابق با این مبلغ به دنبال خرید ساختمان دانشگاه است و برای جذب دانشجو از مناطق محروم به صورت بورسیه برنامه دارد .


از بازگرداندن تا توقیف


دراین شرایط بود که دانشگاه ایرانیان اعلام کرد این پول را بازمیگرداند درعین حال اخبار حکایت از این داشت که این پول توقیف شده نه اینکه بازگردانده شود.

بنا بر اخبار روابط عمومی دانشگاه ایرانیان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مبلغ دریافتی از دولت برای کمک به این دانشگاه، به حساب ریاست جمهوری بازگردانده شد.

روابط عمومی دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان با صدور اطلاعیه‌ای توضیحاتی درباره استفاده از کمک‌های دولتی به این دانشگاه، ارائه کرد.

در این اطلاعیه تصریح شده کمک انجام شده به دانشگاه از سوی دولت گذشته طبق موازین قانونی و با مصوبه هیئت وزیران و البته امری مرسوم در دولت‌ها بوده و اموال دانشگاه ایرانیان نیز در صورت انحلال متعلق به دولت خواهد بود.

درعین حال یک منبع آگاه در دیوان محاسبات از توقیف شانزده میلیارد تومانی که به حساب شخصی احمدی نژاد و بقایی برای دانشگاه ایرانیان ریخته شده، توسط دیوان محاسبات خبر داد و اعلام کرد که با این توقیف این افراد امکان دسترسی به این حساب را نداشته اندتا بتوانند آن را بازگردانند.

یک منبع آگاه در دیوان محاسبات در پاسخ به این سوال که آیا طبق گفته مسئولان دولت قبلی پول شانزده میلیارد تومانی واریزی به دانشگاه ایرانیان که برای کمک از سوی دولت داده شده بود به حساب ریاست جمهوری بازگشته است، گفت: این پول از ابتدا هم در توقیف دیوان محاسبات بود و کسی نمی تواند آن را حتی به خزانه هم بریزد.

وی گفت: مراجع نظارتی از جمله دیوان محاسبات و دادسرای عمومی تهران به این موضوع ورود کردند و این پول را توقیف کردند.

وی تاکید کرد: این پول در حسابی که برای دانشگاه ایرانیان باز شده و حساب شخصی آقایان احمدی نژاد و بقایی بوده است.

بیش از 16 میلیارد بوده

اما امروز خبرهای دیگری به گوش رسید , خبرهایی که از موارد دیگر برداشت های این چنینی دردولت دهم حکایت داشت , دراین راستا یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان این که دولت دهم بعد از علنی شدن برداشت مجرمانه 16 میلیاردی برای دانشگاه ایرانیان این اعتبار را به خزانه عودت داد، گفت: دستگاه قضا صرف ارجاع برداشت این اعتبار باید برخورد کند.

عوض حیدرپور شهرضایی با اشاره به اعلام مجرمانه بودن برداشت 16 میلیارد از حساب خزانه دولت توسط دولت دهم برای دانشگاه ایرانیان گفت: مجلس مطلع است که 16 میلیارد تومان در روزهای آخر یا روز آخر فعالیت و برقراری دولت دهم، طی یک چک به حساب دانشگاه ایرانیان منتقل شده است.

وی ادامه داد:این دست از رفتارها در دولت دهم بیش از یک یا دو مورد است و انتظار داریم تا دولت یازدهم این موارد را از طریق اسنادی که امروز در اختیار دارد، بررسی و موارد تخلف را به قوه قضاییه اعلام کند.

احمدی‌نژاد: در مورد 16‌میلیارد‌تومان توضیح می‌دهیم

محمود احمدی‌نژاد همچنین درباره انتقال 16‌میلیارد‌تومان به حساب دانشگاه جامع ایرانیان دوباره بر پاکی دولتش تاکید کرده و گفته: «دولت دهم پاک است و من در این‌باره بعدا سخن خواهم گفت.» او البته زمان مشخصی برای ارایه این پاسخ تعیین نکرد. هرچند رییس دولت سابق به همین پاسخ بسنده کرده اما مجلس موضعش را به‌طور مشخص اعلام کرده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها