بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۳۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱
مسعود پزشکیان
تدبیر24: به هرجهت آقای رئیس جمهور با عدم حضور در صحن مجلس و سفر به اردبیل، نتواست در جلسه استیضاح حضور داشته باشد. اما تندروها در پی تقابل و تیرگی روابط دولت و مجلس بودند و آقای روحانی می تواند آن را مجددا به تعامل و روشنی تبدیل کند. به نظر می رسد ایشان می تواند نقشه تندروها در قبال ادامه رابطه دولت و مجلس که به تیرگی گراییده است را با انتخاب فرد شایسته دیگری برای پستِ وزارت علوم پایان دهد. اما این استیضاح نشان داد کسانی هستند که در پی جلب و جذب نظر جناحی هستند. اين را پزشكيان مي گويد.

وی در گفت وگو با آرمان به تشريح وضعيت موجود مي پردازد:

هر جريان سياسي، قطعا نياز به بازخواني و نو شدن دارد. آيا شما نياز به بازخواني جريان هاي سياسي را احساس نمي كنید؟
پيامبر(ص) مي فرمايد هرکس دو روز از زندگی اش شبیه به یکدیگر باشد زیانکار است. این جمله، هر لحظه تغییرکردن را یادآوری می کند البته تغییر درجهت مثبت. از این رو اصلاحات نیز به معنای ایجاد تغییر است، تغییر در رفتار، در نگاه، در مهارت، در توان و... اگر نیت رسیدن به چشم اندازی است که همه آرزوی آن را داریم و مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید کرده اند، قطعا نمی توان با همان فکر، همان مهارت و همان روش گذشته به آن دست پیدا کرد. بر این اساس اگر قرار باشد به یک نقطه مطلوب برسیم باید تغییر ایجاد کنیم، باید اصلاحات انجام دهیم. برخی با هرگونه اصلاحاتی از در مخالفت برمی آیند و این قابل درک نیست چراکه لازمه دستیابی به اهداف بلند تغییر در مهارت و گفت وگو و ادبیات است. باید تغییر کرد تا به قله دست یافت. اگر به یک سبک و سیاق پیش رفتیم و نتیجه ای حاصل نشد ادامه با همان روش نمی تواند بر اساس عقل و منطق باشد بنابراین شاید امروز بیش از هر چیز دیگر نیاز به اصلاح باشد. لذا به نظر می رسد اصلاحات را به عنوان تغییر باید در پیش گرفت. و این مساله در تمام دنیا به عنوان یک اصل اثبات شده است. بنابراین باید در روش ها تغییر ایجاد شود تا به اهداف نزدیک شویم و به قبله و قله ای که رسم کرده ایم، برسیم. حرکت در این راستا یعنی اصلاحات لذا اگر کسی با تغییر و اصلاح مخالف است نباید برای خود چشم انداز تعریف کنند. نباید فراموش کرد که نمی توان بدون داشتن اصول چشم انداز داشت و بعد اصلاحات انجام داد بنابراین اصلاحاتی که خارج از اصول است چشم اندازها و اهداف است ما را به دره می رساند نه به قله و هدف پس باید در اصول اصلاح طلبي را دنبال كنيم تا به هدف نهايي خود برسيم. حال دستيابي به هدف نهايي نياز به اصلاح طلب بودن دارد. ما بايد بتوانيم خود را و تفكراتمان را بروز كنيم.

شنيده مي شود كه حزبي با محوريت جوانان اصلاح طلب تشكيل شده است. تشكيل يك حزب جديد اصلاح طلب را چگونه مي بينيد؟
من درمورد بحث حزب ندا هیچ اطلاعاتی ندارم. ما حدود 270 حزب داریم این هم یکی از احزاب است و به هر حال باید منتظر ماند و عملکرد آنها را دید چرا که احزاب بسیاری می آیند و منفعل عمل می کنند. در رابطه با نسل دوم اصلاحات نیز باید دید در آینده چه برنامه ای دارند و چگونه عمل خواهند کرد. برخی می گویند این حزب عبور از خاتمی را مد نظر دارد باید بگویم آقاي خاتمي كسي است براي خودش و هيچ كس نمي تواند جاي ايشان را بگيرد لذا هركس مي تواند هركاري انجام دهد اما شخصيت آقاي خاتمي درنوع خودش يك شخصيت استثنايي است. تغییر درجهت ارزش ها و خوبی ها مفید فایده است اگر به آن سمت حرکت کنیم مطلوب است و در غیر این صورت نمی توانیم به سر منزل مقصود برسیم.

اگر بخواهيم شرايط سياسي ايران را بررسي كنيم، فكر نمي كنيد ميان دولت و مجلس فاصله وجود دارد؟
دولت در چارچوب قانون باید عمل کند و هرجایی که خلاف قانون عمل کرد، می توان آن را محاکمه کرد اما جایی که هنوز دولت کاری نکرده، می گویند چون فلان شخص را بر سر کار آورده ای، می خواهی فلان کار را انجام دهی پس محکوم هستی درحالی که هنوز هیچ کسی کاری انجام نداده آن را محکوم نمی کنند. ولی ما قبل از اینکه اتفاقی بیفتد می گوییم قرار است این کار را انجام دهند. بنابراین به عنوان مثال مقوله ای با عنوان استیضاح باید انجام شود. من استيضاح وزير علوم را سياسي و جناحي ديدم.

استيضاح وزير علوم را چگونه ارزيابي كرديد؟
استیضاح یعنی یک اشکال اساسی در وزارتخانه ای رخ داده که بعد این وزیر را استیضاح می کنند، ولی هیچ اشکالی در وزارت علوم رخ نداده بود و این رفتار نمایندگان مجلس به هیچ عنوان نسبت به وزارت علوم منصفانه نبود. اینکه بیاییم و قضاوت کنیم، افرادی که وزیر در مدیریت های وزارتخانه به کار گرفته، خلاف است، به هیچ عنوان درحیطه وظایف نمایندگان مجلس نیست زیرا وزیر اختیار دارد و می تواند فردی را در مسندی بگذارد یا بردارد.

آيا استيضاح وزير علوم در رابطه ميان دولت و مجلس تاثير گذاشته است؟
بله، من فكر مي كنم تاثيرگذار بوده است. اگر تقابل ميان قوا مانند دوره احمدي نژاد ادامه پيدا كند، قطعا اين اشكالات ادامه پيدا مي كند. در رابطه با حفظ شأن قوا باید گفت حفظ شأن به این معناست که ما همه در چارچوب قانون و پایبندی به آن عمل کنیم. اگر به قانون پایبند باشیم هر کسی جای خودش حفظ می شود. اما اگر قرار است هر جایی به نفع بود، قبول کرده و هر جایی که به نفع نبود زیر سوال برده یا نادیده گرفت، شأن خود را پایین می آوریم. به نظر می رسد آن چیزی که ثبات یک مملکت را می تواند ایجاد کند و تمام سلایق را از هر جناح، دسته و گروهی کنار هم قرار دهد پایبندی به قانون است زیرا ممکن است هر شخصی تفکر و اندیشه ای مختص به خود داشته باشد اما وقتی پایبندی به قانون دارد در چارچوب آن عمل می کند. اینکه هرکس هر سلیقه ای داشته باشد و به وی بگویند این کار را انجام نده این در حقیقت عدول از قانون است، درحالی که به کسی ارتباطی ندارد که هرکس چه سلیقه ای دارد. بنابراین هر جا خلاف قانون عمل شد باید با آن برخورد کرد. اگر در روند برخوردهای مجلس و دولت تغییری حاصل نشود، قطعا چالش ها را مردم در ادامه کار نیز مشاهده خواهند کرد. ایجاد تعامل میان مجلس و دولت یک رابطه دوطرفه می باشد. اگر دولت و مجلس به دنبال ایجاد تعامل بیشتر با یکدیگر می باشند، باید هر کدام از این گروه ها عیوب و نقایص خود را برطرف کند. دولت برای ایجاد تعامل با مجلس باید مقداری در روند برخورد خود با مجلس تغییراتی را دهد و مجلس نیز باید از برخی برخورد خود کوتاه بیایند.

اينكه رئيس جمهور گفته است هدايت مذاكرات را شخصا بر عهده دارد به چه معناست؟
حضور وزرای خارجه کشورهای غربی و گفت وگوی آنها این حقانیت را نشان می دهد که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای نمی باشد، اما داشتن تکنولوژی هسته ای طبق قوانین بین المللی حق مردم ایران است. اگر روحاني بتواند این نتایج را به سرمنزل مقصود برساند قطعا برد بیشتری عاید تیم مذاکره کننده ایران خواهد شد. امیدوارم آینده تیم مذاکره کننده ایران با گروه 1+5 ختم بخیر شود. به نظر می رسد ایشان می تواند ادامه رابطه دولت و مجلس که به تیرگی گراییده است را با انتخاب فرد شایسته دیگری برای پُستِ وزارت علوم پایان دهد. اما این استیضاح نشان داد که هنوز در این کشور و حتی در درون مجلس، کسانی هستند که به هیچ قانونی پایبند نبوده و تنها در پی جلب و جذب نظر منابع پنهان قدرت هستند نه مردم و از بیرون تحت فشار هستند. رئيس جمهور بر وعده خود استوار ايستاده است. رئيس جمهور همان روحاني 24 خرداد است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها